GoldMan 10 Anmeld indhold Skrevet May 6, 2008 Hej Jeg har lige købt en andel i almvik (axel danielssons väg) og dertil har jeg fået flyttet det meste og mit eneste problem er nu: Jeg har EL fra EON. Den eneste måde jeg kan få el i min stue er ved at tænde for mit komfur??? Ellers har jeg el i de fleste rum men de virker ikke alle sammen før jeg tænder mit komfur? Jeg tror jeg har noget gammelt lort af el i min lejlighed til jeg tro men hvordan får jeg rettet op på det her og hvad er der galt? :) Billede af min el boks: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 6, 2008 Installationsproblem... Jeg har EL fra EON. Den eneste måde jeg kan få el i min stue er ved at tænde for mit komfur??? Ellers har jeg el i de fleste rum men de virker ikke alle sammen før jeg tænder mit komfur? Jeg har sendt dig en PM... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2008 Tak for hjælpen mogens men det jeg søger mest efter er at få fjernet den kæmpestore sikrings boks og få en anden løsning. Har tidligere set folk få gjort det men ved ikke hvad det hedder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 6, 2008 Tak for hjælpen mogens men det jeg søger mest efter er at få fjernet den kæmpestore sikrings boks og få en anden løsning. Har tidligere set folk få gjort det men ved ikke hvad det hedder. Du tænker sikkert på en automatsikringsblok. Det kan nemt monteres hos dig - af en aut. elektriker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Du tænker sikkert på en automatsikringsblok. Det kan nemt monteres hos dig - af en aut. elektriker... Det er nok sådan en jeg mener. Nogen som kan anbefale en autoriseret el-mand i malmö? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Nogen som kan anbefale en autoriseret el-mand i malmö? El-pågarna - det funker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Jeg havde klaget til foreningen, eller lavet et krav mod den tidligere ejer. El installationen er en del af huset, hvilken i dit tilfælde ikke virker til at være helt autoriseret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Måske en anelse OT - men hvad koster det i grunden at få lavet det gamle sikringsanlæg om til et nyt med automatsikringer - hfpi anlæg, eller hvad det nu hedder. Ved jeg bare kan ringe til en elektrikker at høre, men kunne jo være en havde prøvet det før. Har selv et gammel system, der dog virker perfekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 HPFI relæ er én ting - automatsikringer noget andet. HPFI relæet sidder der for at slå fra hvis der er strøm der "løber ud" af systemet hvis der eksempelvis er overgang i dit komfur. Sikringerne sidder der for at beskytte systemet mod at noget trækker mere strøm end ledninger mv. kan klare. Der er efter min mening ikke rigtig nogen grund til at skifte til automatsikringer (de slår fra ligesom en HPFI relæ og kan nemt kobles til igen, hvor de gamle smelter over og skal skiftes ud) hvis anlægget i øvrigt fungerer som det skal. Udover det kosmetiske hvis den sidder synligt i gangen eller sådan noget. Har hørt - ikke erfaret selv - at et problem med automatsikringer er at de er lige hurtige nok til at slå fra så man f.eks. risikerer at de slår fra hvis du starter kompressoren eller andet der trækker meget strøm når det starter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Jeg havde klaget til foreningen, eller lavet et krav mod den tidligere ejer. El installationen er en del af huset, hvilken i dit tilfælde ikke virker til at være helt autoriseret. Det er en lejlighede :) Men jeg skal lige se hvad en autoriseret el mand siger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Men den boks jeg har til venstre for sikring boksen, er det ikke en autoautomatsikring Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Men den boks jeg har til venstre for sikring boksen' date=' er det ikke en autoautomatsikring[/quote'] Jeg syntes bestemt det ligner et HPFI relæ... Der står også 25A på den - det er ikke så mange almindelige husholdninger der har 25A sikringer... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Er det dårligt eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Nej... Sådan et vil du rigtig gerne have! Et HPFI relæ. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 OK Lars... Jeg syntes bare at det var underligt at jeg skulle tænde for mit komfur før jeg fik el til stuen :) - Men jeg tror jeg vil gå ned i silvan og købe 9 stk. 25a sikringer og skifte dem alle sammen ud Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Joel 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 OK Lars... Jeg syntes bare at det var underligt at jeg skulle tænde for mit komfur før jeg fik el til stuen :) - Men jeg tror jeg vil gå ned i silvan og købe 9 stk. 25a sikringer og skifte dem alle sammen ud Nej det kan jag inte rekomendera ;-) De kommer inte ens att passa i din elcentral om du inte bygger om den. Vilket kan leda till att det börjar brinna i dina väggar om du har riktig otur! Du ska köpa lika dana (ens) som de som sitter där. Dvs. röd=10Amp och grå=16Amp, om du nu behöver byta ut någon av dem. Mitt första tipps till felsökning är att skruva ur alla grå (16Amp) säkringar (de tre med siffran "1") till din komfur och sedan se om elen i lägenheten fungerar. Känns som om det är där felet ligger någon stans, i din komfur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 OK Lars... Jeg syntes bare at det var underligt at jeg skulle tænde for mit komfur før jeg fik el til stuen :) Ahja - dét var dit oprindelige problem. Man kan intet udlede ud af billedet angående det - og du bør helt sikkert kontakte sælger for at høre hvad i alverden det går ud på! Alternativt en elektriker. Det er IKKE noget du bør rode med selv. Det virker ikke sandsynligt, at det bare er en sikring - det du beskriver tyder i høj grad på at noget er lavet forkert i din el installation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2008 Okay jeg vil kontakte mægleren og fortælle om mit problem men jeg vil tro at der intet kommer ud af det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2008 El Nu har jeg et hus, så jeg ved ikke om de samme regler gælder. Men skjulte fejl står sælgeren for 10 år frem, hvis ikke der er en friskrivnings klausul. Så han skal bare få det fikset asap.... Mvh Leon Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2008 Lidt læsning om HFI og HPFI Ældre tråd - men jeg faldt over et godt link omhandlende forskellen på HFI og HPFI-relæer, og hvorfor man i vores moderne verden, nok gør smartest i at eftermontere HPFI. Både som afløser for et eksisterende HFI - men selvfølgelig mest som tilføjelse på en ældre installation med lille eller ingen sikkerhed. Generelt er http://cubus-adsl.dk/elteknik/ ganske god læsning. :thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites