Buddha 10 Anmeld indhold Skrevet April 14, 2008 Idag träffar den danska transportministern Carina Christensen sin svenska kollega Åsa Torstensson © i Malmö för att diskutera Öresundsregionens fortsatta utveckling. Förhoppningsvis finns en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör med som en huvudpunkt, skriver Jerker Swanstein, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne, och Vibeke Storm Rasmussen, ordförande i Region Hovedstaden. Det är en melodi vi har hört förr – och politiker på båda sidor om Sundet har med glädje stämt in i sången: ”Öresundsregionen som en arbetsmarknad, en kunskapsregion, ett sammanhängande trafiksystem och som tillväxtlokomotiv i Europa.” Fram till nyligen har det mest låtit som framtidsmusik. Så är det inte längre. Varje dag reser mer än 60 000 människor över Öresundsbron. Antalet pendlare har ökat till över 19 000 dagligen. Bron är det handfasta beviset på att integrationen har rört sig från beslutsfattarnas middagstal till människors vardag. Kapaciteten på Bron är redan på väg att nå sitt tak. Även med återhållsamma prognoser förutspår Öresundsbron nu långt större trafik över Sundet om tjugo år än man gjorde när Bron stod klar. Lägger man till den ökade trafik som kommer när Fehmarn Bält-förbindelsen är färdig om ett årtionde står det alldeles klart att vi nu måste börja tänka på hur vi framtidssäkrar trafikkapaciteten över Öresund. Det är dags att utreda en andra fast förbindelse. Ett viktigt steg i den riktningen kan tas i Malmö idag, när den danska transportministern Carina Christensen träffar sin svenska kollega Åsa Torstensson för att diskutera Öresundsregionens fortsatta utveckling. Den danska regeringen väntas senare i höst presentera en plan för kommande års investeringar i infrastruktur. Vi hoppas att den danska regeringen då prioriterar att binda samman Öresund, så att området kan fortsätta att utvecklas som en integrerad region. Från den svenska regeringen har vi på senare tid hört försiktigt positiva signaler beträffande en kommande förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. I den infrastrukturproposition som ska presenteras i höst bör den rimligen finnas med. Som yngre politiker för 20–30 år sedan hade vi knappast vågat hoppas att vi skulle ha kommit så långt med integrationen som vi faktiskt har gjort idag. Mycket pekar på att utvecklingen kommer att gå ännu snabbare framöver. En fast HH-förbindelse är den logiska följden av en fortsatt integrationsprocess. Som läget är nu riskerar vi att få en propp i trafiksystemets södra del, samtidigt som det ännu inte finns ett genombrott i norr. En av våra visioner är en sammanhängande ringförbindelse med tiominuterstrafik runt Öresund. Den kommer att ha avgörande betydelse för nedmonterandet av de praktiska, mentala och ekonomiska barriärer som fortfarande finns mellan Skåne och Själland. Arbetsmarknaden är ett bra exempel på att nedbrytningen av dessa barriärer redan är på gång. Danska verksamheter rekryterar medarbetare från den svenska sidan och behoven lär växa i samband med kommande stora pensionsavgångar. En fast HH-förbindelse skulle drastiskt förbättra rekryteringsmöjligheterna och göra det realistiskt för verksamheter i huvudstadsregionen att hämta arbetskraft även från södra Halland och Småland. Integrationsprocessen når bara halvvägs så länge det finns en fast förbindelse endast i ena delen av Öresund. Det kan inte vara meningen att tågen även i framtiden skall tvingas vända i Helsingör. Först när vi kan sitta och arbeta eller koppla av på tåget utan att fundera över om flaggorna utanför fönstret är rödvita eller blågula kan vi på allvar tala om integration. Enligt vår mening måste regeringarna i Sverige och Danmark nu sätta igång en gemensam utredning av förutsättningarna för en andra fast förbindelse. Fysiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förutsättningar och konsekvenser behöver alla genomlysas. Arbetet bör genomföras i samarbete mellan regeringarna och lokala och regionala aktörer. Både Region Skåne och Region Hovedstaden ser en fast HH-förbindelse som ett prioriterat projekt. Utöver integrationsaspekterna ser vi att förbindelsen skulle bidra till att lösa en rad problem. Trängseln i och omkring det danska huvudstadsområdet är ett exempel, stundande trafikinfarkter för godstrafiken är ett annat. Miljö- och klimatutmaningarna löper som en röd tråd genom dessa frågor. Det är vår förhoppning att en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör finns med som en huvudpunkt under dagens ministermöte. Det är hög tid att påbörja planeringsarbetet. JERKER SWANSTEIN VIBEKE STORM RASMUSSEN http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article315869.ece Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 14, 2008 Byg en cykelsti over Øresund. Den kan tage en tredjedel af trafikken. Og tænk at køre i et stort glasrør under broen og kigge ud over vandet... :p En billig, lavteknologisk og demokratisk trafikløsning - derfor vil det aldrig ske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret April 14, 2008 god idé, har den været oppe politisk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jordt 10 Anmeld indhold Besvaret April 14, 2008 Det er sgu ingen ringe idé Nils.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2008 Det kan ikke koste mange basører at få lagt et plexglasrør på bunden af øresund :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 på bunden??! du må da være skør Det skal da sidde under broen og OVER vandet. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 Hvem havde du tænkt skulle trække vejret når du kommer ned i røret.....:D Det kan ikke koste mange basører at få lagt et plexglasrør på bunden af øresund :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 Jeg synes det skal være et to lags plexglasrør, hvor der kan svømme gubbier rundt i mellemlaget, så cyklisterne har noget pænt at kigge på. Sikke en turistattraktion - japanerne vil strømme til Seriosly, den der HH forbindelse er jeg fortaler for. Det vil delvist ku bryde op med broens monopol. Men det kræver skisme, at nogle danske politikere udvider motorvejsnettet rundt om Kbh og hele vejen til Lolland. Og det gør de ikke - så det ender nok med en studehandel med en enkeltsporet lavbro med motortrafikvej og klap der går op hvert kvarter. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 Jo men det vil jeg hellere end den bro vi har nu.... Da Per Tersbøl og slænget i Helsingborg er forretningsminded, så vil jeg tro at den snildt ville kunne konkurrere med øresundsbroen. Den er kortere og derved billigere....Er det en tunnel, så vil den kunne bygges for 5 milliarder kr. Og så skal du se med tung trafik der kører den vej....Og en eksplosion i antallet af mennesker der flytter til Helsingborg. Bare for at slippe for den skide Øresundsbro......Jeg synes det skal være et to lags plexglasrør, hvor der kan svømme gubbier rundt i mellemlaget, så cyklisterne har noget pænt at kigge på. Sikke en turistattraktion - japanerne vil strømme til Seriosly, den der HH forbindelse er jeg fortaler for. Det vil delvist ku bryde op med broens monopol. Men det kræver skisme, at nogle danske politikere udvider motorvejsnettet rundt om Kbh og hele vejen til Lolland. Og det gør de ikke - så det ender nok med en studehandel med en enkeltsporet lavbro med motortrafikvej og klap der går op hvert kvarter. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 Det tekniske skulle jo nok være til at løse. Når man kan sende en mand til månen, kan man nok også sende en cyklist til København. Dog er det politisk umuligt, da man vil hævde, at det ikke er rentabelt - eller oversat: Det kan ikke trække tilstrækkeligt mange penge op af borgernes lommer, sådan som dyrere og besværligere transportformer kan. Til gengæld vil det vise sig politisk muligt, at indføre trængselsskat i København, da resultaterne fra Stockholm er meget fine. Næsten en milliard har man investeret i at kunne fotografere hver eneste nummerplade på hver eneste bil, der kører ind og ud af byen og derefter sende en rivende strøm af mere eller mindre fejlbehæftede fakturaer ud til borgerne. Mere kontrol, mere skat, store budgetter og mange ansatte - men selve aktiviteten er ligeså meningsløs, som hvis man skulle stå og lukke en bom op og i for folk, der skal køre over en bro. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 Den er kortere og derved billigere....Er det en tunnel, så vil den kunne bygges for 5 milliarder kr. Og så skal du se med tung trafik der kører den vej....Og en eksplosion i antallet af mennesker der flytter til Helsingborg. Bare for at slippe for den skide Øresundsbro...... Tror osse sagtens de vil kunne trumfe noget igennem. Men hvad sker der når Kris Kristofferson og co. ruller ned over Nordsjælland og rammer Kokkedal? Total trafikkaos, fordi danske trafikpolitikere har ladet stå til i årtier. Og så skal broen nok nappe sin andel alligevel. Ville aldrig selv flytte til Helsingborg pga broen. Så hellere retur til Jylland eller finde et job herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 hvorfor er det lige at folk skulle flytte til helsingborg pga øresundsbroen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2008 For det første er den for dyr.... For at tiltrække kunder, vil jeg mene at en evt ny tunnel vil blive langt billigere, idet den koster mindre at bygge, samt mindre at drive. Derved vil du kunne opnå en mindre pris pr tur, for at finansiere den. Og så vil den kunne konkurere med den langt dyrere Øresundbro. Uden at vide det, ville jeg tro at ca. 50% herinde arbejder Nord for Kbh. Og der vil de kunne spare en del i transport tid. Samt at boligerne er billigere i den region af Skåne. Jeg ville ikke bruge 5 minutters tænketid på at beslutte mig for at flytte. Broen irreterer mig i en sådan grad at jeg kunne finde på at flytte til DK igen pga den. Det er ganske enkelt ikke markedet der styrer prisen på min bolig, men broens prispolitik. Og det er altså op til inkompetente fjolser at afgøre prisen på det jeg ejer.....Og det er svært acceptabelt i min verden.....:( hvorfor er det lige at folk skulle flytte til helsingborg pga øresundsbroen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites