michael k 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2008 Jeg har et kombi fyr og alt efter vilken kalifere man sätter på bränder det med hhv el og kalifere jeg har haft olie men har skiftet til pellets nu har aldrig brugt el delen i det .. jeg har 145m2 i 2 plan vi er 2 mennesker der bader og har en konstant temp på ca 22 grader .. ialt bruger jeg i de kolde måneder ca 25 säkke pellets om måneden om sommeren ca 4-6 säkke og jeg giver 32sek pr säk... min pelletsbränder er lidt äldre(96) så det kunne sikkert göres mere ökonomisk med en nyere bränder .. håber det kan hjälpe dig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2008 Uden at sidde med de helt klare facts' date=' så vil jeg da mene at det alligevel må trække lidt ekstra kw/t hvis du bruger anlægget til at køle, dette bør jo skyldes at anlægget skal arbejde mere ved køling istedet for den modsatte proces hvor kold luft komprimeres til varm luft.[/quote']Det er faktisk lige omvendt. Der bruges mindre strøm til at køle end til at lave varme. Processen er faktisk lettere "omvendt" i sådan en fætter, end hvad logikken umiddelbart foreslår - indtil man har kigget lidt nærmere på sagen: http://www.panasonic-indeklima.dk/sw1014.asp http://www.sydenergi.dk/index.aspx?articleid=+1370+1370 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret September 17, 2008 Varm Luft Det er jo somsagt penge man ellers ikke havde brugt - helt enig. Uden at sidde med de helt klare facts, så vil jeg da mene at det alligevel må trække lidt ekstra kw/t hvis du bruger anlægget til at køle, dette bør jo skyldes at anlægget skal arbejde mere ved køling istedet for den modsatte proces hvor kold luft komprimeres til varm luft. Nu er det ikke luft man komprimerer, men R410A som udmærker sig ved den egenskab at være istand til at absorbere energi fra omgivelserne ved komprimering og ved en fordampning at afgive den samme energi igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2008 skepsis Det er faktisk lige omvendt. Der bruges mindre strøm til at køle end til at lave varme. Processen er faktisk lettere "omvendt" i sådan en fætter, end hvad logikken umiddelbart foreslår - indtil man har kigget lidt nærmere på sagen: http://www.panasonic-indeklima.dk/sw1014.asp http://www.sydenergi.dk/index.aspx?articleid=+1370+1370 Gio. Der står på el:con's side vedrørende panasonic at du for 1 krone for 3 kroners varme - dette er i mine øjne en hypotese pakket ind i pæn markedsførring idet der ikke er taget højde for type af hus/isolering og bid mig om ikke der også skulle være tale om OP TIL 3 KRONERS VARME - da der jo hellerikke er taget højde for produktionseffekten ved X antal minusgrader, der kan måske være tilført noget sted en quote om at udedelen fungerer ned til eks.-20 grader så som IVT's gør. Og så lige at kommentere at maximale produktionsværdi ikke kan øges kontra prisen pr. kw/t som må siges er meget rørlig - med mindre man lavede en fast aftale. hvis man sammenligner 100m2 metaldåse spækket med rockwool og et 30 år gammelt hus i pudset tegl med springventiler (som er et must da huset skal ånde) så kan man jo undre hvor man hurtigst vinder eksempelvi 2 indegrader ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2008 forvirret Nu er det ikke luft man komprimerer' date=' men R410A som udmærker sig ved den egenskab at være istand til at absorbere energi fra omgivelserne ved komprimering og ved en fordampning at afgive den samme energi igen.[/quote'] vil det sige at det ikke længere er luft som kompimeres ? hvad bruges kompressoren til ? og så mit mere intressandte spørgsmål: er produktionsværdien dynamisk i forhold til en udetemp på +10 grader sammenlignet med en udetemp på -10 grader ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2008 Der står på el:con's side vedrørende panasonic at du for 1 krone for 3 kroners varme - dette er i mine øjne en hypotese pakket ind i pæn markedsførring idet der ikke er taget højde for type af hus/isolering og bid mig om ikke der også skulle være tale om OP TIL 3 KRONERS VARME Husets isolering har da intet som helst med det at gøre?! Hvis du stopper 1 kWh el ind i dimsen og får 3 kWh varme ud af den så er det da præcis sådan det er - du får tre gange så meget varme som hvis du havde direktvirkende elvarme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2008 vil det sige at det ikke længere er luft som kompimeres ? hvad bruges kompressoren til ? Det har aldrig været amosfærisk luft, der komprimeres i varmepumper. Kompressoren anvendes for at få kølemidlet fra gasfase til væskefase. Herved afgives varme der er optaget fra luften. Det er simpel fysik. Se også her: http://home.howstuffworks.com/ac.htm er produktionsværdien dynamisk i forhold til en udetemp på +10 grader sammenlignet med en udetemp på -10 grader ? Dynamisk? Effektiviteten falder jo koldere det bliver, så ved -10 grader får du mindre varme ud af luften ved samme arbejde end når den er +10 grader. De fleste seriøse producenter angiver effektiviteten ved forskellige temperaturer (de hedder COP værdi og angiver hvor meget varmeenergi du får ud per forbrugt elektrisk energi). Men det kan vist ikke betvivles at systemet ER mere effektivt en direkte virkende elvarme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2008 Gio. Der står på el:con's side vedrørende panasonic at du for 1 krone for 3 kroners varme - dette er i mine øjne en hypotese pakket ind i pæn markedsførring idet der ikke er taget højde for type af hus/isolering... Som Lars og nævner. Huset har ikke noget at gøre med effekten fra varmepumpen. Huset bestemmer blot hvor længe der bliver holdt på varmen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2008 Settings i hverdagen? Nu vi har fat i luft/luft varme-pumper, så er jeg lidt nysgerrig omkring den daglige brug af disse. Jeg har nu en Panasonic E9EKEB, og har den p.t. til at køre alt på auto, og temp sat på 20 grader. Min model har også ION-funktion - og denne har jeg så også mokket på ON. Hvad er jeres erfaringer/råd/tips med/til indstillingerne på jeres luftvarme-pumper? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Nu vi har fat i luft/luft varme-pumper, så er jeg lidt nysgerrig omkring den daglige brug af disse. Jeg har nu en Panasonic E9EKEB, og har den p.t. til at køre alt på auto, og temp sat på 20 grader. Min model har også ION-funktion - og denne har jeg så også mokket på ON. Hvad er jeres erfaringer/råd/tips med/til indstillingerne på jeres luftvarme-pumper? Alt efter placering, hus, isolering og vejret udenfor. Så står vores på 21. Og ellers på auto.Ion bruger vi ikke. (Har ikke sat mig ind i hvorfor jeg skulle bruge den) Men husk ca hver 14 dag at støvsuge filtre osv i den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Det med filter er vigtigt. Vores sad i hhv kontor og stue - og vi skruede dem ned på 18 grader når vi ikke var hjemme og 21 når vi var der. Oplevelsen med dem var, at de er meget hurtigt til at hæve temperaturen igen så derfor var det faktisk en nem måde at spare lidt energi på. Satte dem på varme-funktionen, da de ind imellem ellers kunne finde på at begynde at køle i "mellemsæsongen" hvis solen skinnede ind. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Det med filter er vigtigt.Noteret!Vores sad i hhv kontor og stue - og vi skruede dem ned på 18 grader når vi ikke var hjemme og 21 når vi var der. Oplevelsen med dem var, at de er meget hurtigt til at hæve temperaturen igen så derfor var det faktisk en nem måde at spare lidt energi på. Satte dem på varme-funktionen, da de ind imellem ellers kunne finde på at begynde at køle i "mellemsæsongen" hvis solen skinnede ind.Jeg har kun én inde-del, og denne er placeret ved trappen ned til kælderen. (resten af huset betjenes primært af el-til-vand og brænde-ovn, udover det varmepumpen genererer, som trækker op i resten af huset) Dernede er der også vaske/tørre-rum - så jeg vil jo gerne benytte mig af systemets mulighed for at affugte, og dermed tørre. Jeg kan vælge Heat, Dry, Cool og Auto - og så giver det mest mening at sætte den på Auto, da jeg ikke gider rende og justere den hele tiden. Og at den skulle begynde at køle...jamen, det er jo klima-automatikken, og netop det den er bygget til: at holde konstant temperatur og luftfugtighed :) Og medmindre man sidder i umiddelbar nærhed, så bør en kortvarig køle-mode vel ikke irritere. Til BS: Ioniseringen af luften (med negativt ladede partikler) gør luften bedre. Især med mange elektriske apparater i huset (pc, fjernsyn osv.) kan luftens kvalitet forringes betragteligt. Ved at ionisere den, så forbedrer du indeklimaet, og nedbringer opbygning af statisk elektricitet, samt "tvinger" støv-partikler o.l. til at sætte sig, istedet for at flaffe rundt i den luft du skal ånde. (kort fortalt...Google kan fortælle en masse mere i detaljer) Ergo, så er denne funktion også i brug hos mig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Satte dem på varme-funktionen' date=' da de ind imellem ellers kunne finde på at begynde at køle i "mellemsæsongen" hvis solen skinnede ind.[/quote'] Tror egentlig jeg har en god forklaring på din "køling" som ikke er en køling. Når varmepumpen opnår den temperatur du har forudinstillet den til. Så holder den op med at producere varme. MEN. Pumpen skal stadig cirkulere luft rundt for at mærke på luften hvornår den skal varme igen. Så den kolde luft du kan mærke er sådan set bare den luft du har i rummet i forvejen. Men i og med den ikke er 37 grader varm vil den føles kold. Tænkte nemlig selv det samme som dig at den begyndte at køle og kørte op og snakkede med dem om det. Han kom med denne forklaring. Gio. Det lyder vældig smart. Er det en proces den står og kører mens den varmer eller er det 2 forskellige ting der gøres hver for sig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Og at den skulle begynde at køle...jamen, det er jo klima-automatikken, og netop det den er bygget til: at holde konstant temperatur og luftfugtighed :) Og medmindre man sidder i umiddelbar nærhed, så bør en kortvarig køle-mode vel ikke irritere. Næh - rigtig nok. Men du betaler jo for det, hvis den står på Heat slukker den formodentlig bare når temperaturen er korrekt (eller over det indstillede) - det gjorde vores i det mindste. Men selvklart, så fungerer Auto også! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Næh - rigtig nok. Men du betaler jo for det, hvis den står på Heat slukker den formodentlig bare når temperaturen er korrekt (eller over det indstillede) - det gjorde vores i det mindste. Men selvklart, så fungerer Auto også! Hvis den slukker. Hvordan skal den så finde ud af hvornår der skal varmes? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Tror egentlig jeg har en god forklaring på din "køling" som ikke er en køling. Når varmepumpen opnår den temperatur du har forudinstillet den til. Så holder den op med at producere varme. MEN. Pumpen skal stadig cirkulere luft rundt for at mærke på luften hvornår den skal varme igen. Så den kolde luft du kan mærke er sådan set bare den luft du har i rummet i forvejen. Men i og med den ikke er 37 grader varm vil den føles kold. Tænkte nemlig selv det samme som dig at den begyndte at køle og kørte op og snakkede med dem om det. Han kom med denne forklaring. Nej-nej - det var rigtig køling den begyndte på. Det var primært på vores førstesal hvor der faktisk hurtigt kunne blive 25 grader på kontoret når solen stod på ind i rummet. Når jeg satte den på "Heat" så stoppede den ganske enkelt helt når temperaturen var mere end et par grader over det indstillede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2008 Nej-nej - det var rigtig køling den begyndte på. Det var primært på vores førstesal hvor der faktisk hurtigt kunne blive 25 grader på kontoret når solen stod på ind i rummet. Når jeg satte den på "Heat" så stoppede den ganske enkelt helt når temperaturen var mere end et par grader over det indstillede. Ok. Ja man burde kunne mærke forskel på cirkuleret luft og "cool" luft. Men sådan gør vores ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Kan melde mig i koret, efter som jeg har købt en IVT 12GR-N, som skulle være IVT's største model til ja, større huse. Jeg brugte en del tid på at forklare hvordan vores hus er opbygget, og om de ikke ville ud først og se huset, men nej det var ikke nødvendigt, deres nyeste største model var nok til huset. Købte hos IVT Centeret ved Svågertorp. Leveret og monteret 13 dage senere til en pris på 20.800 sek - ikke så ringe. Nu har den så kørt i tre døgn uafbrudt, og jeg må da være ærlig og sige at jeg klart forventer en markant ændring i vores forbrug af antal kwh/døgn, efter som huset udelukkende er opvarmet med direktvirkende el (crap varme). Huset er i to plan, og seks brødristere (tre på hvert plan) har indtil i søndags varmet huset op, indtil IVT fætteren blev tændt og overtog opvarmningen af huset. Mit førstegangsindtryk, her tre døgn senere er klokkeklart: under middel/skuffende! Ja, den varmer fint underetagen op, men der kommer stort set INGEN varme op til første sal. Indedelen sidder ca 4 meter fra trappen op til første sal, da montøren sagde at man ikke skulle sætte den op ved trappen, og det ideelle sted i øvrigt var der hvor han satte den op. Jeg var noget skeptisk, men man går jo ud fra at en håndværker ved hvad han taler om... Søndag indstillede jeg temperaturen til 22 grader (man skal jo starte et sted), hvilket hurtigt gav en konstant temperatur på 22½ grad i underetagen, mens der var 18,8 grader på første sal (efter 10 timers opvarmning med pumpen). Efter at den faktisk varmer underetagen mere end forventet ved en indstilling på 22, så satte jeg temperaturen til 20 i stedet (døgnet rundt), hvilket giver en konstant temperatur i underetagen på 20½-21 grader døgnet rundt - fint nok. Første sal ligger stadig på højst 19,0 grader om dagen (hurra for solen) og falder til 17,8 om natten. Desuden har vi den sidste måneds tid ligget på et snitforbug på ca 25 kwh/døgn, med seks brødristere i funktion. De sidste tre døgns tid, hvor huset udelukkende er blevet opvarmet med IVT pumpen, ja der har vi brugt præcis 75 kwh, altså har vi faktisk samme forbrug med IVT pumpen kørende, som med seks brødristere kørende Jeg er godt klar over at pumpen ikke er lige så effektiv på første sal, som i underetagen (når nu den sidder i underetagen), men det er heller ikke pointen. Pointen er at pumpen (i vores tilfælde) stort set er værdiløs på første sal, da varmen simpelthen ikke kommer op på første sal, og det er uanset om jeg skruer op for temperaturen, så underetagen bliver så varm at det er for meget. Når forbruget så samtidig er nogenlunde identisk med at have tre el-elementer kørende på hver etage, ja så vil jeg mene at begejstringen ligger på et meget lille sted! Dog skal det siges at underetagen er MEGET mere behagelig varm nu, end med de tre brødristere som tidligere "opvarmede" underetagen. Man kan så spekulere i om isoleringen i vores hus er til at lukke op og skide i, men det ændrer ikke ved fakta, som er at husets nuværende daglige forbrug er identisk med husets forbrug inden IVT pumpen blev sat i gang. Nu vil jeg selvfølgelig give det noget tid, således at det daglige snit-forbrug bliver beregnet ud fra en måneds forbrug (og ikke kun tre dage), og så håber jeg at det retter sig lidt til. Med til historien hører også at vi de seneste tre dage ikke har brugt el på anden vis, end hvad der må betegnes som normalt forbrug. Så jeg håber da at mit førstegangsindtryk af varmepumpen ændrer sig til det bedre, når nu jeg kan læse hvor glade alle andre er for deres system, samt den fact at overvældende mange huse i Sverige er i to plan og med el-varme. Så der må sidde rigtig mange luftvarmepumper rundt omkring, og hvis ikke det var fordi de var effektive og billigere, ja så burde de jo ikke være så populære. I hvert fald synes jeg ikke der er meget jeg selv kan gøre, altså de få indstillinger der er på pumpen behøver man jo ikke en 7. klasse for at forstå. Min er sat til VARME, 20 grader, fan i AUTO, samt ionisering i ON - så er den ene dyse vinklet over mod trappen til første sal, den anden midt ud i stuen, og spjældet er fuldt åben så luften smides ud i rummet i stedet for ned langs væggen. Ja, det var så min forholdsvis korte erfaring med en IVT luftvarmepumpe. Jeg vender tilbage med en update om nogle uger... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Hmm ikke den bedste førstegangs oplevelse. Jeg undrer mig over at montøren ikke har sat den ved trappen da vores montør sagde at det var det mest optimale sted. Netop pga varme til 1 sal. Nå men hvis jeg bare tænder min pumpe og ladet det være fint. Så får jeg heller ikke nogen varme på 1 sal. Jeg trykker på "Swing" knappen så de 2 lameller begynder at ændre position. Den nederste skal stå, ikke lodret, men tæt på så varmen bliver skudt ned i gulvet. Den øverste derimod. Den tager jeg med fingrene og drejer opad. Ret meget faktisk. Det gør at varmen bliver skudt derop. Men varme mønstret er egentlig ret ens i vores hus. 22 grader i nederste etage og lidt køligere på 1 sal. Hvilket egentlig passer mig fint da vores soveværelse er deroppe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Hmm ikke den bedste førstegangs oplevelse. Jeg undrer mig over at montøren ikke har sat den ved trappen da vores montør sagde at det var det mest optimale sted. Netop pga varme til 1 sal. Ja, jeg undrede mig så over da jeg læste dit indlæg, at din montør sagde det modsatte af min montør. Og det er jo underligt når vi har købt pumperne samme sted Jeg trykker på "Swing" knappen så de 2 lameller begynder at ændre position. Den nederste skal stå' date=' ikke lodret, men tæt på så varmen bliver skudt ned i gulvet. Den øverste derimod. Den tager jeg med fingrene og drejer opad. Ret meget faktisk. [/quote'] Som sagt, så står min den nederste lamel så vandret som den kan (ellers bliver der i hvert fald slet ikke skudt noget varm luft over mod trappen), og den øverste rører jeg ikke ved, men kan godt se det giver mening i dit tilfælde, men ikke i mit. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Det kunne være lidt sjovt at gå ind i et andet IVT center og høre dem om hvor i dit hus de mente den skulle sidde. Have en skifte af din stue og trappe område med. Synes det lyder ret ulogisk IKKE at sætte den ved trappen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Det kunne være lidt sjovt at gå ind i et andet IVT center og høre dem om hvor i dit hus de mente den skulle sidde. Have en skifte af din stue og trappe område med. Ja det var derfor jeg spurgte om de ikke kom ud og så huset, INDEN de kom og monterede lortet. Men efter som jeg fik den største model, så kan det jo være det samme. Ville dog gerne på forhånd have vidst hvor de ville montere den, da stuen netop står over for den helt store renovering, men det kunne ikke lade sig gøre. Synes det lyder ret ulogisk IKKE at sætte den ved trappen.Det ved jeg ikke, og jeg vil heller ikke mene det ene frem for det andet i bagklogskabens lys. Han sagde til mig at man ikke satte den ved trappen, da for meget af varmen ville forsvinde op, i stedet for ud i hele underetagen, hvilket også kan give mening (teoretisk i hvert fald). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 Mit førstegangsindtryk' date=' her tre døgn senere er klokkeklart: under middel/skuffende![/quote'] Æv, ikke lige hvad jeg havde håbet på at høre. Vi er lige på nippet til at købe enten omtalte IVT eller en Electrolux (de skulle efter sigende begge være rebranded Sharp). Vi havde faktisk allerede i sidste uge købt og betalt for en stor Mitsubishi hos Hemma til 22.500, men så ringede de dagen efter og sagde, at de ikke kunne levere før til januar - så jeg annullerede handlen og fik pengene igen. Vores hus er på 167 kvm (1,5 plan) og fra '75. Nogenlunde isoleret og p.t. udelukkende elvarme. Jeg har (well, havde) en klar forventning om at kunne reducere vores årlige elforbrug med 40-50% ved købet af en stor luftvarmepumpe, men hvis vi kun snakker 10-20% eller endnu mindre, får jeg sgu lidt kolde fødder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 ..... (teoretisk i hvert fald). JA for vores hus modbeviser det til fulde! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2008 JA for vores hus modbeviser det til fulde! Ja, det samme oplever vi faktisk ogsaa i vores hus, men hvorfor soeger varmen ikke opad? Det er som om, varmen ikke kan finde trappen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites