hpn 10 Anmeld indhold Skrevet April 1, 2008 Ja, jeg har så fået oplyst, at jeg kan beskattes som gränsegänger på trods af, at jeg kun har SU-indtägt i Dk. Er det rigtigt? Hvis ja, hvad vil så väre til fordel for mig; 1. begränset skattepligtig (som nu i DK) 2. som gränsegänger ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 1, 2008 Ja, jeg har så fået oplyst, at jeg kan beskattes som gränsegänger på trods af, at jeg kun har SU-indtägt i Dk. Er det rigtigt? Hvis ja, hvad vil så väre til fordel for mig; 1. begränset skattepligtig (som nu i DK) 2. som gränsegänger ??? Hvad mener du med "på trods af"? Er SU da ikke en indtægt? Læs mere her (så vil du opdage at valget afhænger af din situation og ikke indtægten): http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=120051 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2008 i 4 år har jeg fået at vide fra Skat (Odense), at da jeg ikke arbejder, er jeg begränset skattepligtig og ikke gränsegänger. (I sverige er SU ikke en indtägt :) ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2008 Den store fordel ved at blive beskattet efter grænsegængerreglen er, at man så kan fradrage renteudgifter vedrørende sin svenske bolig, hvis man har nogen. Og det har så ikke noget med skat at gøre, men når man ellers opfylder betingelserne, er man socialt sikret i Danmark og kan få det eftertragtede pap-sygesikringsbevis. Når Skat i Odense har sagt til dig i fire år, at SU ikke berettiger til at blive beskattet efter grænsegængerreglen, så er det logisk at antage, at de har haft ret i fire år og uret i de to minutter, hvor de sagde noget andet. Så måske skal du spørge en gang til. :) SU er ikke erhversindkomst - det er det, der er det springende punkt. Jeg vil umiddelbart hælde til, at de har haft ret i fire år, men jeg er ikke helt 100 på stående fod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2008 i 4 år har jeg fået at vide fra Skat (Odense), at da jeg ikke arbejder, er jeg begränset skattepligtig og ikke gränsegänger. Alle der bevæger sig frem og tilbage over grænsen er jo grænsegængere. Nu er ordet så blevet sjanghajet af Skat, der kun betragter en del af grænsegængerne som grænsegængere. Eller også er det os andre, der forvansker udtrykket "beskattet efter grænsegængerreglen/-ordningen". Alle der har beskattelig indtægt i Danmark er begrænset skattepligtige, hvis de ikke er fuldt. Det gælder også alle grænsegængere i betydningen "personer som beskattes efter grænsegængerreglen", men af en eller anden grund står det altid som en modsætning. Forvirringen er om ikke total, så i hvert fald ret omfattende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kristian Rasmussen1 20 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2008 Ja, jeg har så fået oplyst, at jeg kan beskattes som gränsegänger på trods af, at jeg kun har SU-indtägt i Dk. Er det rigtigt? Hvis ja, hvad vil så väre til fordel for mig; 1. begränset skattepligtig (som nu i DK) 2. som gränsegänger ??? Jeg ville nok kigge lidt på dette link jeg har lagt ind her. http://www.nordisketax.net/main.asp?url=/vto/program/issue_view.asp&c=sve&l=dan&s=1&w=3&m=00&ID=172&CATE=4 mvh Kristian Rasmussen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret April 4, 2008 En person som flyttar till Sverige ( får hemvist i Sverige enligt skatteavtalet ) och fortfarande studerar i Danmark och erhåller danska studiebidrag beskattas inte för dessa i Sverige. Beskattningen tillfaller enligt avtal Sverige men vår intern rätt hindrar emellertid att vi beskattar studiebidragen. ja, det er der, jeg hörer ind under. og Danmark beskatter så SU'en. tak for svarene Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites