Mette 0 Anmeld indhold Skrevet February 15, 2008 En nær bekendt af mig vil meget gerne flytte til Sverige og købe en bostadsrätt, men hun er førstidspensionist i DK og får førtidspension fra det offentlige i DK, som hun betaler skat af i Danmark. Hun har fået at vide af div. instanser, at hvis hun flytter til Sverige skal hun stadig betale skat af sin førtidspension i Danmark men at hun IKKE kan få lov til at beholde sin danske læge. Da hun IKKE ønsker anden læge end lige præcis hendes nuværende, kan dette afholde hende fra at flytte herover. Kan det være rigtigt at man skal betale skat men ikke må benytte sin læge i Danmark hvis hun flytter til Sverige? Eller skal hun fremover modtage førtidspension i Sverige og betale svensk skat (og have svensk læge)? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Umiddelbart synes jeg det lyder mærkeligt hvis det med lægen ikke kan lade sig gøre. Jeg bor i SE, har min indkomst i DK, betaler skat i DK, og har været ved min gamle læge i DK medbringende det der pap-sygesikringsbevis man kan bestille Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Det har jeg også selv, som du. Det der gør udslaget skulle være at hun ikke arbejder i Danmark men er førtidspensionist og derved har en indkomst men ingen reel løn. Skat betaler hun dog. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MMK 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Svar Hej Ja det er rigtigt at hun ikke kan beholde sin læge i danmark og ja hun vil fremover få sine penge fra sikringsstyrelsen i danmark. Så hvis hun vil beholde sin læge i danmark SKAL hun ikke flytte til sverige... Er 100% sikker på dette da et familie medlem er flyttet herover. Claus Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 En nær bekendt af mig vil meget gerne flytte til Sverige og købe en bostadsrätt, men hun er førstidspensionist i DK og får førtidspension fra det offentlige i DK, som hun betaler skat af i Danmark. Hun har fået at vide af div. instanser, at hvis hun flytter til Sverige skal hun stadig betale skat af sin førtidspension i Danmark men at hun IKKE kan få lov til at beholde sin danske læge. Da hun IKKE ønsker anden læge end lige præcis hendes nuværende, kan dette afholde hende fra at flytte herover. Kan det være rigtigt at man skal betale skat men ikke må benytte sin læge i Danmark hvis hun flytter til Sverige? Eller skal hun fremover modtage førtidspension i Sverige og betale svensk skat (og have svensk læge)? Ja, nu savner vi Inge (irode) , der om nogen kender alle de regler omkring førtidspension. Hun kan, som "MMK" også skriver, sagtens tage sin pension med her over, MEN hvis hun vil beholde sin nuværende DK læge, så må hun selv punge ud. Det er og bliver beskæftigelsen (og indbetaling af ATP), som du selv er inde på, der er den udløsende faktor for det gule pap-sundhedskort og ikke skattebetalingen. Men hun skulle ta´ en snak med Den Sociale Sikringsstyrelse, da det er dem, som overtager pensionsudbetalingerne fra kommunerne, når borgerne flytter til udlandet :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Hej Mette Min far er pensionist herover, og han har måtte skifte læge. Det er fordi man ikke længere betaler ATP, at man ikke kan have læge i DK. Han er dog blevet ret glad for det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Tusind tak for jeres svar. Det var godt at få det på plads. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites