Jump to content
AOG

Hjææælp - Elektriker søges

Recommended Posts

Hej Jeg bor i bostadsrätt lejlighed på 82 kvm i Annestad. Jeg har vaskemaskine/tørretumbler, 2 kølefryseskab, 1 komfur, 1 emhætte og el gulvvarme i badeværelset. Dette har alle lejlighederne i min blok. Udover dette har jeg lys i stue/køkken/soveværelse/kontor/badeværelse samt en computer og et TV. Nu har jeg så modtaget en el-regning fra EON på 6333 SEK :sick: for 6 måneder. På disse måneder skulle jeg have brugt 4585 kWh. Det svarer til over 9000 kWh om året, og min bog, er det fuldstændigt usandsynligt. Jeg har talt med en kollega, som har hus på 150 kvm med lys i carport og udenfor, 3 computere og 4 fjernsyn, og hans årsforbrug er 7000 kWh. Jeg har talt med EON, som påstår at de har haft en tekniker ude og kigge på det, og han kunne ikke se, at der var noget galt. Jeg kan ikke selv aflæse min elmåler, da man skal bruge en nøgle, som jeg regner med, at jeg godt kan få udleveret af vores bestyrelse, men jeg ved ikke, hvad jeg skal kigge efter. Vi fik nye elmålere op for 6 måneder siden, og derefter er de begyndt at fjernaflæse vores målere. Dette er kun min anden el-regning, siden jeg flyttede til Sverige, og den sidste lød på 2925 kWh også for 6 måneder, så der er altså tale om næsten en fordobling i forbruget uden at vi har anskaffet os flere elartikler. Jeg har muligvis en mistanke om, at de også har tilsluttet lyset i opgangen og garagen til vores elmåler ved en fejl, da de satte de nye målere op, men det er sådan set mit eneste bud. Hvad kan det ellers være??? Hvis EON skal sende en ny tekniker herud og lave en større undersøgelse, skal jeg selv betale for det, hvis han ikke finder noget, og jeg er altså ikke helt tryg ved at få en tekniker ud fra samme firma, som forsøger at opkræve så meget el af mig. Alle råd er derfor mere end velkomme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, hvad huse normalt genererer af elforbrug, men jeg tror ikke på din kollega... ;) Vores forbrug for vores hus på godt og vel 200 kvm, er omkring 24.000 kWh. Vi kører ALT med el, vi har gulvvarme i hele underetagen, 2 computere, en masse fladskærme, vandpumpe og et par clockradioer :laugh:. Umiddelbart lyder det måske dyrt, men jeg synes at 2.000 SEK om måneden for ALT ud over vores lån er fint... Måske har du haft skruet ekstra op for varmen i den kolde periode? Måske bor du i en yderlejlighed som bliver ekstra kold om vinteren? Uanset hvad bliver du nødt til at se på dit forbrug samlet over en periode på et år. Først derefter kan du regne med det. Hvis du bruger 9.000 kWh om året, svarer det til 750 om mdr. i gennemsnit. Det er cirka 750,- SEK, hvilket svarer til 600,- DKK om måneden for 82 kvm's opvarmning., vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine osv. osv. Det er faktisk ikke særlig dyrt, hvis du spørger mig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke elvarme udover i badeværelsesgulvet. Al varme fra radiatorer kører over vores månedsafgift og har således intet med vores elforbrug fra EON at gøre. Jeg har talt med andre naboer i blokken, og der er en enkelt, som også har fået en regning på 5500 SEK. Han har så til gengæld 3 computere, 2 fladskærme, Playstation 3, som konstant er tilsluttet + de øvrige ting, som er med i alle lejlighederne. De naboer, som har cirka det samme som jeg af el ting, har tilgengæld fået en el-regning på ca. 2900 SEK. Det skal lige siges, at vi har alle sammen fået regningen samtidigt og for samme periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde jeg også tænkt mig at gøre, men det kunne være, at der var nogle andre bud på, hvad årsagen kan være til det store elforbrug. Jeg har iøvrigt skaffet en elektriker, som skal kigge på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej AOG. Sjovt nok fik vi også installeret fjernaflæst måler fra EON for et halvt år siden, og siden da har vi brugt ca. 50% mere end vi har de sidste 3 år trods den milde vinter! Hvis ikke det udligner sig hen over sommeren sammenlignet med de 3 tidligere år tager vi kontakt til EON, når der er gået ca. 1 år, for det lyder underligt at forbruget stiger så meget uden grund. (Og nej vi har ikke fået noget elslugende installeret).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tilsyneladende et meget udbredt problem at folks forbrug stiger betydeligt, når de får den nye måler. Den bedste forklaring er så, at der nok var noget galt med den gamle. Jeg ved ikke, hvad man skal tro på. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej AOG. Sjovt nok fik vi også installeret fjernaflæst måler fra EON for et halvt år siden, og siden da har vi brugt ca. 50% mere end vi har de sidste 3 år trods den milde vinter! Hvis ikke det udligner sig hen over sommeren sammenlignet med de 3 tidligere år tager vi kontakt til EON, når der er gået ca. 1 år, for det lyder underligt at forbruget stiger så meget uden grund. (Og nej vi har ikke fået noget elslugende installeret).
Det er tilsyneladende et meget udbredt problem at folks forbrug stiger betydeligt' date=' når de får den nye måler. Den bedste forklaring er så, at der nok var noget galt med den gamle. Jeg ved ikke, hvad man skal tro på. :rolleye:[/quote']Tja...jeg fik min nye måler i januar, og fatter niks en dyt af hvorfor mit forbrug gik igennem taget (i.f.t. normalen) i to måneder :rolleye:2mhx5sp.png Jeg venter også og ser hvordan den arter sig året ud...og må så have fat i e-on, skulle der være ugler i mosen (eller klumper i strømmen :rolleyes:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det lader til at EON lige tager sig lidt ekstra betaling for opsættelse af de nye målere. Jeg kunne forstå, hvis den gamle havde fejlaflæst med 5-10%, men ligefrem 50-100% - Det lyder som ugler i mosen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne forstå' date=' hvis den gamle havde fejlaflæst med 5-10%, men ligefrem 50-100% - Det lyder som ugler i mosen.[/quote']Præcis! Nu venter jeg nogle måneder, og ser om der kommer sådanne spikes igen. Hvis ikke, så gør jeg ikke mere ved dét...umiddelbart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå vi er åbenbart ikke de eneste som har bøvl med E-on.... Vores el regning er heller ikke til at forstå. Det gør det så heller ikke bedre at der kom den års regning som vi ikke vidste noget om på 3600 Kr. Jeg har hele tiden troet at vi betalte vores forbrug månedsvis, da vores regninger hele tiden ik op og ned. Det viser sig at de har beregnet hvor meget vi ville forbruge i den enkelte måned. Og når året så er gået laver de et års regnskab. Jeg kan så slet ikke få det til at stemme at vi har brugt så meget oveni. Vores naboer fik i efteråret en ekstra regning på 5500 Kr. :sick: Det er ikke nemt at være uvidende i det her land!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og E-On er bare de værste!!! :mad:
De er jo svære at slippe for, eftersom de sidder på distributions-nettet. I år køber jeg min el fra Vallentuna, da de er billigere end e-on - men strømmen skal stadig igennem e-on´s overtakserings-net :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Såfremt du er en boligforening, så er det muligt at slippe for nätavgiften. Dette gøres ved at installere egne målere, således at der er én måler der afregner et samlet forbrug til EON og aflæser så de enkelte lejligheders elforbrug. Dette bliver styret via din hyresavi...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites