Jump to content
Buddha

Nu er svenskerne også klar over det...*LOOOL*

Recommended Posts

http://www.trelleborgsallehanda.se/article/20080319/KULTUR/357145088/1232/KRONIKOR
Danskarna återerövrar den östra provinsen Jag har sett det komma smygande under flera år men nu är det så uppenbart att jag vill inviga er i konspirationen. Danmark håller på att återta Skåne. Titta, till exempel, på de danska nyhetsprogrammens väderrapporter. Senast i måndagskväll följde jag rapporterna noga och det råder inget tvivel om att man betraktar Skåne som östra Danmark. Meteorologen sade det flera gånger och svepte med handen över Skåne som är klart och tydligt utmärkt på kartan och självklart försett med symboler för det väder som komma skall. Det är alltså inte bara Bornholm man pratar om utan just östra Danmark, alltså Skåne. Och i går morse rapporterades det om att allt fler danskar – numera över 20 000 – bosatt sig i Skåne och att man börjat undervisa i både det danska språket och om dansk kultur så långt ner i åldrarna som på dagis. Vi fick se hur dagisungarna satt och sjöng danska visor. Det, mina vänner, är en glädjande och effektiv indoktrinering. Böjas i tid...och så vidare. Vi fick också se reportage om både heldanska och halvdanska familjer som bodde i Sverige och utmärkande för de reportagen var att dessa familjer uppvisade ett stort mått av välstånd. Underförstått: Man har det bra som dansk i Skåne. Det bör tilläggas att dessa inslag förstås är gjorda av de skånska, lokala tvstationerna. Och i går eftermiddag, när jag var ute och gjorde konstreportage träffade jag ett par där hon var heldansk och han halvdansk och deras galleri heter förstås något där ordet "dansk" ingår. Och det blir allt vanligare med mat- och fikaställen där man serverar danska kakor eller dansk mat som smörrebröd. Jag kan förstås inte vara helt säker men jag har dessutom en stark känsla av att det var ovanligt många skånska flaggor som smattrade i den iskalla vinden i går eftermiddag och visst var det likadant när jag gled över Söderslätt i måndagsmorse? Men denna konspiration har inte passerat helt obemärkt uppe i den svenska huvudstaden. Härom dagen läste jag i en stor morgontidning inlägg av oseriösa amatörhistoriker som påstod att den store danske kungen Christian II, som skändligen kallas för "tyrann" i vissa delar av Skandinavien, ej heller var särskilt populär i Danmark och alls icke kallades för "den gode", som man lär sig i danska skolor. Frågan är hur pedagogerna runt Öresund ska se på den kungen i de framtida historielektionerna för de östdanska, före detta svenska barnen? Mer fleskesteg åt folket!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites