mickiii 10 Anmeld indhold Skrevet April 5, 2008 Hey, Nu er det ved at være på tide at få sat sommerdækkene på, og jeg har egentlig planlagt selv at gøre det. Imidlertid, så har jeg kun prøvet at sætte reservehjul på biler før, og det foregår sådan lidt nødtørftigt. Hvad skal jeg investere i for at sikre at det går korrekt til? Jeg tænker: Donkraft, sådan en 2 tons rød sag i Biltema. Der følger sådan en sakse en med fra VW, men jeg syntes den virker for ustabil. Momentnøgle - Anbefalinger / Links er meget velkomne. Hvad ellers skal jeg huske at købe eller være opmærksom på? Ved ikke om det gør nogen forskel men jeg har en 2006 Golf GTI. På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2008 Den donkraft der følger med din bil er ganske fin. Men du kan da sagtens bruge penge på en donkraft der kommer til at stå stille resten af året. Så brug du bare bilens egen. Men når du går igang så inden du løfter den op. Så tag hjul nøglen(Ikke moment nøglen til at løsne med) og lige løsne boltene så de ikke sidder så godt fast. Det er nemmere når den står på jorden. Derefter løfter du et hjørne ad gangen. Når du skal spænde igen. Så skruer du boltene ind og spænder med moment nøgle (10-12 kg) i stjerne. Dvs start med en tilfældig og spænd derefter den bolt overfor osv... Mht moment nøgle så har jeg sådan en biltema sag www.biltema.se søg på artikel nr 10-241. Kan ikke linke direkte til den. Den virker godt. Husk at spænde efter efter ca et par hundrede km. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 5, 2008 Hvad skal jeg investere i for at sikre at det går korrekt til? Du skal investere ca. 200SEK .... så er der nogle der gør jobbet for dig.... Du kan da godt bruge +++1000sek på ting til at skifte hjul med... men, gider du det ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mickiii 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2008 Du skal investere ca. 200SEK .... så er der nogle der gør jobbet for dig.... Du kan da godt bruge +++1000sek på ting til at skifte hjul med... men, gider du det ? Mjaa, jeg må indrømme at det er lettere for mig at finde tid til selv at gøre det når det passer mig i weekenden, istedet for at finde tiden i hverdagen til at besøge værkstedet. Derudover så syntes jeg at det går lige stærkt nok på vw værkstedet en imellem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Schacke 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2008 Hey, Nu er det ved at være på tide at få sat sommerdækkene på, og jeg har egentlig planlagt selv at gøre det. Imidlertid, så har jeg kun prøvet at sætte reservehjul på biler før, og det foregår sådan lidt nødtørftigt. Hvad skal jeg investere i for at sikre at det går korrekt til? Jeg tænker: Donkraft, sådan en 2 tons rød sag i Biltema. Der følger sådan en sakse en med fra VW, men jeg syntes den virker for ustabil. Momentnøgle - Anbefalinger / Links er meget velkomne. Hvad ellers skal jeg huske at købe eller være opmærksom på? Ved ikke om det gør nogen forskel men jeg har en 2006 Golf GTI. På forhånd tak. Hej Michael Du kigger bare forbi, har både donkraft og momentnøgle liggende...... mvh Schacke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2008 Ps. Husk kobberpasta til boltene, det vil du glæde dig over når du skal skifte næste gang.. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Ps. Husk kobberpasta til boltene' date=' det vil du glæde dig over når du skal skifte næste gang.. ;)[/quote'] Ikke nødvendigt med mindre du skamspænder boltene. Kun da jeg rodede med lastbiler at jeg oplevede de sad fast. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Ikke nødvendigt med mindre du skamspænder boltene. Kun da jeg rodede med lastbiler at jeg oplevede de sad fast. Der er jeg nu enig med Biz.... Jeg har knækket krydsnøgler fordi boltene sad fast. Husk kobberfedt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Hvor kan man få skiftet dæk for 200 SEK ? Jeg betaler 350 for dækskift og udligning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Og så er det at det er forbudt at bruge kobberfedt på hjulboltene.... De kan løsne sig, hvis du bruger kobberfedt.... Spænder du med 12-14kg, så er de ikke svære at få af næste gang....Der er dog mange der volder boltene på og så kan de sidde fast.... Ps. Husk kobberpasta til boltene' date=' det vil du glæde dig over når du skal skifte næste gang.. ;)[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Hvor kan man få skiftet dæk for 200 SEK ? Jeg betaler 350 for dækskift og udligning? Jeg brugte et lille værksted i nærheden af Nobeltorget. Det var ikke et "svensk" værksted (hvis du forstår) og der var heller ingen regning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Hvor kan man få skiftet dæk for 200 SEK ? Jeg betaler 350 for dækskift og udligning? Toyota havde også "dækbyttedag" sidste lørdag til 200 SEK. Men jeg ved ikke om man skal have en toyota for at komme der Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Der er jeg nu enig med Biz.... Jeg har knækket krydsnøgler fordi boltene sad fast. Husk kobberfedt Hvem helvede bruger da også krydsnøgler? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 ENTEN er det Mogens Glistrup ELLER Palle...... Jeg sætter mine penge på Palle........:D Hvem helvede bruger da også krydsnøgler? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Hvem helvede bruger da også krydsnøgler? Tja....hvorfor ikke ? Den er nu meget praktisk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Tja....hvorfor ikke ? Den er nu meget praktisk Tydeligvis ikke når skidtet knækker! Et godt "tag" (udtales, tav) som det hed da jeg stod i lære det kunne klare alt. Hvis det så sad godt fast satte man bare et rør ud over som moment forlænger. Har ikke kunnet knække sådan et til trods for jeg hoppede på det. Dem der kender mig ved så at det kan holde til en del! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Og så er det at det er forbudt at bruge kobberfedt på hjulboltene.... De kan løsne sig, hvis du bruger kobberfedt.... Forbudt ... sådan rigtig forbudt ? Med bøde og det hele ? Et tyndt lag kobberfedt (ca. en lillefingernegl pr bolt) tror jeg nu ikke får nogen bolt til at løsne sig. Hvis den løsner sig, så er der nok en anden årsag end lige kobberfedtet. Jeg bruger selv kobberfedt. Mht. krydsnøgle. Det er en fin ting. Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle bruge en krydsnøgle. Den giver en balance og er hurtig at arbejde med. Paradoksalt nok bruger jeg kun den ene af de 4 størrelser, men det er et fint værktøj. Naturligvis bliver den ikke brugt som momentnøgle. I øvrigt tror jeg at de fleste bliver overrasket over hvor lidt boltene skal spændes, og ligeledes er der mange, som ikke efterspænder boltene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites