Jump to content
Thyper

Bo i Sverige, fast arbejde i dk + enkeltmandsvirksomhed i Sverige ?

Recommended Posts

Hele hemmeligheden omkring det at være skatteborger i 2 forskellige lande, er den at man IKKE skal tiltrække sig opmærksomhed fra SKAT eller skatteverket. Det gør man når man hænger sig i § der ikke er gængse brugt i systemet...Så bliver man pr automatik kastet videre til granskning og hvad det ellers kan føre med sig... Lev anonymt og lev godt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det är inget som är enkelt att förklara, kan bara hänvisa dig till skatteverkets broschyr "SKV 425" (SKatteuträkningsbroschyren). Men lite enkelt sagt så är den en del av den skatt du betalar för överskottet i en enskild firma. Denna beskatning skiljer sig mycket i upplägget mot ett aktiebolag med separat vinstskatt, arbetsgivaravgifter och din egen löneskatt på uttagen lön.

Denne socialforsikring jeg skal betale fra firmaet i Sverige hvor meget er den cirka. Kommer den udover skatten jeg skal betale af overskuddet i firmaet ? kan du i øvrigt svare på om det er nok med en c/o adresse til firmaet hos min familie i Danmark for at lade firmaet forblive momsregistreret i Danmark ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rettelse til indlæg Jeg mener ikke det er korrekt hvad der skrives ovenfor omkring betaling af social afgifter, når man er lønmodtager i DK og selvstændig i Sverige. Er du bosat i Sverige, lønmodtager i Danmark på 117 timer eller mere og starter enkeltmandsvirksomhed i Sverige, så skal din danske arbejdsgiver ikke betale social afgifter for den danske løn. Man kan ikke være social sikret i begge lande og arbejder man i begge lande, så er udgangspunktet korrket nok, at så bliver man social sikret i bopælslandet (og så vil den danske arbejdsgiver skulle betale soc. afgifter af den danske løn) . Dog er der en undtagelse når man er selvstændig, så derfor kan man fortsætte med at være social sikret i Danmark og uden at DK arbejdsgiver skal betale social afgifter til Sverige. Tilsvarende skal man heller ikke betale social afgifter for den indtjening man har i sin selvstændige virksomhed i Sverige, eftersom man allerede er social sikret i DK. Det betyder at alle de penge man tjener i Sverige beskattes med den lave svenske skatteprocent optil en grænse på omkring 300-400.000 SEK. /Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu är jag inte helt säker på vad du menar. Men jo, man kan vara socialförsäkrad i två länder på samma gång just under dessa speciella omständigheter. Läs mina längre inlägg ovan med hänvisningar till EU-förordningarna. Observera att man skiljer på att vara anställd och på att ha en enskild firma. Har du ett aktiebolag tex. är du juridiskt sett anställd i ditt eget företag, men du är aldrig anställd i din enskilda firma.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg lavede mit indlæg, fik jeg ikke læst de indlæg der var på side 2 og 3 - beklager at jeg var lidt hurtig her. Når det gælder social sikring og betaling af de sociale afgifter, så skulle det være muligt at blive fritaget for de svenske social afgifter, hvis du er fuldtidsansat (mere end 117 timer) i Danmark og driver en enkeltmandsfirma i Sverige, hvor du også er bosat. Fritagelsen skulle ske med henvisning til at man er fuldtidsforsikret i Danmark, og kun driver selvstændig virksomhed i Sverige. Jeg kan godt se at dette strider imod tidligere indlæg i denne tråd, men hvis man betaler begge steder, vil man så også har ret til dobbelt social sikring? Det vil man næppe. Ved dobbeltbetaling ville det så betyde betyde at hvis man gik på forældreorlov/barsel eller blev syg, så skulle man være berettiget til at modtage betaling fra både Danmark og Sverige. Lad mig se om jeg ikke kan finde noget mere material omkring dette - ellers tager jeg måske blot fejl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, du ska få motta ersättning från båda länderna. Självklart i förhållande till den inkomst som du uppbär i respektive land. Rena kostnadsersättningar får man självklart inte dubbelt. Precis som man inte skulle få två nya cyklar om man hade en cykel dubbelt försäkrad och denna blev stulen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo, du ska få motta ersättning från båda länderna. Självklart i förhållande till den inkomst som du uppbär i respektive land. Rena kostnadsersättningar får man självklart inte dubbelt. Precis som man inte skulle få två nya cyklar om man hade en cykel dubbelt försäkrad och denna blev stulen.
Du er vist ude på tynd is, Joel. Måske skulle du læse 100 sider indviklet juridisk EU-tekst mere, så dine argumenter kan få yderligere vægt. :D Det er jo kun en forsvindende del af ens ret til sociale ydelser i en stat, der reguleres af ens indtægter i den pågældende stat. Hvis man er socialt sikret i en bestemt stat, så har man nogle lovsikrede rettigheder, som man ikke uden videre kan fortabe på grund af forhold i andre lande. Det er derfor, man har gjort sig alt det besvær med dobbeltbeskatningsaftaler. Det er fordi borgeren (eller staten) har det problem, at loven faktisk gælder - indtil staterne aftaler andet. Hvad angår social sikring, så er det enten eller. Der findes ingen dobbeltssocialsikringsaftaler for det ville blive så indihelvede kompliceret, hvis alle landes almisser skulle afvejes imod hinanden. :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får du ju ge dig Nils. Det finns stora delar av socialförsäkringssystemet i Sverige som man omfattas av trots att man bara arbetar i Danmark. Det är i princip bara de delar som grundas på ens SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) som man normalt får från det land man arbetar i. Dock har vi ju det här specialfallet, och där har man SGI i båda länderna, varför man har rätt att uppbära bidrag som grundas på ens SGI i respektive land. Till det har man "dubbel" rätt till bland annat läkare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu får du ju ge dig Nils. Det finns stora delar av socialförsäkringssystemet i Sverige som man omfattas av trots att man bara arbetar i Danmark. Det är i princip bara de delar som grundas på ens SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) som man normalt får från det land man arbetar i. Dock har vi ju det här specialfallet, och där har man SGI i båda länderna, varför man har rätt att uppbära bidrag som grundas på ens SGI i respektive land. Till det har man "dubbel" rätt till bland annat läkare.
Man kan være socialt sikret i Danmark og gå til læge i Sverige, OG? Hvordan vil du løse problemet med, at man optjener pensionsanciennitet i det land, hvor man er socialt sikret? Så kan man optjene ret til fuld folkepension på halv tid, eller hvad? Som sagt: At være socialt sikret giver jo borgeren rettigheder, som staterne ikke uden videre kan se bort fra. Det er jo også derfor systemet er så stift lige på det punkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit tilfælde er jeg ikke fuldtidsansat (<117 om måneden). Spørgsmålet er om jeg kan have virksomhedsadresse hos noget familie eller told skat i Sønderborg. Men det er snart lidt for kompliceret til at jeg gider fortsætte med min lille virksomhed :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er snart lidt for kompliceret til at jeg gider fortsætte med min lille virksomhed :(
Thyper, det er jo netop det, det i "virkeligheden" ikke er!!! Forstå mig ret, men svarene på din bekymring, er simpelt begryndet i sin løsning via de forskellige indlæg i tråden! Vær ikke bange for at holde liv i dit firma, det svære valg er kun hvilken løsning du vil satse på! Du skal ikke lade dig forvire af den høj-akademiske retorik ;-) i andre indlæg, da det kun er selve løsningen du skal kigge på!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan snildt beholde adressen hos noget familie.... Intet problem i det!!! Og hold du endelig liv i det lille foretagende....:)

I mit tilfælde er jeg ikke fuldtidsansat (<117 om måneden). Spørgsmålet er om jeg kan have virksomhedsadresse hos noget familie eller told skat i Sønderborg. Men det er snart lidt for kompliceret til at jeg gider fortsætte med min lille virksomhed :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, jeg får c/o adresse hos noget familie. Skal rehvervs og selskabsstyrelsen også have min rigtige adresse ? Det vil også være det enkleste da jeg kender danske momsregler og regnskab. Skal jeg forstå det sådan at man også kan have kunder i Sverige på den måde ? Arbejdet vil i dette tilfælde jo blive udført i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener ikke det er korrekt hvad der skrives ovenfor omkring betaling af social afgifter, når man er lønmodtager i DK og selvstændig i Sverige. Er du bosat i Sverige, lønmodtager i Danmark på 117 timer eller mere og starter enkeltmandsvirksomhed i Sverige, så skal din danske arbejdsgiver ikke betale social afgifter for den danske løn. Man kan ikke være social sikret i begge lande og arbejder man i begge lande, så er udgangspunktet korrket nok, at så bliver man social sikret i bopælslandet (og så vil den danske arbejdsgiver skulle betale soc. afgifter af den danske løn) . Dog er der en undtagelse når man er selvstændig, så derfor kan man fortsætte med at være social sikret i Danmark og uden at DK arbejdsgiver skal betale social afgifter til Sverige. Tilsvarende skal man heller ikke betale social afgifter for den indtjening man har i sin selvstændige virksomhed i Sverige, eftersom man allerede er social sikret i DK. Det betyder at alle de penge man tjener i Sverige beskattes med den lave svenske skatteprocent optil en grænse på omkring 300-400.000 SEK. /Michael
Har du dokumentation for dette? Jeg vil starte en virksomhed i Sverige samtidig med at jeg er lønmodtager i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har telefonisk været i kontakt med de svenske myndigheder, men ligesom os, så er de også til tider i tvivl om hvad som gælder. Jeg synes du skal skrive til FK.se og så høre dem ad for et svar og så vælge at klage over svaret, hvis det er således at din arbejdsgiver kommer til at betale afgifter. Dermed får du en afgørelse som flere medarbejdere har været inde over. Lad os f.eks. antage at du omsætter for 50.000 sek som selvstændig - så virker det voldsomt hvis din arbejdsgiver skal betale ca. 32% af din danske indkomst, når du jo er social sikret i Danmark. Og hvad hvis du ikke tjener nogen penge i virksomheden? - Skal der så stadig betales afgifter af din løn? Når du er social sikret begge steder - hvilke lands regler vil så skulle anvendes ved forældreorlov mv. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har telefonisk været i kontakt med de svenske myndigheder, men ligesom os, så er de også til tider i tvivl om hvad som gælder. Jeg synes du skal skrive til FK.se og så høre dem ad for et svar og så vælge at klage over svaret, hvis det er således at din arbejdsgiver kommer til at betale afgifter. Dermed får du en afgørelse som flere medarbejdere har været inde over. Lad os f.eks. antage at du omsætter for 50.000 sek som selvstændig - så virker det voldsomt hvis din arbejdsgiver skal betale ca. 32% af din danske indkomst, når du jo er social sikret i Danmark. Og hvad hvis du ikke tjener nogen penge i virksomheden? - Skal der så stadig betales afgifter af din løn? Når du er social sikret begge steder - hvilke lands regler vil så skulle anvendes ved forældreorlov mv. ?
Er det ikke ngoet med at reglen om at arbejdsgiveren skal betale de 32% ekstra skat, er lavet om til at det nu er lönmodtageren som skal betale den ekstra skat? Hvorfor foreslår du at jeg kontakter fk.se (forsikringskassan), det må vel väre skatteverket som er relevante myndighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Arbetsgiveravgift Nej, det er stadigväk arbejdgiveren der betaler, ellers tror jeg ikke at folk lige ville have råd til huslejen :tongue2:

Er det ikke ngoet med at reglen om at arbejdsgiveren skal betale de 32% ekstra skat, er lavet om til at det nu er lönmodtageren som skal betale den ekstra skat? Hvorfor foreslår du at jeg kontakter fk.se (forsikringskassan), det må vel väre skatteverket som er relevante myndighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der en der har haft kontakt med nogen myndigheder omkring dette, jeg vil nemlig gerne igang med en webshop i danmark men er bosat i sverige, arbejder fuldtid i DK, men vil gerne undgå at min arbejdsgiver ikke skal betale for "min fritidsbeskæftigelse", for så tror jeg ikke at jeg har det arbejde så lang tid ;) Og fandt ud af at det ikke var så let at få et dansk CVR nr, deres online formular tillader ikke svenske adr,postnr.. fik at vide at jeg skulle bruge en dansk person med bopæl der som en slags c/o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo også lave et Svensk Aktiebolag - og undgå at betale løn til dig. På den måde kan du drive din virksomhed fra Sverige - sælge via webben til hele verden, og du har jo ingen indtægt af den grund, da et AB er en selvstændig juridisk enhed. Med tiden finde de måske en løsning på problemet omkring socialt bidrag mm. og så kan du begynde at hæve de penge som løn du har tjent i AB'et - eller du kan køre dem som løn til din sambo / partner, som er svenskansat. Det virker - det har jeg gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du forklare lidt mere i detalier hvad og hvordan man gør da jeg selv er meget intereseret i at åbne en webshop men har endnu ikke fundet ud af hvordan man gør det lettest... hvad med det svenske skatte system er det til at hitte ud af. hvad med moms osv ? Skal man ansætte sin partner får at få udbetalt de penge man tjener eller hvad mener du ? Håber du kan hjælpe lidt...

Du kan jo også lave et Svensk Aktiebolag - og undgå at betale løn til dig. På den måde kan du drive din virksomhed fra Sverige - sælge via webben til hele verden, og du har jo ingen indtægt af den grund, da et AB er en selvstændig juridisk enhed. Med tiden finde de måske en løsning på problemet omkring socialt bidrag mm. og så kan du begynde at hæve de penge som løn du har tjent i AB'et - eller du kan køre dem som løn til din sambo / partner, som er svenskansat. Det virker - det har jeg gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Erfaringer Har nogen konkrete erfaringer med at starte virksomhed i Sverige og samtidigt være lønmodtager i DK? Andet spørgsmål, er det muligt at starte en svensk enkeltmandsvirksomhed og efter nogle år konverterer denne til et svensk aktiebolag, uden de store komplikationer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg fået bekræftelse fra SKAT DK og SE at det ikke er noget problem at starte en virksomhed i SE og arbejde i DK, i forhold til skat. Jeg har også snakket med en jurist her i Malmö som mener at det ikke er noget problem med de sociale udgifter, idet en virksomhed ikke skal betale sociale udgifter, men kun lønmodtagere. Derfor burde der være klar bane for at åbne en virksomhed i SE og arbejde i DK på samme tid. Så vil jeg blot høre om der er nogle der ved hvilken form for skat man betaler når man har en enkeltmandsvirksomhed i SE? Og hvad denne skat hedder? For jeg har prøvet at registrere min virksomhed i SE, gennem http://www.bolagsverket.se , og har betalt afgiften på 900 sek, men da jeg ringer til dem for at høre om jeg kan ændre datoen for registreringen, for jeg afvide at jeg kun har registreret navnet på virksomheden, så jeg er i tvivl om hvad for skat jeg skal registrere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg fået bekræftelse fra SKAT DK og SE at det ikke er noget problem at starte en virksomhed i SE og arbejde i DK, i forhold til skat. Jeg har også snakket med en jurist her i Malmö som mener at det ikke er noget problem med de sociale udgifter, idet en virksomhed ikke skal betale sociale udgifter, men kun lønmodtagere.
Hvad er det for en jurist ? Jeg ville nok have det på skrift fra en relevant myndighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites