Jump to content
Ulla

Skatteproblemer, er der nogen som kan hjælpe ???

Recommended Posts

Hej, er der mon nogen som kan hjælpe mig ? Jeg er havnet lidt i et hul. Købte hus i Malmø, maj 2007. Gik i oktober på skattekontoret i Kbh med alle papirer, brokort, lønsedler, huspapirer og hele pivtøjet. Han beregnede min skat og gav mig nyt skattekort. I november rejser jeg i god tro til Asien hvor jeg er endnu. Jeg regner med at alt herefter går automatisk, da alt relevant er opgivet. Men, - min danske selvangivelse som jeg har modtaget på internettet, er helt i skoven, da der intet står om mit hus i Sverige. Min bostadskommune er opgivet som Dragør, hvilket er den sidste kommune jeg boede i i Dk, inden jeg flyttede (Har meldt fraflytning osv - fået grænsegængersygesikringskort osv). Jeg har ikke mulighed for at gøre noget hernede fra. Jeg skriver til skattevæsenet og beklager mig - får udsættelse til jeg kommer hjem (1 juni). De skriver til mig at jeg skal møde op på ny med alle papirer igen.. Jeg vil jo gerne have mine fradrag og kørselspenge.. Nu skal jeg så klare min svenske selvangivelse. Min nabo scanner den ind til mig og det skulle være let for der skal kun stå et stort 0 over det hele da jeg er grænsegænger. Men sådan er det ikke - de skal have taxeringsværdi af mit hus. Hvordan finder man så det ? Går på internetsiden til skatteverket og de kan oplyse mig om at jeg skal have en e-legitimation - f.eks i Danske Bank hvor jeg har lånt penge til huset - for at få det oplyst. Sådan en har jeg ikke. Kan heller ikke få en, da jeg ikke har kodeboks. Kodeboks kan jeg ikke få tilsendt da jeg ikke har visakort til min konto - det har jeg ikke fordi jeg ikke har ID-kort. ID-kort kunne jeg ikke få, da jeg ikke havde f.eks svensk kørekort. Svensk kørekort har jeg ikke da jeg ikke havde ID-kort. Svensk personnummer har jeg dog fået.. Jeg løb noget rundt inden jeg skulle rejse og lige lidt har det hjulpet. Man skulle ikke tro at jeg blot er flyttet til Sverige.. Er der nogen som kender en genvej til at få oplyst de tal som skal til på min svenske selvangivelse ? Kan jeg blot skrive på den at jeg ikke har kunne få oplyst værdien, men at jeg kommer hjem 1 juni og iøvrigt er grænsegænger? Jeg har "fundet en Svensker som snart skal hjem" og har tænkt på at medgive ham en kopi af den scannede selvangivelse og så underskrive den og evt bede ham poste den. Tror i det er ok. Kan jeg få fingrene i fedtefadet Fortvivlede hilsner fra Ulla :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har et svensk hus skal man jo betale skat til Sverige og aflevere en svensk selvangivelse. Hvis man bor i Danmark skal man også betale skat til Danmark, så Dragør er også på den måde en dyr adresse. Skatten - som jeg nægter at kalde kommunal afgift, da det er SKAT (if it talks like one and walks like one...) - er på 6.000 SEK pr. år. Hvis huset er taxeret til over 800.000 er selve beløbet ligegyldigt - om huset er skattevurderet til 1.000.000 eller 2.000.000 giver samme skat. Hvis man ved at huset er skattevurderet til over 800.000, kan man jo bare skrive det på selvangivelsen, altså >800.000, og så lige skrive i særlige bemærkninger, at man ikke har adgang til at se det præcise tal, da man er i udlandet whatever. Men hov: de regler gjaldt jo ikke endnu i 2007, så det er måske ingen god ide alligevel. Man kan også finde sit hus på lagfartsregisteret, som Sydsvenskan stiller til rådighed. Der står hvad huset var vurderet til, da det blev købt. Det er nok det nemmeste. Og et link: http://lagfarter.sydsvenskan.se/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så hvis man bor i bostadsrätt i sverige og arbejder i dk' date=' skal man ikke udfylde selvangivelse?[/quote'] Jo, hvis man modtager en til udfyldelse. Men hvis man ikke modtager en, behøver man ikke at gøre noget, for man har (typisk) ikke noget at oplyse af interesse for Skatteverket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

this !.. :)

Hvis man har et svensk hus skal man jo betale skat til Sverige og aflevere en svensk selvangivelse. Hvis man bor i Danmark skal man også betale skat til Danmark, så Dragør er også på den måde en dyr adresse. Skatten - som jeg nægter at kalde kommunal afgift, da det er SKAT (if it talks like one and walks like one...) - er på 6.000 SEK pr. år. Hvis huset er taxeret til over 800.000 er selve beløbet ligegyldigt - om huset er skattevurderet til 1.000.000 eller 2.000.000 giver samme skat. Hvis man ved at huset er skattevurderet til over 800.000, kan man jo bare skrive det på selvangivelsen, altså >800.000, og så lige skrive i særlige bemærkninger, at man ikke har adgang til at se det præcise tal, da man er i udlandet whatever. Men hov: de regler gjaldt jo ikke endnu i 2007, så det er måske ingen god ide alligevel. Man kan også finde sit hus på lagfartsregisteret, som Sydsvenskan stiller til rådighed. Der står hvad huset var vurderet til, da det blev købt. Det er nok det nemmeste. Og et link: http://lagfarter.sydsvenskan.se/
Taxeringsvärde 430000kr altså skal man(jeg) betale 3440:- SEK i SKAT til den svenske stat? altså fra næste år? da reglen først er trådt i kraft pr 1.1.2008? har jeg forstået det rigtigt? Nogen der kender en dygtig revisor(redovisningsbolag)? :) Mvh. Flemming

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Taxeringsvärde 430000kr altså skal man(jeg) betale 3440:- SEK i SKAT til den svenske stat? altså fra næste år? da reglen først er trådt i kraft pr 1.1.2008? har jeg forstået det rigtigt?
Ja. Nu gider jeg ikke lige regne efter, men det kan ikke være mange øre galt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites