Jump to content
Fagerland

Dansk firmabil og bor i Sverige

Recommended Posts

Hej, Der står rigitig meget om firmabil og beskatning herinde, men jeg kan ikke finde ud af om, at det er lovligt med en dansk bil når, at jeg bor i Sverige. Jeg er bekendt med bl.a. følgende: Hvis bilen bliver svensk, så skal jeg beskattes efter dansk pris :rolleye: Der er danske forsikringsselskaber som ikke vil forsikre en dansk bil når, at din bopæl er i Sverige. Grunden til spørgsmålet skyldes at I DK, der mener jeg, at en udenlansk bil max må være i landet sammen med ejeren i 180 dage. Så spørgsmålet går udelukkende på lovligheden af en dansk bil for en bosiddende dansk i Sverige. Hvad siger de svenske myndigheder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, men jeg kører i en dansk firmabil uden problemer..... Mener dog at ha set noget omkring man max. måtte have den 1. år, men tror ikke det bliver noget problem.... Måske Mogens ved noget yderligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler ikke om problem, men lidt om egoisme. For hvis jeg kunne få skiftet min golf ud med fx en audi, tjaa så ville det ikke være dårligt. Og muligheden ville være der hvis, at jeg stod med lov paragraf i hånden :th2: Jeg kan oplyse, at det firma jeg arbejder i, er nordisk, og lige har tegnet en nordisk aftale med autolease, som er repræsenteret i hele Norden. Og ja, jeg er bekendt med muligheden for, at jeg blot ville få samme bil, bare på svenske plader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad du står med i hånden vil du blive beskattet efter bilens værdi i Danmark - danske plader eller ej. Du må gerne køre en dansk indregistreret bil i Sverige, sålænge det er midlertidigt - og da du næppe beholder bilen for evigt, må arrangementet kunne kategoriseres som midlertidigt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Super. Jeg læser lidt på det. Og svaret er fundet. Jeg må højst have den danske bil i et år Beskatnings delen. Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg har selv mulighed for, at vælge bil, og dermed også hvor meget jeg skal beskattes. Og hvis jeg kunne få en bil, som fx. koster 100K mere, det kunne være forskellen på en Golf og en Audi, ja så skal jeg beskattes af det beløb som er højere. Og det ville jeg måske vælge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Aner det ikke, men jeg kører i en dansk firmabil uden problemer..... Måske Mogens ved noget yderligere.
Nope - jeg mener ikke, der er noget i sagen. Når der er reglen i DK, skyldes det jo, at biler er 3 gange så dyre som andre steder, hvorfor man derved (reglen) imødegår snyd - tror de...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvis man læser det link som Homer har sendt, og kigger på pkt 5. Så er der lidt om sagen
Bor man i Sverige og får en dansk registreret firmabil stillet til rådighed, vil følgende gælde, idet ejerskabsforholdende er afgørende: 3. Jag är bosatt i Sverige men arbetar åt ett engelskt företag och jag ska köra en tjänstebil här i landet. Bilen är engelskregistrerad. Får jag använda den här i landet? Ja, om bilen ägs av företaget och det är ett tillfälligt användande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man leaser en firmabil, som langt de fleste firmaer jo gør, er ejerskabsforholdet anderledes end det i punkt 3 omtalte. Et dansk firma kan lease en bil både i Danmark og Sverige til en ansat. Skriv nu den mail til Vägverket og delagtiggør os andre uvidende i svaret... :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvis man leaser en firmabil, som langt de fleste firmaer jo gør, er ejerskabsforholdet anderledes end det i punkt 3 omtalte. Et dansk firma kan lease en bil både i Danmark og Sverige til en ansat.
Men det er stadig ikke eens ejendom, som jo er et kardinalt punkt. Leases den tilmed i Sverige, er der tilmed ingen problem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er svaret kommet. Jeg startede med at skrive følgende til Vv: Mig: Jeg er danske. Bor I Malmö, men arbejder i Danmark. Må jeg have en dansk firmabil eller skal den være svensk? Vv: För att ge rätt svar behöver veta vem som står som ägare av fordonet. Är det dig eller ett företag ?? Mig: Hej, Det er et företag. Vv: Om bilen ägs av företaget får du använda den i Sverige under förutsättning att det är ett tillfälligt användande

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites