stenmann 10 Anmeld indhold Skrevet April 28, 2008 Vil blot høre om nogen har erfaring med import af bil fra USA? USD er jo lav og visse biltyper sælges ganske meget billigere i USA end i Europa. Spørgsmålet er bare om det i sidste ende kan betale sig at importere den til Sverige, når man regner på fragt, klargøring til syn, samt told (omkring 12%) Desuden kommer der også moms på 25%, men jeg har følgende spørgsmål: 1) Har man EU-garanti hvis den skulle gå i stykker? 2) Er den svær at få synet og koster det meget at få den gjort klar - Her tænkes på at der stå mph i stedet for Km/t og at blinklygterne er røde i USA og gule i EU. 3) Kræver det meget papirarbejde - eller er det lige til at gå til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2008 1) Har man EU-garanti hvis den skulle gå i stykker? Det vil jo kun gælde om det er fabriksnye biler, og der importeres allerede en del forskelllige US-mærker til Sverige, såsom: Dodge, Chrysler, Jeep, Cadillac, Chevy Trucks, Chevy Corvette og Chevrolet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2008 Jeg tænkte nok mere på en helt ny Audi Q7 til llidt under 200.000 DKK + moms mv. Så ville der være garanti på den? /Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 Jeg tænkte nok mere på en helt ny Audi Q7 til llidt under 200.000 DKK + moms mv. Så ville der være garanti på den? Det må forhandleren kunne svare på - alternativt en Audi-ejer her i landet, fordi det fremgår af de garantibestemmelser, som medsendes enhver ny bil. Vælger du f.eks. en Porsche er der garanti world wide pr automatic. Fandt iøvrigt tilfældigt lige en '89 Porsche 993 Carrera 4 "over there" som havde et fornuftigt km-tal samt simpelthen ALT udstyret, så nu er jeg solgt. Hvad mon jeg skal give for at få den på svenske plader? :) (Porsche er billige i USA) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 den alm garanti vil være der, men det ekstra års vagnskada man har i Sverige, vil der naturligvis ikke være. Audi må have en afd, der svare til den vi havde da jeg var hos Daimler, der hedder Homologation, de kan fortælle dig hvad der skal laves om på bilen, for at få den godkendt til Sverige, efter de regler der er her :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
stenmann 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 Tak for svarene. Jeg vil høre med Audi i Sverige - dog haster det ikke da jeg afventer at de kommer med en diesel udgave til efteråret. Hvad kan man købe en sådan Porsche for og hvor meget er der ca. at spare? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 Tak for svarene. Jeg vil høre med Audi i Sverige - dog haster det ikke da jeg afventer at de kommer med en diesel udgave til efteråret. Hvad kan man købe en sådan Porsche for og hvor meget er der ca. at spare? Your welcome :) Porsche producerer heldigvis endnu ikke en diesel-udgave af Cayenne. Sammenligner vi æbler (Q7 3.0 TDI) med bananer (Cayenne GTS), koster sidstnævnte et par hundrede tusinde kroner mere, men det er ikke en retfærdig sammenligning... Kilde www.bytbil.com/Ny/Sok.aspx Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 2) Er den svær at få synet og koster det meget at få den gjort klar - Her tænkes på at der stå mph i stedet for Km/t og at blinklygterne er røde i USA og gule i EU. Jeg har en US spec dyt, som jeg indregistrerede for et halvt års tid siden i Sverige. Det var væsentligt mere besværligt end jeg havde regnet med, og det er typisk mere omfattende end blot at skifte et par farvede glas på lygterne og skifte et speedometer og så er den hjemme. I mit tilfælde skulle jeg også have helt nye lygter (pga assymetrisk vs. symetrisk lys). Jeg skulle også have sat sideblinklys på, jeg skulle have diverse attester på motorens ydeevne fra den officielle importør af mærket i Sverige, jeg skulle have et EU certificate of conformity, sikkerhedsselerne skal være EU godkendte o.s.v. I alt var jeg vel forbi bilprovningens ingeniører 4 gange, og hver gang skal der bestilles tid, det tog vel 4-5 måneder sammenlagt. Det mest irriterende var dog at jeg aldrig kunne få ren klar besked, jeg fik hele tiden forskelligt af vide om hvad jeg nu manglede fra henholdsvis den ene og den anden. Men måske de nu er blevet bedre. Jeg kan anbefale Bilprovningen i Ystad, de kender i hvertfald lidt til det nu.... Ps. Det er lige meget at bilens instrumenter måler i miles, det behøver du ikke at få ændret for at få den godkendt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
polar 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2008 Man skal vist passe en del på med USA import, og hvad Vagverket opgiver til en. Læs denne artikel fra Aftonbladet . http://www.aftonbladet.se/bil/article2262479.ab Litade på Bilprovningen – förlorade 325 000 kronor Importerade släp han sedan inte fick köra Ulf Nylén har förlorat 325 000 kronor. För att han litade på Bilprovningen. Kan man lita på Bilprovningen? Det gjorde Ulf Nylén i Sjöröd och det skulle stå honom dyrt. Ulf ville importera en släpvagn från USA. Han kontaktade då Bilprovningens tekniska support för att få besked om vilka dokument som krävdes. Svaret var enkelt och entydigt. Ett dokument kallat 71/320 var allt som krävdes. Dessutom fanns det liknade släp registrerade i Sverige sedan tidigare. Utmärkt tänkte Ulf och tog hem släpet för en kostnad av 325 000 kronor. För att kunna nyttja släpet skaffade han även en dragbil för 400 000 kronor. Men släpet gick inte igenom besiktningen. Fel från teknikerna Ulf hade dokumentet men det räckte inte. Uppgifterna från teknisk support var alltså fel. – Jag och kompisar har ringt flertalet gånger till teknisk support och får ständigt samma svar – det räcker med intyg 71/320. Alltså det jag har, säger Ulf Nylén. – Jag känner mig grundlurad. Ulf hade alltså lagt ut över 700 000 kronor på en fordonskombination som inte gick att använda. Att sälja släpet gick ju inte heller. Han överklagade besiktningen till Vägverket men fick avslag. Vid ett samtal med Lars-Åke Gustavsson på Vägverket uppger denne att det ska bli mycket svårare att få amerikanska fordon godkända av Svensk Bilprovning samt att Ulfs släp ”inte passar in i den svenska trafikbilden”. – Den situation som Ulf Nylén hamnat i är naturligtvis olycklig. Men Vägverket kan inte göra något i fallet, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Skogö hänvisar till den interna utredning av Nyléns dispensansökan som Pasi Paavola haft hand om, där det bland annat framgår: ”I detta fall är det solklart att fordonet inte uppfyller kraven i 71/320/EEG, (...) Detta på grund av påskriven anordning som saknas.” Saknar abs-bromsar Den ”påskriva anordningen” är helt enkelt abs-bromsar, något som Ulfs trailer saknar. Ulf hamnade alltså i en rävsax eftersom han litade på Bilprovningens tekniska support. Kan man inte lita på Bilprovningen? Teknisk support om någon borde väl kunna ge korrekt information? – Man ska absolut kunna lita på teknisk support, säger Magnus Ehrenstråhle, vd på Svensk Bilprovning. Vad kan Ulf göra, han har ju uppenbarligen fått felaktig information av er? – Jag känner inte till fallet och kan inte uttala mig om vem som felat eller inte. Men är man missnöjd ska man i första hand vända sig till platschefen där man gjorde besiktningen. Sen har vi två juridiska ombud i kundtjänsten som man kan föra saken vidare till. Vägverkets skyldighet Ehrenstråhle påpekar också att det är Vägverket som har skyldigheten att stå för insamlingen och utlämnandet av korrekt information. – Vi har tagit på oss en del av Vägverkets uppgifter och startat tjänsten teknisk support, men ansvaret ligger fortfarande på myndigheten.Martin Ström Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MoonDude 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2008 For lige at rive lidt op i det her usa import.... Så ville jeg bare lige høre om en eller anden har lidt kedskab til porsche´er fra us land..... Sidst jeg lurede en Porsche var her i April i Vegas... den havde de orange blinker på siden og i front, og røde glads bag, dog med orange blink... mit gæt er lige som her i EU, dog havde den nogle møg grimme gummi ting på kofangerne bag... øv... Men jeg begyndte at tænke... puha det sker ikk tit... Men med en $kurs tæt på 0... kunne man måske med fordel impotere en... Skal lige siges jeg kender en som hiver biler hjem fra usa så det koster stort set gratis:) Men kan de betale sig?? og hvilke ting skal skiftes?? Mvh og fantasisk Søndag Lars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites