Jump to content
Thyper

Bo i Sverige, fast arbejde i dk + enkeltmandsvirksomhed i Sverige ?

Recommended Posts

Det endelig bevis for at man kan have arbejde i DK og virksomhed i SE uden problemer!

Hvad er det for en jurist ? Jeg ville nok have det på skrift fra en relevant myndighed.
Idag modtog jeg et klart svar fra skatteverket:
Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! Har du en enskild firma i Sverige och har en anställning hos en arbetsgivare i Danmark behöver inte den danske arbetsgivaren betala några sociala avgifter till Sverige. Detta är bland de få gånger som man kan betala sociala avgifter i två länder. Vänligen Skatteverket
Nu kan I bare gå igang med jeres virksomhedsprojekter :) Jeg er i hvert fald allerede igang :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da positivt. Det er bare stik imod havd jeg tidligere har fået oplyst her. Hvordan skal dette forstås: Detta är bland de få gånger som man kan betala sociala avgifter i två länder. Mener de at man via skat af virksomhedsoverskudet betaler sociale afgifter i Sverige ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da positivt. Det er bare stik imod havd jeg tidligere har fået oplyst her. Hvordan skal dette forstås: Detta är bland de få gånger som man kan betala sociala avgifter i två länder. Mener de at man via skat af virksomhedsoverskudet betaler sociale afgifter i Sverige ?
Jeg tror ikke der er nogen der har undersøgt emnet til bunds før. Derfor har folk her på forummet troet at det var de samme regler som galt, som når man er ansat i begge lande. Ja, man betaler sociale afgifter (og skat) af sit overskud i en enkeltmandsvirksomhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gør man jo også ved et eventuelt ekstra arbejde i Sverige. Forvirrende. Men det ser ud til at du har fået klart svar. Kan man også have kunder i Danmark ?
Ja, hvorfor skulle man ikke kunne det? Danskere kan da godt købe produkter/ydelser af svenske virksomheder. Jeg ved dog intet om hvordan det er med moms over grænser. Det skal du nok selv undersøge, men der er faktisk nogle gratis kurser på skatteverket for folk der vil starte virksomhed, et af dem omhandler handel over grænser. God vind!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vel ikke nogen skattemæssig fordel ved at starte virksomhed i Sverige. Man kommer hurtigt til at betale over 60 % i skat når man udbetaler løn til sig selv, men måske der er andre fordele?
Er man enskild näringsidkare ansætter man ikke sig selv, men laver kontante udbetalinger til privatforbrug, disse udtag er skattefrie. Man betaler skat af overskudet i virksomheden. Det er sådan det fungerer i Sverige, jeg ved dog ikke om man kommer til at betale mere eller mindre skat af at have virksomhed i SE frem for DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Udtag til privatforbrug kan ALDRIG være skattefrie....
Det er ellers hvad vi fik afvide på informationsmøde på skatteverket i Malmö, men du har måske læst skattereglerne i Sverige, selvom du har en dansk virksomhed? Iøvrigt har jeg forstået logikken som at man (som sagt) betaler skat af overskuddet af virksomheden og dermed også har betalt skat tidligere af de kontante udtag som så er "skattefrie"!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen..... I dit første virksomheds år har du intet overskud at ta' af. Og hvorfor skulle man så ikke tage så meget ud, at man ikke har noget overskud og skal betale skat?? Og nej...Jeg har ikke læst reglerne, men bruger bare min logik. Der er INGEN lande jeg kender til, hvor man ikke beskatter privatforbrug ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Først betaler man skat af overskudet,derefter af normal skat af det man udbetaler til sig selv. Først 25% og derefter nomal personbeskatning på de der 35 % eller hvor meget det nu er. Det er dyrt at være virksomhedsejer i Sverige!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder mere rigtigt i mine ører og jeg ville aldrig starte virksomhed i Sverige. Især ikke når EU barsler med at du kun skal ha' virksomhed ét sted i EU og du så kan drive forretning i alle landene..... Så det er med at finde det billigste skattemæssigt og hvor man ikke betaler for at ha' ansatte....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Farligt Jeg har en bekendt som er ansat i DK, og har personligt konsulentfirma i SV. Hun har både danske og svenske kunder. :love2: Hun er endt i totalt kaos med SKAT og Skatteverket! Der er ingen der vil have hendes skat, men de er enige om at hun selvfølgelig skal betale skat. Hun har pt. sparet pengene op og venter bare på at få svar på hvor hun skal betale dem. Det har stået på i 3 år nu, med dusinvis breve frem og tilbage. :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Først betaler man skat af overskudet,derefter af normal skat af det man udbetaler til sig selv. Først 25% og derefter nomal personbeskatning på de der 35 % eller hvor meget det nu er. Det er dyrt at være virksomhedsejer i Sverige!
Jeg har kun været til informationsmøde i Skatteverket og har endnu ikke sat mig grundigt ind i skattereglerne, MEN skatteverket siger at man ikke skal beskattes som person når man har svensk enkeltmandsvirksomhed, men kun af overskuddet, her er grafikken fra kurset:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har en bekendt som er ansat i DK, og har personligt konsulentfirma i SV. Hun har både danske og svenske kunder. :love2: Hun er endt i totalt kaos med SKAT og Skatteverket! Der er ingen der vil have hendes skat, men de er enige om at hun selvfølgelig skal betale skat. Hun har pt. sparet pengene op og venter bare på at få svar på hvor hun skal betale dem. Det har stået på i 3 år nu, med dusinvis breve frem og tilbage. :fight:
Det er ærgeligt for hende med alt det ekstra papirarbejde. Hun skal vel betale skat af sin danske indkomst i Danmark og skat af overskuddet i sin svenske virksomhed i Sverige, er det ikke det hun regner med eller er det mere kompliceret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor har du disse informationer fra? Kilde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er den mere præcise beskatning: http://foretagarguiden.tillvaxtverket.se/sb/d/476/a/1987 Som det ses er det cirka 50% i skat man betaler, men der er et specielt fradrag på egenudtag så man i praksis betaler cirka 42% (beregning ved et overskud på 250.000 sek, varierer en lille smule med størrelsen af overskuddet). Dette er fakta, at der bliver nævnt 60% i skat tidligere i denne tråd, har intet med fakta at gøre. Hvad betaler man i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Denne person har lavet en grov beregning af skat i DK på enkeltmandsvirksomhed. (jeg ved så ikke om han har regnet rigtigt??) Han ender på cirka 50% !! (varierer igen alt efter overskuddets størrelse) 50% skat i DK (og her lægges indkomsten oven i evt lønindkomst, så man risikerer topskat!! AV :rolleye:) 42% skat i SE (Man beskattes seperart i de to lande for sit job i DK og sin virksomhed i SE :laugh:) Så det må da siges at der umiddelbart er lavere skat for erhvervsdrivende enkeltmandsvirksomheder i Sverige end i Danmark!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Udtag til privatforbrug kan ALDRIG være skattefrie....
Jo. Du trækker det ud du vil til privatforbrug uden at betale skat umiddelbart (som man gør ved løn). Det kan dog ikke trækkes fra i overskudet, så på den måde betaler man skat via overskuddet. Hvis du har overskud på 1000 kr og trækker 250 kr ud til dig selv, skal du stadig betale skat af 1000 kr og ikke 750 kr ved regnskabets slutperiode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo heller ikke skattefrit..... ;) Naturligvis kan man trække penge ud af kontoen....uden at svare skat. Det er sku da klart for alle. Men når det skal gøres op, så skal det du har trukket ud, lægges oveni dit overskud og der skal svares skat af det samlede beløb. Har du ikke overskud af din virksomhed, skal dit underskud trækkes fra i den skat du skulle ha betalt af det du har trukket ud af virksomheden.

Jo. Du trækker det ud du vil til privatforbrug uden at betale skat umiddelbart (som man gør ved løn). Det kan dog ikke trækkes fra i overskudet, så på den måde betaler man skat via overskuddet. Hvis du har overskud på 1000 kr og trækker 250 kr ud til dig selv, skal du stadig betale skat af 1000 kr og ikke 750 kr ved regnskabets slutperiode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Præcis! Det var netop det jeg forklarede med andre ord tidligere i tråden.
Så er det jo heller ikke skattefrit..... ;) Naturligvis kan man trække penge ud af kontoen....uden at svare skat. Det er sku da klart for alle. Men når det skal gøres op, så skal det du har trukket ud, lægges oveni dit overskud og der skal svares skat af det samlede beløb. Har du ikke overskud af din virksomhed, skal dit underskud trækkes fra i den skat du skulle ha betalt af det du har trukket ud af virksomheden.
Så er du også med Brian (hehe), jeg brugte bare skatteverkets egne ord fra informationsmødet og jeg tænkte netop det samme at det kan da ikke være skattefrit og skatten bliver betalt via overskuddet, men man beskattes ikke direkte ved et udtag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ærgeligt for hende med alt det ekstra papirarbejde. Hun skal vel betale skat af sin danske indkomst i Danmark og skat af overskuddet i sin svenske virksomhed i Sverige' date=' er det ikke det hun regner med eller er det mere kompliceret?[/quote'] Jo, den danske indtægt beskattes som A-inkomst i DK. Intet problem der. Men hendes indtægt fra hendes eget firma de ikke kan finde ud af hvem der skal beskatte. Kunderne er ofte danske, og hun bor i Sverige. Det er den skat der hidtil ikke er nogen der vil have. Men som sagt sætter hun 50% ind på en separat konto, til den dag de finder ud af hvem der skal have pengene. :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites