Jump to content
Fagerborn

Pensionsforsikring i Danmark

Recommended Posts

Altså, jeg er helt GRØN på det danske arbejdsmarked. Hvordan er jeres erfaringer, hvis selskabet (indenfor overenskomsten), i det her tilfælde Region Nordjylland, tilbyder at betale 17.75% ud over lønsummen til pensionindbetalinger, betyder det så automatisk, at jeg skal betale 8.88% (altså en tredjedel) yderligere til den pensionordning ?? Jeg kom pludselig i tvivl om det så betyder, at der forsvinder flere tusind ud af mit budget hver måned. Er folkepensionen afskaffet, eller hvorfor denne pensionspyramide ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
17,75% lyder allerede af meget - jeg har svært ved at forestille mig at du selv skal betale yderligere oveni. Men står det ikke i din kontrakt?
Der står bare i henhold til overenskomsten med kl-f. (Kort- og landmålerforeningen). HK-overenskomsten tilbød 15%, derfor valgte jeg at gå efter den overenskomst, der passer til min uddannelse. Nu har kl-f ikke svaret på mailet, jeg sendte i weekenden. De er nok optaget af forhandlinger. Det er derfor jeg spørger her, før jeg kimer dem ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan står der i overenskomsten: § 9. Pension Stk. 1 Fort kort- og landmålingsteknikere oprettes med virkning fra ansættelsen en pensionsordning i Topdanmark Livsforsikring A/S. [O.05]Det samlede pensionsbidrag udgør med virkning fra 1. april 2006 17,75% af de pensionsgivende løndele. Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag.[O.05] Stk. 2 Grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn er pensionsgivende, medmindre andet er aftalt, jf. § 5, stk. 2, og § 6, stk. 2. Pensionen beregnes af de pensionsgivende løndele.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sådan står der i overenskomsten: § 9. Pension Stk. 1 Fort kort- og landmålingsteknikere oprettes med virkning fra ansættelsen en pensionsordning i Topdanmark Livsforsikring A/S. [O.05]Det samlede pensionsbidrag udgør med virkning fra 1. april 2006 17,75% af de pensionsgivende løndele. Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag.[O.05] Stk. 2 Grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn er pensionsgivende, medmindre andet er aftalt, jf. § 5, stk. 2, og § 6, stk. 2. Pensionen beregnes af de pensionsgivende løndele.
Jamen så betaler de jo knap 12% og du står selv for de resterende knap 6%. Men du kan sandsynligvis forhøje dit eget bidrag, hvis du mener der er plads i økonomien;) Men 17,75 er pænt meget, lidt afhængig af alder og nuværende opsparing selvfølgelig;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[O.05]Det samlede pensionsbidrag udgør med virkning fra 1. april 2006 17' date=75% af de pensionsgivende løndele. Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag.[O.05]
Jamen står svaret ikke her??? "Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag." Egetbidraget: 17,75% / 3 = 5,92% Region Nordjylland: 17,75% - 6 = 11,83%

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er enig med Bananas, det lyder af meget. Så jeg er også ret sikker på, at din andel er inkluderet i de 17,75%. Bidraget ligger meget ofte mellem 12 og 15%. Og nej, folkepensionen er der stadig liv i:D
jeg synes ikke det er meget, iht. min overenskomst indbetales der 20 % til pension. Nic

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik jeg svar fra fagforeningen, de skriver også, det vi er kommet frem til længere oppe. ''Det er korrekt, at du skal betale 1/3 af pensionsbidraget på ialt 17,25 % men indenfor det offentlige er løntabellerne (med løntrinene) lavet således, at trinene på løntabellen altid er angivet uden pension.'' (Hun skriver godt nok 17.25, men der står 17.75 i overenskomsten.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites