Jump to content
Gio

Mit køle/fryseskab driller

Recommended Posts

Kort fortalt: Jeg har et skab med køl i én sektion (øverst) og frys nederst. Køle-delen virker fint - det gør fryse-delen ikke - længere! :sad: Fryseren mente den skulle afrimes den anden dag, og begyndte at sænke temperaturen og satte alarmen igang. Så jeg slukkede banditten, og lod hele skidtet smelte, og fik det rengjort og skinnende. Strøm på igen...og nu sker der bare ikke en frysende pop-fis dernede. Første rør ind til elementerne (fra kompressoren) er koldt - men ikke frossent. Ergo, så køles der ikke en tøddel. Spørgsmål: Kører sådan en frækkert ikke det hele på samme kompressor? I så fald, hvorfor virker mit køl så som det plejer, og mit frys overhovedet ikke? Skabet er fra 2005 og et Whirlpool. Stod her da jeg flyttede ind, og var spritnyt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spørgsmål: Kører sådan en frækkert ikke det hele på samme kompressor? I så fald, hvorfor virker mit køl så som det plejer, og mit frys overhovedet ikke?
Nej, de bør køre på hver sin kompressor. Men, det ved Mogens garanteret en masse om.... Hvis det driller, så hug det en over nallerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej, de bør køre på hver sin kompressor. Men, det ved Mogens garanteret en masse om....
Bør og bør:rolleyes: Der findes da masser af køleskabe med kun én kompressor i dag. Jeg var for nylig på køleskabsjagt. Jeg ville ha´ et med to kompressorer og fandt det også, men det holdt hårdt, når også andre betingelser skulle opfyldes. Gio> Du må da let kunne se om, der er én ell. to kompressorer:D Hvis der er to, kunne det jo være en termostat på frysedelen, men på den anden side, plejer det at være køledelen der går først, sååå...:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Én kompressor på denne model, har jeg fundet ud af. (jeps - jeg har haft hele skidtet ude af gemmerne for at tjekke :p) Nu undrer det mig så bare endnu mere at det ikke virker, når kompressoren fint pumper til køl. Lotte - hvorfor ville du have et med to kompressorer? Og er disse ikke en pæn slat dyrere end tilsvarende med kun éen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

sidstegang jeg gjore det måtte jeg lade det stå slukket natten over, jeg snakkede med en gamle ven fra hårdehvidevare landet. Og det der var galt med mit, var at kompressoren var for varm. Og der var forvarmt i min lejlighed til at den kunne blive kold nok. Men næste morgen, ville den starte uden problemer. Det er noget med at der sidder en varme sikring for at beskytte kompressoren, og den skal være lav i temp. før den slår til igen. Håber det kun er det dit fejler. MVh Kim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde problemer med Køle delen, og det var bare en termostat! gør som jeg gjorde: tag den ud af køleskabet (fryseren) kast den hårdt ned i jorden fordi du sys a der er lidt for meget der går dig på lige nu og samle den så op igen, for den skal jo ikke ligge og flyde! Så sætter du bare det hele sammen igen, og så kører det! ;) Du kan være heldig men tror det er 1 ud af 1000 det sker! Så fejlfind lidt på det og køb så et helt nyt det er det eneste der kan svare sig!!!! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lotte - hvorfor ville du have et med to kompressorer? Og er disse ikke en pæn slat dyrere end tilsvarende med kun éen?
Fordi jeg, som med alt andet, selv vil kunne styre slagets gang:D Altså med 2 kompressorer kører fryse- og køledelen jo uafhængigt af hinanden og du har mulighed for bedre at styre temperaturen. Og hvis den ene del går, kører den anden videre. Jeg har prøvet at komme hjem fra ferie, hvor termostaten i køledelen var røget. Dér var jeg glad for, at de kørte uafhængigt af hinanden. Og jo, det koster selvfølgelig lidt mere;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Uddybende spørgsmål

Én kompressor på denne model, har jeg fundet ud af. (jeps - jeg har haft hele skidtet ude af gemmerne for at tjekke :p) Nu undrer det mig så bare endnu mere at det ikke virker, når kompressoren fint pumper til køl. Lotte - hvorfor ville du have et med to kompressorer? Og er disse ikke en pæn slat dyrere end tilsvarende med kun éen?
Man køber gerne et køle/fryseskab med 2 kompressorer, fordi man så kan styre temperaturen i køl og i frys 100% - et skab med 2 kompressorer er noget dyrere. Men jeg følger MC Manden op og spørger om følgende :) Hvor gammelt er dit skab? Hvilket fabrikat? Er/var kompressoren er meget varm? Er udluftningsforholdene stadig iorden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor gammelt er dit skab?
2005
Hvilket fabrikat?
Whirlpool
Er/var kompressoren er meget varm?
Bliver de ikke generelt det? Hvad er for varm?
Er udluftningsforholdene stadig iorden?
Skabet er "bygget ind" (læs: skubbet ind) med træsider til begge sider. Bagved er der vel 6-8 centimeter varmen kan kravle op ad. Over skabet er der desuden 5 centimeter op til ovenskab. Under skabet er der den normale afstand som fødderne giver. Thats it.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sidstegang jeg gjore det måtte jeg lade det stå slukket natten over, jeg snakkede med en gamle ven fra hårdehvidevare landet. Og det der var galt med mit, var at kompressoren var for varm. Og der var forvarmt i min lejlighed til at den kunne blive kold nok. Men næste morgen, ville den starte uden problemer. Det er noget med at der sidder en varme sikring for at beskytte kompressoren, og den skal være lav i temp. før den slår til igen.
Kompressoren kører jo fint, da den køler fint i køleskabs-delen - så den er ikke slået fra p.g.a. varme e.l.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
2005 Whirlpool - Bliver de ikke generelt det? Hvad er for varm? Skabet er "bygget ind" (læs: skubbet ind) med træsider til begge sider. Bagved er der vel 6-8 centimeter varmen kan kravle op ad. Over skabet er der desuden 5 centimeter op til ovenskab. Under skabet er der den normale afstand som fødderne giver. Thats it.
Jow, kompressoren bliver varm, men "for varm" vil sige, at du brænder hånden, hvis du holder den på kompressoren. Umiddelbart lyder det til, at udluftningsforholdene ikke svarer til leverandørens krav, men skabet har jo hidtil fungeret upåklageligt? På baggrund af dine angivelser vil jeg vurdere, at kølesystemet mangler kølemiddel - der er ikke nok til at nedkøle begge afdelinger...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Umiddelbart lyder det til' date=' at udluftningsforholdene ikke svarer til leverandørens krav, men skabet har jo hidtil fungeret upåklageligt?[/quote']lige præcis - uden problemer siden 2005.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

årsagen til at køledelen virker fint er at på modeller med en kompressor sidder der 2 magnetventiler som er styret af hver sin thermostat som lukker kølemiddel henholdshvis ind i frysedelen og køledelen alt efter hvad temperaturen er, og mener theromostaten at der er en fin temperatur i frysedelen så åbner den ikke for kølemiddlet, så det er nok der dit problem ligger, prøv at dreje på thermostaten så vil du kunne høre om magnetventilen klikker gør den det så er det nok en opgave for den lokale kølemontør. Nic

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
årsagen til at køledelen virker fint er at på modeller med en kompressor sidder der 2 magnetventiler som er styret af hver sin thermostat som lukker kølemiddel henholdshvis ind i frysedelen og køledelen alt efter hvad temperaturen er' date=' og mener theromostaten at der er en fin temperatur i frysedelen så åbner den ikke for kølemiddlet, så det er nok der dit problem ligger, prøv at dreje på thermostaten så vil du kunne høre om magnetventilen klikker gør den det så er det nok en opgave for den lokale kølemontør.[/quote']Jeg har ingen mekaniske dreje-thermostater e.l. på denne model. Alt foregår via knapper og temp-displays.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg har ingen mekaniske dreje-thermostater e.l. på denne model. Alt foregår via knapper og temp-displays.
Nej, det var i gamle dage, man havde mekaniske termostater. Idag kører køle/frys på en elektronisk styring, der anvender sensorer/følere - typisk een fordamperføler, een sensor for rumtemperatur uden for skabet samt een inde i skabet. Hvis ikke skabet er utæt, kan det være 3 vejs ventilen, der fejler (hvis der er en sådan)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gio, jeg føler med dig.. Jeg havde det omvendte problem for noget tid siden, at fryseren virkede med køleren stod af.. jeg opgav at lave køleren og fik en ny (gammel) af Thomas her fra forummet, måske du bare skal ud og finde et nyt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver at VMF-mokke lidt med det i weekenden. :cool: Det var meningen jeg skulle have ringet til service-centret i dag - men da papirs-dokumentationen på dyret ikke indeholdte serienummer e.l., så må jeg udskyde det. Jeg må tjekke bagpå, når jeg nu får det ud. Ellers må der jo et nyt til. (Tjekkede lige El-Giganten.se - de kører ikke sådanne ting ud, og tager det gamle med retur, tilsyneladende. Det synes jeg da bestemt de gjorde i DK(?))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg haft nallerne på kompressoren (den ene der er på denne model) - og den er varm. Sådan lige før man siger rigtig varm...men også kun næsten :laugh: Nu er det slukket, og får lov til at stå sådan nogle timer og køle af - og så ser jeg om der er nogen forskel, når jeg starter det op igen imens det er ude af "hullet". Nå ja...jeg fik også noteret model og serie-nummer ved samme lejlighed :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites