Jump to content
larscph

Lige frisk nok?

Recommended Posts

Har lige haft Octavia'en til service hos Bilcentrum i Hörby - 81.549 km. Den er fra 3/10-2006. Ifølge servicebogen skal den have skiftet bremsevæske hver 24 mdr. Er det så ikke lige frisk nok at skifte den nu - 6½ mdr før tid - jeg kører alligevel omkring 60.000 km årligt så der vil max gå 6 mdr før bilen alligevel skal til service igen. Det er godt nok "kun" 546 kroner, men alligevel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Ifølge servicebogen skal den have skiftet bremsevæske hver 24 mdr. Er det så ikke lige frisk nok at skifte den nu - 6½ mdr før tid
De har vel vurderet bremsevædsken ved at måle den? - og fundet den dårlig? Bremsevædsken måler man og udskifter, enten hvis den er dårlig eller for gammel...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De har vel vurderet bremsevædsken ved at måle den? - og fundet den dårlig? Bremsevædsken måler man og udskifter' date=' enten hvis den er dårlig eller for gammel...[/quote'] Tja, nu har jeg spurgt dem. Det kan sagtens være du har ret, men i princippet mener jeg så at de bør sige det selv om den selvfølgelig skal skiftes hvis den er dårlig. Derudover: Der står intet i serviceplanen om "check bromsvätska" ved inspektionsservice som den har været til. Såeeeh...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Derudover: Der står intet i serviceplanen om "check bromsvätska" ved inspektionsservice som den har været til. Såeeeh...
Det er nok een af de ting, jeg pr. automatik siger til et værksted, hver gang mine biler afleveres: "MÅL bremsevædsken og udskift den, hvis du er det mindste i tvivl." Dårlig bremsevædske er ofte årsag til ulykker og ikke et sted, hvor jeg sparer kronerne...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nok een af de ting, jeg pr. automatik siger til et værksted, hver gang mine biler afleveres: "MÅL bremsevædsken og udskift den, hvis du er det mindste i tvivl." Dårlig bremsevædske er ofte årsag til ulykker og ikke et sted, hvor jeg sparer kronerne...
Som sagt kunne jeg heller ikke drømme om at bede dem lade være hvis den skal skiftes. Men der står altså sort på hvidt i servicebogen at den skal skiftes hver andet år - hverken mere eller mindre - og om muligt gerne ifm service. Men det kan da sagtens være, at det bare er fordi de yder den ekstra service og måler og skifter ved behov selv om det ikke står i serviceplanen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan man "måler" bremsevæske. Hvis det er niveauet som er for lavt, så er der 2 ting at gøre: Skift bremsevæsken og skift de bremsebelægninger, som er slidt eller reparer den lækage der er i systemet. Niveauet på bremsevæsken falder kun hvis brembelægningerne slides så meget, at det får indflydelse på niveauet, og der skal en de hel del til, eller der er en lækage i systemet. Men det er ikke det der er formålet med at skifte væsken. Bremsevæske er hygroskopisk, dvs at den optager vand. Og det er kondens der er her tale om. Kondensen op står som følge af store temperatorvariationer, vel at mærke ude ved bremserne, dvs det er ikke til at se oppe ved bremsevæske beholdern. Derfor: Skift bremsevæsken mindst hver 24 måneder, gerne hvert år. Og med 60.000 km hvert år: Spar dine penge et andet sted ! Dårlig bremsevæske giver som bekendt dårlige og upålidelige bremser, men også tæring i bremserørene. Og det er også noget skidt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvad får i øvrigt bræmsevæske til "at blive dårlig" før tid?
Vand i væsken sænker kogepunktet - hvorfro den koger tidligere end den ellers burde. Man ser klart problemet efter 3 omgange på Knutstorp - bilen bremser ikke længere. Nu ved jeg godt, du ikke kører ræs, men det samme kan nemt ske på motorvejen tilsvarende. På racerbanen er "den" der blot med det samme...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vand i væsken sænker kogepunktet - hvorfro den koger tidligere end den ellers burde. Man ser klart problemet efter 3 omgange på Knutstorp - bilen bremser ikke længere. Nu ved jeg godt' date=' du ikke kører ræs, men det samme kan nemt ske på motorvejen tilsvarende. På racerbanen er "den" der blot med det samme...[/quote'] Men hvor skulle der komme vand fra med mindre noget et utæt? Det er jo et lukket system - eller er det mig der ikke lige har styr på bremser?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Men hvor skulle der komme vand fra med mindre noget et utæt? Det er jo et lukket system - eller er det mig der ikke lige har styr på bremser?
www.vantage.dk/SRF.htm - Varmen fra forbremserne breder sig fra caliprene til bremsevæsken: Når temperaturen kommer over bremsevæskens kogepunkt, dannes der luftbobler i systemet, hvilket betyder, at væske/luft-blandingen bliver komprimérbar, og bremsepedalen føles blød - og måske skal pumpes for at give tryk. Næste stadie er dannelse af så meget luft i systemet, at der opstår en såkaldt ”vapor-lock” – så bliver bremserne totalt virkningsløse, og bremsepedalen går bare i bund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det er niveauet som er for lavt, så er der 2 ting at gøre: Skift bremsevæsken og skift de bremsebelægninger, som er slidt eller reparer den lækage der er i systemet. Niveauet på bremsevæsken falder kun hvis brembelægningerne slides så meget, at det får indflydelse på niveauet, og der skal en de hel del til, eller der er en lækage i systemet.
Ork, der er skam masser af bremsebelægning tilbage.
Men det er ikke det der er formålet med at skifte væsken. Bremsevæske er hygroskopisk' date=' dvs at den optager vand. Og det er kondens der er her tale om. Kondensen op står som følge af store temperatorvariationer, vel at mærke ude ved bremserne, dvs det er ikke til at se oppe ved bremsevæske beholdern.[/quote'] Hvor kommer den kondens fra inde i bremsesystemt?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
www.vantage.dk/SRF.htm - Varmen fra forbremserne breder sig fra caliprene til bremsevæsken: Når temperaturen kommer over bremsevæskens kogepunkt' date= dannes der luftbobler i systemet, hvilket betyder, at væske/luft-blandingen bliver komprimérbar, og bremsepedalen føles blød - og måske skal pumpes for at give tryk. Næste stadie er dannelse af så meget luft i systemet, at der opstår en såkaldt ”vapor-lock” – så bliver bremserne totalt virkningsløse, og bremsepedalen går bare i bund.
Okay - så det i siger er faktisk, at serviceplanen på en standard Skoda Octavia er ganske uansvarlig?? Der er sgu da skræmmende....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Okay - så det i siger er faktisk, at serviceplanen på en standard Skoda Octavia er ganske uansvarlig?? Der er sgu da skræmmende....
Ja, det er skræmmende at tro, at bremsevæske "blot" skiftes ift. antal år - især når Skoda i princippet skabes af tyske producenter, der netop ved, hvor vigtig det er, at bremsevæsken er 100% iorden (Autobahn). Så er det jo bra, at værkstedet har fod på det :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det er skræmmende at tro, at bremsevæske "blot" skiftes ift. antal år - især når Skoda i princippet skabes af tyske producenter, der netop ved, hvor vigtig det er, at bremsevæsken er 100% iorden (Autobahn)[/quote'] Det er da ikke noget jeg bare "tror", det fremgår rent faktisk af vejledningen til bilen, at det er sådan det forholder sig! Men det er muligvis en polsk praktikant, der har skrevet den.... Jeg er hverken mekaniker, ingeniør eller kemiker og har da ikke andet at holde mig til end det producenten skriver. Og seriøst har jeg intet forhold til diverse væsker i motorrummet, udover at de selvfølgelig skal fungere, skiftes og fyldes op efter behov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Okay - så det i siger er faktisk' date=' at serviceplanen på en standard Skoda Octavia er ganske uansvarlig?? Der er sgu da skræmmende....[/quote']Well...Audi mente også en gang at tandremmen skulle skiftes ved 120.000 km - selvom et stort antal døde allerede før eller omkring 90.000, med motorhavari til følge. Endda på én af deres mest populære modeller, nemlig 1.8T´eren. Dén holdt de skam fast i længe - men mener at de nu har set lyset, og sænket intervallet officielt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Uhadada...

Det er da ikke noget jeg bare "tror", det fremgår rent faktisk af vejledningen til bilen, at det er sådan det forholder sig! Men det er muligvis en polsk praktikant, der har skrevet den.... Jeg er hverken mekaniker, ingeniør eller kemiker og har da ikke andet at holde mig til end det producenten skriver. Og seriøst har jeg intet forhold til diverse væsker i motorrummet, udover at de selvfølgelig skal fungere, skiftes og fyldes op efter behov.
Undskyld jeg kommenterede dit indlæg...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Well...Audi mente også en gang at tandremmen skulle skiftes ved 120.000 km - selvom et overvejende flertal døde allerede før eller omkring 90.000' date=' med motorhavari til følge. Endda på én af deres mest populære modeller, nemlig 1.8T´eren. Dén holdt de skam fast i længe - men mener at de nu har set lyset, og sænket intervallet officielt.[/quote'] Åh det bliver da lystigt... Den holder også 120.000 km i en Octavia iflg servicebogen! :eek:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld jeg kommenterede dit indlæg...
Hvorfor undskyld? Jeg undrer mig blot, specielt efter det udmærkede link du ellers sendte, over at man ikke indføjer et check af bremsevæskens kogepunkt i serviceplanen. At du så syntes det er "skræmmende" at jeg ikke kender til diverse i motorrummet på min bil tager jeg altså ikke så tungt... Så kan jeg nok noget andet. :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Hvorfor undskyld? Jeg undrer mig blot, specielt efter det udmærkede link du ellers sendte, over at man ikke indføjer et check af bremsevæskens kogepunkt i serviceplanen. At du så syntes det er "skræmmende" at jeg ikke kender til diverse i motorrummet på min bil tager jeg altså ikke så tungt... Så kan jeg nok noget andet. :cool:
Ja, det var forkert af mig at deltage i debatten. Beklager dybt og trækker mig straks tilbage.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Well...Audi mente også en gang at tandremmen skulle skiftes ved 120.000 km - selvom et overvejende flertal døde allerede før eller omkring 90.000' date=' med motorhavari til følge. Endda på én af deres mest populære modeller, nemlig 1.8T´eren. Dén holdt de skam fast i længe - men mener at de nu har set lyset, og sænket intervallet officielt.[/quote'] "... et overvejende flertal ..." Kan det nu også passe ? Der har givetvis været et vist antal, men et overvejende flertal ... ? Næppe. 1,8 T er en af europas i særklasse mest solgte motorer, og ligeledes 1,9 TDi fra VAG. Jeg antager at de har styr på de med remmene, uden dog derved at fornægte at der har været et antal motorsammenbrud til fæølge af kamremssvigt. Med hensyn til bremsevæsken, så er der vel en vis marginal. Nu har jeg ikke en sådan model, men ofte er der opgivet en kilometerværdi og en en kalender væredi. Er der kun opgivet en kalenderværdi, er det ofte med en vis marginal og med krav om at der anvendes væske, der opfylder visse specifikationer, såsom DOT 5 eller siliconbaseret væske (såvidt jeg husker).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Uhadada...

Ja' date=' det var forkert af mig at deltage i debatten. Beklager dybt og trækker mig straks tilbage.[/quote'] Ja men så ønsker jeg blot en fortsat fin aften.... :th2: Jeg beklager retur: Beklager meget min manglende forhåndsviden om bremsevæske og min tilsyneladende upassende fremfærd - og takker blot for den tid du har brugt på at øge min viden om indlæggets oprindelige emne. ...eders i støvet bøjede og dybt ærbødige...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...