Jump to content
Fagerborn

Dieselafgift i Danmark

Recommended Posts

Jeg er ved at flytte til Danmark. (Om 11 dage .... ) Jeg har kig på en skøn gulpladevogn ved en forhandler i Danmark. Den kører på diesel. Hvordan foregår det med afgifter i Danmark på dieselbiler ?? Er det ligesom med benzinbiler, eller er der ekstra / anderledes afgifter ligesom i Sverige ?? Den skal udelukkende bruges til privat kørsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej... I DK er der "strafafgift" på gulplade biler ind reg. efter sidst i 1998. Strafafgiften ligger typisk på ca. 5000 + den oprindelige vægtafgift for det pågældende køretøj. Typisk ca. små 9000 kr årligt totalt.
Aha, jeg troede strafafgiften kun var 900 kr. for biler, der er registreret før 25/4 2007 ?? (At de strammede den til 5000 sidste forår ?) Eller, det gælder måske ikke, hvis man overtager (dvs. køber) en brugt bil (i dette tilfælde fra 2004). Men, nu var det mere et spørgsmål om det med diesel. Bliver man yderligere plukket fordi man kører på diesel ?? Den vogn, jeg har kig på, vejer 1275 kilo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fejl! Jeg vidste ikke at der var forskel på "strafafgiften" ved forskellige vægtklasser. Troede satsen på ca. 5040 kr. var gældende for alle gulplade biler til privatkørsel. ;) Men jo, din koster kun 900 kr. ekstra, hvilket man jo kan se ved aflæsning på skemaet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
..............Den vogn' date=' jeg har kig på, vejer 1275 kilo.[/quote'] Nu skriver du ikke, hvilken bil det er, men du skal være opmærksom på, at det er ud fra totalvægten, "strafafgiften" bliver beregnet. Selv min lille golf har en totalvægt på omkring 1800 kg og hvis du kommer over de 2 ton, så er det ikke 900 kr., men 5000 kr. i "straf" årligt, også for en bil fra ´04:sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu skriver du ikke' date=' hvilken bil det er, men du skal være opmærksom på, at det er ud fra totalvægten, "strafafgiften" bliver beregnet. Selv min lille golf har en totalvægt på omkring 1800 kg og hvis du kommer over de 2 ton, så er det ikke 900 kr., men 5000 kr. i "straf" årligt, også for en bil fra ´04:sad:[/quote'] Der står gudhjælpemig 2025 kg. som totalvægt i specifikationerne for nye vans af den model (Xsara Picasso). Det kan jo være anderledes for 2004 biler, men har nogen kundskab om, hvordan man ''fjerner'' de 25 kg fra en bil ?? Jeg mener bestemt at have set bilannoncer, hvor der udtrykkeligt står, at vægten er presset ned under 2 ton. Åhhhhhh !!! :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står gudhjælpemig 2025 kg. som totalvægt i specifikationerne for nye vans af den model (Xsara Picasso). Det kan jo være anderledes for 2004 biler, men har nogen kundskab om, hvordan man ''fjerner'' de 25 kg fra en bil ?? Jeg mener bestemt at have set bilannoncer, hvor der udtrykkeligt står, at vægten er presset ned under 2 ton. Åhhhhhh !!! :cry:
Da afgifter trådte i kraft sidste år, var den en nationalsport, at få nedvejet sin bil så den kunne komme ind under en lavere vægtklasse - måske det samme er/var tilfældet med den du har kig på??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kommer vel an på om bilen skal reg. på ny eller forhandleren har den med nummerplader på fra før 25. april 2007.
Nja, uden at ville lægge hovedet på blokken, mener jeg at huske, at det var 1. indreg. der var gældende. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde det inde på Skat :rolleye: Men det ka´ være Fagerborn bliver lidt klogere på det i morgen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der står gudhjælpemig 2025 kg. som totalvægt i specifikationerne for nye vans af den model (Xsara Picasso). Det kan jo være anderledes for 2004 biler, men har nogen kundskab om, hvordan man ''fjerner'' de 25 kg fra en bil ?? Jeg mener bestemt at have set bilannoncer, hvor der udtrykkeligt står, at vægten er presset ned under 2 ton. Åhhhhhh !!! :cry:
Den vægt du skal betale afgift efter, er bilens egenvægt, og den er ikke over 2 ton - kun 1275 kg Spørgsmålet du skal stille Uggerhøj biler, er hvilken afgift du kommer ind under - som også Lotte er inde på - er det den første reg. som tæller, eller starter man forfra når en brugt bil skal reg. på ny.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nja' date=' uden at ville lægge hovedet på blokken, [i']mener jeg at huske, at det var 1. indreg. der var gældende. Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde det inde på Skat :rolleye: Men det ka´ være Fagerborn bliver lidt klogere på det i morgen.
Den formulering er faktisk brugt sidst i den her pjece: http://www.skat.dk/Vejledninger/Personserien/gulpladebiler1.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså på fornemmelsen, at der er noget uldent et eller andet sted. På side 14 i den pjece, står der faktisk totalvægt under 2 ton. Det finder jeg ud af i morgen. I har virkelig hjulpet med at vende alle sten, tak skal I have :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har altså på fornemmelsen, at der er noget uldent et eller andet sted. På side 14 i den pjece, står der faktisk totalvægt under 2 ton. Det finder jeg ud af i morgen. I har virkelig hjulpet med at vende alle sten, tak skal I have :th2:
Ja, jeg holder også på totalvægten, fandt endelig siden hos Skat, så jeg vil snarere kondolere:rolleyes: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1659391

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skattefar giver som bekendt ikke ved dørene :o Jeg kan ikke sove, det :rolleye: i hovedet på mig. Nå, det ender nok med en Citroen C3 Furio Clim 1.4 Diesel på hvide plader. Der er ugudeligt lav ejerafgift (JEG giver nemlig heller ikke ved dørene :D ), og man må koble en minitrailer på, hvis lasterummet føles for lille. Er der nogen, der har et bedre bud på en ''hvid'' bil til cirka 150.000 alt inklusive ? (dvs. fartpilot, cd, aircondition og metallic).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig...

Nå, det ender nok med en Citroen C3 Furio Clim 1.4 Diesel på hvide plader. Der er ugudeligt lav ejerafgift (JEG giver nemlig heller ikke ved dørene :D ), og man må koble en minitrailer på, hvis lasterummet føles for lille. Er der nogen, der har et bedre bud på en ''hvid'' bil til cirka 150.000 alt inklusive ? (dvs. fartpilot, cd, aircondition og metallic).
Mit bud, med 150t. i hånden, ville være at finde en 7-8 år gammel bil i Tyskland. Du vil få meget mere bil for pengene mht. udstyr, km og generel stand. Dog vil jeg anbefale kun at gøre det, hvis du kender én som er fortrolig med papirgangen og ikke mindst kan hjælpe med prisforhandlingerne:cool: Det var førhen vejen til mine gode billige Golf´er . Men hvis vi nu leger videre med din første tanke med gulplade bil, kunne svaret måske være en Fabia Combi 1.9 TDI. Den holder sig total under 2t. Lav grøn afg., lav "straf". Du ville også få en væsentlig bedre motor. Mener at huske, at du er ret godt vant:D Her får du så også den mere plads end i C3´eren. For ikke at tale om lavere driftsomk. på lang sigt:eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Hvide eller gule plader?

Mit bud, med 150t. i hånden, ville være at finde en 7-8 år gammel bil i Tyskland. Du vil få meget mere bil for pengene mht. udstyr, km og generel stand. Dog vil jeg anbefale kun at gøre det, hvis du kender én som er fortrolig med papirgangen
Ja, skal det være en brugt bil, ville jég også importere. Vi har skrevet alt ned om dét hér: http://bilimport.tkrath.dk
Men hvis vi nu leger videre med din første tanke med gulplade bil, kunne svaret måske være en Fabia Combi 1.9 TDI.
Seat - prøv at se på en Seat. www.seat.dk Pris, udstyr, kvalitet og kræfter på gule plader er næsten uden sammenligning i dagens DK. Jég har lige været hele dét marked igennem for at udvælge mig min næste vogn ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites