Jump to content
Jette

Langtidsplanlægning - Valborg

Recommended Posts

Er der nogen af jer, der har taget traditionen med Valborg aften til jer. Og været med til bålet nede bag boldbanerne? Datoen ligger jo fast til 30.4. - måske endnu en god lejlighed til at ses? Sidste år (vores første her) regnede det så meget, at vi blev enige om at vente til i år. Og det må vi jo så også vente og se om det gør i år :o men ellers - på gensyn der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen af jer, der har taget traditionen med Valborg aften til jer. Og været med til bålet nede bag boldbanerne? Datoen ligger jo fast til 30.4. - måske endnu en god lejlighed til at ses? Sidste år (vores første her) regnede det så meget, at vi blev enige om at vente til i år. Og det må vi jo så også vente og se om det gør i år :o men ellers - på gensyn der.
Hmm vi var da dernede sidste år, det var da ingen regn ??:) Det regner da aldirg i Bunkeflostrand :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vært der nede alle de 5 år vi har boet der. Det er mest sjov, men også lidt hyggelig. Med sjov mener jeg f.eks: * sangkoret, der næsten ingen kan høre pga svært dårlige lydanlæg * manden der holder tale hvert år, så blekt og sjarmløst som bare en svensker kan tale (robot-agtigt) * spejderne/scouterne, hvor jeg er overbevist om at flere er kommende pyromaner vi i Bunkeflostrand får meget "glæde" af de kommende år * og til sidst - den kvinde der i fjor underholdt på scenen, ingen udpreget stor sangstemme, men passe grov i sine jokes til at skræmme væk de nærmeste pensionister. Alt i alt - en god svensk tradition.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores förste Valborg I må lige have historien om vores förste Valborg. Min bedre halvdel kommer ind og ser meget märkelig ud i hovedet: Naboen har lige spurgt om vi kommer over til bål i morgen. Bål d. 30 April ?? Ja, jeg hörte det sådan, og så noget med en dame der hedder Valborg. Öh :confused: Det er kl 19. Ok, har man pölser med til grilning, eller ?? Da klokken var 18,30 hörte vi en masse mennesker der kom tumlende i nogen store branderter ude på vejen. Öh, Christian på 16 år, du har vist nogen af dine venner på vej,... Nej, det var bare folk der var på vej til Valborg. Der var nemlig en der havde hentet Björnebryg i DK. Startet med at drikke et par stykker hos naboen. Videre til näste nabo, og så videre indtil der ikke var mere öl. Men så var de jo også fremme ved bålpladsen. Og ganske rigtigt der var bål. I April måned. De er da märkelige, de Svenskere. Folk vaklede rundt, enkelte grillede pölser. Men så var der en der sagde: Vil i have en Whiskey. Sikke noget at spörge om ! Whiskey manden gik så hen til familiens klapvogn, hvor flasken burde have ligget i kurven under. Men der var ingen Whiskey. For fan unger, vor är flasken. I skulle have det 10 granvoksne fulde mänd kravle rundt (Nu var det jo blevet mörkt) kravle rundt og klappe i grässet der hvor flasken kunne tänkes at väre. Det er en rigtig knoldemark og ungerne havde langt omkring på marken med vognen. Den blev aldrig fundet. Så bålen blev slukket, og aftenen var slut. Året efter var ligeså underholdende: Der blev danset Afrikansk dans af en af vores meget fulde naboer. Den endte i åen. Samme person lugtede ikke så godt da vi fandt ham sovende i möddingen senere om natten :sick: Vores nabo ville ikke längere holde Valborg, så det blev flyttet til os. Jävle var der en der sagde: Så skal jeg jo stadigväk op af bakken når jeg skal hjem. Det problem lärte han så at löse ved at gå BAGLÄNS hjem. Ja, så Valborg kan väre ganske underholdende. Nu har vi efterhånden väret til mange, men de förste år var sjovest. Men da studerede vi jo også den Svenske måde at drikke på. Nu har vi vännet os til den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er Majfest og valborgs aften det samme ? Jeg har modtaget en en u-underskrevet lille strimmel papir med print, hvor jeg (sikkert ligesom alle naboer) bliver inviteret 'igen i år', til majfest på grönningen vid ån. Der tændes bål og grilles og man bedes selv sørge for mad og drikkevarer. :scared: Invitationen skriver at festen er onsdag d. 30 maj :confused: Og det er der jo længe til. Og d. 30 maj er en fredag. D. 30 april (som står lige for døren) er onsdag, så jeg hælder mest til det sidste, og antager at brevskriveren har ladet sig forvirre af sin egen overskrift (Majfest). Mit spørgsmål er derfor (udover frygten for at møde mine nye naboer som Skallstorp beretter om det) om Majfest og Valborgsaften er det samme på svensk ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Majfest Du kan roligt möde dine nye naboer. Men hold dig så ädru at du kan köre dem hvem i en trillebör. Bare for at vise hvor flink du er :rolleye: Nej, Majfest er midsommer (Altid den Fredag närmest Sct Hans) Ordet Maj fest kommer af at man mejer Stangen ud. God fornöjelse med naboerne.

Jeg har modtaget en en u-underskrevet lille strimmel papir med print' date=' hvor jeg (sikkert ligesom alle naboer) bliver inviteret 'igen i år', til majfest på grönningen vid ån. Der tændes bål og grilles og man bedes selv sørge for mad og [b']drikkevarer. :scared: Invitationen skriver at festen er onsdag d. 30 maj :confused: Og det er der jo længe til. Og d. 30 maj er en fredag. D. 30 april (som står lige for døren) er onsdag, så jeg hælder mest til det sidste, og antager at brevskriveren har ladet sig forvirre af sin egen overskrift (Majfest). Mit spørgsmål er derfor (udover frygten for at møde mine nye naboer som Skallstorp beretter om det) om Majfest og Valborgsaften er det samme på svensk ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Majbål Kan se ved gensyn af papirstrimlen, at invitationen indledes med 'Majbål'. Og når jeg søger på google på det, så ser jeg at valborgsafton d. 30. april firas med Majbål. Så datoen er vist på plads. Så er det bare stedet jeg skal finde, for i den smule bebyggelse jeg bor i (ca. 20 huse), er der allerede anlagt 2-3 tydelige bålpladser, med grene og kvas. Ville jo være lidt kikset at møde op til det forkerte bål. Skallstorp tak for inputs, men det er jo en lidt afgørende dag for det fremtidige naboskab :( Vi flyttede hertil for snart 3 måneder siden og er på 'hils' med de omkringboende. Vi har kun talt med bondemanden, der ejer alle markerne omkring byen 2 gange, og det var fordi han mente at vores hæk var så langt ude på hans mark at vi tog 2 furer :D (Det er fixet og han er passende tilfreds, og jeg formoder da også, at han er en væsentlig del af den 'festkomite', som arrangerer Majbål). Men vi er stadig 'fremmede' for alle de øvrige, og hvis vi skal 'glide ind' i naboskabet fremover, så skal vi jo både møde op og opføre os passende efter den gældende norm (og det er åbenbart ikke som man ville gøre det på dansk :tongue2:). Vi vil jo gerne leve i fred og fordragelighed med dem, uden at de nødvendigvis er vores nærmeste venner.:thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men vi er stadig 'fremmede' for alle de øvrige, og hvis vi skal 'glide ind' i naboskabet fremover, så skal vi jo både møde op og opføre os passende efter den gældende norm (og det er åbenbart ikke som man ville gøre det på dansk :tongue2:). Vi vil jo gerne leve i fred og fordragelighed med dem, uden at de nødvendigvis er vores nærmeste venner.:thumbup:
Tja, hvis i skal opføre Jer efter passende og gældende norm, så skal i drikke jer plørefulde fra sans og samling og falde i søvn på en mødding... Græsplænen kan vel til nøds også gøre det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja' date=' hvis i skal opføre Jer efter passende og gældende norm, så skal i drikke jer plørefulde fra sans og samling og falde i søvn på en mødding... Græsplænen kan vel til nøds også gøre det.[/quote'] Hmm, så den eneste forskel mellem dansker og svensker er at svenskerne ikke gør dette hjemme hos sig selv og hver weekend?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Majbål, Majfest Ja, det hedder jo Majbål til Valborg og Majfest til Midsommer. Det er ikke let herovre. Ja man kan vel sove hvor som helst. Kunne jeg lägge fotos ind, så kunne jeg sende et billede af en nabo der sover med vores stengärde som hovedpude !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for i går Vi kom ned til Valborgs aften. Med fakkel, bag det svenske flag og hold da op med mennesker. Hyggeligt at hilse på dig "Junkeren" + frue. Fin tradition - og sjovt at høre de svenske korsangere - afsluttende med "Du gamla du fria" - så ved man, at man er i Sverige :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi kom ned til Valborgs aften. Med fakkel, bag det svenske flag og hold da op med mennesker. Hyggeligt at hilse på dig "Junkeren" + frue. Fin tradition - og sjovt at høre de svenske korsangere - afsluttende med "Du gamla du fria" - så ved man, at man er i Sverige :)
Tak, i lige måde, Jette. Jeps, sjovt at være med til svenske traditioner. Jeg havde dog forventet lidt flere svenskere med skrappe sager i inderlommen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites