Jump to content
Lasse

Børnepenge

Recommended Posts

HVad for økonomisk støtte er vi berettiget til når vi bor i sverige, jeg arbejder i dk og min kone arbejder ikke - og har svensk opholdstilladelse under EU-reglerne. Læste rundt i indlæggene her i forumet og bliv lidt forvirret omkring hvilke ydelser der egentlig findes? (Børnepenge, forældreydelse, andre typer?? og hvad betyder de forskellige???) Det er vist noget med at min kone ikke kan få økonomisk støtte når hun er under EU-reglerne, men gælder det også når vi får et barn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik en masse gode svar fra Polar, vi har fået forskellige oplysninger angående hvornår man skal ansøge, en siger at det er først når barnet er født og en anden siger 2 måneder før fødslen? Nogle der har prøvet at søge før? Hvad med Statsborgerskab? Bliver det automatisk Svensk? når faren er dansk og moren brasiliansk statsborger? Eller bliver barnet så dansk og brasiliansk statsborgeR? Håber nogle kan/vil hjælpe.. Vh Lasse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis faren er Dansk, er barnet naturligvis også dansk. Barnet kan få dansk pas i Sverige (på et af de mange konsulater) eller ved henvenelse på kommunen i Danmark. Barnet får ikke noget dansk Cprnummer kun fødselsdato 050508-xxxx. der skal bruges et familiebevis som dokumentation Men det er ikke alle kommuner der kender reglerne, de tror også på den røver histrorie med "moderen osv." Så det kan være man skal insistere lidt he he:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Polar har oplyst om at vi kan vælge hvilket statsborgerskab vi ønsker for barnet, dansk eller brasiliansk, hvilket jeg synes lyder meget realistisk. Så det bliver dansk, idet vi jo bor tæt på, så kan barnet vel også få svenskstatsborgerskab efter 2 år i Sverige? (hvis det var det vi skulle ønske)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites