Jump to content
Nif

Fotograf/Billedserie.

Recommended Posts

Her er en lille historie fra det virkelige liv som efter min mening virker som røveri ved højlys dag :scared: Julie får en reklame ind af døren fra Ängelholm, hvor man kan få taget en hel billedserie af den lille laban til den halve pris. Det lyder jo super, så hun sætter en tidsbestilling igang som hun få dage efter møder op til. Det går helt fint og en masse babybilleder bliver skudt af. Lidt over 20 styk bliver det til, i rigtig prof setup. En halv times arbejde er overstået og det er tid til at betale foretningen for tiden der er brugt, med den besked at billederne er klar i løbet af en uge. Inden hun smutter ud af døren aftaler de lige en tid til fremvisning af billedserien, og får stukket en prisliste i hånden som hun kan tage med hjem og kigge på. Jeg kommer fra jobben og spørger om jeg må se den billedserie. Men nej ifølge prislisten, var der ½pris på at få taget billederne. Til fremvisningen vælger man så hvilke man vil have, og skulle vi vælge alle sammen ville det i a4 størrelse koste 20.000-25.000.-:confused: Så der kommer altså ingen billder ud når man får taget en billedserie. Havde man ikke syntes om billederne, var det bare ærgeligt. Jeg ved ikke om dette er normalt praktis blant fotografer, men jeg synes det lugter langt væk af bondefangeri. Jeg var med oppe til fremvisningen og sagde vi bare skulle have dem på filer. Det var de jo ikke meget for, men kan kunne for 500.- købe en cd med billederne på. Vi blev forklaret at det var et helt billedprogram man fik med og derfor den højere pris end de 2.- en cd koster. Jeg kunne dog ikke få den med det samme da de ikke havde nogle cd'er liggende. Jeg havde så lige en 8GB usb i arbejdsbukserne, men nææ nej det kan man ikke. For programmet fylder meget mere end der kan være på en USBnøgle. Havde dog ikke fortalt hvor stor den var. Men det er for os ikke computernørder HELT klart at der på en alm. cd-rom kan ligger langt over 8GB som dette moster billedprogram fylder. Jeg opgav om må bare vente på de kommer i Netto og får købt en cd. Så skulle det til sidst lige tilføjes at det IKKE var muligt at tage billederne ud fra cd'en, hvis vi ville få den tanke at gå til en alm. fotohandler. Nok mere derfor man skal belastes af et helt billedprogram. Gaaaab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skal lige være med....det du er utilfreds med' date=' er at du skal betale for at få lavet "print" eller?[/quote'] Jeg er utilfreds med at man betaler for at få taget en billedserie men ikke får nogle billeder. Hverken på fil eller print. Jeg er utilfreds med at man efter betaling får kendskab til en prisliste som ligger lagt over det menneskelige forventede. (med mindre man er i brancen selv.) Det er gennemtænkt helt ud til mindste bevægelse. Ved ikke hvor mange som ville betale penge for en "billedserie" hvis de vidste det vil koste 25.000.- at få billederne. Men jeg er IKKE en af dem. Og de ved de nok godt, efter som de ikke fremviser prisfakta først. Næste slagstrik var at give nogle procenter hvis der blev bestilt nu. Ikke en time eller dagen efter, så man kunne tænke over det, men lige ved fremvisningen. Julies vendinde var oppe før os, og fik da også valgt ud, og betalt for over 6.000.- som allerede blev fortrudt om aftenen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke 6000 kr. er dyrt for noget du har resten af dit liv og kan mindes ved osv. osv. - og slet ikke når det er blevet gjort professionelt.. Tænk også på at fotografen bruger en del tid på at tage billedserien og efterbehandle billederne, selvom at det faktisk slet ikke er sikkert han får solgt nogle af dem. Og så er der jo udstyret -- det er PISSE dyrt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved du jo ikke hvad der kom ud af de 6.000.- Jeg synes nu at 21.000.- er for meget for hele serien. Det kan godt være at deres udstyr er dyrt, men derfor kan man vel godt fremlægge sine priser med det samme, i stedet for at gøre det så diskret EFTER arbejdet er udført. Du skal ikke prøve at bilde mig ind at det er helt tilfældigt. Husk lige at der i vores tilfælde er betalt 1000.- i timen og INGEN arbejde med billeder, da dette først kommer når billederne bliver fremstillet. Så tror nok at hans hårde arbejde er blevet betalt selvom der ikke bliver solgt nogle billeder. Kan ikke huske navnet, med det var i Ängelholm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites