larscph 18 Anmeld indhold Skrevet April 19, 2008 Vi havde et sted vi boede sådan en smart håndklædetørrer der var bygget ind i væggen som udtil bare var en stålplade. Bag stålpladen var der kobberrør tilsluttet centralvarmen - det fungerede super og man slap for at have sådan en hel/halvgrim rørdims siddende på væggen: Sådan én kunne jeg godt tænke mig at konstruere igen, bare med en lille elmåtte som varmekilde. F.ex. en af den type man kan købe til at sætte bag spejle for at fjerne dug - http://www.ebeco.co.uk/pages/products/mirror_demisters.cfm Tanken var at få produceret en passende stålkasse á la den på billedet, montere en elmåtte i den og en plade isolering bag den. Og så sætte det hele på plads i væggen. Er der nogen der har erfaring med "hvor varm" sådan en elmåtte bliver - de jeg linkede til ligger på omkring 180 watt pr kvm, så umiddelbart er det jo en ret høj effekt per areal. Jeg havde tænkt at den gerne skulle kunne stå tændt 24/7 uden at brænde sammen - men samtidig være varm nok til at den får tørret håndklæderne som den skal. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Joel 10 Anmeld indhold Besvaret April 25, 2008 Det är nog svårare att konstruera en med el istället för med vatten då brandrisken blir större. Men kan du inte jämföra med någon eldriven värme/elslinga och se vilken effekt de ligger på? Det borde vara lite vägledande. Bygger du sen in det i en stållåda kan du ju alltid öppna den igen och lägga kablarna längre ifrån varandra. Dvs. bygga den av deras golvvärmeslingor istället för den produkt du länkar till. De har ju lös kabel som kan läggas fritt. Börja sedan med vad du tror är för mycket och kapa kabeln tills du får en lagom värme. Sen styr du det hela med en termostat som monteras inne i stållådan. Avsäger mig allt ansvar för eventuella brott mot elsäkerhetslagar och liknande. Dock borde det vara möjligt att konstruera det lagligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2008 Altså hvorfor ikke bare sætte en termostat på så kan du jo regulere varmen efter behov. Har lige selv lavet et badeværelse hvor kunden ville have et el-net bag et kæmpe spejl (250cmx100cm:th2:), netop for at modvirke dug. Han ville ikke have termostat på af uvisse årsager. Det bliver altså rimeligt lunt og jeg tror altså at det æder for meget strøm på sigt. Men det er da en fin tanke og jeg tror da sagtens det kan lade sig gøre. Du skriver ikke hvad dine vægge er lavet af? Jeg ved ikke om jeg ville lave en kasse, for hvis det feks er pudset vægge er det sq nemmere bare at lægge det ind i pudsen i så sætte pladen derpå...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2008 Tak for input. Efter at have tænkt lidt (!) kan jeg godt se, at det nok er hensigtsmæssigt med en termostat og så eventuelt bare et almindeligt varmekabel til gulvvarme. Jeg er ikke helt sikker på hvad væggen konkret er konstueret af - det er i vores nye hus hvor vi ikke er flyttet ind endnu. Det er ikke pudset væg, jeg var henne og banke på den - umiddelbart noget plade af en slags og så formentlig noget isolering i væggen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Joel 10 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2008 Men ska han inte helst ha isolering bakom värmekablarna då värmen annars går in i väggen rätt mycket? Det är ju ändå kläderna han vill torka. Ebeco har ju speciella isoleringsplattor också med färdiga spår, men då kan man inte lägga kabeln så tätt som man vill. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites