Jump to content
H&M

Kørekort i manuelt eller automatgear?

Recommended Posts

Nu er jeg så startet på at øvningskøre med min mand som "kørelærer", vi har været igennem det kursus som man skal have på køreskolen. Nu er jeg bare blevet lidt forvirret. Jeg har læst herinde at man ikke må øvningskøre i en bil med automatgear, hvilket vi har. Jeg er næsten sikker på at vi oplyste dem at vi har automatgear i vores bil. Ved i noget om det? Derudover er jeg i vildrede om hvorvidt jeg skal tage kørekort i automatgear eller manuelt? Jeg skal selv have en bil med automatgear, men er bare bange for at jeg måske skyder mig selv i foden ved ikke at tage det i manuelt gear. Hvad er jeres holdning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke lige helt 100 % reglerne for övningskör, men ved ihvertfald at hvis du tager dit kort i en bil med automatgear må du kun køre i den slags biler efter du har fået kortet. Jeg ville mene at det klogeste var at tage den med manuelt, for så kan du køre begge slags :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er jeg så startet på at øvningskøre med min mand som "kørelærer", vi har været igennem det kursus som man skal have på køreskolen. Nu er jeg bare blevet lidt forvirret. Jeg har læst herinde at man ikke må øvningskøre i en bil med automatgear, hvilket vi har. Jeg er næsten sikker på at vi oplyste dem at vi har automatgear i vores bil. Ved i noget om det? Derudover er jeg i vildrede om hvorvidt jeg skal tage kørekort i automatgear eller manuelt? Jeg skal selv have en bil med automatgear, men er bare bange for at jeg måske skyder mig selv i foden ved ikke at tage det i manuelt gear. Hvad er jeres holdning?
Du må gerne övningköre i en bil med automatgear men du skal op til prøven i en bil med manuelt gear. "køreprøveskolenvedjegvedikkehvaddethedder" har biler med manuelt gear man kan leje (Volvo S80, hvis jeg husker rigtigt)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt at du kan vælge hvad du vil tage, men vælger du automatgear må du kun køre i biler med dette efter du har fået dit kort. Nedenstående er sakset fra hjemmesiden tilhørende Erikssons Trafikskola i Malmö: Naturligtvis har vi också utbildning till körkort för automatväxlad bil (s.k. Körkort med villkor). Att ta ett körkort för bil med automatisk växellåda har blivit mer och mer populärt bland både unga och äldre. Fördelar med automatväxlad bil? Man har bara två pedaler att hålla ordning på. Man kan koncentrera sig bättre på omgivande trafik och miljö. Det krävs mycket färre körlektioner om man jämför med växlad bil. Nackdelar med automatväxlad bil? Man får bara köra automatväxlade bilar. Om man vill kan man häva villkoret med automatisk växellåda genom att öva med manuell. För att häva villkoret krävs att man gör nytt körprov på Vägverket, men denna gång gör man inget halk- eller teoriprov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen jeg fik af vide af køreskolen at jeg kunne vælge at tage kørekort med maunelt eller automatgear?
Det vil være en fordel for dig at tage køreundervisning med manuelt gear, da du så kan det, hvis du engang skal skifte tilbage. Det er 100 gange nemmere at gå fra manuelt gear til automatgear end omvendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så taget teori- og køretimer i både Danmark og Sverige. I Danmark kørte jeg med manuelt gear, hvilket faktisk var en stor belastning for mine knæ. Ydermere, så var jeg ikke så begejstret ved tanken om at skulle op til køreprøven af frygt for at gå i stå, da jeg lider meget af præstationsangst i sådanne situationer. Vi flyttede så til Sverige og jeg måtte ikke længere gå op til prøven i Danmark. Jeg kom i kontakt med Erikslust køreskole og her besluttede jeg mig for at tage kørekort til automatgear. Dels pga. mine knæ, min angst og så fordi at vi havde købt en bil med automatgear. Du må gerne övningskör med automatgear og du kan også sagtens gå op til køreprøven med automatgear. I Malmø tilbyder VV bare ikke leje af biler med automatgear, så du skal have fat i en køreskole og leje den derigennem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg så taget teori- og køretimer i både Danmark og Sverige. I Danmark kørte jeg med manuelt gear, hvilket faktisk var en stor belastning for mine knæ.
Synd for dig - men faktisk lidt morsomt her på debatten hvor det virker som om speederen er den største belastning for folks knæ. :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Synd for dig - men faktisk lidt morsomt her på debatten hvor det virker som om speederen er den største belastning for folks knæ. :cool:
Ja, det er sørgeligt - jeg har også skiftet fra manuelt til auto p.gr.a. mit knæ og hvilken lise - det er bare skønt.:th2::)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det er sørgeligt - jeg har også skiftet fra manuelt til auto p.gr.a. mit knæ og hvilken lise - det er bare skønt.:th2::)[/quote'] Det er jo heller ikke underligt når man tænker på hvordan du gav den gas :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites