Jump to content
Madbone

Hvornår må man købe huset i SE ifht salg i DK ?

Recommended Posts

Min første post på dette forum :new: Har fulgt med et stykke tid og fundet meget nyttig information. Nu har vi beslyttet os for at flytte til Sverige og sat vores hus til salg i DK. I den forbindelse vil jeg høre, hvornår man må købe hus i Sverige uden at blive beskattet af fortjeneste på salget i DK ? Man kunne frygte at man først må købe ved selve overtagelsen (da provenuet først er disponibelt der), men jeg håbede på at man måtte købe når ens eget var solgt så man eventuelt kunne have en periode med 2 huse hvilket vil gøre det meget lettere med flytning ?` Som et lille tillægsspørgsmål. Er der nogen ting vi allerede på nuværende tidspunkt kan eller bør gøre for at være klar til at købe huset i Sverige ? Vi har intet gjort i forhold til papirer, bank osv. Tusind tak for hjælpen. Håber jeg kan få mere hjælp herinde fra alle der har erfaringer som der kan trækkes på :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg véd.. .. Er det absolut vigtigste at overtagelsesdagen for jeres kommende hus i Sverige ligger EFTER I har en underskrift på salget af jeres hus i Danmark. Dvs. at I godt kan købe huset i SE før I fysisk flytter ud af jeres gamle i DK. I må bare ikke melde flytning til SE før salgskontrakten på huset i DK er underskrevet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogen gamle tråde herinde som beskriver det i detaljer - gider ikke søge nu. Du bliver IKKE beskattet i Sverige af gevinsten på din danske bolig så længe at salgsdatoen (dvs. underskiftsdatoen på din DANSKE salgs/købskontrakt) ligger FØR den officielle flyttedato - og den officielle flyttedato er den dato som du skriver på dit internordiske flyttebevis (eller hvad det nu hedder nu om dage). Så du kan "sagtens" købe en bolig i Sverige før din danske er solgt - du kan bare ikke flytte ind i den før den danske er solgt.:cry: "Sagtens" vil sige, at du skal have en bank som kan klare mellemfinansieringen. At du har råd til at ligge inde med 2 boliger på en gang. At du tør indkassere et større økonomisk tab hvis begge boliger falder i værdi samtidigt - hvilket er meget sandsynligt eftersom at markederne falder på begge sider af Sundet lige for tiden. Jeg ville kort sagt ikke gøre det lige for tiden hvis det var mig. Med mindre jeg lige havde vundet en 10-20 millioner i Lotto. :D Jeg taler desværre af erfaring, da jeg selv blev forsinket 7 måneder i at flytte her til Sverige fra Østerbronx pga. et ejerlejlighedssalg som trak i langdrag i 2006. Jeg mistede muligheden for at bo i Västra Hamnen i den bedste sommer som der har været i mange, mange år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
.. Er det absolut vigtigste at overtagelsesdagen for jeres kommende hus i Sverige ligger EFTER I har en underskrift på salget af jeres hus i Danmark. Dvs. at I godt kan købe huset i SE før I fysisk flytter ud af jeres gamle i DK. I må bare ikke melde flytning til SE før salgskontrakten på huset i DK er underskrevet.
Overtagelsesdag og flyttedag er ikke det samme? Du modsiger lidt dig selv i de 2 afsnit. Overtagelsesdagen kan godt ligge før - flyttedatoen kan dog ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du bliver IKKE beskattet i Sverige af gevinsten på din danske bolig så længe at salgsdatoen (dvs. underskiftsdatoen på din DANSKE salgs/købskontrakt) ligger FØR den officielle flyttedato - og den officielle flyttedato er den dato som du skriver på dit internordiske flyttebevis (eller hvad det nu hedder nu om dage). Så du kan "sagtens" købe en bolig i Sverige før din danske er solgt - du kan bare ikke flytte ind i den før den danske er solgt.:cry: "Sagtens" vil sige, at du skal have en bank som kan klare mellemfinansieringen. At du har råd til at ligge inde med 2 boliger på en gang. At du tør indkassere et større økonomisk tab hvis begge boliger falder i værdi samtidigt - hvilket er meget sandsynligt eftersom at markederne falder på begge sider af Sundet lige for tiden. Jeg ville kort sagt ikke gøre det lige for tiden hvis det var mig. Med mindre jeg lige havde vundet en 10-20 millioner i Lotto. :D Jeg taler desværre af erfaring, da jeg selv blev forsinket 7 måneder i at flytte her til Sverige fra Østerbronx pga. et ejerlejlighedssalg som trak i langdrag i 2006. Jeg mistede muligheden for at bo i Västra Hamnen i den bedste sommer som der har været i mange, mange år.
Fantastisk. Det var faktisk hvad jeg håbede på. Jeg er ikke rig eller dum nok til at købe hus i Sverige uden at have solgt mit nuværende i DK :D Men inden jeres svar troede jeg at det var nødvendigt at fraflytte mit hus til en midlertidig adresse, for så derefter at købe i Sverige. Som jeg læser jeres svar, kan jeg godt sælge og så lave en aftale om overtagelse f.eks. 3 måneder fremme i tiden, så jeg i ro og mag kan male, flytte osv. Banken skal selvfølgelig sige ok til at finansiere købet før jeg modtager provenuet, men med en underskrevet salgsaftale og et dokumenteret provenu på vej burde det ikke blive et problem. Og apropos køb af hus i Sverige. Er der noget jeg kan eller bør gøre på nuværende tidspunkt for at forberede mig bedst muligt (i forhold til bureaukrati mv.) ? Tak for jeres svar :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bananas har selvfølgelig ret.. Sandt nok.. Undskyld for forvirringen af begreberne.. Det er selvfølgelig datoen man melder flytning der er gældende. I mit eget tilfælde var det timet sådan at overtagelse og officiel flytning var næsten identiske, derfor sammenblandingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites