Lasse 10 Anmeld indhold Skrevet May 21, 2008 Hvordan fungerer det med fradrag ved samkørsel? Jeg pendler i tog og betaler 740dkr for månedskortet (studerende), og får befordring for turen, (2.872 / 3 = 957), befordringsfradraget betaler mere end udgiften for at pendle som studerende. Hvad sker der med befordringsfradraget hvis jeg istedet vælger at pendle sammen med en anden i bil? Selvsagt at jeg ikke afholder udgifter til bil, bro osv, men betaler en daglig afgift privat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 er det forstået korrekt, at du oven i SU-rabatten får befordringsfradrag? hvis ja, hvordan det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Hvis du vælger at køre med i en bil over broen får du km fradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Befordringsfradraget - kilometerpengene - er uafhængigt af, hvordan eller sammen med hvem, man transporterer sig. Det særlige brofradrag på 50 kroner pr. passage tilfalder dog kun den, der står for udgiften, altså brobizzindehaveren. Og æh, nu kører du vel på arbejde? Man kan ikke få befordringsfradrag for transport til og fra et uddannelsessted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Befordringsfradraget - kilometerpengene - er uafhængigt af' date=' hvordan eller sammen med hvem, man transporterer sig. Det særlige brofradrag på 50 kroner pr. passage tilfalder dog kun den, der står for udgiften, altså brobizzindehaveren. Og æh, nu kører du vel på arbejde? Man kan ikke få befordringsfradrag for transport til og fra et uddannelsessted.[/quote'] Som jo i bund og grund var det jeg skrev...blot med færre anslag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Som jo i bund og grund var det jeg skrev...blot med færre anslag Jeg havde ikke set dit svar, men blev overhalet indenom. Desuden svarede jeg også på flere ikke stillede spørgsmål, sk bonussvar. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Jeg havde ikke set dit svar' date=' men blev overhalet indenom. Desuden svarede jeg også på flere ikke stillede spørgsmål, sk bonussvar. :)[/quote'] Ja de extra spørgsmål og bonus svar fik jeg ikke lige med Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Befordringsfradraget - kilometerpengene - er uafhængigt af' date=' hvordan eller sammen med hvem, man transporterer sig. Det særlige brofradrag på 50 kroner pr. passage tilfalder dog kun den, der står for udgiften, altså brobizzindehaveren. Og æh, nu kører du vel på arbejde? Man kan ikke få befordringsfradrag for transport til og fra et uddannelsessted.[/quote'] Ja jeg kører på arbejde hver dag, derfor fradraget, trods at jeg er studerende samtidigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Befordringsfradraget - kilometerpengene - er uafhængigt af' date=' hvordan eller sammen med hvem, man transporterer sig. Det særlige brofradrag på 50 kroner pr. passage tilfalder dog kun den, der står for udgiften, altså brobizzindehaveren. Og æh, nu kører du vel på arbejde? Man kan ikke få befordringsfradrag for transport til og fra et uddannelsessted.[/quote'] Det vil sige at hvis jeg istedet for at bruge toget kører med en anden gut, så er mit befordringsfradrag kun KM-fradraget og ikke bro-fradraget på enten 50kr med bil eller 8 kr med tog. Så ser regnestykket sådan ud (pr måned): 2536 / 3 = 845 netto-kr. i befordring. Tak for hjælpen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Hvis DU køber en brobizz og bruger den i din vens bil. Jo så får du brofradraget. Hvis brobizz'en IKKE står i dit navn er det KUN km fradrag du får. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 got it :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 han vil da få de 8 kr altid hvis han sidder ved siden af en i en bil.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Er de 8 kr netop ikke defineret som brooverfart ved kollektiv trafik, er samkørsel i denne sammenhæng "kollektiv trafik"? Det tror jeg næppe? Men det er jo også peanuts. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 defineringen af kollektiv trafik er transportmiddel der transportere et større antal passagerer og her vil jeg mene at det sker når du sidder ved siden af en person der kører i bil han får det store og du får det lille da du jo passere broen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Kollektivt betyder flere sammen og det er i jo....:) Man kan så diskutere om skizofrene har den samme rettighed..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2008 Man skal på opfordring kunne dokumentere en udgift, så måske kunne man forære bilejeren en dunk sprinklervæske eller et wunderbaum og så gemme kvitteringen. Det vil se godt ud i landsskatteretten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Man skal på opfordring kunne dokumentere en udgift' date=' så måske kunne man forære bilejeren en dunk sprinklervæske eller et wunderbaum og så gemme kvitteringen. Det vil se godt ud i landsskatteretten.[/quote'] Skal man også dokumentere en udgift hvis man kun angiver KM-fradraget og ikke brofradraget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sali1987 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Skal man også dokumentere en udgift hvis man kun angiver KM-fradraget og ikke brofradraget? Nope... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Skal man også dokumentere en udgift hvis man kun angiver KM-fradraget og ikke brofradraget? Hvis det kommer til at SKAT vil have dokumentation for km-fradraget, vil du modtage et stykke papir, hvor din arbejdsgiver skal skrive under på at det er rigtigt at du har været på arbejde x-antal dage i den ene måned, og y-antal dage den anden måned, osv. Da du ikke har haft en udgift i.f.m. befordringen, kan du jo heller ikke dokumentere dette, og derfor heller ikke kunne trække noget brofradrag fra. Hvis du trækker fx 8 kr./passage fra, skal du også kunne dokumentere at du har kørt med det offentlige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2008 Hvis du trækker fx 8 kr./passage fra' date=' skal du også kunne dokumentere at du har kørt med det offentlige.[/quote'] Dette kan så kun dokumenteres i form af gyldigt togkort/billet/månedskort..eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2008 Dette kan så kun dokumenteres i form af gyldigt togkort/billet/månedskort..eller hvad? Ja - Vedr. samkørsel - citat fra ligningsvejledningen, almindelig del - 2008 : A.F.3.1.3.9 Samkørsel De skattepligtige kan ved samkørsel bruge fradraget efter LL § 9 C uden hensyn til, hvilket transportmiddel der benyttes. At fx tre naboer kører sammen fra bopælen til deres respektive arbejdspladser i den enes bil, påvirker ikke fradraget. Fradraget opgøres, som om hver enkelt havde befordret sig alene mellem hjem og arbejdsplads. Se dog vedrørende udgifter afholdt til benyttelse af Storebæltsforbindelsen afsnit A.F.3.1.3.7. Eventuel betaling fra samkørerne til ejeren af den benyttede bil medfører ingen ændring i de berørte skattepligtiges befordringsfradrag. Endvidere er bilejeren ikke skattepligtig heraf, og de medkørende har ikke fradragsret for betalingen. Befordringsfradraget påvirkes alene i situationer, hvor det er arbejdsgiveren, der betaler befordringen, jf. afsnit A.F.3.1.5. Henvisningen til brug af storebæltsforbindelsen, må kunne bruges direkte på øresundsforbindelse, selv om der i det afsnit ikke står noget omkring samkørsel - Men er jo samme princip - altså at den der har udgiften til broen også har fradragsretten, uanset om der betales af passagerer. Passagerer har ikke adgang til fradragsret, selv om de betaler for overfarten til den person som oprindelig afholder udgiften. A.F.3.1.3.7 Storebælt LL § 9 C, stk. 9, har følgende indhold: "Den skattepligtige kan ved opgørelsen af fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads mod dokumentation foretage fradrag for udgifter afholdt til benyttelse af Storebæltsforbindelsen Se SKM2004.2.LSR, hvor der ikke blev godkendt fradrag for pasage af Storebældtsforbindelsen, da skatteyderen ikke direkte kunne dokumentere udgifter til benyttelse af Storebæltsforbindelsen. Fradraget for benyttelse af Storebæltsforbindelsen kan foretages med 90 kr. pr. passage ved benyttelse af bil og med 15 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik. Ved samkørsel i bil kan fradrag efter 1. pkt. alene foretages af den af de samkørende, som har afholdt udgiften til A/S Storebælt for benyttelsen af forbindelsen. Modtager den pågældende udgiftsgodtgørelse for passageudgiften fra medkørende, er den pågældende ikke skattepligtig heraf, og de medkørende har ikke fradragsret for godtgørelsen". Bestemmelsen er indsat ved lov nr. 1056 af 17. december 2002. Det fremgår heraf, at der ikke er fradrag for udgifter, hvis skatteyderen ikke har afholdt dem, se eksempel herpå i SKM2003.183.LR. A.F.3.1.3.8 Øresund Ved kørsel over Øresundsforbindelsen indrømmes et almindeligt standardfradrag efter LL § 9 C for befordring mellem hjem og arbejde. Der kan tages fradrag for benyttelse af Øresundsforbindelsen med 50 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for brugerer af kollektiv trafik. Hvis det er nødvendigt at benytte færge som en del af den normale transportvej ved bilkørsel mellem bopælen og arbejdspladsen, kan de dokumenterede faktiske udgifter til færge fratrækkes ved indkomstopgørelsen. Fradraget begrænses som for alle andre med et beløb svarende til det beregnede befordringsfradrag for 24 km daglig befordring, jf. afsnit A.F.3.1.3.6. Hvis det ikke er nødvendigt at benytte færge som en del af den normale transportvej ved bilkørsel mellem bopælen og arbejdspladsen, fordi det er Øresundsbroen, der er den normale transportvej ved bilkørsel, kan der ikke foretages fradrag for udgifter til færge, hvis man som pendler alligevel vælger at tage færgen mellem Sverige og Danmark. Se Skatteministerens svar i TfS 2000, 135 om pendleres fradrag mv. Svaret kan ses på Folketingets hjemmeside på adressen : http://www.ft.dk/?/samling/20051/MENU/00000002.htm. Jeg mener ikke man kan fravige fra ligningslovens § 9c omkring befodring, ved aftale. Men er ikke helt sikker. DVs man kan ikke lave en skriftelig aftale om delbetaling af brobizz og så få adgang til fradrag. Der er et fancy juridisk udtryk for en lov der ikke kan fraviges ved aftale - men kan sku ikke lige huske det her til morgen hehe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites