Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Skrevet March 10, 2008 I dag led min entusiasme over det svenske vårdsystem så et nederlag. I den sidste uge har jeg døjet med en forkølelse som nu de sidste 2 dage har sat sig på min bihule og i dag så mit højre øre - til Jer der ikke har prøvet at ha ondt i øret kan jeg kun udpensle smerten med at jeg heller ville gennemgå en fødsel end en dag mere med dette helvede. Jeg ringer til den lokale vårdcentral i Rydsgård og får at vide at de ikke kan tage imod mig i dag pga. overbooking, men at jeg kan ringe til Skurup for de har jouren og har åben til 1930. Ringer der til men de har også overbooket og henviser mig til Akutten i Ystad. Køre der ned og venter 3 kvarter på at komme i boxen og anmelde mig. Da jeg endelig kommer til sidder der en eller anden "kælling" ( undskyld men det var hun altså) og fortælle mig meget arrogant at det kan akutten altså ikke tage imod på hverdage da ansvaret så ligger hos vårdcentralen og jeg skal vende mig der. Ringer til Skurup og får den besked at de er kede af det men de kan altså ikke tage imod mig for de har ingen tider. Jeg må vente til i morgen og få en tid i Rydsgård. Kan det virkelig være rigtig? Jeg kan slet ikke forestille mig hvis det var en af mine unger der skulle ha hjælp og måtte vente til dagen efter. Det lyder måske ikke så slemt med ørepine men det er sg det værrste jeg har været med om og jeg kan slet ikke overskue at skulle vente til i morgen men der er tilsyneladende ikke andet valg - i dette land med det så herlige vårdsystem. Jeg trækker hermed ALT godt jeg har sagt om det tilbage for det er eddermanme skuffende at man ikke kan få hjælp når man har brug for det. Lidt brok fra mig skulle bare af med det inden jeg nu går i seng og doper mig så jeg kan sove. !!!!!!!:sad: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2008 Jo tak - det kan være svært ind i mellem. Man skal helst vide et par dage i forvejen at man bliver syg Ellers synes jeg nu at systemet her er nogenlunde OK. Håber at din dopning virker - og at du snart får det meget bedre :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2008 Ikke godt Det lyder ikke godt :( Er du ikke "listet" i Rydsgård ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Mc. Kinnell: Først - jeg forstår godt at du havde smærter og ville ha hjælp/behandling. Men - nogle sygdomme er defineret som vårdcentralens ansvar, og dette er typisk sygdomme som er forbigående og mindre alvorlige. Forkølelse med medfølgende øresmærter er en typisk vård-central sag. Så Akutten i Ystad har behandlet dig korrekt. Vårdcentraler er desværre et helt andet kapitel. Den "listning" skallstorp tænker på, er på mange måder nøglen til hurtig tilgang til vårdcentralen. Er man ikke "listet", havner man sidst i køen. At være listet betyder at du haver din fastlæge på den vårdcentral, og din fastlæge er så din primære kontakt mod helsevæsenet i SV. Problemet er at mange vårdcentraler er fuldbookede, dvs. at de ikke kan liste flere patienter. Dvs at du får måske ikke plads på den vårdcentral der er nærmest, men så skal du bare forsøge at finde et andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Totalt lortesystem......:( Kører fandme hellere til dk for behandling, med mindre det er superakut! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Totalt lortesystem......:( Kører fandme hellere til dk for behandling, med mindre det er superakut! Tror nu ikke der er nogen der holder på dig herovre, du kan jo bare flytte tilbage:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Hvem taler om at flytte??? Tror nu ikke der er nogen der holder på dig herovre' date=' du kan jo bare flytte tilbage:fight:[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Totalt lortesystem......:( Kører fandme hellere til dk for behandling, med mindre det er superakut!mon ikke det samme kunne väre sket i DK????? Jeg har da i hvertfald flere gange i DK forsögt at få tid samme dag uden held og for ikke at vente i nästen 1 uge i stedet måtte troppe op til fri konsultation, for der at sidde i flere timer blandt pensionister som man (måske fordi man ikke er helt på toppen?) mistänker for bare at tränge til nogen at snakke med -se det har jeg ikke oplevet i SE (men har også kun haft brug for läge ganske få gange). Fuld tilfredshed med det svenske system herfra! men jo ärgeligt for dig Mc.kinnel, men god bedring:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Det er desværre et velkendt problem, at det er svært at få en tid hos en praktiserende læge i Sverige, da systemet er overbelastet. Hvis du har muligheden, så tag til Danmark - her kan man som regel godt få en tid hos en praktiserende læge inden for en overskuelig fremtid, modsat i Sverige (forudsætter at du er grænsegænger) Til gengæld siges hospitalssystemet i Sverige jo at være bedre end i Danmark Hvert land sit system og sine fordele og ulemper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Har ALDRIG oplevet de beskrevne problemer....måske kan man ikke lige få tid en time efter man ringer men jeg (eller min familie)har ikke oplevet ikke at kunne få tid samme dag ?? Syntes det svenske system vinder KLART over det danske....(som jeg også kender godt fra jobbet) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Har ALDRIG oplevet de beskrevne problemer....måske kan man ikke lige få tid en time efter man ringer men jeg (eller min familie)har ikke oplevet ikke at kunne få tid samme dag ?? Det har jeg! Jeg prøvede at ringe fra kl. 8:00, som man skal, men efter 1½ time var jeg endnu ikke kommet igennem. Og det var vel at mærke med ustandseligt tryk på gentage knappen. Om eftermiddagen gik jeg over til lægehuset og bad om en tid til næste dag. Næææhhhh, det kunne man sandelig ikke, MAN SKAL RINGE OM MORGENEN!! Så blev jeg sur og tog til min "egen" læge i København. Og hende har jeg brugt siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Jeg har præcis de samme erfaringer - hos vårdcentralen er telefonsystemet overbelastet, og kommer man endelig igennem, siger de, at tiderne er booket op for dagen, og man skal ringe igen i morgen, for det kan sandelig ikke lade sig gøre at få en tid til en anden dag, end den dag man ringer! - Når man så ringer igen dagen efter, får man samme besked, og sådan kan det cirkus fortsætte, indtil folk simpelthen giver op og lader være med at ringe for at få en tid hos deres læge! Der har været masser af kritik i de svenske aviser om netop det problem! Når man til gengæld er blevet så syg, at man skal indlægges, siges det svenske hospitalssystem at være langt bedre end det danske, som jo er berømt for sine lange ventetider på behandlinger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Nå ok...men det har jeg ikke oplevet i Svedala kommune (Bara og Svedala)...æv bæv :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Totalt lortesystem......:( Kører fandme hellere til dk for behandling, med mindre det er superakut! Det er desværre et velkendt problem, at det er svært at få en tid hos en praktiserende læge i Sverige, da systemet er overbelastet. Hvis du har muligheden, så tag til Danmark - her kan man som regel godt få en tid hos en praktiserende læge inden for en overskuelig fremtid, modsat i Sverige (forudsætter at du er grænsegænger) Til gengæld siges hospitalssystemet i Sverige jo at være bedre end i Danmark Hvert land sit system og sine fordele og ulemper Nu har jeg arbejdet i SE siden 2004 så den mulighed har jeg ikke og jeg har på fornemmelsen at kunne jeg ha gjort det havde det alligvel ikke hjulpet mig efter 17 i går. Mc. Kinnell: Først - jeg forstår godt at du havde smærter og ville ha hjælp/behandling. Men - nogle sygdomme er defineret som vårdcentralens ansvar, og dette er typisk sygdomme som er forbigående og mindre alvorlige. Forkølelse med medfølgende øresmærter er en typisk vård-central sag. Så Akutten i Ystad har behandlet dig korrekt. Jeg er skam godt klar over at det er en vårdcentral ting med forkølelse og øresmerter men da det jo netop var vårdcentral der sagde at jeg kunne henvende mig der -tænkte jeg ikke andet end at det var surt at skulle sidde der og vente. OG når man frivilligt sætter sig der velvidende at du kan vente i flere timer så syntes jeg sg ikke at det er en lille ting man kommer for. Men jeg gætter på at har man ikke haft øreinflamation så ved man ikke hvor ondt det gør jeg kan kun sige at jeg HELLERE ville genføde alle 3 unger end at ha øreinflamation!!!!! N'd I'm NOT kidding Vårdcentraler er desværre et helt andet kapitel. Den "listning" skallstorp tænker på, er på mange måder nøglen til hurtig tilgang til vårdcentralen. Er man ikke "listet", havner man sidst i køen. At være listet betyder at du haver din fastlæge på den vårdcentral, og din fastlæge er så din primære kontakt mod helsevæsenet i SV. Problemet er at mange vårdcentraler er fuldbookede, dvs. at de ikke kan liste flere patienter. Dvs at du får måske ikke plads på den vårdcentral der er nærmest, men så skal du bare forsøge at finde et andet. Jeg er også listet i Rydsgård men i de tilfælde hvor de er fuldbookede sender de dig videre til Skurup Var så den første der ringede i dag og fik en tid. :) Yahoo :) Kom på antibotika,øredråber,næsespray,smertestillende og en eller andet slags piller der skal tage hævelsen i ørene samt en forklaring og en stor undskyldning. Så alt er lysergrønt igen - eller også har jeg bare få lidt for meget painkillers ;) 1. Akutten gjore det rigtige da det ikke er deres bord. 2.Skurups vårdcentral skulle tage imod mig uanset hvad da det er dem der har kvälljouren om mandagen og de må slet ikke henvise mig til akutten. Rydsgård har jouren om tirsdagen og der lukker man ikke før alle er gået hjem så møder du op får du behandling. Tak til de gode råd og god bedrings ønskerne - det kan kun gå frem ad nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Nå ok...men det har jeg ikke oplevet i Svedala kommune (Bara og Svedala)...æv bæv :) Det her er også den første gang jeg har oplevet det og som min egen læge i Rydsgård sagde så sker det ikke ofte at de ikke får plads til alle dem der har brug for det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2008 Nå ok...men det har jeg ikke oplevet i Svedala kommune (Bara og Svedala)...æv bæv :) Så sent som sidste gang vi prøvede at få en tid til Bastian for 4 uger siden, kunne vi ikke booke til næste dag, og da vi prøvede næste morgen var alle tider optaget, så vi blev nød til at køre til Trelleborg. Så det kan også ske i Svedala :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2008 Mere og højere brugerbetaling Kun på den måde kan man undgå, at patienter der ikke fejler en skid fylder venteværelserne på vårdcentralerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2008 Mere og højere brugerbetaling Kun på den måde kan man undgå, at patienter der ikke fejler en skid fylder venteværelserne på vårdcentralerne. Nu er en lungebetændelse ikke at spøge med, så derfor ringede jeg til lægevagten i DK, som sendte medicin til Steno Apoteket, hvor jeg så kunne køre over med toget at hente det. Noget af en omvej, når man er hundesyg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jesper Lau 10 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2008 http://trattnerslakarbil.se/ Findes denne slags ikke i nærheden af Malmø? /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2008 Uha, jeg må indrømme jeg heller ikke har det bedste at sige om vårdcentralernes ventetider. Det er fuldstændig umuligt at komme igennem til Vårdcentralen Granen som vi tilhører. Har oplevet at sidde i tlf. kø i 3 1/2 time hvorefter det endelig er min tur, telefonen bliver taget og der bliver sagt 'et øjeblik' hvorefter jeg hører 'dut dut dut'. Andre gange hvor jeg har forsøgt at ringe, har der været så meget tryk på telefonerne at jeg ikke engang er kommet i kø! Nu hænger der en seddel på døren til Granen at pga. lægebrist må de henvise til andre steder - de skriver ikke til hvilke andre steder - det skal man ringe og få oplyst! 7-9-13 har Emil endnu ikke været så syg at han har haft brug for lægehjælp, men hvis han bliver det, ved jeg da bare slet ikke hvad jeg skal gøre - min sundhedsplejerske fortalte nemlig at Barnakuten er fuldstændig overbelastet og at de afviser mange patienter hvis det ikke nærmest er livstruende - og henviser til Vårdcentralen...?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret June 11, 2008 Hmm, så har jeg også stiftet bekendtskab med Skurup Vårdcentral's ventetider.... Har netop (igen-igen) fået revet nogle fibre over i højre læg, og det bliver værre og værre for hver gang. Så jeg ringede til Skurup Vårdcentral i morges, og det startede fint med at jeg var nr 7 i køen, men det gode er så at man kan taste sit tlf-nr ind og så lægge røret på. Så ringer vårdcentralen op når det er ens tur i køen, og de ringede så sådan ca 20 minutter senere - fint nok Her forklarede jeg så damen hvad der er sket, og at jeg har behov for en fysioterapeut der kan give skaden både ultralyd samt massage (har god erfaring med det til den type skader). Nu har jeg været ret så uheldig de seneste 10 års tid med muskelskader i benene, så jeg hopper ikke på hvad som helst, og ved udmærket at det fis med blot at ligge stille derhjemme og æde Voltaren eller Diklofenak, ikke er den hurtigeste vej tilbage i løbeskoene for mig. Jamen så ville hun i stedet foreslå mig at deres sjukgymnast afdeling ringede mig op ved middagstid, og så kunne jeg snakke direkte med dem om hvordan og hvorledes - hmm fint nok Så ringer de igen her kl 12.30 og spørger om jeg kan komme den 18. juni så de kan se på skaden Øøøøh, altså jeg har behov for hjælp nu, og ikke om en uge! :thumbdown Spurgte om de ikke havde en tid evt i morgen hvor jeg bare kom forbi og fik en remiss, så jeg selv kunne opsøge et andet sted hvor de kunne hjælpe mig noget før, men nej de havde ikke tid til konsultation før tidligst onsdag næste uge - tak for kaffe mand.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2008 Min kjære fader har netop fået diagnosen lungecancer.... Tirsdag morgen ligger han klar til operation, barberet, kryds på ryggen, faste osv osv.... 1 time før operationen er planlagt kommer en læge ind på stuen og fortælle at de mangler personale. Operationen er nu udsat til næste uge ! Spørg liiiige hvem der er gal :fight::fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites