Jump to content
Paul

Påbudt mindstehastighed på motorvej

Recommended Posts

Færdselslovens §44 siger følgende: "Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen." ...altså ingen påbudt mindstehastighed...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må cykelryttere da gerne køre på motorvejen.... De siger hele tiden at de har "store motorer" og de kan snildt holde over 40 i snit......Også i køen.....:D

Færdselslovens §44 siger følgende: "Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen." ...altså ingen påbudt mindstehastighed...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...altså ingen påbudt mindstehastighed...
Men.... §41 Stk. 3 siger følgende: "Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men.... §41 Stk. 3 siger følgende: "Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse."
Som sagt: Ingen påbudt mindstehastighed... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg så spørge om én ting på danske motorveje, der virkelig undrer mig; I Sverige (hvor jeg har taget kørekort) er det påbudt, at man skal være oppe i fart før man kommer ud på motorvejen. Er der 110 km/t på vejen, skal man altså bruge tilkørselsbanen til at komme op i vejens fart. I Danmark synes jeg, folk kommer lallende ud i meget lavere hastighed, med den konsekvens at folk i inderbanen kaster sig ud i yderbanen, med alt hvad det indebærer af farlige situationer. Er det virkelig lovligt at køre på i den hastighed, der passer én selv, uden hensyn til dem, der allerede er på motorvejen ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der 110 km/t på vejen, skal man altså bruge tilkørselsbanen til at komme op i vejens fart. I Danmark synes jeg, folk kommer lallende ud i meget lavere hastighed
Dette problem oplever jeg oftere i Sverige end i DK. Især ved motorvejstilkørslen fra Oxie og ind mod byen ad E65. Det er meget almindeligt, at folk kommer sovende med 70 km/t, når de vil flette ind på motorvejen. Problemet afhjælpes dog til dels af, at folk af en eller anden grund altid ligger med 90-100 km/t i ventre bane på omtalte motorvejsstræk (måske fordi de allerede ved, at sandsynligheden for at møde en 70 km/t-"indfletter" er stor). Frederik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at folk har en tendens til at liiiste sig ned ved Tårnby - retning mod lufthavnen/Sverige - der kører vi ned hver dag og ender normalt altid bag ved en eller anden, som tager sig sin tid - og til trods for, at det er en af de længere tilkørsler, så er de sjældent oppe på 110, når de når til indfletningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu vi er ved at skifte til venstre vognbane (næsten :o), så oplever jeg rigtig mange svenskere på motorvejen, der kører i højre bane, og finder et behov for skifte til venstre, og så 'bare gør det'. Ikke noget med at se efter plads i venstre vognbane eller vurdere en evt. hastighedsforskel til de biler der er i venstre vognbane. Altså blinker og trækker ud til venstre, selvom der faktisk er en bil i venstre vognbane, der komme med højere fart, og som pludselig får en bremseafstand på 2 meter til den der trækker ud:eek:. Det er ret hår-rejsende, når man er lige ved at overhale en bil, der så uden at øge farten, blinker kort, og trækker ud 1-2 meter foran ens kofanger.:sick: Er det en speciel variation i den svenske færdselslov, eller tror svenskere bare at andre har vigepligt, når de blinker?:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og nu vi er ved at skifte til venstre vognbane (næsten :o)' date=' så oplever jeg rigtig mange svenskere på motorvejen, der kører i højre bane, og finder et behov for skifte til venstre, og så 'bare gør det'. [...'] Er det en speciel variation i den svenske færdselslov, eller tror svenskere bare at andre har vigepligt, når de blinker?:confused:
Jeg kører 140 km dagligt i DK-SV, og har de seneste år kørt rigtigt meget i resten af Europa. Der er selvfølgelig bilister med hovedet under armen i alle lande, men jeg har ikke oplevet at det du skitsere skulle være et specielt problem i Sverige. Jeg syntes faktisk at det virker som om at svenskerne kører mere fornuftigt og klogt end så mange andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og nu vi er ved at skifte til venstre vognbane (næsten :o)' date=' så oplever jeg rigtig mange svenskere på motorvejen, der kører i højre bane, og finder et behov for skifte til venstre, og så 'bare gør det'. Ikke noget med at se efter plads i venstre vognbane eller vurdere en evt. hastighedsforskel til de biler der er i venstre vognbane.[/quote'] I Sverige eksisterer (så vidt jeg ved) begrebet "Flettepligt" ikke på motorveje i forbindelse med tilkørselsramper - der har man ubetinget vigepligt (stribede linier), hvilket kan være ret ubehageligt når man bliver "overhalet" af en lastbil mens man prøver at komme på motorvejen med en motorsvag bil. Det er højst sandsynligt på den baggrund du har kunne foretage ovenstående observation, da langt de fleste svenskere skifter vognbane lige inden en tilkørselsrampe med færdsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Sverige eksisterer (så vidt jeg ved) begrebet "Flettepligt" ikke på motorveje i forbindelse med tilkørselsramper - der har man ubetinget vigepligt (stribede linier)' date=' [/quote'] Mener du stiplede linier? I så fald er det et 'vognbaneskift' og ikke ubetinget vigepligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mener du stiplede linier? I så fald er det et 'vognbaneskift' og ikke ubetinget vigepligt.
Ja, jeg mener stiplede linier (det var en horeunge, sorry). Hvad er den reelle forskel på vognbaneskift og ubetinget vigepligt i en sådan situation? Og nej, det er ikke et vognbaneskift da du jo tilkører en vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Sverige eksisterer (så vidt jeg ved) begrebet "Flettepligt" ikke på motorveje i forbindelse med tilkørselsramper - der har man ubetinget vigepligt (stribede linier)' date=' hvilket kan være ret ubehageligt når man bliver "overhalet" af en lastbil mens man prøver at komme på motorvejen med en motorsvag bil. Det er højst sandsynligt på den baggrund du har kunne foretage ovenstående observation, da langt de fleste svenskere skifter vognbane lige inden en tilkørselsrampe med færdsel.[/quote'] Det er ikke så nemt, eller forsvarligt, at pludselig bremse, svinge eller skifte bane, når man kører med et ekvipage på 24 ton. Kan kun sige, når man kommer dundrende med en bus i 95 km/t i højre bane, og der er en eller anden langsomt gående bil, der vil ud på vejen .... Så er det ret skægt at se den lille bil mase videre i hjælpebanen. Og man tænker: Så gi' den dog GAS for helvede, eller bliv på landevejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige har man ved tilkørsel til motorvej kun ubetinget vigepligt, hvis det fremgår af skilte og/eller hajtænder på vejen. I alle andre tilfælde - hvilket vil sige de fleste - skal man sammenflette ligesom i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan bare sige at i min korte karriere som pendler på den svenske side (ca. 1 måned) har oplevet 2 virkeligt sindsygt farlige situationer med svenskere, der er skiftede pludselig fra højre vognbane til venstre og lige ud i masken på mig. Den ene gang i mørke, regn og med en afstand til min køler på ca. 1½ meter. Jeg kunne intet se for sprayen af regn, og måtte bare slippe speederen og bremse blødt, og så håbe 'geniet' ikke bremsede. Jeg var trukket ud i venstre for at lade ham/hende komme på fra en tilkørselsbane og var i væsentlig højere fart end ham/hende. Der var en lastbil i lavere fart ca. 200 meter fremme, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at blinket fra tilkørselsbanen betød 'jeg krydser lige højre vognbane'. Virkelig scary :eek: EBL : Jeg kører i øvrigt også via Skurup og godt 75 km hver vej dagligt, og begge 'hændelser' har været på E65'eren i den del, der er motorvej (mellem Svedala og Malmö). Jeg har også kørt meget i dk, og noget i tyskland, men aldrig haft så mange sære (og et par skræmmende) oplevelser med folk der bare 'tumler ud' i venstre vognbane. Derfor min undren. Jeg begyndte at tro der var en anden version af vigepligter herovre :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenskerne har aldrig kunnet finde ud af kører bil. I de mange år jeg har kørt også som buschauffør i Kbh har de braget ud lige foran een, eller drejet ind over busbaner eller lige ud over spærreflader osv. De bruger sjældent afviser (dimsen) når de skifter vejbane og gør de en enkelt gang, er det ca. 2 sek før der svinges. Det kan jo være danskere der er i bilerne. :new: de sku ha nogen bøllebank. :love2:johnzie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De bruger sjældent afviser (dimsen) når de skifter vejbane og gør de en enkelt gang' date=' er det ca. 2 sek før der svinges.[/quote'] Synes nu danske bilister er lige så dårlige... Men under alle omstændigheder kompenserer rigtigt mange svenske bilister for det ved at blinke fra, allerede når de kan se 1000m-skiltet for deres afkørsel på motorvejen. :) Tilmed bremser de også gladeligt ned i 80 km/t bag en lastbil, straks de ser 1000m-skiltet i stedet for lige at sætte farten op med måske 5-10 km/t, så de uden problemer kan nå at overhale lastbilen, inden afkørslen kommer. :rolleye: Frederik

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites