Movski 10 Anmeld indhold Skrevet May 16, 2008 Hey igen herinde... Vi er en familie (med normal løn-indkomst), 2 voksne og 2 børn (SFO/børnehave) som gerne vil flytte over sundet i hus/rækkehus (max 2mill), men er i tvivl om det økonomiske ved at gøre det... Nu tænker jeg sådan her: 2 biler, 2 brobizzèr, 2 benzin-regninger (en vil få 75km hver vej og en 65km hver vej) og en evt. husleje + lån + driftomkost dertil, noget siger os at vi vil drukne i regninger, da der kommer 2 brobizzèr og 2 gange større benzin-udgifter (en har 3km til job og en har 10km til job hvor vi bor nu, men vi kan ikke køre sammen da vi møder forskelligt). Ved ikke om der er andre forældre-par herinde der køre på samme måde som vi ville komme til hvis vi flyttede.. Ville du/ i flytte, hvis man lige laver et ca. regnstykke... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Hey igen herinde... Vi er en familie (med normal løn-indkomst)' date=' 2 voksne og 2 børn (SFO/børnehave) som gerne vil flytte over sundet i hus/rækkehus (max 2mill), men er i tvivl om det økonomiske ved at gøre det... Nu tænker jeg sådan her: 2 biler, 2 brobizzèr, 2 benzin-regninger (en vil få 75km hver vej og en 65km hver vej) og en evt. husleje + lån + driftomkost dertil, noget siger os at vi vil drukne i regninger, da der kommer 2 brobizzèr og 2 gange større benzin-udgifter (en har 3km til job og en har 10km til job hvor vi bor nu, men vi kan ikke køre sammen da vi møder forskelligt). Ved ikke om der er andre forældre-par herinde der køre på samme måde som vi ville komme til hvis vi flyttede.. Ville du/ i flytte, hvis man lige laver et ca. regnstykke...[/quote'] prøv at stille jeres nuværende udgifter op, så tror jeg det er nemmere for folk at sammenligne.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 I har henholdsvis 3 og 10 km til job nu, dvs. I kan cykle -nej, så ville jeg ikke flytte:) Hvorfor vil I gerne over sundet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Movski 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 For at få noget mere ud af pengene (bolig, bil og måske lidt flere kr mellem hænderne), men er lidt bange for at det vil blive en udgift istedet for, har osse lidt familie, venner derovre osv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Har I samme bolig/bilsituation nu? Altså hus/räkkehus og 2 biler? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Movski 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Ja, bare andels-rækkehus... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 har i ikke et budget i dk ? hvor du kan tilføje en række og skrive de svensk tal ind ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Transport til/fra DK løber op i betragtelige summer - så i skal ikke kun gøre det af økonomiske årsager. Det er den gamle debat igen, om at man skal være mentalt instillet på "et andet land", og det faktum at det er svenskere der bor i det - hvilket stadig undrer mig folk bringer op. Ikke desto mindre, så skal i være parate til at tænke blå-gult til hverdag. Sverige er et fantatstisk land. Og hvis i mener i er parate til at tænke det samme, så er i ikke helt galt på den i jeres tanker. Især ikke, hvis i vil idt udenfor Malmö og omegn, som, alt andet lige, minder mest om Sjælland som vi kender det. Futter i derimod lidt længere ind/op i landet, så begynder det at lugte af hockeyhår og Made in Sweden - og hvis dette ligefrem virker tiltalende på jer, så er i meget på rette vej. Med andre ord: I skal ikke kun flytte på grund af økonomien! Ihvertfald ikke hvis i har planer om at blive her i længere tid, da det så let kan gå hen at blive en sur tjans, bare for at spare penge. Der ér længere på arbejde. Der ér en omvæltning i vente for børnene. Der kommer ikke de samme venner "dumpende". Det ér en mental omstilling, og, for mange, en direkte barriere at skulle begive sig "til et andet land" Tænk det godt igennem! Hold det op imod hvad i har nu, og hvad i kunne tænke jer - og derefter hvad i kan leve med. Og vej så alle tingene af igennem et stykke tid...og tyg så på den en gang mere. Jeg bor selv i Malmö (siden 2003) - og vil nu tage næste skridt, og begive mig ud i, hvad jeg selv betegner, som det mere "rigtige" Sverige. Stadig i Skåne, da jeg er afhængig af at kunne pendle til mit job i Dk. Jeg gør det, fordi jeg sgu´ godt kan lide at være her. Ikke så meget i storbyens os og larm - men i Sverige. Du véd, Sverige med træer, søer, strand, myg, elge, hygge (som ikke eksisterer i samme form i Sverige, men derimod har taget formen "mys"...og passer forrygende i min verden) - og alt det andet gode ved det her land som førhen var "derovre hvor de der fulde svenskere kommer fra". Jeg synes selv jeg er blevet klogere...rigere, mentalt. Og nu vil jeg have mere. Jeg håber i kan komme til samme konklusion - at i vil Sverige, og ikke bare bekvemmes. I det første tilfælde, så er belønningen rar og til at tage og føle på. Opsummering: Gør det ikke kun for mammon og ting. Gør det fordi det føles spændende og "rigtigt"...et eller andet lettere udefinérbart sted. God vind med projektet! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Det store plus som jeg ser det for jer, er at din mor allerede mor herovre, hvilket er en stor hjælp i forhold til børnene. Kender flere der er flyttet retur, pga manglede pasningsmuligheder, så der er i heldigt stillet i forhold til mange andre. Men som Gio også siger ikke kun for pengene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Hey igen herinde... Vi er en familie (med normal løn-indkomst)' date=' 2 voksne og 2 børn (SFO/børnehave) som gerne vil flytte over sundet i hus/rækkehus (max 2mill), men er i tvivl om det økonomiske ved at gøre det... Nu tænker jeg sådan her: 2 biler, 2 brobizzèr, 2 benzin-regninger (en vil få 75km hver vej og en 65km hver vej) og en evt. husleje + lån + driftomkost dertil, noget siger os at vi vil drukne i regninger, da der kommer 2 brobizzèr og 2 gange større benzin-udgifter (en har 3km til job og en har 10km til job hvor vi bor nu, men vi kan ikke køre sammen da vi møder forskelligt). Ved ikke om der er andre forældre-par herinde der køre på samme måde som vi ville komme til hvis vi flyttede.. Ville du/ i flytte, hvis man lige laver et ca. regnstykke...[/quote'] regn med 5000sek. i transport pr. person. om måneden... kan i ikke klare det uden fradraget, ville jeg ikke flytte. + i bruger 2 timer om dagen hver på transport, som i kunne bruge med jeres børn i stedet. mod nu 5-10 min... dertil kommer der lån, som hvis i låner det hele vil ligge på ca. 9000sek om måneden, forbrug af el og vand, ca. 1500sek om md... billån hvis i skal låne til det. 2* vejafgift(dieselbiler fra før 2005 i stationcar koster ca...6-7000sek om året) 2* bilforsikring(kommer an på bil, alder og hvor i bor) husforsikring private forsikringer, liv og pension ja der er sikkert noget der mangler og noget der er forkert, men det er da i grove træk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Movski 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Kan godt se hva i mener med det hele, men vi kun bange for at det rent faktisk ville blive en større udgift for os at flytte derover, det betyder ikke så meget at vi skal bruge mere tid på at komme på arbejde osv, det er mere udgifterne jeg er bekymret for.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Hej Vi er flyttede fra inder by i københavn og til Anderslöv sidste sommer. Vi er 2 voksne og 2 børn, en på snart 4 år og en på 10 år. Vi har IKKE fortrudt at vi er flyttede. Vi har 2 almindelige indkomst i dk, og har købt et hus til ca 2,1 mill danske. Vi købte 2 brugte biler til ca 30.000 stykket. Det vi betaler i brobiz, har vi regnet ud at, det er det at vi får i ekstra fradrag, så det går lige op og husk at det er 100 kr ekstra om dagen. Så det er ikke det der skal holde jer fra at flytte. Vores 2 piger trives RIGTIG godt i de "nye" omgivelser, den store pige vi har lærte flydende Svensk på ca ½ år. Den lille taler også svensk nu, de har begge fået rigtig mange gode venner. Jeg arbejder i en børnehave i københavn, men jeg vil bare lige sig at den form for pædagogik som de arbejder med her i sverige, er bare super skøn, det gælder både i skolen og i børnehaverne. Hvis i har lyst til at spørge om noget eller komme en tur over og snakke er i velkommen. GOD FORNØJELSE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Hej igen Glemte lige at fortælle, vi betaler ca 1300 danske kr, for at have begge børn, i børnehave og sfo, og det er incl. mad. Huset som vi købte er 200 m2, og var fuldstændigt indflytter klar, vi intet gjort ved huset. Jeg fik lige skrevet noget vrøvl. de 100 kr ekstra man får i fradrag er på bro bizen. det er noget der hedder et pendler fradrag som alle får hvis man krydser broen som fast pendler. Vi har ca 64 km at køre hver vej, til og fra arbejde. Sidst men ikke mindst VI LEVER RIGTIG GODT OG HAR DET FEDT I SVERIGE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2008 Hej igen Glemte lige at fortælle, vi betaler ca 1300 danske kr, for at have begge børn, i børnehave og sfo, og det er incl. mad. Huset som vi købte er 200 m2, og var fuldstændigt indflytter klar, vi intet gjort ved huset. Jeg fik lige skrevet noget vrøvl. de 100 kr ekstra man får i fradrag er på bro bizen. det er noget der hedder et pendler fradrag som alle får hvis man krydser broen som fast pendler. Vi har ca 64 km at køre hver vej, til og fra arbejde. Sidst men ikke mindst VI LEVER RIGTIG GODT OG HAR DET FEDT I SVERIGE Nu er det jo ikke 100 kroner du får i hånden, du skal stadig delv have pengene og betale 2/3 selv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 17, 2008 Kan godt se hva i mener med det hele, men vi kun bange for at det rent faktisk ville blive en større udgift for os at flytte derover, det betyder ikke så meget at vi skal bruge mere tid på at komme på arbejde osv, det er mere udgifterne jeg er bekymret for.... Følg Miriams råd - tag dit nuværende budget frem og udfyld det med svenske priser. Spørg herinde på de områder, du ikke kender priserne. Efterfølgende har du check på den økonomiske forhold, hvis det er DET, du/I går efter. Jeg vil tro, at de fleste har det samme rådighedsbeløb i Sverige som i DK - men at boligforhold, bilpark, ferieforhold og så videre er blevet væsentligt forbedret som følge af at flytte til Sverige. Altså vil du opleve en højere levestandard... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2008 Brugte lige 5 min på at rette/slette lidt i vores budget, og har lavet en skabelon til dig, men man kan ikke oploade et excel ark her ?? Så jeg mailer det lige. Så skal du bare at sætte jeres tal ind i, så ser du hvordan det ser ud :) God arbejdslyst Men igen og meget vigtigt, i skal ikke kune gøre det for økonomiens skyld Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Movski 10 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2008 Takker endnu engang for alle jeres svar / hjælp, syntes at det er rigtig godt at alle er hjælpsomme, er jo rart at vide om hvordan og hvorledes tingene hænger nogenlunde sammen økonomisk, da det ville være en katastrofe for os at finde ud af efter vi er flyttet og det viser sig at det er blevet dyrere for os!!!, det er det der bekymre os da vi bare gerne vil have lidt mere ud af de penge man har og ikke det med at falde til og børnene osv. osv. det er vi ikke i tvivl om at vi vil, vi godt kan li at være derovre og det lyder måske lidt underligt, men hver gang vi kører over broen (mod Sverige selvfølgelig) så er det som vi slapper og finder ro eller man geare lidt ned på en eller anden måde, hvis i forstår..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret May 17, 2008 Jeg vil tro, at de fleste har det samme rådighedsbeløb i Sverige som i DK - men at boligforhold, bilpark, ferieforhold og så videre er blevet væsentligt forbedret som følge af at flytte til Sverige. Ja det tror jeg du har ret i. Vi kunne jo lave en meningsundersøgelse herinde (jeg ved ikke hvordan man gør men det er der sikkert en anden der gør) Undersøgelsen skulle lyde noget i retning af; Forudsat du havde samme samme indtægt før og efter du flyttede fra Danmark til Sverige er dit rådighedsbeløb så blevet: - 1 - Rådighedsbeløb er større og min levestandard og også steget - 2 - Rådighedsbeløb er mindre men min levestandard er til gengæld steget - 3 - Rådighedsbeløb er større men min levestandard er blevet ringere - 4 - Rådighedsbeløb er mindre og min levestandard og desværre også blevet ringere - 5 - Min økonomiske situation er uændret økonomisk men min levestandard er steget - 6 - Min økonomiske situation er uændret økonomisk og min levestandard er faldet - 7 - Ved ikke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret May 18, 2008 -1- fået mere bolig og flere penge i Malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites