Thyper 10 Anmeld indhold Skrevet May 13, 2008 Jeg havde ikke boet længe i Sverige for jeg lagde mærke til at man ikke kan købe stærkere ting end dåseøl i supermarkederne :) Er systembolaget bare spiritusforretninger hvor du køber med ID ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Ja - du skal være 20 år for at købe. ID kræves kun hvis du ser meget ung ud. Der er ikke åbnet om søndagen som et af de eneste steder i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Ja, og hvis du er meget ung kræver de også at se ID når du køber alkoholfri glögg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Sverige kan til tider være et paradoksernes land. Stærk alkohol og spiritus kan kun købes lovligt på Systemet (Systembolaget). Men, man kan i næsten alle velassorterede supermarkeder købe grej til at destillere sin egen alkohol derhjemme ~ ovenikøbet købe flasker med diverse essenser som bundslat, så man kan mixe sine egne cocktails. Og hjemmebrændt - det er noget svenskerne er ferme til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Jeg havde ikke boet længe i Sverige for jeg lagde mærke til at man ikke kan købe stærkere ting end dåseøl i supermarkederne :)Jeps - og disse er max en Folk-öl (læs: 3,5%...smager dog fint) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Positivt om Systembolaget kan siges at det er ret så velassorteret. Importøl er faktisk også billigere end i Danmark (altså lige med undtagelse af Danske mærker). Derudover tager de sig ret godt betalt, specielt de billigere ting er uforholdsmæssigt dyre. Husker stadig med et smil min første tur på Systembolaget - for at købe Blossa Starkvinsglögg i øvrigt... Der stod en dame foran mig og bad om et eller andet bestemt vinmærke. Så spørger ekspedienten høfligt om det mon skal være den røde eller hvide - hvortil damen så svarer intet mindre end: "Den med mest smag, tak"... Jeg måtte lige hoppe lidt på stedet for ikke at sprutte fuldstændig af grin... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Positivt om Systembolaget kan siges at det er ret så velassorteret. Importøl er faktisk også billigere end i Danmark (altså lige med undtagelse af Danske mærker). Derudover tager de sig ret godt betalt, specielt de billigere ting er uforholdsmæssigt dyre. Jeg er ganske enig, var overrasket over hvor "billigt" de helt dyre whisky og cognac er, faktisk er det kun cask str. osv. der er over 40-43% der koster.. weissbier er næsten samme pris som i dk, og så er der vist noget med at hvis man går ind på et systembolag oppe nord på og finder noget meget specielt, går man blot til sin egen lokale og siger dem, skal de lige skaffe "herned", ja så må de op på cyklen og hente det hjem.. uden videre beregning :) Om det holder helt stik ved jeg ikke endnu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 går man blot til sin egen lokale og siger dem, skal de lige skaffe "herned", ja så må de op på cyklen og hente det hjem.. uden videre beregning :) Om det holder helt stik ved jeg ikke endnu... jeg læste i deres katalog at hvis du vil have noget bestemt skaffer de det, man kan dog risikere at skulle aftage en hel kasse vin fx hvis det er noget særligt de ellers ikke fører. Men mener bestemt at det er rigtigt, de skaffer det du efterspørger også selv om det ikke er lagervare. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Ok, og ja sådan er man jo også vant til at købe vin i dk eller tyskland hvis der skal være lidt i dét :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2008 Sådan fungerer det Man tager på systemet medbringende ID. Man afleverer listen over hvad man skal have til kassepersonalet. Man får udleveret sine varer uden problemer. Problemet sommer först hvis man handler igen inden for samme uge. Så skal der nemlig en läge til at godkende köbet. Der er jo gränser for hvor meget man kan köbe. Man skal jo fölge det Svenske sundsheds ministeries anbefalinger, SKÅL . Ok' date=' og ja sådan er man jo også vant til at købe vin i dk eller tyskland hvis der skal være lidt i dét :)[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2008 Man tager på systemet medbringende ID. Man afleverer listen over hvad man skal have til kassepersonalet. Man får udleveret sine varer uden problemer. Problemet sommer först hvis man handler igen inden for samme uge. Så skal der nemlig en läge til at godkende köbet. Der er jo gränser for hvor meget man kan köbe. Man skal jo fölge det Svenske sundsheds ministeries anbefalinger, SKÅL . A-hva? Jeg har aldrig nogensinde vist ID på Systemet.... Så det er vist en ande og/eller en gammel forordning at man ikke må købe som man har lyst. Men de sælger ikke til åbenlyst berusede personer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2008 Undskyld Undskyld, men jeg kunne ikke lade være. glemte lige den her :D Men der er faktisk mange Danskere der tror at det fungerer sådan.A-hva? Jeg har aldrig nogensinde vist ID på Systemet.... Så det er vist en ande og/eller en gammel forordning at man ikke må købe som man har lyst. Men de sælger ikke til åbenlyst berusede personer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2008 Undskyld' date=' men jeg kunne ikke lade være. glemte lige den her :D Men der er faktisk mange Danskere der tror at det fungerer sådan.[/quote'] Hehe... Ja tænkte også at det måtte være en joke ;) For det findes jo også selvbetjente Systembolag butikker nu til dags... :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2008 Selv om der var tale om svensk ironi, så var din beskrivelse jo ikke sååå langt fra virkeligheden, Skallstorp, for uden for byerne er selvbetjening ingen selvfølge og varerne skal bestilles i forvejen, hvis man ønsker noget specielt. ID-kort er en selvfølge. Efter motboken er afskaffet følger Systembolaget mindre minutiøst med i den enkelte borgers alkoholindtagelse, og borgernes forbrug noteres ikke længere ned og registreres centiliter for centiliter af en særlig central myndighed med hovedkvarter i Stockholm, men det er op til Systembolaget at afgøre, om du har overskredet den statsligt acceptable norm for alkoholindtagelse netop den dag, for hvis man er "påvirket", så kan man ikke købe mere. Man behøver ikke være fuld eller synligt beruset - det er nok at være påverkad. Ligeledes kan man blive nægtet ret til at handle, hvis butikspersonalet mener, at man kan finde på at overlade sine indkøb til andre. Staten bestemmer, hvem der kan købe, og hvem der ikke kan købe, og der kan ikke appelleres. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mia Ahlberg 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Jag ska berätta något ännu värre med systembolaget. Mitt id gick ut och jag hade inte hunnit få mitt nya, skulle in på systembolaget och handla vin till maten, och blev nekad! Jag är 40 år, men jag fick gå hem utan något vin! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2008 Men det er nu skønt at diverse special/import øl er billigere stk. mæssigt på systemet end i DK... Det samme gælder mange vin i den gode ende :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites