Jump to content
Guest Mogens

Benzin, diesel, ethanol, gas eller...?

Recommended Posts

Guest Mogens

I disse så alvorlige tider alvorlige tider for brændstofvalg ift. økonomi kunne det være, at der var een/nogle derud, som havde gjort regnestykket: Hvad der er det bedste økonomiske valg af brændstof ud fra de brændstofmuligheder, vi har her i landet? Mange danskere hérovre kører måske 30.000 km om året, så det kunne jo være udgangspunktet for et sammenlignende regnestykke. Any? (det samlede regnestykke - fuel, fordonsskat)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er også lidt nysgerrig, er det f.eks. lovligt at køre på rapsolie herovre? Svenskerne har jo en god tradition for at gøre det selv (Hjemmebrænderier), så det kunne jo være de havde kastet sig lykkeligt over rapsolie som diesel også ? F.eks. mindes jeg at Tyskerne ikke har de samme afgifter på rapsolien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Hallo!

Ja jeg er også lidt nysgerrig...
Kæft en "spørgelyst" der er på dette emne :) Men folk er måske så velbjærgede, at de ingen økonomiske overvejelser har gjort sig inden bilkøbet? Hvorledes ser regnestykket ud for en Saab med henholdsvis ren benzin, biopower eller dieselmotor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal sige at når jeg kiggede på mit kørselsbehov som er ca. 35k om året så fandt jeg ret så hurtigt ud af at bensin var en no-go økonomisk. Det så nogenlunde sådan her ud: Alle km/l er ca. tal taget fra Saab's hjemmeside(hvis man udregnede blev det en anelse mere, men min erfaring siger det ikke holder) Diesel bil gik 16 på literen benzin 11,5 biogas 11,5 E85 11,5 alle priser i skr og taget for et stykke tid siden. Benzin pris: 12,79 Diesel pris: 13,24 Biogas pris: 11,46 Etanol: 8,39 Omkostning ren brændstofsmæssigt pr. år, igen i skr: Diesel: ca 29k Benzin: ca. 39k Biogas: ca. 35k Etanol: ca. 26k Altså konklusion.. Etanol ER billigst, MEN det kræver visse ting: 1) Du skal ALTID tanke Etanol 2) Den skal gå mindst det samme på literen som hvis det var benzin, og der er ingen officielle etanol tal. Alle steder står der at man går efter benzin forbruget, men det lugter af at det bliver lidt højere med etanol da den jo også får ekstra HK med etanol... Derimod er Etanol biler jo meget billigere i Vägskat end en Diesel.. Så hvad kan du så bruge dette til?? Ikke så meget hvis du kører mindre end mig. Du ved nu at diesel altså næsten er 1000kr billigere pr. måned end Benzin Du ved at Etanolen er i teorien billigere Jeg tager forbehold for evt. udregningsfejl, forkerte oplysninger og forkerte tal.. Men det er ca. sådan det ser ud i hvert fald :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Derimod er Etanol biler jo meget billigere i Vägskat end en Diesel..
Tak for det - hvad er mon vejskatten for de forskellige brændstoftyper...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Kæft en "spørgelyst" der er på dette emne :) Men folk er måske så velbjærgede, at de ingen økonomiske overvejelser har gjort sig inden bilkøbet? Hvorledes ser regnestykket ud for en Saab med henholdsvis ren benzin, biopower eller dieselmotor?
Livet er for kort til Diesel!!!!!!!!!!:laugh: Jeg vil gerne betale 1000kr mere om måneden for en benzin-bil med sprød lyd, ingen Taxa-look-alike etc. Jeg mener afskrivning er et vigtigere emne, hvis vi taler om samlet økonomi og specielt det at handle bil til en attraktiv pris!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg sgu ikke Peter..... En E420cdi'er med chip laver 360hk/900nm...... Jeg er pisse ligeglad med lyden.....bare den kan komme fremad!!!

Livet er for kort til Diesel!!!!!!!!!!:laugh: Jeg vil gerne betale 1000kr mere om måneden for en benzin-bil med sprød lyd, ingen Taxa-look-alike etc. Jeg mener afskrivning er et vigtigere emne, hvis vi taler om samlet økonomi og specielt det at handle bil til en attraktiv pris!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ved jeg sgu ikke Peter..... En E420cdi'er med chip laver 360hk/900nm...... Jeg er pisse ligeglad med lyden.....bare den kan komme fremad!!!
det skal du jo have lov til, men peter er bestemt ikke ene om at synes lyden betyder noget. desuden kan jeg ikke lide den måde diesel motorer kører på. jeg prøvede et par diesel'er inden jeg valgte hvilken bil jeg ville have, og jeg blev fuldstændig sikker på at jeg bestemt ikke skulle eje en diesel. fint for dem som synes det er godt, men ...der er altså også folk som ikke synes det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Förbrukningsvärdet för Flexifuel/E85 avser bensin. Etanol innehåller en lägre energimängd än bensin, varför bränsleförbrukningen är ca 40% högre. Ovennævnte er taget fra Volvos hjemmeside. Det gør jo beregning falder lidt anderledes ud (se thygesens beregning). Lidt hurtig hovedregning siger vil så, at en etanolbil, hvor tilsvarende benzinbil kører 11,5 km/l, kun kører ca. 7 km/l. Enig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Jeg ser sådan her på det.... Hellere ha' en lydløs raket, end en højlydt fuser......;)
Hvis du vil ha fart/acceleration så køb en motorcykel!! Der er jo også en årsag til at alle sportsvogne (stort set) og roadstere er med Benzin!! Syntes da selv at en A8 4,0 tdi og 535D er alletiders pendlerbiler, MEN giver OVERHOVED ikke samme fornemmelse som en M3 eller 335i eller S5......Savner helt klart VRRROOOOMMMM......... Diesel er fint nok til 4x4 og andre tunge biler, MEN sporty: NEVER EVER!! 95% køber en diesel fordi de kører mange km.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor købe en motorcykel når jeg har en bil der kan køre ligeså stærkt???:D Det med race og diesel synes jeg du burde ha' sagt noget før til Audi's Le Mans folk...... ;) Og S5 er en sløv spand.......Total kedelig.

Hvis du vil ha fart/acceleration så køb en motorcykel!! Der er jo også en årsag til at alle sportsvogne (stort set) og roadstere er med Benzin!! Syntes da selv at en A8 4,0 tdi og 535D er alletiders pendlerbiler, MEN giver OVERHOVED ikke samme fornemmelse som en M3 eller 335i eller S5......Savner helt klart VRRROOOOMMMM......... Diesel er fint nok til 4x4 og andre tunge biler, MEN sporty: NEVER EVER!! 95% køber en diesel fordi de kører mange km.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handler le mans så ikke så meget om at køre stærkt, men mere om at køre rimeligt hurtigt i rigtig lang tid. Derfor er diesel godt, fordi du kan køre...langt uden at tanke op mange gange. Faktisk også derfor wankel motoren vandt så stort dengang den var tilladt i lemans, den kunne optimeres meget præcist til at køre rigtigt langt på literen inden for et meget snævert omdrejningsspænd - perfekt til le mans. men hvis du er glad for din diesel lastbil med turbolader, så er det jo fint ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Hvorfor købe en motorcykel når jeg har en bil der kan køre ligeså stærkt???:D Det med race og diesel synes jeg du burde ha' sagt noget før til Audi's Le Mans folk...... ;) Og S5 er en sløv spand.......Total kedelig.
LE Mans er også blevet en halvtrist affære. Faktisk klager mange over lyden som er blevet forringet de sidste år......F1 = JA TAK Husk nu at sammenligne bananer med bananer og æbler med æbler. Prøv A5 3,0TDI og sæt dig bagefter over i en S5.......At din religion så overbeviser dig om at du ikke kan lide modellen/bilen er en anden ting Hvor mange diesel biler er det nu der dukker op på Roskilderingen på søndag til www.sportscarevent.dk, hvor folk betaler for fart, lyd, oplevelse = NADA!!! Hvor mange tror du vil betale kr1.200,- for at prøve en tur rundt på ringen i en chiptunet MB420 CDI???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Saabs nye diesel 180 HK er super hurtig og bestemt ingen "traktor" diesel. Den er tilmed støjsvag!
det var ment som en provokation :) men der er forskel, og meget stor forskel, på benzin og diesel biler. både i lyd og den måde de kører på (temperament kunne man vel kalde det).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor købe en motorcykel når jeg har en bil der kan køre ligeså stærkt???:D
Hmmmm' date=' .......prisforskellen måske, og så hvis man har en [i']meget smal indkørsel ! ;)
Eller for at tage ansvar for den hastighed man kører. Meget kan man sige om motorcykler, men hvis en motorcyklist kører råddent og det går galt, så er det oftest kun med hans/hendes eget liv som indsats.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
jeg stillede ikke spørgsmålet, fordi jég skal ud at investere - jeg har fri bil i hele Europa. Og den bil er en vogn med en kraftig dieselmotor, hvilket er udemærket for mig. Som du ved har jeg desuden en privatvogn er den rette støbning og brand ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænkte på i hvilke lande kan man tanke ethanol? Er det meget udbredt? Ikke fordi jeg selv nogensinde kunne drømme om at købe en ethanol bil, men jeg synes det er en spændende diskution i har gang i. Så sent som i går stod jeg og drømte hos BMW Jan Nygaard, da jeg ventede på min kæreste fik fri. Jeg kom så ind i samme diskution med forhandleren om man skulle købe en 335i eller 335d nu da dieselpriserne var så høje. Det var en spændende samtale der også gik på lyd osv. Konklusionen var at jeg bare måtte sige til, så kunne jeg jo prøve begge biler efter jeg havde set lidt mere på de fine blade jeg fik med hjem. Ikke at jeg skal have sådan en bil for det står økonomien SLET IKKE til, men det er da en spændende diskution. Hvis jeg stod i situationen om at skulle vælge mellem de 2 biler ville det være svært. En kollega har en dansk 335d vollaustatung der har været på kur hos Hartge hvilket har resulteret i 355 hk - det er svært ikke at blive imponeret over den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg kom til at tænkte på i hvilke lande kan man tanke ethanol? Er det meget udbredt?
Spørgsmålet er rejst ifm. valg af pendlerbil - og i den situation er det jo ligegyldigt. Man tanker blot i Sverige...
Ikke fordi jeg selv nogensinde kunne drømme om at købe en ethanol bil
Dér er jeg så uenig - en Saab er en typisk revisorbil og derfor må det oplagte valg være en Saab Biopower :)
Så sent som i går stod jeg og drømte hos BMW Jan Nygaard, da jeg ventede på min kæreste fik fri. Jeg kom så ind i samme diskution med forhandleren om man skulle købe en 335i eller 335d nu da dieselpriserne var så høje. Hvis jeg stod i situationen om at skulle vælge mellem de 2 biler ville det være svært. En kollega har en dansk 335d vollaustatung der har været på kur hos Hartge hvilket har resulteret i 355 hk - det er svært ikke at blive imponeret over den.
Bilmagasinet valgt 335d - ville jeg ikke gøre. Jeg ville vælge en brugt Porsche :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spørgsmålet er rejst ifm. valg af pendlerbil - og i den situation er det jo ligegyldigt. Man tanker blot i Sverige...
Nu var det et spørgsmål, som jeg fandt interessant..:rolleye:
Dér er jeg så uenig - en Saab er en typisk revisorbil og derfor må det oplagte valg være en Saab Biopower :)
Typisk revisorbil... hvorhenne? Hos os kører de A6, A8, 3-serie, 5-serie, Porsche Cayenne, Q7... Alt efter pengepungen.
Bilmagasinet valgt 335d - ville jeg ikke gøre. Jeg ville vælge en brugt Porsche :laugh:
Jeg havde nok taget en 335i med en anden udstødning nu jeg tænker mig om :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites