Jump to content
biggie

Bygge et 1½ plan hus?

Recommended Posts

hej efter vi har fået økonomien på plads, skal vi i gang med at få bygget vores drømme hus. derfor vil jeg gerne høre om det er realistisk at få bygget et 1½ plan hus med 5 værelser, helt fra bunden af, for et beløb omkring de 3.5mio sek. og hvis man nu vælger at få det gjort af trivselhus, lb-hus eller lignende virksomheder, vil de så stå for grunden, byggetilladelse, og alle de andre forbehold man skal tage, når man skal bygge et hus?, kort sagt vil disse virksomheder sørge for alt, indtil huset er færdig bygget? til sidst vil jeg gerne høre, om i har nogle anbefalinger eller erfaringer i kan dele med os, som man kan være forberedt på hvad der venter, og hvis i kender nogle websites om at bygge huse, må i endelig post dem... på forhånd tak. /biggie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Pga. tidspuntet i skrivende stund får du lige den korte version hér: Ja, det er da fint realistisk. Vi er netop flyttet ind i et LB-Hus type "Ugglan 159", dvs. et 1½-plans hus på godt 160 kvm. Det kostede ca. 2,4 millioner SEK, og LB-Hus sørgede for (næsten) det hele. Prisen er selvfølgelig afhængig af beliggenheden; vores hus ligger langt ude på landet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pga. tidspuntet i skrivende stund får du lige den korte version hér: Ja, det er da fint realistisk. Vi er netop flyttet ind i et LB-Hus type "Ugglan 159", dvs. et 1½-plans hus på godt 160 kvm. Det kostede ca. 2,4 millioner SEK, og LB-Hus sørgede for (næsten) det hele. Prisen er selvfølgelig afhængig af beliggenheden; vores hus ligger langt ude på landet :)
Vi skal til at bygge hos LB-Hus, så kunne godt tænke mig at høre om i er tilfredse med hele forløbet og om i har lidt tips og trick til hvordan LB-Hus skal tackles? Det vi køber, er en samlet pris. Altså grund, hus osv i en pakke. Så de sørger jo for alt. Så eksperticen har de jo. Det er vel bare et spørgsmål om pris.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er igang med trivselhus, de sørgede for også (næsten) det hele (vi skulle selv finden en bygningsagkyndig til at føle bygning). Prisen var ca. 17000,- pr.kvm. (træhus med mursten på ydersiden).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det vil sige, at det beløb som vi har sat af til vores projekt er realistisk nok. men kan der forekomme ventetider, hos de forskellige bygge firmaer, tænkte med hensyn til grund og lignende ting, eller har de massere af grunde så de kan gå igang med byggeriet så snart man har skrevet under? kort sagt, hvor langtid går der, fra man henvender sig til firmaet, til man modtager nøglen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hvor travlt de har, og på hvilken måde de bygger. De fleste bygger jo "skallen" af huset på fabrikken, og køre derefter ud og sætter det op. Det sætter jo en begrænsning i hvor meget de kan bygge af gangen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det vil sige, at det beløb som vi har sat af til vores projekt er realistisk nok. men kan der forekomme ventetider, hos de forskellige bygge firmaer, tænkte med hensyn til grund og lignende ting, eller har de massere af grunde så de kan gå igang med byggeriet så snart man har skrevet under? kort sagt, hvor langtid går der, fra man henvender sig til firmaet, til man modtager nøglen?
Nu er et hus i 1½ plan med 5 værelser et forholdsvis vidt begreb. Totalprisen afhænger af mange ting, først og fremmest: -Beliggenhed - en grund kan koste fra 200.000 til flere millioner afhængig af størrelse og placering på landkortet -Husets "kvalitet". Der er forskel på byggematerialer og indretning. Svinger MEGET i pris. Et IKEA-køkken kan fås for 20.000 mens et andet kan løbe op i flere hundrede tusinde kroner. Hold jer langt fra huse der er bygget i træ med pudset facade - det giver evige fugtproblemer. Byg i stedet for i mursten eller Siporex. Koster lidt ekstra, men giver langt bedre indemiljø. -Antal kvadratmeter - regn med mellem 12.000-20.000 SEK/kvm. for huset alene. Dertil kommer grund, offentlige gebyrer, Kvalitetsansvarlig, tilslutning til el/vand, have, indkørsel o.s.v. Lav et budget og læg ca. 20% til til det "løse" - så bliver I ikke overrasket. Lad jer ikke snære af ivrige hussælgere fra de forskellige byggefirmaer. Afsæt GOD TID til at diskutere ALLE detaljer, og find evt. en sagkyndig til at bistå jer helt fra starten. Det er pengene værd i den sidste ende... Regn med mindst 1 år fra start til slut. Vi startede for snart 3 år siden, og der går i skrivende stund en håndværker rundt i huset og retter fejl...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi byggede et Smålandsvillan (ejes af Skanska) 1½ plans hus på 120 + 75 kvm til 1.550.000,- i 2001. Naturligvis er tingene ændrede siden da, men det er mest prisen på grundstykker som er ændret. Selve huset kostede 1.200.00,- Da var følgende med: - Parket på alle gulve i stuen - Ikke indrettet loft på 75 kvm - Kvist på loftet (ca. 50.000,-) - Udvendig overdækket indgang (trappe) (ca. 50.000,-) - Garage 36 kvm (120.000,-) - Alle hårde hvidevarer (20.000,-) - Komplet færdigmonteret køkken Grundstykket blev købt fra kommunen. Grunden blev lavet af et selvstændigt selskab, som Smålandsvillans repræsentant formidlede kontakt til. Der var en "Auktoriserad kvalitetsansvarig" som havde tilsyn med byggeriet. Smålandsvillans repræsentant formidlede kontakt til denne person. Denne person koster 10.000,- - 12.000,-. Efter afsluttet montage er der en formel overlevering af huset med et tilhørende syn. Der er en repræsentant fra GARBO med ved dette syn. GARBO er den forsikringsfond som godkendte husfabrikanter er fælles om og som giver 10 års garanti mod byggesjusk. Men GARBO vil ikke være for meget på tværs af husfabrikanterne, som jo ejer GARBO. Vi er meget tilfreds med huset. Ting som jeg skal huske / gøre anderledes næste gang: 1) Selv skaffe en "Auktoriserad kvalitetsansvarig". Om det reelt gør nogen forskel ved jeg ikke, da disse personer er af hængige af at have god status hos husfabrikanterne. Men jeg vil gerne sende det rigtige signal til husfabrikanten fra start. 2) Starte et tæt samarbejde med denne kvalitetsansvarige tidligt i processen. Hans arbejde er at sikre kavliteten under processen, og dokumentere dette med flueben på en checkliste. Fluebenene kan sættes på 100 km afstand, men selve kvaliteten kan kun sikres på byggepladsen. 3) Grunden bygges af anden leverandør. Han er ikke nødvendigvis med i GARBO. Det skal han være. Bygningen af grunden er et kristisk forløb, med en række kritiske tolerancer, som kan have indflydelse på husets holdbarhed (skævhed, m.m.). Under denne periode vil jeg næste gang have daglig dialog med den kvalitetsansvarlige og med sjakbajsen for monteringsteamet. 4) Huset bliver bygget på en fabrik. Derefter bliver det monteret på plads i løbet af en 2 - 4 ugers periode. Dette er det mest kritiske forløb !!! Under denne periode vil jeg næste gang have daglig dialog med den kvalitetsansvarlige og med sjakbajsen for monteringsteamet. 5) Ved overleveringen skal jeg have synet huset sammen en uvildig sagkyndig i forvejen, hvis jeg kan få adgang til det af husfabrikante. Husk at de ejer huset indtil det er overleveret. En sagkyndig koster ca. 5.000,- Matador penge i denne sammenhæng. 6) Ved overleveringen skal alle fejl påpeges, store som små, og der skal aftales kompensation og en plan for udbedring af disse fejl. Husfabrikanten er ansvarlig for disse fejl, og skal udbedre dem. Kompensationen tilbageholdes indtil disse fejl er udbedret. Jo større beløb, jo mere motivation til at udbedre fejlene. 7) Følg op på planen med jævne mellemrum. Du har ikke ansvaret for at udbedre fejlene, men du lider af de fejl der ikke udbedres. Undskyld at det blev så meget ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hold jer langt fra huse der er bygget i træ med pudset facade - det giver evige fugtproblemer. Byg i stedet for i mursten eller Siporex. Koster lidt ekstra, men giver langt bedre indemiljø. -
Et murstenhus står åben en stor del af byggetid det gik fugtproblem, prøve at høre omkring i Danmark, flere nye hus har problemmet. Et hus bygget i træ, er bygget på fabrik, uden regn og fugt. Hvis det er lave rigtig er det tørt fra start, ikke efter et par år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et murstenhus står åben en stor del af byggetid det gik fugtproblem, prøve at høre omkring i Danmark, flere nye hus har problemmet. Et hus bygget i træ, er bygget på fabrik, uden regn og fugt. Hvis det er lave rigtig er det tørt fra start, ikke efter et par år.
Ja, det handler jo om hvorvidt et hus er bygget (og tørret) efter foreskrifterne. Det er såmænd ikke selve "træhuset" jeg anfægter, men den metode facaden bygges op på. Man lægger puds på noget frigolit og "forsegler" med plastic. Min nabo har måttet bytte hele facaden 2(!) gange på 6 år, og problemet er endnu ikke løst. Et skrækeksempet findes beskrevet her: http://sydsvenskan.se/lund/article307147.ece Vores hus er bygget i Siporex som siden er pudset på begge sider - det giver ingen fugtproblemer, og et sundt indeklima. Men det kræver tid til at tørre, nøjagtigt som et murstenshus...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man lægger puds på noget frigolit og "forsegler" med plastic. .
Har også set dette hos Myresjöhus "frigolit" og derefter vil jeg nok ikke købt det. Trivselhus skulle bruge en vandfastplade før pudsning, men jeg vil have mursten på. Jeg ønske ikke at skulle mal huset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere måder at bygge et hus. Og der er flere gode måder at bygge et hus. Men der er allerflest af en anden størrelse: Nemlig "forstå-sig-på'ere" som ved det ene og det andet om hvordan det skal gøres, hvis det skal gøres rigtigt. Jeg er selvfølgelig opmærksom på at der kan opstår fugtproblemer, revnedannelser og alle mulige ting. Men mange af de huse der bygget med nogle af de nævnte metoder har det faktisk rigtig godt selv efter mange år. En solid dansk murervilla er ikke den eneste måde at bygge et godt hus på. Og jeg tror ikke at svensk ingeniørkunst og husbyggeri lader sig begrænse af hvad diverse debatdeltagere på Sunddebat mener og påstår. Skaf en sagkyndig, indled en tæt dialog og samarbejde med ham. Vælg en hus som du kan lide, undersøg hos andre ejere af tilsvarende hus, hvad deres erfaring er, genovervej dit valg, og vigtigs af alt: Følg monteringen af huset på byggepladsen sammen med din sagkyndige / kavlitetsansvarlige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og hold jer langt væk fra Tore Hansen fra Sjödalshus og alle huse bygget af ARX-BYGG AB. De var en af grundene til vi flyttede tilbage til DK. :fight:
Der findes da bestemt også brådne kar i byggebranchen i Danmark - prøv bare at se nogle af de tidligere udsendelser fra TV2 programmet Basta. Bare for at slå fast, så kender jeg ikke noget til de to firmaer du skriver ovenfor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Regn med mindst 1 år fra start til slut. Vi startede for snart 3 år siden, og der går i skrivende stund en håndværker rundt i huset og retter fejl...
Jeg vil nu også regne med minimum 1 år, specielt hvis der ikke foreligger bygglov fra kommunen. Samtidigt så vil jeg personligt hellere have, at tingene bliver gjort ordentligt første gang og det så tager lidt længere end det skal jabbes igennem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites