Jump to content
webnadiya

Sundhedsplejerske ?

Recommended Posts

Hej Er der nogle her der ved dette: Hvis man føder i DK hvor går man så til sundhedsplejerske henne ? Skal man selv køre til DK eller får man det så slet ikke? Hvis man føder i SE går man så til sundhedsplejerske der eller kommer hun hjem til en ? På forhånd tak Snart mor :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Hvad du gør hvis du føder i DK skal jeg ikke kunne gøre mig klog på men føder du i SE går man på det der hedder BVC. I vores kommune (Skurup) kommer BVCsköteren hjem de første 2 måneder og ellers tager man op til hende. Går udfra det er det samme i alle kommuner men prøv at ringe til din lokale BVC og spør. Hos os er vi så heldige at hver torsdag findes hun i det lokale familiehus hvor man faktisk altid kan få fat på hende uanset om du har en tid eller ej. Og held og lykke :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Går udfra det er det samme i alle kommuner men prøv at ringe til din lokale BVC og spør.
Nix, det er ikke sådan i Trelleborg kommune. Her kommer hun ikke hjem til os, da hun ikke har en transportabel vægt. Vi går derfor til hende (men det er ikke langt, da vi bor 5 min. gang fra lægehuset :)). - I starten var vi der hver uge, nu er det blevet ca. én gang om måneden. > Webnadiya. Du kommer ikke til at gå hos sundhedsplejersken i DK selvom du vælger at føde der. Du kommer til det i den kommune du bor. Du skal selv kontakte din BVC når baby er født. Jeg spurgte selv min jordemoder hvilket lægehus og BVC hun mente vi tilhørte og så gik jeg derhen og fik vores lille datter ind i systemet. Hun var ca. en uge gammel da. Held og lykke. :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan vist godt få en sundhedsplejske i DK, ring til det hospital du har født på.. Jeg kender 2 her ovre der har sundhedspljske i DK selv om de bor her ovre!! Jeg har slet ikke nogen!! jeg har brugt min egen læge i Helsingør til og få vejet og målt ham, og talt med hende!! Sofie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ? Hvorfor skulle man dog have en sundhedsplejerske i DK ?

Du kan vist godt få en sundhedsplejske i DK, ring til det hospital du har født på.. Jeg kender 2 her ovre der har sundhedspljske i DK selv om de bor her ovre!! Jeg har slet ikke nogen!! jeg har brugt min egen læge i Helsingør til og få vejet og målt ham, og talt med hende!! Sofie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde misforstået hendes spørgsmål!! Jeg troede hun spurgte om hun kunne få det i Danmark!! Jeg har slet ikke nogen!! Har først fået bestilt person nr. til Liam i fredags (Liam er fra den 13 jan!!) Jeg fødte i Danmark!! Puttemor: Det kan jeg godt forstå du vil!! Er det i DK??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan vist godt få en sundhedsplejske i DK, ring til det hospital du har født på.. Jeg kender 2 her ovre der har sundhedspljske i DK selv om de bor her ovre!! Sofie
Det kan jeg ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre. Barnet skal jo have læge i Sverige når det bor i Sverige...jeg ville mene det havde noget at gøre med om man betaler atp at man kan få dansk lægehjælp/føde i DK. Og et barn betaler jo af gode grunde ikke atp. Og i øvrigt kan jeg slet ikke følge et evt. valg af dansk sundhedsplejerske frem for en svensk. Der hersker altså lidt forskellige meninger de 2 lande imellem, hvad man skal gøre og hvornår. Det kan jeg da se når jeg sammenligner med mine veninder i København. F.eks. får børn i DK kun D-dråber fra de er fyldt 4 uger - her i Sverige får de både A og D dråber. Men det er jo bare min mening. :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hpn: Det er måske max 9 gange på et år man skal det!!! Så det er jo ikke så tit!! Men jeg skal have en her over.. det er meget nemmere!! sofie
Hej Sofie, I barnets første år er det nu meget oftere :) De første 2 måneder er der kontrol hver uge - dernæst hver 14. dag i en periode, for derefter at blive 1. gang om måneden. Derudover skal den lille vaccineres 3 gange det første år. Og så er der de normale lægebesøg. For ikke at tale om mødregruppe-møder hos sundhedsplejersken. - Sådan er det i hvert fald her hvor jeg bor... Jeg synes nu det er temmelig mange gange - og jeg er glad for at have vores lægehus tæt på vort hjem. Det er 100vis af gange at foretrække. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde der har haft sundhedsplejerske 8 gange på et år!! Og en der har haft det 1 gang på 2 mdr... Men det er nok rigtig nok... Skal lige høre hvornår man plejer og komme i mødregruppe i Danmark???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nix' date=' det er ikke sådan i Trelleborg kommune. Her kommer hun [i']ikke hjem til os, da hun ikke har en transportabel vægt. Vi går derfor til hende (men det er ikke langt, da vi bor 5 min. gang fra lægehuset :)). - I starten var vi der hver uge, nu er det blevet ca. én gang om måneden. > Webnadiya. Du kommer ikke til at gå hos sundhedsplejersken i DK selvom du vælger at føde der. Du kommer til det i den kommune du bor. Du skal selv kontakte din BVC når baby er født. Jeg spurgte selv min jordemoder hvilket lægehus og BVC hun mente vi tilhørte og så gik jeg derhen og fik vores lille datter ind i systemet. Hun var ca. en uge gammel da. Held og lykke. :) Winnie
I Oxie hvor vi bor skal man ikke selv kontakte sundhedsplejesken, selvom man føder i danmark. Når du har fået et svensk cpr til den lille, får du automatisk et kort fra hende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Oxie hvor vi bor skal man ikke selv kontakte sundhedsplejesken' date=' selvom man føder i danmark. Når du har fået et svensk cpr til den lille, får du automatisk et kort fra hende.[/quote'] Hej Lisa-Marie, OK. Smart nok. Det ville jeg også have fået da jeg fødte i Sverige, men jeg blev selv nødt til at gå aktivt ind i valget. Ystad hospital havde sendt vores datters informationer til et BVC i den anden ende af byen, hvorfra jeg blev ringet op og spurgt om det kunne passe at jeg ville tilhøre dem. (Havde ellers givet hospitalet info om hvilket lægehus vi tilhører). Det ville jeg helst ikke, da jeg hellere nemt ville kunne gå dertil med barnevognen. Således gik jeg selv til det BVC som jeg ønskede og fik hende indskrevet dér i stedet. Nu lyder det måske som om der bare er frit valg - sådan er det ikke. Det BVC vi har ligger mest fordelagtigt for os og derfor fik vi uden problemer lov til at komme til dér. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da også underligt at de sender jer langt væk, når der ligger et lige ved siden af. Her hvor vi bor ligger det 3 min væk det er sgu lækker at der ikke er længere. Puha min søn skal have 5 måneders vaccination på onsdag, jeg hader det. Øv Øv Hilsen Lisa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites