Jump to content
nord

Skat af dansk pension i Sverige ?

Recommended Posts

Hej, Hvis man som dansk førtidspensionist flytter til Sverige, skal man så betale skat af førtidspensionen til Sverige ? Hvad med en arbejdsmarkedspension, som man har fået tildelt i.f.m. overgang til førtidspension ? Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Hvis man som dansk førtidspensionist flytter til Sverige, skal man så betale skat af førtidspensionen til Sverige ? Hvad med en arbejdsmarkedspension, som man har fået tildelt i.f.m. overgang til førtidspension ? Mvh.
Nej, der betales skat til DK af en dansk førtidspension. Henvend dig evt. til Den Sociale Sikringsstyrelse, de kan svare på alle pensionspørgsmål ifm. bopæl i udlandet :) http://www.dss.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, Tak for svaret, LotteB. Men er du sikker på, at det også gælder en privat pension ? Jeg har en sådan fra StK Pension (Sampension). Den vil jo ikke blive udbetalt fra Sikringsstyrelsen, hvis jeg flytter til Sverige. Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej igen, Tak for svaret, LotteB. Men er du sikker på, at det også gælder en privat pension ? Jeg har en sådan fra StK Pension (Sampension). Den vil jo ikke blive udbetalt fra Sikringsstyrelsen, hvis jeg flytter til Sverige. Mvh.
Ja, jf. dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og SE, er det udbetalingslandet, der har beskatningsretten på alle pensioner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så lige nævne lidt "insider"-info :) om, at de nordiske lande er ved at forhandle en ny protokol til den nordiske dobbeltbeskatningsaftale. Her vil ske nogle ændringer i blandt andet beskatningen af pensioner og de kigger også på beskatningen af aktieavance. I dag gælder, at pensioner "kan kun" beskattes i kildelandet. Dette ændres fremover til "kan" beskattes i kildelandet. Dette får den virkning, at bopælslandet fremover skal lempe for kildelandets beskatning efter creditmetoden, hvor der i dag gælder en exemptionsmetode. Der skulle ikke blive nogen overgangsregler for personer, der er bosat i Danmark og modtager pension fra ét af de andre nordiske lande. Både Sverige og Finland har overgangsregler, således at en "kan kun" beskatning fortsat gælder for personer, der er flyttet til disse lande inden den 4. april 2008.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, Tak for svarene ! Det sidste svar fra Mikkel giver anledning til flere spørgsmål. Generelt lyder det som om, det i bedste fald bliver mere besværligt at flytte til Sverige, fordi man nu skal bøvle med skattebetaling og selvangivelse i både Danmark og Sverige. Spørgsmålet er så, om denne creditmetode betyder, at beskatningen reelt forbliver den samme som hvis kun Danmark havde beskatningsretten ? Et andet spørgsmål er, om Sverige har en højere beskatning generelt af (i mit tilfælde) en indkomst på knap 200.000 DKK, for hvis de har det vil jeg jo komme til at betale mere i skat hvis jeg flytter til Sverige nu sammenlignet med, hvis jeg var flyttet inden april 2008 ! Det er vigtigt for mig at vide, hvor mange penge jeg har til rådighed efter skat, så jeg håber, nogle kan svare på disse spørgsmål ! På forhånd tak. Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan så lige nævne lidt "insider"-info :) om, at de nordiske lande er ved at forhandle en ny protokol til den nordiske dobbeltbeskatningsaftale. Her vil ske nogle ændringer i blandt andet beskatningen af pensioner og de kigger også på beskatningen af aktieavance. I dag gælder, at pensioner "kan kun" beskattes i kildelandet. Dette ændres fremover til "kan" beskattes i kildelandet. Dette får den virkning, at bopælslandet fremover skal lempe for kildelandets beskatning efter creditmetoden, hvor der i dag gælder en exemptionsmetode. Der skulle ikke blive nogen overgangsregler for personer, der er bosat i Danmark og modtager pension fra ét af de andre nordiske lande. Både Sverige og Finland har overgangsregler, således at en "kan kun" beskatning fortsat gælder for personer, der er flyttet til disse lande inden den 4. april 2008.
Interessant læsning Mikkel:) Nu vides det jo ikke, hvad den nye aftale helt konkret kommer til at indeholde og om det er alle pensioner, der bliver ramt eller måske kun pensioner med løbende udbetalinger:confused: Ud over, at det lyder til at blive mere bureaukratisk, kan jeg ikke se, at den enkelte borger/pensionist skulle blive stillet ringere ved en aftale om beskatning efter creditmetoden. Som jeg ser det, ville det i værste fald blive det samme +/- og i bedste fald, en lidt lavere skat eller er det mig, der er helt gal på den Mikkel? Skatteforskellen er trods alt ikke så stor DK og SE imellem. Det er værre for de pensionister, der flytter til Frankrig og Spanien, hvor man ved ophævelsen af de to dbo´er overgår fra exemptionsmetoden til creditmetoden. Dér vil det kunne mærkes væsentligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo aldrig komme til at slippe billigere, når begge stater kan beskatte, for så er det altid den grådigste stat, der lægger niveauet. Hvis det drejer sig om ca. 200.000 er grådigste stat Danmark, derfor vil man ikke mærke nogen forskel. Hvis det er mindre beløb kan det højere danske bundfradrag spille ind. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan jo aldrig komme til at slippe billigere, når begge stater kan beskatte, for så er det altid den grådigste stat, der lægger niveauet. Hvis det drejer sig om ca. 200.000 er grådigste stat Danmark, derfor vil man ikke mærke nogen forskel. Hvis det er mindre beløb kan det højere danske bundfradrag spille ind. :)
Det har du selvfølgelig ret i Nils;) Så det vil nok ikke ændre ret meget for den enkelte pensionist. Set fra pensionisternes side, ville det mest fordelagtige være en dbo efter exemptionsmetoden, som det har været tilfældet i bl.a. Spanien. Så kunne der måske være lidt til sparegrisen. Men det er jo så ikke det der er tale om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites