Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 Jeg kan godt se at jeg som privatansat har det bedre rent lønmæssigt end folk i det offentlige. Der er naturligvis også forskel på at tage en lang uddannelse og så arbejde i brancher som efterspørger disse kvalifikationer og hvor markedspriserne gælder. Men, og jeg kan tage fejl, men jeg tror ikke at der er så mange offentligt ansatte der med jævne mellemrum har 60-80 timers arbejdsuger uden overtidsbetaling. Det er ikke så ualmindeligt i det private og sammenholdt med med de andre faktorer så synes jeg egentligt det er rimeligt nok... WHAT!!! Du har vist aldrig prøvet at arbejdet for en politisk ledet organisation, med alt hvad det medfører af pludselige spørgsmål, pressesager, kontrabeslutnigner osv. osv. Prøv at spørge i departementerne, hvor mange der har oplevet arbejdsuger - uden overarbejdsbetaling - på netop 60-80 timer. Fx sådan lige omkring finanslovsforhandlingerne, eller forhandlingerne om større forlig. I øjeblikket er det fx "kvalitetsreformen" der trækker tænder ud. 80 timer oplevede jeg selv var niveauet for maj/juni, når Folketingets afslutning og de kommunaløkonomiske forhandlinger - som altid - ligger samtidigt... Og i kommunerne: Tja tror du struktur- og opgavereformerne (dvs. kommunalreformen) lavede sig selv??? Der er en grund til, at der i de sidste 2-3 år har været så mange stress-baserede sager blandt kommunale rådhusansatte, som der har været. De sidste 3 uger op til de kommunale budgetforlig, arbejder kommunernes økonomer i øvrigt også 60+ timer, og sidder beredskab hjemme aften/net og weekender, fordi de kommunale politikkere er deltidspolitikere, der ikke kan mødes inden for normal arbejdstid... Og når vi nu har sygdom på et plejecenter, og vikarbureauerne må melde udsolgt - hvem løser så opgaven? Tror du virkelig, at SoSu'erne er så s**** ligeglade med folk, at de lader dem ligge? Sengedage eksisterde for 25-30 år siden, men er ikke lovligt i dag... En lærers arbejdstid er i øvrig 48,5 timer om ugen. De har så ferie. Men den arbejdstid er meget godt, hvad mellemledere, AC'ere, faglige koordinatorer osv. oplever. Overtidsbetaling ???? Hvis du er heldig hedder det afspadsering 1 til 1. Men mange bliver nul-stillet 1. januar. Sidste år 226 for mit vedkommende. Jeg skiftede i øvrigt sidste år fra at være AC-konsulent i en kommune til at arbejde i en privat konsulentvirksomhed. Hold k*æft hvor er det fedt at gå 3.000 op i løn og 5 timer/ugtl ned i arbejdstid. Det med arbejdstiden kommer faktisk bag på mig. I kommunen lå jeg gennemsnitligt på 45-50 timer ugtl. til nu pænt omkring 40-42... Hmm måske lidt off-topic ift sikkerhedsvagter i lufthavnen :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 WHAT!!! Overtidsbetaling ???? Hvis du er heldig hedder det afspadsering 1 til 1. Men mange bliver nul-stillet 1. januar. Sidste år 226 for mit vedkommende.Skift dog job! Jeg skiftede i øvrigt sidste år fra at være AC-konsulent i en kommune til at arbejde i en privat konsulentvirksomhed. Hold k*æft hvor er det fedt at gå 3.000 op i løn og 5 timer/ugtl ned i arbejdstid.Sååådan... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 Jeg skrev jo også at jeg kunne tage fejl, så det skulle absolut ikke tolkes som om jeg havde nogen god viden på det område. Tak for dit svar som belyser nogle ting jeg ikke kendte til. WHAT!!! Du har vist aldrig prøvet at arbejdet for en politisk ledet organisation, med alt hvad det medfører af pludselige spørgsmål, pressesager, kontrabeslutnigner osv. osv. Prøv at spørge i departementerne, hvor mange der har oplevet arbejdsuger - uden overarbejdsbetaling - på netop 60-80 timer. Fx sådan lige omkring finanslovsforhandlingerne, eller forhandlingerne om større forlig. I øjeblikket er det fx "kvalitetsreformen" der trækker tænder ud. 80 timer oplevede jeg selv var niveauet for maj/juni, når Folketingets afslutning og de kommunaløkonomiske forhandlinger - som altid - ligger samtidigt... Og i kommunerne: Tja tror du struktur- og opgavereformerne (dvs. kommunalreformen) lavede sig selv??? Der er en grund til, at der i de sidste 2-3 år har været så mange stress-baserede sager blandt kommunale rådhusansatte, som der har været. De sidste 3 uger op til de kommunale budgetforlig, arbejder kommunernes økonomer i øvrigt også 60+ timer, og sidder beredskab hjemme aften/net og weekender, fordi de kommunale politikkere er deltidspolitikere, der ikke kan mødes inden for normal arbejdstid... Og når vi nu har sygdom på et plejecenter, og vikarbureauerne må melde udsolgt - hvem løser så opgaven? Tror du virkelig, at SoSu'erne er så s**** ligeglade med folk, at de lader dem ligge? Sengedage eksisterde for 25-30 år siden, men er ikke lovligt i dag... En lærers arbejdstid er i øvrig 48,5 timer om ugen. De har så ferie. Men den arbejdstid er meget godt, hvad mellemledere, AC'ere, faglige koordinatorer osv. oplever. Overtidsbetaling ???? Hvis du er heldig hedder det afspadsering 1 til 1. Men mange bliver nul-stillet 1. januar. Sidste år 226 for mit vedkommende. Jeg skiftede i øvrigt sidste år fra at være AC-konsulent i en kommune til at arbejde i en privat konsulentvirksomhed. Hold k*æft hvor er det fedt at gå 3.000 op i løn og 5 timer/ugtl ned i arbejdstid. Det med arbejdstiden kommer faktisk bag på mig. I kommunen lå jeg gennemsnitligt på 45-50 timer ugtl. til nu pænt omkring 40-42... Hmm måske lidt off-topic ift sikkerhedsvagter i lufthavnen :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2008 Jeg skrev jo også at jeg kunne tage fejl, så det skulle absolut ikke tolkes som om jeg havde nogen god viden på det område. Tak for dit svar som belyser nogle ting jeg ikke kendte til. Point taken. Lod vist de indre kogende væsker løbe lidt af med mig :o Mens jeg lige var nede med vasketøjet tænkte jeg på gammel lærdom, som jeg i høj grad oplever nu: Private virksomheder kan på et eller andet niveau sige "nej tak" til opgaver. Nogle gange ringer paniske kommunale chefer ind for at få konsulentbistand, og så må vi takke nej, fordi vi er fuldt booket og lidt til. Det er ikke sjovt at sige nej tak til lidt ekstra omsætning, og slet ikke når man tænker på, at de måske går til konkurrenten, men det sker. I en kommune er lovkravet der. Vi kan ikke sige "Desværre frue, de får ikke Deres insulinsprøjte i dag", eller "vi nåede desværre ikke alle pensionsudbetalinger i denne måned, men du kan få dobbelt op i næste måned", eller brandmandseksemplet: "Brænder det? Desværre, vi er fuldt booket med brande de næste 3 dage. Prøv igen om et par dage". Det er det, der koster hos nogle medarbejdere. Jeg har siddet med sagsbehandlere, der frygter, at de selv har en latent Tønder-sag, fordi de ikke føler de har været nede i alle anbringelsessager som de selv mener de bør. lad ikke det her være en lang klagesang. Det er også utroligt berigende at være tæt på det politiske miljø og levere ydelser, som gør at mennesker, der har det svært får en bedre hverdag - måske endda at de får en hverdag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites