Jabbekot 10 Anmeld indhold Skrevet April 16, 2008 Vi har fundet en (nyfødt) kattekilling som vi gerne vil have herover og bo. Har søgt og læst, men alle reglerne roder rundt.. :rolleye:Så, helt simpelt, hvis man vil have en "spritny" killing herover, hvad gør man da???:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jabbekot 10 Anmeld indhold Besvaret April 16, 2008 Hov, burde vel lige nævne at killingen er fra DK... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppe 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Der er ellers masser af tråde som omhandler dit problem. Men hvis det skal være efter reglerne, skal den rabies vaccineres, chippes og have en ormekur. + diverse "standard" vacciner. Jeg kan ikke huske om den SKAL have øremærkning.... Rabies vaccinen skal gives mindst en måned før indførsel af katten, da der skal tages en blodprøve før den bliver godkendt. Det er noget med der går en måned før antistofferne begynder at kunne spores i blodet. Derfor tages en blodprøve en måned efter vaccinen. Regn med det løber op i 2000 DKR. i dyrlæge regninger hvis I går den rigtige vej. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Er der ikke også noget med at katten skal være 18 måneder gammel inden den må få rabbies vacination? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Milla29 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Jeg har fået begge mine katte rabies vaccineret og de var begge under 1 år, så det kan godt lade sig gøre. Min dyrlæge anbefalede bare at vente til de var fyldt 1 år, da katte har nemmere ved at danne de her antistoffer når de er blevet "voksne". Og det var to vacinationer a ca 350sek (pr kat) med 1 måneds mellemrum og derefter en blodprøve 120 dage efter til ca 1100sek pr kat (som blir til maj, så må vi se om det er lykkedes med de antistoffer alligevel) Jeg skal ikke kunne sige om man på nogen måde kan få en slags dispensation fra den meget omstændige vaccinations-kur, men det her var altså hvad mine katte skulle igennem Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Der er vist noget med man kan søge dispensation når katten ikke er så gammel endnu, mener du kan finde oplysninger på jordbruksverket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Jabbekot, hvis jeg var dig ville jeg ringe til en dyrlæge og høre, de er inde i de gældende regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jabbekot 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Synes at jeg hørte noget med, at hvis man tog den ind, inden den var 12 uger gammel, gjaldt der andre regler.. Men er ikke sikker.. Tak for svarene! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lulu77 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 Synes at jeg hørte noget med' date=' at hvis man tog den ind, inden den var 12 uger gammel, gjaldt der andre regler.. Men er ikke sikker.. Tak for svarene![/quote'] Den skal ihvertfald chippes og vaccineres, og inden du har fået alt det gjort med ventetid osv., er der gået et halvt år. Reglerne er ret omfattende for indførelse af dyr fra Danmark til Sverige, og det er ikke noget der er hurtigt overstået, desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 Den skal ihvertfald chippes og vaccineres' date=' og inden du har fået alt det gjort med ventetid osv., er der gået et halvt år. Reglerne er ret omfattende for indførelse af dyr fra Danmark til Sverige, og det er ikke noget der er hurtigt overstået, desværre.[/quote'] ja men de er ikke så omfattende for helt unge dyr Killinger under 3 måneder: Der kan søges om dispensation til at indføre en kattekilling under 3 måneder på følgende vilkår: Killingen må ved indførslen til Sverige ikke have opnået en alder på 3 måneder. Killingen skal komme direkte fra opdrætteren, og må ikke have været i kontakt med vilde dyr som kan være inficeret med rabies. Dyret kan ikke indføres til Sverige, hvis den har opholdt sig hos en ny ejer fra den er 8 uger gammel og til den er 12 uger gammel. Dyret skal være født i et EU-land i en region, hvor der ikke har været konstateret tilfælde af af rabies i de sidste to år. Dyret må ikke være vaccineret mod rabies. Dyret skal være ID-mærket med mikrochip eller tatovering. Dyret skal have pas og være behandlet mod dværgbændelorm (jvf. ovenstående regler). Ved ansøgning om dispensation skal følgende udgifter/dokumenter sendes til Jordbruksverket: Dyrets art, fødselsdato og ID-nummer (ansøgningen kan indsendes uden ID-nummer, for at vinde tid, hvis det indsendes senere). Beregnet sted og tidspunkt for indførslen. Importørens navn og adresse. Opdrætterens navn og adresse. En skriftlig erklæring, der er underskrevet af opdrætteren om, at killingen er født hos opdrætteren og ikke har befundet sig andetsteds eller været i kontakt med vilde dyr, der kan have været inficeret med rabies. En officiel erklæring fra de veterinære myndigheder i Danmark om, at der ikke har været tilfælde af rabies i løbet af de sidste to år i en radius på 50 km. fra opdrætteren (Den officielle erklæring fås ved henvendelse til den lokale fødevaregion). Kvittering for betalt beløb (500 SEK indbetales på Pg 95 57 99-2). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lulu77 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 ja men de er ikke så omfattende for helt unge dyr Killinger under 3 måneder: Der kan søges om dispensation til at indføre en kattekilling under 3 måneder på følgende vilkår: Killingen må ved indførslen til Sverige ikke have opnået en alder på 3 måneder. Killingen skal komme direkte fra opdrætteren, og må ikke have været i kontakt med vilde dyr som kan være inficeret med rabies. Dyret kan ikke indføres til Sverige, hvis den har opholdt sig hos en ny ejer fra den er 8 uger gammel og til den er 12 uger gammel. Dyret skal være født i et EU-land i en region, hvor der ikke har været konstateret tilfælde af af rabies i de sidste to år. Dyret må ikke være vaccineret mod rabies. Dyret skal være ID-mærket med mikrochip eller tatovering. Dyret skal have pas og være behandlet mod dværgbændelorm (jvf. ovenstående regler). Ved ansøgning om dispensation skal følgende udgifter/dokumenter sendes til Jordbruksverket: Dyrets art, fødselsdato og ID-nummer (ansøgningen kan indsendes uden ID-nummer, for at vinde tid, hvis det indsendes senere). Beregnet sted og tidspunkt for indførslen. Importørens navn og adresse. Opdrætterens navn og adresse. En skriftlig erklæring, der er underskrevet af opdrætteren om, at killingen er født hos opdrætteren og ikke har befundet sig andetsteds eller været i kontakt med vilde dyr, der kan have været inficeret med rabies. En officiel erklæring fra de veterinære myndigheder i Danmark om, at der ikke har været tilfælde af rabies i løbet af de sidste to år i en radius på 50 km. fra opdrætteren (Den officielle erklæring fås ved henvendelse til den lokale fødevaregion). Kvittering for betalt beløb (500 SEK indbetales på Pg 95 57 99-2). Nej okay, men da jeg skulle have min hund til Sverige, var de pænt omfattende, og det var også kun en hvalp på daværende tidspunkt, men de mest korrekte svar får man nok bedst ved at kontakte dyrlægen eller jordbruksverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 det der er taget fra en dansk grænsedyrlæges hjemmeside... man kan jo også vælge at skide det et stykke og tage dyret med over uden diverse vacciner osv .. bliver man taget i tolden kan man jop køre tilbage og prøve en anden dag eller tage toget Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lulu77 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 det der er taget fra en dansk grænsedyrlæges hjemmeside... man kan jo også vælge at skide det et stykke og tage dyret med over uden diverse vacciner osv .. bliver man taget i tolden kan man jop køre tilbage og prøve en anden dag eller tage toget Hehe ja præcis, og sige, at dyret er købt i Sverige ;) Desværre er vi bare nogle få tilbage, af den ærlige slags. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 Jeg blander mig lige da jeg har været møllen igennem: Dispensationsansøgning og betaling SKAL være jordbruksverket i hænde senest 30 dage inden killingen rejser ind i Sverige, og chipnummeret skal stå på dispensationsansøgningen, dvs. at den som har opdrættet killingen skal sørge for at dyrlægen lægger en chip til side til netop den killing. Der skal smøres rimelig tykt på i dispensationsansøgningen (jeg har set en som ikke gik igennem, og den efterfølgende version der gik glat igennem efter lidt sminke). Der behøves ikke længere dokumentation fra fødevareområdet for at der ikke har været rabies i området. Fra den personlige sæbekasse kan jeg så tilføje, at en killing ikke bør rejse fra sin mor før den er 12 uger gammel, og den kan føres ind i Sverige på dispensation indtil den er 3 måneder gammel, hvilket i reglen giver et vindue på en 5-6 dage man skal ramme for indrejsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2008 Hehe ja præcis' date=' og sige, at dyret er købt i Sverige ;) Desværre er vi bare nogle få tilbage, af den ærlige slags.[/quote'] ja men så er der kun at søge dispensation eller bide i det sure æble og vente 6mdr med at få katten over Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkkorat 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2008 Reglerne for ind- og udførsel af hund og kat til/fra Sverige kan læses her http://sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt.4.52c6f10b903d789380003078.html Reglerne bliver opdateret ind i mellem, så det kan godt betale sig at holde øje med siderne:thumbup: mvh Camilla Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2008 det der er taget fra en dansk grænsedyrlæges hjemmeside... Nogen der kan anbefale en god dansk grænsedyrlæge? (med god og grænse menes: tæt på broen, nogenlunde pris og forstand på kattepas) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2008 Nogen der kan anbefale en god dansk grænsedyrlæge? (med god og grænse menes: tæt på broen' date=' nogenlunde pris og forstand på kattepas)[/quote'] Kongelundens dyreklinik har vi været godt tilfredse med:th2: http://www.kongelundensdyreklinik.dk/ De har altid været rigtig gode til at hjælpe og ved en del om det have dyr med over grænsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2008 Kongelundens dyreklinik har vi været godt tilfredse med:th2: http://www.kongelundensdyreklinik.dk/ De har altid været rigtig gode til at hjælpe og ved en del om det have dyr med over grænsen. Tak for tippet De har telefontid mellem 13-14 hver dag. Jeg har nu forsøgt 5 gange i går og ca 20 gange i dag at ringe til dem.. optaget, optaget optaget. Andre bud på en dyrlæge? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2008 Tak for tippet De har telefontid mellem 13-14 hver dag. Jeg har nu forsøgt 5 gange i går og ca 20 gange i dag at ringe til dem.. optaget, optaget optaget. Andre bud på en dyrlæge? Det var godt nok vildt - vi har aldrig haft problemer med at komme igennem til dem?! Har desværre ikke andre bud lige pt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kira 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2008 Jeg ringer på alle tidspunkter af dagen - det kan godt være lidt presset mellem 8-9. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2008 Efter en bunke opkald i går og i dag, kom jeg endelig igennem :-) så nu fik jeg en tid :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2008 Nu gælder alle de her regler om indførsel til Sverige jo for at beskytte de dyr der allerede er i sverige mod smitte. Ikke den kat der på vej ind. I hvert fald sådan som jeg har forstået det. Så vores katte røg i to bokse på bagsædet og så i brobiz banen over i myldretiden med en tæppe over lige da vi nåede til betalingsanlægget. Så længe du ved at din kat er rask og ikke smitter, ville jeg være ligeglad og bare tage den med når den er stor nok til at forlade sin mor. Og så ville jeg gå til dyrlæge i Sverige og få lavet alle de almindelige dyrlæge ting såsaom vacination som om den var en svensk kat du lige havde fået. Nu var vi glade for vores danske dyrlæge, så hver gang de skulle til dyrlæge (vel 1-2 gange om året da vi havde 3) røg de bag i bilen og kom med over uden nogen helst problemer. Helt generelt har jeg meget svært ved at tro at alle de bøvlede regler er lavet for danskere som vil tage et kæledyr med hjem fra Kbh til malmö. Det er vel snarere for import fra fjernere lande, forretningsdrivende, udstillere der rejser meget osv. Ikke for den lille kat man har fået fra naboen af et kuld på 5 killinger der har det fint og hvor moren slikker dem i røven hver dag :-) Nå, men kan jo selvfølgelig også bare følge reglerne :-9 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2008 Well, hvordan kan du se om en kat er sund og rask? Der er mange parasitter, baciller og lignende der kan gemme sig i sådan et dyr. Hvis reglerne ikke er lavet for danskere, hvem er de så lavet for? Sverige har en særlovgivning, da de er fri for forskellige sager som findes i andre EU-lande, og derfor har Sverige en grund til at opretholde dette. Reglerne gælder for alle, også danskere, og den eneste undtagelse hertil er, hvis dyret skal til Bormholm - så mon ikke der er tænkt over den slags fra lovgivers side? Synes det er lidt en pinlig holdning at have overfor sit værtsland. Vi skal jo følge reglerne, uanset hvor bøvlet det der, og ikke nok med at det gælder din kats sundhed, så påvirker det også de andre kattes sundhed, ihvertfald de katte som din kat kommer i nærheden af. Nu gælder alle de her regler om indførsel til Sverige jo for at beskytte de dyr der allerede er i sverige mod smitte. Ikke den kat der på vej ind. I hvert fald sådan som jeg har forstået det. Så vores katte røg i to bokse på bagsædet og så i brobiz banen over i myldretiden med en tæppe over lige da vi nåede til betalingsanlægget. Så længe du ved at din kat er rask og ikke smitter, ville jeg være ligeglad og bare tage den med når den er stor nok til at forlade sin mor. Og så ville jeg gå til dyrlæge i Sverige og få lavet alle de almindelige dyrlæge ting såsaom vacination som om den var en svensk kat du lige havde fået. Nu var vi glade for vores danske dyrlæge, så hver gang de skulle til dyrlæge (vel 1-2 gange om året da vi havde 3) røg de bag i bilen og kom med over uden nogen helst problemer. Helt generelt har jeg meget svært ved at tro at alle de bøvlede regler er lavet for danskere som vil tage et kæledyr med hjem fra Kbh til malmö. Det er vel snarere for import fra fjernere lande, forretningsdrivende, udstillere der rejser meget osv. Ikke for den lille kat man har fået fra naboen af et kuld på 5 killinger der har det fint og hvor moren slikker dem i røven hver dag :-) Nå, men kan jo selvfølgelig også bare følge reglerne :-9 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites