janlunde 10 Anmeld indhold Skrevet February 21, 2008 Kan ikke lige finde en tråd der matcher min problemstilling Om jeg nu bor i Sverige og arbejder i Sverige for min danske arbejdsgiver: Får min danske arbejdsgiver så en STOR svensk arbedsgiver avgift? Hvad er forskellen at den danske arbejdsgiver ansætter dansk bosatte eller svensk bosatte? Skal dansk bosatte, som arbejder i Sverige, f.eks. betale AM-bidrag i Danmark? Eller er der andre ubehagelige overraskelser for enten mig eller min danske arbejdsgiver? Jeg har nemlig nu muligheden for at arbejde i Sverige for dansk arbejdsgiver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Hvis du arbejder det meste af tiden i Sverige, er du skattepligtig i Sverige uanset din arbejdsgivers placering i Danmark - det handler ikke om, hvor du er bosat (det er kun relevant ved bijob), men om hvor du udfører dit arbejde Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Hvis du arbejder det meste af tiden i Sverige' date=' er du skattepligtig i Sverige uanset din arbejdsgivers placering i Danmark - det handler ikke om, hvor du er bosat (det er kun relevant ved bijob), men om hvor du udfører dit arbejde[/quote'] skal min danske arbejdsgiver betale sociale afgifter til den svenske stat? Den danske arbejdsgiver går kun ind i Sverige midlertidigt (byggeprojekt); om det har nogen som helst betydning:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Det vil jeg mene, men forhør dig hos Skat Øresund og ØresundDirekt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 skal min danske arbejdsgiver betale sociale afgifter til den svenske stat? Den danske arbejdsgiver går kun ind i Sverige midlertidigt (byggeprojekt); om det har nogen som helst betydning:confused: Hvis det er et midlertidligt projekt (maks 1 år) kan din arbejdsgiver söge om at du skal blive under dansk social sikring. Man skal gennem den sociale sikringsstyrelse i DK söge om en E-101. Hvis den bliver bevilget, skal din danske arbejdsgiver betale ATP og arbejdmarkedsbidrag i DK men han bliver fritaget fra at betale svensk arbejdsgiverafgift. Han skal heller ikke träkke nogen skat på din lön men du er fuldt skattepligtig i Sverige af den udbetalte lön (dvs. bruttolönen minus ATP og AM-bidrag). 1 år kan senere blive forlänget til 2 år (kräver ny ansögning og der er 3-5 mdrs behandlingstid), men bagefter skal han sansynligtvis begynde at betale svensk arbejdsgiverafgift på din lön, hvis du altså fortsat arbejder i Sverige til den tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Hvis det er et midlertidligt projekt (maks 1 år) kan din arbejdsgiver söge om at du skal blive under dansk social sikring. Man skal gennem den sociale sikringsstyrelse i DK söge om en E-101. Hvis den bliver bevilget, skal din danske arbejdsgiver betale ATP og arbejdmarkedsbidrag i DK men han bliver fritaget fra at betale svensk arbejdsgiverafgift. Han skal heller ikke träkke nogen skat på din lön men du er fuldt skattepligtig i Sverige af den udbetalte lön (dvs. bruttolönen minus ATP og AM-bidrag). 1 år kan senere blive forlänget til 2 år (kräver ny ansögning og der er 3-5 mdrs behandlingstid), men bagefter skal han sansynligtvis begynde at betale svensk arbejdsgiverafgift på din lön, hvis du altså fortsat arbejder i Sverige til den tid. Vil lige sikre mig at jeg har forstået det rigtigt: Jeg skal personligt kun betale normal svensk skat ca. 33 % (og ikke ATP og AM-bidrag i DK)???. Min arbejdsgiver derimod kan, efter ansøgning, slippe for arbejdsgiverafgift de første 2 år men derefter skal han betale. Er dette rigtigt Hvor meget er den svenske arbejdsgiverafgift? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret February 21, 2008 Vil lige sikre mig at jeg har forstået det rigtigt: Jeg skal personligt kun betale normal svensk skat ca. 33 % (og ikke ATP og AM-bidrag i DK)???. Min arbejdsgiver derimod kan' date=' efter ansøgning, slippe for arbejdsgiverafgift de første 2 år men derefter skal han betale. Er dette rigtigt Hvor meget er den svenske arbejdsgiverafgift?[/quote'] En vigtig tilföjelse, en E-101 kan KUN bevilges hvis du umiddelbart för udsendelsen var socialt sikret i Danmark. Hvis du var det, og får en E-101, skal du (bliver trukket på din lön af din danske arbejdsgiver) betale AM og ATP, SAMT betale den "normale" svenske inkomstskat på ca. 30-55%. Arbejdsgiverafgiften i Sverige er ca. 30-35 % af din bruttolön og jeg tror ikke han slipper eftersom du ikke arbejdede eller boede i DK för udsendelsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2008 En vigtig tilföjelse, en E-101 kan KUN bevilges hvis du umiddelbart för udsendelsen var socialt sikret i Danmark. Hvis du var det, og får en E-101, skal du (bliver trukket på din lön af din danske arbejdsgiver) betale AM og ATP, SAMT betale den "normale" svenske inkomstskat på ca. 30-55%. Arbejdsgiverafgiften i Sverige er ca. 30-35 % af din bruttolön og jeg tror ikke han slipper eftersom du ikke arbejdede eller boede i DK för udsendelsen. Jo jeg arbejder faktisk for denne danske arbejdsgiver lige nu i København. Men jeg har jo bopæl i Sverige. Vil det så sige at arbejdsgiveren ikke slipper for at betale arbejdsgiverafgift? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret March 18, 2008 En vigtig tilföjelse, en E-101 kan KUN bevilges hvis du umiddelbart för udsendelsen var socialt sikret i Danmark. Hvis du var det, og får en E-101, skal du (bliver trukket på din lön af din danske arbejdsgiver) betale AM og ATP, SAMT betale den "normale" svenske inkomstskat på ca. 30-55%. Arbejdsgiverafgiften i Sverige er ca. 30-35 % af din bruttolön og jeg tror ikke han slipper eftersom du ikke arbejdede eller boede i DK för udsendelsen. Okay, nu ved jeg lidt mere :). Nu arbejder jeg i Sverige for denne danske arbejdsgiver. Og rigtigt nok så har jeg fået en E101 DK, som betyder at jeg er socialt sikret i DK. Klart nok skal jeg betale ATP. Men hvorfor skal jeg betale AM? Jeg er jo nu på det svenske arbejdsmarked og bor i Sverige...Løn-kontoret var enig i at jeg ikke skulle betale AM, men de lød ikke al for sikre. En anden ting: Er det af skattemæssig risiko for mig, at få udbetalt lønnen i DK på dansk konto? En tredje ting: Slipper firmaet ikke for denne arbejdsgiverafgift, hvis de ansætter svenskere på en kortvarig kontrakt - projektansættelse? (ikke noget med mig at gøre, jeg er fastansat) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret March 18, 2008 Jeg ved faktisk ikke om de 8% skal betales. De träkker det på min lön, men om det er rigtigt? Kunne väre intressant hvis du får noget mere at vide om dette og kan skrive det i denne tråd. Vedr. at få udbetalt lönnen i Danmark er det ligegyldigt i skattemässig hensyn. MEN hvis du stadigväk har en bolig i Danmark, vil du väre fuldt skattepligtig i DK alligevel om du bor i Sverige og har fået din E-101. ---- Her på side 8 står det klart at der skal betales AM bidrag når udsendelsen sker til et andet EÖS land: http://www.dss.dk/arbejdeiudlandet/publikationer/Pjecerne/Gul_pjece.pdf Så din arbejdsgiver SKAL träkke de 8%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2008 Jeg ved faktisk ikke om de 8% skal betales. De träkker det på min lön, men om det er rigtigt? Kunne väre intressant hvis du får noget mere at vide om dette og kan skrive det i denne tråd. Vedr. at få udbetalt lönnen i Danmark er det ligegyldigt i skattemässig hensyn. MEN hvis du stadigväk har en bolig i Danmark, vil du väre fuldt skattepligtig i DK alligevel om du bor i Sverige og har fået din E-101. ---- Her på side 8 står det klart at der skal betales AM bidrag når udsendelsen sker til et andet EÖS land: http://www.dss.dk/arbejdeiudlandet/publikationer/Pjecerne/Gul_pjece.pdf Så din arbejdsgiver SKAL träkke de 8%. Ja min arbejdsgiver trækker nu ikke de 8% i AM-bidrag. Så jeg går ud fra at jeg ikke skal betale dem. Synes også at det vil være dobbeltbeskatning! Så jeg går helt klart ud fra at det er kun hvis jeg har bolig i DK (side 8). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites