Jump to content
Buddha

Hvorfor ikke bruge Statsministeren ugentlige pressemøde???

Recommended Posts

SanneJ' date=' du vil altså være statsborger i Sverige uden stemmeret og stemme i Danmark fordi du betaler skat der.[/quote']Nej, jeg vil blive svensk statsborger fordi jeg vil stemme i SE, fordi jeg arbejder i SE og betaler skat i SE, men eftersom jeg er dansk og aldrig bliver svensk, ville det for mig väre meget belejligt at beholde mit danske statsborgerskab. Jeg vil ikke bruge det til noget udover det faktum at jeg er dansk. Jeg er ikke kommet dertil hvor jeg föler mig som EUborger og at det derfor ikke spiller nogen rolle med statsborgerskabet. Det ender nok med at jeg skifter til svensk statsborgerskab, men jeg synes bare det föles märkeligt... Det jeg mener er, at stemmeret skal fölge statsborgerskabet, men i tilfälde af dobbelt statsborgerskab, skal der gälde visse kriterier for det enkelte land du i så fald skal kunne stemme i. Typ- pkt. 1: du skal väre statsborger i pågäldende land; pkt 2: du skal betale skat i det land; pkt. 3 du skal bo der... eller sådan noget lignende, hvad ved jeg:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Postlissabon Jeg kan ikke forstå det skulle være så pinefuldt at finde ud af, hvilket land, man er borger i, og så vælge side. Behøver ALLE valg, man træffer være helt uden konsekvenser? Er det en ny menneskerettighed, de har hittet på? Før demokratiets indførelse var vi One World! men derefter blev der behov for at skelne imellem landets borgere og andre, og derfor opfandt man begrebet statsborgerskab. Folketinget er danskernes parlament og ikke svenskernes eller tyskernes eller irakernes. Lovene er vedtaget af personer, der er valgt af landets borgere - det er forudsætningen for, at landets borgere accepterer dem. Muligvis føler man, at man er med til at bestemme, men ret beset så indebærer et statsborgerskab snarere, at man går med til, at andre bestemmer over en, så jo flere statsborgerskaber, man pådrager sig, jo mere bestemt over bliver man. :rolleyes: En Jørgen Poulsen ønsker at tvære nationalstaten ud ved at udvande statsborgerbegrebet, for dermed ryger også demokratiet, som vi kender det, da det er knyttet til nationalstaten, men dets opgaver skal så overtages af diverse overstatslige instanser som molbobureaukratiet EU og diktatorskønhedsklinikken FN og måske en rigtig verdensregering engang ude i fremtiden, som ikke behøver at tage hensyn til folkestemninger, og hvis medlemmer ikke skal stå til ansvar over for borgerne. Det højeste en politiker kan nå i sin karriere er "et internationalt topjob" - toppen ved det er, at man nu er undsluppet vælgernes dom. På samme måde er EU-parlamentet en safe haven for ringvragene, der ikke længere tåler strabadserne... Når man ser, hvordan EU fungerer, hvor meget tåbelig lovgivning og svindel der er, så kan man ikke lade være at tænke på, om det ikke var bedre med demokrati. Jeg synes faktisk, det var en styreform, der havde sine gode sider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En Jørgen Poulsen ønsker at tvære nationalstaten ud ved at udvande statsborgerbegrebet, for dermed ryger også demokratiet, som vi kender det, da det er knyttet til nationalstaten, men dets opgaver skal så overtages af diverse overstatslige instanser som molbobureaukratiet EU og diktatorskønhedsklinikken FN og måske en rigtig verdensregering engang ude i fremtiden, som ikke behøver at tage hensyn til folkestemninger, og hvis medlemmer ikke skal stå til ansvar over for borgerne.
Et godt indlæg Nils, men filmen knækker i første komma af det citerede. Modsvaret på nationalstaten er ikke nødvendigvis EU eller FN. Og at demokrati ikke hører til i EU ved du også selv er løgn. I mine øjne er nationalstaten noget, der hører industrisamfundet til. Det var praktisk dengang love og marked og kultur var noget man kunne styre indenfor et lands grænser. I dag er nationalstaten en forældet konstruktion, som går i dårlig spænd med globaliseringen og af en eller anden grund er blevet oppisket til at være ensbetydende med personlig identitet. Er jeg nødvendigvis dansker fordi, jeg er dansk statsborger? Stil et lignende spørgsmål i Baskerlandet, Nordirland, Kosovo eller et af de andre steder, hvor national identitet er motiv til at slå folk ihjel. Hvor tåbeligt er det lige? Det er jo bare det bureaukratiske matrix, som verden er delt op i. EU har nogle pointer omkring varer og arbejdskrafts fri bevægelighed over grænserne, som egner sig langt bedre som rettesnore i verden anno 2008. Desværre er nationalstaterne ikke interesserede i at afgive de nødvendige beføjelser for at gøre den større verden lidt nemmere at navigere i. Magt er ikke noget man giver fra sig, medmindre man får tæv eller bliver fyret. Hvor var det vi kom fra? Statsborgerskab. Det har fanden skabt, men kan vi ikke blive fri for det, så sørg i det mindste for lige ret for Loke såvel som for Thor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Irakere i DK kunne da også stemme i Irak' date=' selvom de var danske statsborgere...........[/quote'] Ovenikøbet betalte den danske stat (vi skatteydere) deres transport til stemme-stederne. FØJ!:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har intet ønske om at blive svensk statsborger, for jeg ved, at jeg på et tidspunkt flytter tilbage til Danmark igen. Jeg vil dog gerne kunne stemme i Danmark, fordi jeg føler, at jeg som grænsegænger hører ligeså meget til i Danmark som jeg altid har gjort. Jeg betaler også min skat i Danmark, og det ville da være vældig rart og ganske demokratisk så også at have indflydelse på, hvordan de penge forvaltes. Jeg synes ikke, at en dansker, som bor i Spanien, Langbortistan el.lign. skal have stemmeret i Danmark - man må formode, at vedkommende så også betaler skat, arbejder osv. dér. Det går over min forstand, hvorfor man ikke kan give stemmeret til grænsegængere?? Og ja, så ville de danskere, som har valgt at lægge hele deres liv i Sverige med både bolig, arbejde osv. blive "fanget" i et krydsfelt, men mange flere ville få deres stemmeret tilbage. Og det kan da ikke kun være os - er der ikke nogle danskere i Nordtyskland med arbejde i DK, som har samme problem??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I er for vage i Jeres sag. Man vil gerne have stemmeret i Danmark, men samtidig så må danskere i langbortistan ikke stemme. Med andre ord skal en eller anden gummiparagraf vedtages, således at der gøres forskel på statsborgere i udlandet. Nogle er finere end andre, eller om man vil - mere "tilknyttet" :rolleye:. Ville det ikke bare være simplere hvis dansk statsborgerskab giver stemmeret - uanset hvor i verden man befinder sig? Blot for at tage Jeres argumenter i forkøbet, så vil et forslag om bopælskrav nær grænsen på mark der tidligere har været dansk, være at lukke dansk ny-imperialisme ind ad bagdøren. Derudover så opgiv argumentet med skattebetalingerne - valgret betinget af skattebetaling er absurd i et demokrati der burde være baseret på borgernes frie ret og ikke deres pengepung (selv om grundloven ikke ser sådan på det). Derudover burde en ideelaftale mellem Danmark og Sverige sørge for at skattepengene gik til Sverige - altså bopælslandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
I er for vage i Jeres sag. Man vil gerne have stemmeret i Danmark, men samtidig så må danskere i langbortistan ikke stemme. Med andre ord skal en eller anden gummiparagraf vedtages, således at der gøres forskel på statsborgere i udlandet. Nogle er finere end andre, eller om man vil - mere "tilknyttet" :rolleye:. Ville det ikke bare være simplere hvis dansk statsborgerskab giver stemmeret - uanset hvor i verden man befinder sig? Blot for at tage Jeres argumenter i forkøbet, så vil et forslag om bopælskrav nær grænsen på mark der tidligere har været dansk, være at lukke dansk ny-imperialisme ind ad bagdøren. Derudover så opgiv argumentet med skattebetalingerne - valgret betinget af skattebetaling er absurd i et demokrati der burde være baseret på borgernes frie ret og ikke deres pengepung (selv om grundloven ikke ser sådan på det). Derudover burde en ideelaftale mellem Danmark og Sverige sørge for at skattepengene gik til Sverige - altså bopælslandet.
Ja eller at man betalte skat i det land man boede i fremfor der hvor man arbejdede.. men det er nogle rigtig gode argumenter Markowitch..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I er for vage i Jeres sag. Man vil gerne have stemmeret i Danmark' date=' men samtidig så må danskere i langbortistan ikke stemme. Med andre ord skal en eller anden gummiparagraf vedtages, således at der gøres forskel på statsborgere i udlandet. Nogle er finere end andre, eller om man vil - mere "tilknyttet" :rolleye:.[/quote'] Man kunne også gøre det afhængigt af, hvor ofte og hvor længe man opholder sig i Danmark. Vi pendlere opholder os ca. 9 timer i DK, 10 timer i S i "vågen" tilstand og resten af tiden sover vi. Altså kan man næsten snakke om 50-50. Det er da så ligetil ;):)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Man kunne også gøre det afhængigt af, hvor ofte og hvor længe man opholder sig i Danmark. Vi pendlere opholder os ca. 9 timer i DK, 10 timer i S i "vågen" tilstand og resten af tiden sover vi. Altså kan man næsten snakke om 50-50. Det er da så ligetil ;):)
Okay så de personer som opholder sig mest i Danmark i løbet af en dag skal have stemmeret, det er jo netop det som er markowitch pointe, det bliver en eller anden gummiparagraf som gælder for nogen og ikke for andre så det virker utopisk at man vil vedtage en sådan lovændring i grundloven som kun gælder for nogen danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hør! hør! Markovitch. :th2: Der skal vel ikke stå i Grundloven, at stemmeret kan opnås efter ansøgning til Indenrigsministeriet. Indfør et robust og enkelt princip f.eks.: Statsborgerskab giver stemmeret. Junkeren, en imponerende FPM-rate, du er oppe på. Jeg mener, hvad jeg skriver og fremsætter ikke bevidste løgne - en mærkelig beskyldning. (FPM=fejllæsninger pr. minut.) ;) Nationalstaten er noget latterligt fra gamle dage ligesom cappucino, synes du, men hvor vil du så forrette din demokratiske nødtørft, når den er afskaffet? Vil du stemme til Europa-Parlamentet, hvert femte år og så er det behov fikset? Imperier kommer og imperier går, men folkene består. Sovjetunionen bryder sammen og dagen efter er der ingen sovjetborgere, men folkene tager fat, hvor de slap. Hvad var en sovjetborger? Det var et menneske uden anden identitet end den, staten udstyrede det med. En tom kasse, som kunne fyldes op med floskler. Hvad er en verdensborger eller... ja nu kommer det altså... en EU-borger. En tom beholder, man kan fylde op ovenfra med buzzwords og fraser. Globalisering. Fri bevægelighed. At være dansker er at tilhøre et bestemt folk med et bestemt sprog og en bestemt historie. Ret indlysende og ukompliceret og umuligt at løæbe fra, men man kan jo også have andre identiteter. Jeg synes det danske folk i videst muligt omfang skal råde over sit eget land, og jeg vil savne det danske parlament, når det bliver omdannet til indkøbscenter eller hvad de nu finder på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hør! hør! Markovitch. :th2: Der skal vel ikke stå i Grundloven, at stemmeret kan opnås efter ansøgning til Indenrigsministeriet. Indfør et robust og enkelt princip f.eks.: Statsborgerskab giver stemmeret. Junkeren, en imponerende FPM-rate, du er oppe på. Jeg mener, hvad jeg skriver og fremsætter ikke bevidste løgne - en mærkelig beskyldning. (FPM=fejllæsninger pr. minut.) ;) Nationalstaten er noget latterligt fra gamle dage ligesom cappucino, synes du, men hvor vil du så forrette din demokratiske nødtørft, når den er afskaffet? Vil du stemme til Europa-Parlamentet, hvert femte år og så er det behov fikset? Imperier kommer og imperier går, men folkene består. Sovjetunionen bryder sammen og dagen efter er der ingen sovjetborgere, men folkene tager fat, hvor de slap. Hvad var en sovjetborger? Det var et menneske uden anden identitet end den, staten udstyrede det med. En tom kasse, som kunne fyldes op med floskler. Hvad er en verdensborger eller... ja nu kommer det altså... en EU-borger. En tom beholder, man kan fylde op ovenfra med buzzwords og fraser. Globalisering. Fri bevægelighed. At være dansker er at tilhøre et bestemt folk med et bestemt sprog og en bestemt historie. Ret indlysende og ukompliceret og umuligt at løæbe fra, men man kan jo også have andre identiteter. Jeg synes det danske folk i videst muligt omfang skal råde over sit eget land, og jeg vil savne det danske parlament, når det bliver omdannet til indkøbscenter eller hvad de nu finder på.
Måske vi skulle have et indfødelsesretsministerium :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kommentar var måske lidt firkantet, men pointe var, at vi, som opholder os i DK dagligt, har mere tilknytning til landet, end dem, der bor i skattely i England eller Monaco for lige at tage et par eksempler. Eller min gamle moster, der boede i 7 år i Spanien, fik sin pension sendt ned til sig og slap for at betale skat p.gr.a. nogle specielle regler. HUN kunne stemme pr. brev til det danske folketing, hvilket jeg synes er tåbeligt.:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Ja jeg er for så vidt enig.. statsborgerskabet bør være det som giver stemmeretten. På den måde så kan vi lave en regel der gælder for alle danske statsborgere og ikke noget med x antal kilometer fra grænsen eller hvor man er skattepligtig..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og det er også en del af grunden til, at Ali brænder biler af, når han konstant bliver mødt af den danske tunnelsynsopfattelse, der ikke kan forene danskhed med andet end Morten Korch og frikadeller.
Ok OT men, det er nok den mest fordomsfulde bemærkning jeg længe har læst på sunddebatten. :thumbdown Ali bilafbrænder begår ikke samfundskritik, men en simpel nytteløs kriminel handling. Der er andre nytilkommende i Danmark, der sagtens kan finde ud af at fremføre deres synspunkter på en civiliseret måde. Derfor skal Ali behandles med den respekt at man forventer at han er civiliseret. Alt andet ville være fordomsfuldt. Tilbage til topic: Hvis man indfører at statsborgerskab giver stemmeret, så kommer man ikke uden om den berømte grundlovsændring. Den er også hårdt tiltrængt. Kirke og stat er ikke adskilt. Monarki og stat er ikke adskilt og borgere uden indkomst er ikke sikret stemmeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok OT men, det er nok den mest fordomsfulde bemærkning jeg længe har læst på sunddebatten. :thumbdown
Bemærk ordene "en del" i begyndelsen. :) Jeg mener det er en faktor, der sammen med en masse andre faktorer medfører at 2G'ere bliver så utilfredse at det kommer til bilafbrændinger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites