Jump to content
Lollikken

Banker, Lån og Rente

Recommended Posts

Min kæreste og jeg bor i hendes lejlighed som i sin tid blev købt med et lån med variabel rente. Renten er stadig variabel og igennem det sidste år er den steget med ca. 1 % (på begge lån). Sidst jeg kiggede efter var den 5.2% på bunden og 6.2% på toppen. Banken er Nordea i Sverige. Ud over det åbenlyse svar om "sur røv", hvad har vi så af muligheder? Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer til hvad I ville gøre i samme situation. På nuværende tidspunkt ser jeg følgende muligheder: 1) Forsætte med variabel rente i håb om kursen går ned (Jeg ved intet om det svenske boligmarked, men jeg vil skyde på at nordens (hvis ikke verdenens) økonomi er på vej mod en lav konjuktur, så jeg forventer personligt ikke at renten falder nævneværdigt). 2) Lave fast rente hos den nuværende bank Nordea, nok til omkring samme rente som overstående. 3) Flytte lånet til en anden bank, eller bruge det til at forhandle med Nordea. Til det følger spørgsmålet, hvor meget koster det at flytte et lån? Skal der sættes nogle nye stempler på nye lånepapire til en værdi af 10.000 SEK eller er bankerne så sultne at de gladeligt betaler de udgifter hvis man flytter over til dem. (Dette var ikke rigtigt besvaret her http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=3113) @Nils: Hvis du læser det her ville det være en dejlig tilføjelse til Pendlerguiden. Håndtering af banker og lån med henblik på flytte lån og forhandlinger :D EDIT: Nå ja, hvis der er nogen af jer der har variabel rente, hvad betaler I så for tiden? Jeg var inde og titta lidt på http://www.comboloan.se/ men som ny herovre ved ikke hvor kritisk jeg skal være overfor en kilde som comboloan.se Grunden til at jeg laver _endnu_ en tråd er at de faktorer der var betydende for 2-3 måneder siden er ikke nødvendigvis de samme nu. Blandt andet er renten jo alligevel steget en del (i hvert fald for os).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Vi har også Nordea i Sverige og stod med de samme spørgsmål. Heldigvis har vi fået en ny bankrådgiver, som netop sætter en ære i at være rådgiver. Han forklarede os, at når den variable rente og den faste et årige rente ligger så tæt på hinanden, er det fordi, at usikkerheden omkring renten ikke er så stor. Man forventer et rentefald senest til efteråret, og derfor ligger den faste og variable rente så tæt op ad hinanden. Hvis man til gengæld kigger på den faste rente på 2, 3, 4 eller 5 år, så er den langt større, og det er så fordi, man ikke kan sige noget om udviklingen så langt frem. Han synes, at så længe vi havde luft i budgettet til de små rentestigninger, ville det nok være smartest at beholde den variable rente nu, da der er stor sandsynlighed for en rentesænkning senere på året, og så vil det være surt, at have bundet lånet til en højere rente. Du kan nemlig ikke lave det om, hvis du binder dig til en fast rente for en bestemt periode - selvom den skulle falde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft nøjagtig samme problem, det er noget pga årsskiftet at denne fejl er opstået vist nok, det er din bank pligt at informere om dette problem, men jeg gik selv der op, og fik så snakket med det. De har indrømmet at de har lavet en fejl, så de ku betale de penge jeg har tilgode, ved at sætte min rente helt ned i bund til 4.85 :P Så det er den måde jeg har gjort det på. Håber det var en ide til hvad du kan gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har haft nøjagtig samme problem' date=' det er noget pga årsskiftet at denne fejl er opstået vist nok, det er din bank pligt at informere om dette problem, men jeg gik selv der op, og fik så snakket med det. De har indrømmet at de har lavet en fejl, så de ku betale de penge jeg har tilgode, ved at sætte min rente helt ned i bund til 4.85 :P Så det er den måde jeg har gjort det på. Håber det var en ide til hvad du kan gøre.[/quote'] Kan du evt. uddybe lidt mere med "En fejl omkring årsskiftet"? Vi får jo månedlige breve der fortæller os hvor meget vi skal betale i renter, så i mine øjne er jo fejlen jo "vores". Men hvis de har en pligt til at oplyse om sådanne ting vil jeg MEGET gerne høre mere :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1) Forsætte med variabel rente i håb om kursen går ned (Jeg ved intet om det svenske boligmarked' date=' men jeg vil skyde på at nordens (hvis ikke verdenens) økonomi er på vej mod en lav konjuktur, så jeg forventer personligt ikke at renten falder nævneværdigt).[/quote'] Når vi er på vej mod lavkonjuktur er der netop udsigt til rentefald. Når højkonjukturen buldrer derudad stiger inflationen bl.a. pg.a. lønpres. Derfor er renterne steget. Nu afmattes økonomien og derfor kommer inflationen også at aftage igen. Og så begynder renten at falde. Om det så bliver om et halvt eller helt år er svært at sige. Men jeg skal i hvert fald ikke have bundet noget ud i fremtiden /Dennis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du får Metro Bostad smidt ind af døren, kan du bladre om til deres tabel for Bolåneräntor, alternativt kan du finde den andetsteds. Nuvel, denne tabel viser tydeligt at de korte og lange renter fortiden næsten er ens. Dvs. at man kan binde sine lån til lange renter næsten uden nogen rentestigning. Om du binder til lange renter, skal du være rimelig sikker på at du ikke skal afhænde bostaden inden for bindingstiden, hvilket i så fald kan føre til at du betaler det vildeste skjulte gebyr til banken, da du ikke ligesom en obligation kan købe den til under kurs 100. Men jeg stopper her inden jeg begiver mig ud i en langstrukken forklaring... Det lille spread, der er mellem de korte og lange renter, skyldes givetvis at finansverdenen forventer en rentesænkning engang ude i fremtiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne jeg godt skrive tydeligere i Pendlerguiden: Det koster "ikke noget" at indfri et lån og tage et nyt i en anden bank, hvis man har rørlig rente. Gælder enten det er en bostadsrätt eller et hus. I Danmark skal man jo have et nyt pantebrev for at få et nyt lån, men i Sverige bruger man bare det gamle og sparer dermed stempelskatten. Men hvis det er et bundet lån, som man opsiger i utide, skal der betales renteskillnadsersättning til banken for at komme ud af aftalen. Men man tjener nok ikke meget på at shoppe lån med variabel rente, for renten er en funktion af Riksbankens styrerente så den går op og ned på samme tid i alle bankerne. Jeg ved ikkengang om der er forskel fra bank til bank, men de kan ikke være store. Enig med the wizards her: Der er ikke umiddelbart udsigt til rentestigning, så det er måske ikke det bedste tidspunkt at at binde sit lån. Det mener jeg så i øvrigt aldrig det er... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak i første omgang Jeg siger mange tak! Det var faktisk overraskende klare svar der kom. Mere end jeg turde håbe på. Det og en ekstra gennemlæsning af Pendlerguidens "Generelt om Økonomi" fik lige sat det meste på plads (på en underholdende måde). Jeg håber dog der er noget om snakken om rentefald, for smertegrænsen på vores økonomi er ved at nærme sig (vi forventer at have lav indtægt lidt endnu ;)).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg siger mange tak! Det var faktisk overraskende klare svar der kom. Mere end jeg turde håbe på. Det og en ekstra gennemlæsning af Pendlerguidens "Generelt om Økonomi" fik lige sat det meste på plads (på en underholdende måde). Jeg håber dog der er noget om snakken om rentefald, for smertegrænsen på vores økonomi er ved at nærme sig (vi forventer at have lav indtægt lidt endnu ;)).
Hvis man netop er tæt på smertegrænsen kunne det jo egentlig godt forsvares at binde renten. Der er 0,09% i forskel på rørlig og 4 års renten (hos SBAB i hvert fald) Det er billigt for at være sikker på at kunne blive i sin lejlighed eller hus. Ja det er dyrt hvis den rørlige falder, men sådan er det jo med forsikringer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites