Jump to content
Guest hasemann

Job som sygeplejerske?

Recommended Posts

Guest hasemann

Hej til alle. Er ny herinde, men synes det virker fornuftigt:D Min mand og jeg flyttede til Sverige (Anderslöv, Trelleborg) d. 5 november 2007. Jeg er pt på barsel og regner med at være det i et år (har termin i marts 2008). Jeg er uddannet sygeplejerske i DK, men overvejer kraftigt at søge en stilling som sygeplejerske i sverige når jeg skal igang igen. Er der andre sygeplejersker der har erfaringer med dette? Kender i nogen gode søgesider på nettet? Er der specielle forholdsregler man skal tage hvis man vil arbejde i Sverige? Er der nogen sider hvor man kan se hvor mange danskere der bor i samme område som en selv? Er lidt nysgerrig. Håber at høre fra nogen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En svensk sygeplejerske sagde til mig at hvis jeg ville arbejde i Sverige som færdiguddannet, forlanger de man skal tage en eller anden ekstrauddannelse her. Egentlig lidt uforståeligt da deres sygeplejerskeuddannelse kun varer 3 år mod vores 3½ - og hele idéen bag ects-point er vel at uddannelsen skal kunne bruges internationalt? :rolleye: Desuden husker jeg en dansk sygeplejerske som havde prøvet at arbejde her, og hun var vist ikke helt tilfreds med de lange arbejdstider som iflg. hende er "værre" end i Danmark. Jeg har også hørt at en del svenske sygeplejersker vælger at arbejde i Danmark, da lønnen er bedre end her. Det var så alt det negative jeg kunne komme på, men der skal sikkert også være fordele som vi ikke har i Danmark :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Modsvarende har Heidi - der er færdiguddannet som sygeplejerske i Danmark til sommer - hørt en del positivt om at arbejde på universitetssygehuset i Lund. De har rigtig gode "indslusningsprogrammer" for nyudannede og de hun har talt med, som har arbejdet der, har været rigtig glade for det. Der er dog stadig udfordringen omkring sproget som lige kommer ekstra hvis man vælger at søge job i Sverige. Er der nogen der ved hvor man ser lønstatistik for sygeplejersker i Sverige - klart nok er lønnen lavere, men til gengæld sparer man jo for eksempel en lidt i benzin og ikke mindst en del i bro.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Modsvarende har Heidi - der er færdiguddannet som sygeplejerske i Danmark til sommer - hørt en del positivt om at arbejde på universitetssygehuset i Lund. De har rigtig gode "indslusningsprogrammer" for nyudannede og de hun har talt med, som har arbejdet der, har været rigtig glade for det. Der er dog stadig udfordringen omkring sproget som lige kommer ekstra hvis man vælger at søge job i Sverige. Er der nogen der ved hvor man ser lønstatistik for sygeplejersker i Sverige - klart nok er lønnen lavere, men til gengæld sparer man jo for eksempel en lidt i benzin og ikke mindst en del i bro.
Jeg ved ikke om du kan bruge denne her :) http://www.kommunal.se/old/applications/lonestat/index.cfm?statsFile=l_4.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak! Ja det var jo en sjat lavere må man sige... Så er spørgsmålet bare hvor meget man betaler i skat heroppe egentlig.
Jeg tror ikke tallene er helt sammenlignelige. Af flere grunde. Fx står der, et der kun er 30.500 skjötare i Sverige. Til sammenligning er der udbetalt løn til 40.500 sygeplejersker i DK i november 2007 (www.fldnet.dk). Der burde nok være omkring en ½ gang flere sygeplejersker i S end i DK. Jeg arbejder med styring på ældreområdet. Her oplevere vi, at de svenske medarbejdere er lidt dobbelte ift arbejdet, og at en del - specielt dem med familie - vælger at flytte arbejdssted tilbage til S. Lønnen snyder en del. I DK betaler man mere i skat - dvs. den løn du ser i DK er som regel efter pension men før alle mulige former for skatter (alt efter navn). I S er det tal du ser efter nogle bidrag. Det betyder (jeg er ikke ekspert!!), at du kun betaler kommune og landstingsskat af beløbet. Vist nok 32% i Malmö. Der er sikkert nogle eksperter herinde, der kan præcisere mig. Uddannelsen. Det er overhovedet ikke længden, der er afgørende for om man skal have noget ekstra uddannelse, men indholdet. Jeg vil ikke starte en religionskrig på dette, men erfaringen inden for SoSu-området er, at svenskerne ikke mangler noget i forhold til danskuddannede. Det kan jo være det samme gør sig gældende for sygeplejersker. Omsorgsdage. Jeg har ikke helt forstået det her med barns sygedag og omsorgsdage i S, men: I DK har du ikke RET til barns første sygedag, men det står i overenskomsterne, at du skal have det, hvis opgaverne kan blive løst uden dig. I S er det en RET, og du får flere dage. Deruover har de nogle omsorgsdage pr. år, hvor man kan tage fri mod at få dagpenge. Det er især omsorgsdagene, der gør, at mange forældre vælger at flytte arbejdssted tilbage til S. Endelig er der pensionen. Jeg mener en sygeplejerske får knap 13% i DK? I S er den omkring 20%. Jeg er dog ikke klar over 20% af hvad - jf. ovenfor får man jo oplyst løn efter en række bidrag, og hvis det er 20% af dette beløb, ja så er pensionsopsparingerne nok omtrendt lige store. Er det af det fulde beløb før diverse bidrag, så er pensionsopaparingen formentlig højere. Mens vi er der, så er reglerne I DAG sådan, at der ikke er et fast grundbeløb for folkepension i Sverige. Det er der i DK. Så får du 500.000 kr. om året fra din private pension, vil du stadig få grundbeløbet (ca. 60.000 kr.) i DK. Men det ændrer sig nok inden du når så langt... Endelig er der selvfølgelig udgifterne og ikke mindst TIDEN til transport. Det var lige hvad jeg har hørt i min øresnegl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uddannelsen. Det er overhovedet ikke længden, der er afgørende for om man skal have noget ekstra uddannelse, men indholdet. Jeg vil ikke starte en religionskrig på dette, men erfaringen inden for SoSu-området er, at svenskerne ikke mangler noget i forhold til danskuddannede. Det kan jo være det samme gør sig gældende for sygeplejersker.
Men det er jo svenskerne der åbenbart mener danskerne ikke er uddannede godt nok - ikke omvendt ;) Det jeg satte spørgsmålstegn ved er, at på trods af at sygeplejerskeuddannelsen i Danmark er længere end den i Sverige, så mener de alligevel at danske sygeplejersker har brug for ekstrauddannelse hvis de vil arbejde her. Nu kan sygeplejersken jeg talte med jo også have taget fejl, men hvis det er sandt finder jeg det da lidt mærkeligt da begge lande jo kører med ects-point.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er jo svenskerne der åbenbart mener danskerne ikke er uddannede godt nok - ikke omvendt ;) Det jeg satte spørgsmålstegn ved er, at på trods af at sygeplejerskeuddannelsen i Danmark er længere end den i Sverige, så mener de alligevel at danske sygeplejersker har brug for ekstrauddannelse hvis de vil arbejde her. Nu kan sygeplejersken jeg talte med jo også have taget fejl, men hvis det er sandt finder jeg det da lidt mærkeligt da begge lande jo kører med ects-point.
Det behøver ikke at være længden af uddannelsen der er det afgørende for om den kan konverteres til et andet lands system, det er primært et spørgsmål om fokus i uddannelsen og prioriteringerne i hvad der er vægtet højst i undervisningen. Man ønsker simpelthen fra svensk side at sikre at dem man ansætter nu også har det samme kendskab til tingene som deres kollegaer (inkl. læger m.v.) har for at undgå fejl, og det lyder nu meget fornuftigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke tallene er helt sammenlignelige. Af flere grunde. Fx står der' date=' et der kun er 30.500 skjötare i Sverige. Til sammenligning er der udbetalt løn til 40.500 sygeplejersker i DK i november 2007 ([url']www.fldnet.dk). Der burde nok være omkring en ½ gang flere sygeplejersker i S end i DK.
Skötare betyder plejer. Uden at være ekspert tror jeg ikke, en plejer er oppe på samme uddannelses-/lønniveau som en sygeplejerske. Jeg må sige, den trækprocent, der rutinemæssigt på forespørgsel bliver oplyst fra Skat Danmark er betydeligt højere end den, man får ved helt almindelige fradrag for det ene og det andet. Med befordringsfradrag og personligt bundfradrag, så røg min trækprocent fra 40 og ned til 29. I Sverige er 32% skat som regel 32% uden de store muligheder til andre fradag end husrenter. Det er mere gennemskueligt, men også kedeligere. Og de svenske arbejdsdage :sick: 8.00 - 16.45 - og der er ingen vej udenom. Jeg vil godt nok hellere sidde i min egen bil og lytte til musik (dvs. have 40 minutter længere på arbejde), end at rende omkring på en sygehusafdeling og varte op. Eller hvad man nu beskæftiger sig med. Hvis man har (små) børn vil man nok hellere arbejde nær bopælen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

er du sikker på at din trækprocent er 29 det lyder da helt vildt!!! I sverige har du befordringsfradrag som i danmark, det virker bare på en anden måde... de første 7000km om året skal du betale selv, derefter får du fradrag. Læser du videre mens du arbejder får du fradrag for dine skolebøger osv. Du får det bare først året efter.

Skötare betyder plejer. Uden at være ekspert tror jeg ikke, en plejer er oppe på samme uddannelses-/lønniveau som en sygeplejerske. Jeg må sige, den trækprocent, der rutinemæssigt på forespørgsel bliver oplyst fra Skat Danmark er betydeligt højere end den, man får ved helt almindelige fradrag for det ene og det andet. Med befordringsfradrag og personligt bundfradrag, så røg min trækprocent fra 40 og ned til 29. I Sverige er 32% skat som regel 32% uden de store muligheder til andre fradag end husrenter. Det er mere gennemskueligt, men også kedeligere. Og de svenske arbejdsdage :sick: 8.00 - 16.45 - og der er ingen vej udenom. Jeg vil godt nok hellere sidde i min egen bil og lytte til musik (dvs. have 40 minutter længere på arbejde), end at rende omkring på en sygehusafdeling og varte op. Eller hvad man nu beskæftiger sig med. Hvis man har (små) børn vil man nok hellere arbejde nær bopælen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skötare betyder plejer. Uden at være ekspert tror jeg ikke' date=' en plejer er oppe på samme uddannelses-/lønniveau som en sygeplejerske.[/quote'] Muligvis, jeg var selv i tvivl da jeg så det. Men det er ikke fx SoSu-assitenter. Hvis det er en lavere uddannelsesniveau, har svenske sygeplerjesker som du nævner sikkert en højere løn end det jeg angav. Hvordan har du sneget dig uden om de 8% i AM-bidrag? Jeps, der er 40 timers arbejdsuge, og som i DK er det forskelligt om man har spisepause med i ugenormen eller ej. Som du selv nævner nedenfor, går det i nogen tilfælde lige op med ekstra transporttid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil godt nok hellere sidde i min egen bil og lytte til musik (dvs. have 40 minutter længere på arbejde)' date=' end at rende omkring på en sygehusafdeling og varte op. Eller hvad man nu beskæftiger sig med.[/quote'] Hehe... "varte op"... Ja det kommer nok så an på hvor det er man lige er ansat og hvad man så lægger i det at "varte op".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sköterske er en gymnasieuddannelse og svarer vel nærmest til en SoSu aas. Sjuksköterske tager 3 år og foregår på högskola (på samme vis som i DK) Grundlønen hvis man er er ansat i Region skåne ligger på omkring 23-24000 SEK /mnd. for en sygeplejerske der har omkring 10 års erfaring. Det giver ca. 13.000 SEK udbetalt hvis ikke man har nogle fradrag for gæld eller kørsel. Man har 5 ugers ferie og arbejder 40 timer i ugen uden betalt lunch. Da den svenske lunch er 45 min. giver det nogle pænt lange dage. Og nej det er ikke mig der arbejder som sygeplejerske, men jeg bor sammen med en svensk udgave :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan har du sneget dig uden om de 8% i AM-bidrag?
Det har jeg da heller ikke :D Så vidt jeg ved gælder det svenske befordringsfradrag kun en meget lille del af befolkningen, nemlig dem, der pendler langt med bil og sparer mere end en time om dagen sammenlignet med kollektiv trafik. På det link, jeg vedlagde til Vårdförbundet, kan man se at en sygeplejerske i Skåne tjener 23.000 (skr) i gennemsnit per måned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
er du sikker på at din trækprocent er 29 det lyder da helt vildt!!!
Jeg har ikke fået mit skattekort endnu, men jeg sætter mine tal ind i denne udregning http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/1372.html (scroll ned til Principperne for skatteberegningen i 2008)og erstatter de forskellige fradrag med mine. Befordringsfradraget mellem Frederikshavn og Ålborg hjælper et pænt stykke, da Frh. regnes som udkantskommune. Det, jeg skal betale i skat (inkl. arbejdsmarkedsbidrag) dividerer jeg med den totale lønsum, og så får jeg 29.43% Er det noget andet, der er trækprocenten ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites