Jump to content
bananas

Mest Alkohol per krone - nok mest for ikke-pendlere.

Recommended Posts

Der er åbenbart en gut fra malmö som har lavet et site der regner ud hvilke produkter hos Systembolaget som giver mest alkohol per krone: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article303301.ece Malmökillars nya webbtjänst – listar alkoholhalt per krona Av Niclas Ericson Först publicerad: 22 februari 2008 23:30 Senast uppdaterad: 23 februari 2008 16:56 14 kommentarer svartapilar.gif Tre Malmökillar i 20-årsåldern kom på idén att lansera en gratistjänst på nätet som sorterar billigaste dryckerna ur Systembolagets sortiment utifrån mest alkohol per krona. MALMÖ. Så var sajten Billigastpabolaget.com född, vars logotyp och utseende till stor del påminner om Systembolagets hemsida. Systembolaget har dock lätt att hålla sig för skratt och hotar nu med att vidta rättsliga åtgärder. – Vi accepterar självfallet inte detta varumärkesintrång och kommer att vidta lämpliga åtgärder. Våra jurister ska titta på sajten och kontakta dem som står bakom, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg. Men upphovsmännen bakom Billigastpabolaget.com har inga planer på att stänga ned sajten, trots hot om stämning för varumärkesintrång. – Vi hade våra funderingar på att logotypen var lik, men vi är rätt nöjda med att färgerna är helt olika och att texten inuti är helt annorlunda. Men stänga ned sajten kommer vi nog inte att göra. I värsta fall får vi ändra på logotypen, säger Dick Andersson, 25, en av upphovsmännen. Billigastpabolaget.com uppger att man hittills haft cirka 1000 unika besökare. Däremot vill inte Dick Andersson kommentera om man får några intäkter från de Google-länkade annonser som finns på sajten. – Vi väljer att inte lämna några kommentarer om det. Genom att utgå från investeringsmodellen Return On Investment (ROI), i det här fallet baserat på hur mycket alkoholprocent man får för pengarna, graderas Systembolagets drycker. Ju lägre ROI, desto mer lönsamt, enligt Billigastpabolaget.com. Det spanska lådvinet Ganador White Wine ger mest alkohol per krona bland de vita vinerna med ett ROI på 3,146. Bland ölen är det Pripps Blå Extra Stark som ger mest alkohol per investerad krona med ett ROI på 3,444. Godt nok skal vi integrere os herovre, men lige på dette punkt tror jeg at jeg står over. :rolleyes: Det kan være at jeg bare er blevet for gammel, men jeg menes altså ikke at nogen gik så højt op i det i Danmark, selv ikke dengang man var fattig studerende - her var kvalitet fremfor kvantitet også et kriterie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Godt nok skal vi integrere os herovre, men lige på dette punkt tror jeg at jeg står over. :rolleyes: Det kan være at jeg bare er blevet for gammel, men jeg menes altså ikke at nogen gik så højt op i det i Danmark, selv ikke dengang man var fattig studerende - her var kvalitet fremfor kvantitet også et kriterie.
det var nu ikke smagens eller den forædlede bryggerikunst, der lokkede en i netto efter bjørnebryg i de helt unge dage LOL:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites