Jump to content
aj

Kontrakt for udlejning af værelse i Malmø

Recommended Posts

Hej alle, Jeg skal til at udleje et værelse i min lejlighed. I den forbindelse har jeg fundet følgende standardkontrakt: http://www.shgo.se/bostadspoolen/pdf/hyreskontrakt_inneboende.pdf Jeg har tænkt mig at tilføje et punkt om indskud og om internet er med i prisen. Jeg laver også et bilag, hvor jeg for en god ordens skyld skriver nogle husregler på. Her har jeg indtil videre kommet på regler om røg og at lejer og jeg har lige stort ansvar vedr. rengøring af fællesarealer. Jeg har to spørgsmål: 1. Nogen der har Ideer til hvad jeg yderligere bør tilføje under husregler? 2. Nogen der ved om standardkontrakten jeg har fundet er i orden (alternativt et link til en bedre en)? På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skattepligtig i DK eller Sverige ved lejeindtægt? Jeg har selv et spørgsmål som jeg ønsker besvaret - måske du kan hjælpe eller andre her igennem. Spørgsmålet går på om den indtægt huslejen giver skal beskattes gennem DK eller Sverige, når man arbejder i DK og er begrænset skattepligtig? Vi er derhjemme selv igang med at skulle udleje en kælderlejlighed og jeg har ligesom dig behov for nogle informationer, og nogle af dem har jeg fået besvaret på følgende hjemmesider: http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/region/forening/0/everyone/firstPage?currentRole=everyone&orgId=0&ViewMode=&login= http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1895&lngArticleId=5226 Derudover, så er det måske en god ide på hyreskontrakten at have en tilføjelse omkring rygning - hvis du vel og mærke ikke ønsker at det skal ske i din bolig? Iøvrigt, så er her et godt link til en hjemmeside hvor mange studerende søger bolig. Selvom linket er til Lundsuniversitet, så ved jeg mange også ønsker at bo i Malmö: http://www.lus.lu.se/bopoolen/marknad.php Håber linkene og informationerne kommer dig til hjælp:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle, Jeg skal til at udleje et værelse i min lejlighed. I den forbindelse har jeg fundet følgende standardkontrakt: http://www.shgo.se/bostadspoolen/pdf/hyreskontrakt_inneboende.pdf Jeg har tænkt mig at tilføje et punkt om indskud og om internet er med i prisen. Jeg laver også et bilag, hvor jeg for en god ordens skyld skriver nogle husregler på. Her har jeg indtil videre kommet på regler om røg og at lejer og jeg har lige stort ansvar vedr. rengøring af fællesarealer. Jeg har to spørgsmål: 1. Nogen der har Ideer til hvad jeg yderligere bør tilføje under husregler? 2. Nogen der ved om standardkontrakten jeg har fundet er i orden (alternativt et link til en bedre en)? På forhånd tak.
Hvis jeg var dig, så ville jeg også smide en kopi ved af dine lejevilkår - blandt andet så man ved noget om hvornår og hvordan der må larmes, hvor der må vaskes og hvad foreningen nu ellers har fundet på. På den måde bliver din lejer jo også gjort opmærksom på foreningens husregler. Held og lykke med det :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har selv et spørgsmål som jeg ønsker besvaret - måske du kan hjælpe eller andre her igennem. Spørgsmålet går på om den indtægt huslejen giver skal beskattes gennem DK eller Sverige, når man arbejder i DK og er begrænset skattepligtig?
Sverige. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg takker! men ved du så om det er muligt at trække skatten fra i ejendomsskatten?
Det har jeg ikke hørt om, man kan. Lyder lidt skørt, synes jeg, men måske forstår jeg ikke, hvad du mener.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det har jeg ikke hørt om' date=' man kan. Lyder lidt skørt, synes jeg, men måske forstår jeg ikke, hvad du mener.[/quote'] Ja det kan jeg godt se nu hvor jeg læser spørgsmålet igen. Det jeg mente med det var om der kunne trækkes noget fra i skat og jeg havde glemt, at det eneste der kan trækkes fra er de 4000 kr. Godt du gjorde mig opmærksom på det:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et spørgsmål.... Jeg har valgt at leje en værelse ud, min afgift ligger på 3300 sek om mdr. hvormeget har jeg tilladelse til at leje den ud for "en fornuftig sum" og skal den sum beskattes af skat ligemeget hvor stor den er ? Lejligheden har 2 sove værelser, 1 stue, 1 køkken, 1 bad/wc. Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har et spørgsmål.... Jeg har valgt at leje en værelse ud, min afgift ligger på 3300 sek om mdr. hvormeget har jeg tilladelse til at leje den ud for "en fornuftig sum" og skal den sum beskattes af skat ligemeget hvor stor den er ? Lejligheden har 2 sove værelser, 1 stue, 1 køkken, 1 bad/wc. Mvh. Caleb
Hvis vedkommende har adgang til badeværelset og køkkenet samt stuen vel det halve af hvad du betaler (I har så lige stor nytteværdi/brugsværdi) Hvis han ikke har adgang til stuen vel en del mindre 1000 - 1200 kr eller noget i den stil - kommer også an på om du stiller møbler til rådighed. Men spørg Hyregästforeningen så er du på den sikre side. Du skal betale skat af lejen. Bruksvärdesprincipen Hyrans storlek ska bestämmas utifrån bruksvärdesprincipen. Den hittar du i hyreslagen och innebär att hyran ska fastställas ”till skäligt belopp”. För att avgöra om hyran är skälig eller ej ska man jämföra hyran med en lägenhet med hyror för andra likvärdiga lägenheter. Främst i allmännyttiga bostadsföretag. Det ska också i första hand röra sig om lägenheter på orten. Hyrorna för allmännyttiga lägenheter kommer på så vis att utgöra ett slags tak för hyrorna i privatbeståndet. Det här är själva grunden för bruksvärdessystemet. Ett av skälen till att det infördes var att enskilda hyresgästers besittningsskydd skulle garanteras genom en hyresspärr. Ett annat skäl var att hålla nere den allmänna hyresnivån. Viktiga faktorer för bruksvärdet Vad är det då för faktorer som avgör om lägenheter i grova drag anses vara likvärdiga eller ej? I hyresrättsutredningen definieras bruksvärdet så här; ”Med en lägenhets bruksvärde avses vad den kan anses vara värd ur konsumentens synpunkt i förhållande till likvärdiga lägenheter på samma ort”. Hänsyn ska tas till lägenhetens beskaffenhet och förmåner knutna till innehavet av lägenheten och andra faktorer. Man ger exempel på sådana faktorer men uppräkningen är inte uttömmande. Faktorerna ska bedömas utan avseende på den enskilde hyresgästen, värderingar eller behov. Faktorer som har betydelse för bruksvärdet kan bland annat vara; Lägenhetens beskaffenhet (storlek, modernitetsgrad, planlösning, läge inom huset, reparationsstandard och ljudisolering). Förmåner (hiss, sopnedkast, tvättstuga, särskilda förvaringsutrymmen, god fastighetsservice, lekplats, garage eller parkeringsplats som tillhör lägenheten). Övriga faktorer (husets allmänna läge, boendemiljön i stort, närhet till kommunikationer).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis vedkommende har adgang til badeværelset og køkkenet samt stuen vel det halve af hvad du betaler (I har så lige stor nytteværdi/brugsværdi) Hvis han ikke har adgang til stuen vel en del mindre 1000 - 1200 kr eller noget i den stil - kommer også an på om du stiller møbler til rådighed. Men spørg Hyregästforeningen så er du på den sikre side. Du skal betale skat af lejen.
Hej Futz, Takker for din besvarelse. Ja han kommer til at bo i lejligheden samt benytte samtlige faciliteter som jeg har adgang til, Bad, Køkken, stue, vaskerum i kælderen samt Forråds rum osv. Udover det vil han betale halvdelen af huslejen, halvdelen af el, samt halvdelen af internet abonnement. Hvordan gør jeg mht. beskatning, skal jeg tage kontakt til skatteverket og sige at en mand er flyttet ind og vil betale en del af min husleje ? Hvis jeg sætter hans husleje til halvdelen af det jeg betaler eks. 1600 sek. hvormeget skal jeg så betale i skat, er det 30% af 1600, har jeg forstået det rigtigt? Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skal spørge skatteverket da det kun er et værelse og da I deler udgifterne. Men hvis det følger reglerne for at leje hele bostadsretten så vil du kunne se det her http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2008/bostad/uthyrningavprivatbostad.4.24321e0c1165ddd61208000975.html Husk at ens kapitalindtægt og kapitaludgift gøres op mod hinanden dvs. evt. skat bliver modregnet mod de renteudgifter du har i Sverige, så højst sandsynligt kommer du ikke til at betale noget. Med mindre du har købt kontant eller i de rigtig gode dage før priserne gik amok :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Husk at ens kapitalindtægt og kapitaludgift gøres op mod hinanden dvs. evt. skat bliver modregnet mod de renteudgifter du har i Sverige' date=' [/quote'] Men hvis man har indtægt i Danmark, så har man nok trukket de renter fra én gang, og så må man ikke en gang til. Der er ingen grund til at henvende sig til Skatteverket før der skal afleveres selvangivelse. Hvis man deler lejligheden og deler huslejen, kan der efter min hovedregning ikke blive noget skat at betale. Hvis huslejen/afgiften er 3.300, og lejeren betaler 1.600, og man efter reglerne fradrager halvdelen af afgiften, så bliver indtægten nul efter fradrag, og der bliver dermed ikke rigtig noget at betro til Skatteverket. Så kan man endda slet ikke brugt af det faste fradrag på 4.000 pr. år, altså 250 pr. måned. Man kan tage op til 1.900 uden der skal betales skat, så vidt jeg lige kan regne ud. :) Edit: Det er ikke 250 om måneden i fast fradrag, men 333, da der kun er tolv måneder i et år og ikke 16, så man kan i eksemplet tage 1983 kr inden der skal betales skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Men hvis man har indtægt i Danmark, så har man nok trukket de renter fra én gang, og så må man ikke en gang til." Skatteverket gør det pr. automatik :) Iøvrigt har man jo ikke trukket dem fra i beskatning af kapitalindkomst i Danmark men i beskatning af lønindkomst i Danmark. Så rent dobbeltbeskatningsmæssigt er det jo æbler og pærer. Sådanne lidt smarte trick benytter DK sig jo selv af. Jeg mister snart min grænsegænger status og skal derfor betale ejendomsværdiskat for mit hus i Sverige. Men i Sverige skal jeg betale skat af fortjenesten ved salget , (hvor man jo også har råd til det). Til gengæld har jeg lav ejendomsskat i den tid jeg ejer huset og begrebet ejendomsværdiskat findes jo slet ikke i Sverige. Det sidstnævnte udnyttes af danske SKAT, for at slippe udenom dobbeltbeskatningsaftalen. Da Sverige ikke har ejendomsværdiskat, er det jo ikke dobbeltbeskatning, mener de. Tjjaaa selvom det måske rent ordret ikke er dobbeltbeskatning, så er det det alligevel indirekte og imod intentionerne med dobbeltbeskatningsaftalen. Der tages slet ingen hensyn til den svenske skat ved salget, som jo nu er sat op fra 20% til 22% af nettofortjenesten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej begge og tak for info.... Jeg har nu haft ringet til det Svenske Skatteverk og de siger at hvis min afgift er på 3400 har jeg lov til at tage 3400 i leje uden at blive beskattet af det, det er i det tilfælde at jeg fremlejer lejligheden og ikke selv bor i lejligheden + 4000 sek i fortjeneste over 1 år. Hvis det drejer sig om at der er nogen der flytter ind med mig har jeg lov til at tage halvdelen af afgiften i husleje + 4000 svenske i fortjeneste pr år. Med andre ord så må jeg tage af den person der lejer sig ind på en værelse og benytter samtlige fælles arealer halvdelen af min afgift hvilket er 1700 sek og 333 svenske oveni som fortjeneste om mdr. hvis man deler de 4000 med 12 mdr. Alt det husleje jeg tager udover det skal beskattes med 30%, og det skal angives til det svenske skatte verk. Jeg regner med at fastsætte min leje til 2000 sek. og så skal han betale halvdelen af samtlige udgifter udover, altså EL, TV-Licens, internet og hvad der ellers tilkommer af ekstra udgifter i forbindelse med lejligheden. Tak for info Futz & Nils. Hvis ovenstående vækker alarmer hos jer, må i meget gerne skrive tilbage :) Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Men hvis man har indtægt i Danmark, så har man nok trukket de renter fra én gang, og så må man ikke en gang til." Skatteverket gør det pr. automatik :) Iøvrigt har man jo ikke trukket dem fra i beskatning af kapitalindkomst i Danmark men i beskatning af lønindkomst i Danmark. Så rent dobbeltbeskatningsmæssigt er det jo æbler og pærer. Sådanne lidt smarte trick benytter DK sig jo selv af. Jeg mister snart min grænsegænger status og skal derfor betale ejendomsværdiskat for mit hus i Sverige. Men i Sverige skal jeg betale skat af fortjenesten ved salget , (hvor man jo også har råd til det). Til gengæld har jeg lav ejendomsskat i den tid jeg ejer huset og begrebet ejendomsværdiskat findes jo slet ikke i Sverige. Det sidstnævnte udnyttes af danske SKAT, for at slippe udenom dobbeltbeskatningsaftalen. Da Sverige ikke har ejendomsværdiskat, er det jo ikke dobbeltbeskatning, mener de. Tjjaaa selvom det måske rent ordret ikke er dobbeltbeskatning, så er det det alligevel indirekte og imod intentionerne med dobbeltbeskatningsaftalen. Der tages slet ingen hensyn til den svenske skat ved salget, som jo nu er sat op fra 20% til 22% af nettofortjenesten.
Til almindelig orientering: At et fradrag er fortrykt på selvangivelsen giver ikke i sig selv et skattemoralsk overtag, for man har jo pligt til at kontrollere og eventuelt rette. Æbler og pærer? tja... Jeg tror Skatogverket vil sige, at det er frugt. :D Er det korrekt forstået, at Skat ikke anerkender den nye svenske ejendomsskat kaldet afgift som ejendomsskat, og at man dermed ikke kan modregne den i ejendomsværdiskatten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Æbler og pærer? tja... Jeg tror Skatogverket vil sige' date=' at det er frugt.[/quote'] Måske men Skat arbejder med æbler og pærer Fra den 1. januar 2008 er den statslige skat blevet til en kommunal afgift. Og det er ”æbler og pærer” i administrativ sammenhæng – de kan ikke sammenlignes direkte. – Fordi det nu er kommunal afgift kan de danske ejere af fritidshuse ikke længere modregne afgiften i den danske ejendomsværdiskat, som er en statslig skat, siger Ernst Larsen, Skat Øresund. Derfor bliver det alt andet lige dyrere at have fritidshus i Sverige, fordi man nu både skal betale den fulde ejendomsværdiskat til staten i Danmark og den kommunale afgift til kommunen i Sverige. (Til evt. andre læsere: Denne problemstillig gælder kun hvis du er skattepligtig i Danmark og ikke er grænsegænger ) Åbenbart ikke http://www.oeresundsbron.com/object.php?obj=19bc2afd Selvom de gjorde har Sverige har jo sat fastighetsafgiften ned men salgsgevinstbeskatningen op og så bliver man snydt endnu mere i fremtiden. Danmark anderkender IKKE svenske ejendomsvurderinger men opererer med begrebet handelsværdi (som de vist selv fastsætter :rolleye:) Man får ikke refunderet det man har betalt (aconto i DK) løbende gennem årene i det beløb man senere kan dokumentere at have betalt i kapitalgevinsten ved salget. Eksempel 1 (fastighetsafgift anerkendes ikke - æbler og pærer) Handelsværdi for 2 år gammelt hus i Bunkleflo eller sommerhus ved Kivik 2.500.000 kr. Beregnet dansk ejendomsværdiskat (1 pct. af 2.500.000 kr.) 25.000 kr. Betalt svensk fastighetsskat - (6.000 SEK) 4800 kr. Ejendomsværdiskat der skal betales i Danmark = 25.000 kr. ialt betales pr. år 29.800 danske kroner + gevinstbeskatning hvis du sælger det år. Eksempel 2 (Fastighetskat kan modregnes i Ejendomsværdiskat) Handelsværdi for 2 år gammelt hus i Bunkleflo 2.500.000 kr. Beregnet dansk ejendomsværdiskat (1 pct. af 2.500.000 kr.) 25.000 kr. Betalt svensksk fastighetsskat - 4.800 kr. Ejendomsværdiskat der skal betales i Danmark = 21.200 kr. ialt betales pr. år 21.200 danske kroner + gevinstbeskatning hvis du sælger det år. http://www.skat.dk/display.aspx?oId=102349&vId=201707

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha. Men det står dog også i artiklen:

Og så bliver det måske alligevel ikke sådan. EU har nemlig i januar i år afsagt en principiel dom i en sag om tyske skatteregler, en dom, der vil få betydning for alle EU-lande. Hvad det kommer til at betyde for danskere, der ejer en feriebolig i et andet land – herunder også Sverige – er ikke klart endnu. – Vi er nok nødt til at indrette os efter de øvrige EU-lande i denne sag, men vi har endnu ikke truffet beslutning, om det er den rigtige løsning på den, heller ikke i forhold til den indbetalte ejendomsværdiskat, siger Peter Høyer fra Skatteministeriet til Fokus Øresund.
Det er i Skats egen interesse at opretholde et vist skin af rimelighed i de afgørelser man træffer, så mon ikke de ender med at godtage svensk ejendomsskat som skat. Det er jo et rent sprogligt problem. NB: Denne problemstilling er som nævnt kun aktuel, hvis man er fuldt skattepligtig i Danmark - det er altså ikke en typisk pendlerproblematik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites