hsahirf 10 Anmeld indhold Skrevet February 14, 2008 Nogen der har nogle gode tips til håndvask? Der er jo mange (eller hvertfald nogle) herinde som vasker deres bil i hånden, uden at det er på diverse GDS-vaske. Nu har vi, i vores forening, fået en vaskeplads i garagen, og så er det jeg tænker: den "forvask" man kan foretage på GDS-vaskene med sæbe og vandtryk, er jo fin til at få det værste skidt af, så man ikke tværer det rundt i lakken og lave ridser når man vasker med børsten, men hvordan klarer i den ved helt manuel vask? At hælde et par spande vand over bilen, eller skylle den med alm haveslangetryk uden sæbe kan vel ikke gøre det? Alle tips, også til det videre vaskeforløb, modtages med kyshånd. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Jeg bruger aldrig den børste der er tilgængelig, du ved den børste som diverse båthorn har svinet til med oliespild mm, eller lort fra deres monster beskidte fælge som sjældent rengøres. Aldrig i livet om jeg vil udsætte lakken på bilen for sådan en børste der. EDIT: hov, var vist lige lidt for hurtigt før, havde ikke lige læst (det hele) at det drejede sig om en HELT manuel vaskeplads I har fået.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Nogen der har nogle gode tips til håndvask? ...den "forvask" man kan foretage på GDS-vaskene med sæbe og vandtryk, er jo fin til at få det værste skidt af, så man ikke tværer det rundt i lakken og lave ridser når man vasker med børsten, men hvordan klarer i den ved helt manuel vask? At hælde et par spande vand over bilen, eller skylle den med alm haveslangetryk uden sæbe kan vel ikke gøre det? Alle tips, også til det videre vaskeforløb, modtages med kyshånd. Jeg har samme mulighed - at vaske mine biler i hånden. Til det formål har jeg købt 2 børster - een til karrosseri ned til den nederste "fenderliste" på siden samt een børste til resten af bilen, front og bagerste stenskærm samt fælge. På den måde undgår jeg at få alt lortet fra de nedre regioner tværet ud på den øvrig lak. Inden jeg brugerne børsterne, skylder jeg bilen med slangen samt spuler skærmkasser og fælge, Alt sammen foregår med varmt vand ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Hej, Jeg bruger en blød svamp til bilen, minus de nedereste 10 cm bruger jeg børste. Håndvask Vs. Maskinevask. I min studietid kørte jeg taxi, og min vognmand vaskede hver dag hans biler i hånden. Der var en kæmpe forskel på glansen af hans biler som stadigvæk var flot og klar i forhold til hans kollegaer der brugte bilvask. P.s Han brugte også en blød svamp :th2: Venlig hilsen Mr. Kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Regel nr. et: Brug masser af vand. Og gerne en spand og en almindelig haveslange. Brug bilshampoo i en det rigtige blandingsforhold. En for stærk blanding skaber en elektrisk ladning af overfladen, som tiltrækker ny skidt. En højtryksrenser har ikke nogen fordel, men flere bagdele. Vand under højt tryk trænger ind i elektriske installationer og i hulrum. Den fordel som højryk tilskrives, er evnen til at fjerne skidt ved hjælp af den mekaniske påvirkning som det høje tryk giver. Men det er jo unødvendigt, når du bruger svamp eller børste. Jeg bruger svamp og kun svamp overalt på bilen. Børster giver fine ridser i lakken, som ikke kan fjernes, med mindre at lakken slibes ned. Vasker bilen før den når at blive rigtig beskidt - typisk en gang i ugen. Derved undgår jeg at svampen bliver et stykke "sandpapir" og igen - brug masser af vand, også til at skylle svampen med ofte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johnzie 12 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 brug skyllemiddel til en opvaskemaskine til de sidste hold skyllevand Så perler vandet af og er nemmere at tørrer ren for vand. Johnzie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Man kan sku også være for forsigtig. Ligefrem at hævde at man kan se ridser når man vasker med en børste - det er måske lige overdrevet nok. Man skal jo ikke bruge en stålbørste naturligvis. Personligt bruger jeg selv samme metode som Mogens' nævner, samt højtrykspuling af undervognen. Jeg synes det virker fint - specielt med varmt vand er det ekstra lækkert og effektivt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Alle har deres foretrukne metode, og virker det for dem, så fortsæt..... Hvis du tager bilvask seriøst, kommer du ikke uden om 2-spands metoden. 1 spand med shampoo og lunkent vand + 1 spand med rent lunkent vand. Du dypper din vaskehandske af lammeskind i spanden med sæbe, vasker et område, og skyller derefter i spanden med rent vand. Derefter dypper du i spanden med sæbe og så fremdeles. En vaskehandske af lammeskind er absolut at foretrække, da den har evnen til at absorbere snavs op i handsken så du undgår at køre det rundt i lakken. Jeg har desuden microfiber vaskeklude til fælge, motorrum og dørfalse. Jeg bruger højtryksrenser til at fjerne det værste snavs, selvfølgelig med omtanke. Hvis man ikke skruer trykket op på max og holder dysen 1 cm fra bilen, er det en god ide at bruge. Jeg har desuden en en beholder med skum/shampoo blanding som jeg sætter på, som jeg bruger til at sætte bilen i blød med. Jeg kan blot konstatere, at de kundebiler jeg ser, er stort set alle vasket i hånden, da det er det bedste, men desværre har de næsten altid bruge en svamp eller børste. Dette medfører, med næsten statsgaranti, mærker i lakken, i form af swirwmærker eller "edderkop spind". Er specielt udtalt på mørke biler. Det var bare det jeg ville sige...........:th2: Hilsen Dan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Har du bare den mindste smule løs lak, f.eks ved stenslag, så blæser højtrykket det af undtagen på f.eks 1-2 meters afstand :( Jeg gi´r hele bilen en gang Turtle el. Biltema affedtning først (undtagen gummidele/lister), lader det sidde i 5-6 min og spuler derefter grundigt med lunkent vand vha vandslange m pistol, indsæber med microfiber, skyller, gentager turen med sæbe een gang til (med ren microfiber), skyller grundigt og aftørrer med speciel dertil indkøbt blød skraber og vaskeskind.. Derefter kan jeg godt finde på at gi´ div småridser en gang Sonax rubbing med efterfølgende polish! :th2: Og en dag til foråret, så får hele bilen rubbing og polish.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Nu skriver jeg, at man skal bruge omtanke. Er der steder hvor lakken er løs/porøs, skal man selvfølgelig passe på. Jeg har dog til dato ikke blæst lakken af ved og omkring stenslag. Bruger dog også det laveste tryk på min renser samt max spredning på strålen. Det vigtigste ved at bruge renseren er næsten temperaturen. Ved ca 50 grader virker den perfekt. Fjerner rigtig meget snavs. Men igen, dette var blot mit foreslag til bilvask........ Dan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Fascinerende diskution med nøgleord som såbevand, fåreskind og svampe. Efter hvad jeg kender til af dansker, lyder det til at være elementerne i en sædvanlig drenge-fæst på Jylland? Ja, bortset fra at I nu taler om bilbehandling.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 allrighty, mange gode tips her :th2: - rigtige blandingsforhold giver bedste virkning - affedtning under liste og lade virke (de der "automatiske" forstøvere er et glimrende værktøj hertil) .. gælder også i GDS-vasken, selvom de skriver at man ikke må bruge egne kemikalier - evt noget forvask ud over resten af bilen med samme metode - skyl grundigt, masser af vand, spul godt under listen, inkl. skærmkasser - vask, 2 forskellige børster/svamp over og under "fenderliste" (fedt ord LOL, kommer sq til at tænke på skibsfendere - men ok, der er jo også mange herovre, der kører i nogen ordentlige skuder ) ..og en tredie noget stivere i det til hjulene. - afspændingsmiddel:thumbup: i sidste skylning(er) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 ...nårhja, og så jo ellers de sædvanlige rutiner derefter, præcis som på GDS'erne ... nogen der har en gammel, grim, ikke alt for stor støvsuger med kæmpe sugeeffekt billigt :Dtil salg? edit : ops, der var lige sugeeffekt til patbatemans samling Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2009 Nu er der ikke skrevet i denne tråd i et stykke tid men det gør den vel ikke mindre aktuel end nu i denne årstid. Ville høre hvad I bruger til at tørre bilen af med efter vask? Både bilen, og ruderne, indenvendig og udenvendig. Jeg synes at det kit der medfulgte som gave ved en DiTec behandling ikke virker specielt godt... Den svamp jeg bruger synes jeg at der kommer ridser/streger i lakken efter brug af denne. Den lille klud der fulgte med til at tørre bilen med er ikke større end en normal karklud og kan derfor ikke klare at tørre hele bilen. Ej heller dur den til at tørre ruderne af med. De blev kun mere beskidte end da man startede. Nogen der ligger inde med gode råd? Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GULVmanden 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2009 Alle har deres foretrukne metode, og virker det for dem, så fortsæt..... Hvis du tager bilvask seriøst, kommer du ikke uden om 2-spands metoden. 1 spand med shampoo og lunkent vand + 1 spand med rent lunkent vand. Du dypper din vaskehandske af lammeskind i spanden med sæbe, vasker et område, og skyller derefter i spanden med rent vand. Derefter dypper du i spanden med sæbe og så fremdeles. En vaskehandske af lammeskind er absolut at foretrække, da den har evnen til at absorbere snavs op i handsken så du undgår at køre det rundt i lakken. Jeg har desuden microfiber vaskeklude til fælge, motorrum og dørfalse. Jeg bruger højtryksrenser til at fjerne det værste snavs, selvfølgelig med omtanke. Hvis man ikke skruer trykket op på max og holder dysen 1 cm fra bilen, er det en god ide at bruge. Jeg har desuden en en beholder med skum/shampoo blanding som jeg sætter på, som jeg bruger til at sætte bilen i blød med. Jeg kan blot konstatere, at de kundebiler jeg ser, er stort set alle vasket i hånden, da det er det bedste, men desværre har de næsten altid bruge en svamp eller børste. Dette medfører, med næsten statsgaranti, mærker i lakken, i form af swirwmærker eller "edderkop spind". Er specielt udtalt på mørke biler. Det var bare det jeg ville sige...........:th2: Hilsen Dan +1 Zaion all the way!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2009 +1 Zaion all the way!! Zaino.........:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2009 Zaino eller Zaion, vil stadig gerne have et svar på nedenstående hvis muligt :) Ville høre hvad I bruger til at tørre bilen af med efter vask? Nogen der ligger inde med gode råd? Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2009 Jeg bruger i øjeblikket disse.... http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/sonus-der-wunder-drying-towel-pkg/2/prod_84.html Hilsen Dan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2009 Jeg bruger i øjeblikket disse.... http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/sonus-der-wunder-drying-towel-pkg/2/prod_84.html Hilsen Dan Super :th2: Har lige skudt en ordre af sted. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Eller man kan bruge et godt gammeldags ægte vaskeskind, virker glimrende for mig ...... Husk dog altid at skylle det op i rent vand, og ikke tørre i kanter hvor der kan være skidt......:th2:.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Eller man kan bruge et godt gammeldags ægte vaskeskind' date=' virker glimrende for mig ......[/quote'] Jaja, men har dit usle vaskeskind maaske et lige saa fedt navn som Der Wunder Drying Towel? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Jaja' date=' men har dit usle vaskeskind maaske et lige saa fedt navn som [b']Der Wunder Drying Towel? ;) Der wunder Drying Towel....... Jeg tænker kraftig sugeevne..... og ridser :D Vaskeskindsmetoden er indlært af min kære fader, kræver dog en del opvridninger... men det er blødt som en babynumse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Der wunder Drying Towel....... Jeg tænker kraftig sugeevne..... og ridser Ja og nej til dine tanker. Suger godt men ridser ikke. Hvorfor mener du at det skulle ridse? Hvis du er mener, at et vaskeskind er det bedste for din lak (altså bilens), så skal du fortsætte med at bruge det. Brug lidt tid her http://www.detailingworld.co.uk/forum/index.php og prøv så at overbevis mig om, at en microfiber vil ridse.... Man skal aldrig sige aldrig, men jeg har dog aldrig () oplevet, at ridse med disse klude. Hilsen Dan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Hey, glad for at der kom lidt liv igen i denne tråd! Den side som Nutz'n'toyz henviser til ligner jo noget som taget fra enhver seriøs bilvaskers drøm. Nu er jeg ikke den største vaskehaj eftersom jeg altid har ejet biler der ligeså godt kunne gå som skrot, men her i Sverige har det jo været muligt at få sig sin første fabriksnye bil i sort! Lækkert! Men nøj de bliver hurtige snavsede synes jeg, især i denne årstid. Så hvis ikke man skal erhverve sig hele det arsenal der findes på den engelske hjemmeside, er der så nogen gode begynder remedier man kunne starte med at købe? Her tænker jeg på autoshampo, svampe, klude til aftøring og fælgrens og ruderens? Eller skal man ofre hele butikken for at få sin bil skinnende som ny? Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NUT´Ztoys 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Hey, glad for at der kom lidt liv igen i denne tråd! Den side som Nutz'n'toyz henviser til ligner jo noget som taget fra enhver seriøs bilvaskers drøm. Nu er jeg ikke den største vaskehaj eftersom jeg altid har ejet biler der ligeså godt kunne gå som skrot, men her i Sverige har det jo været muligt at få sig sin første fabriksnye bil i sort! Lækkert! Men nøj de bliver hurtige snavsede synes jeg, især i denne årstid. Så hvis ikke man skal erhverve sig hele det arsenal der findes på den engelske hjemmeside, er der så nogen gode begynder remedier man kunne starte med at købe? Her tænker jeg på autoshampo, svampe, klude til aftøring og fælgrens og ruderens? Eller skal man ofre hele butikken for at få sin bil skinnende som ny? Mvh Hey Marraffay, Tillykke med din nye bil i sort. Flot farve, men et mareridt at vedligeholde, men det ved du vel allerede..... Hvis det er vask af din bil der er det primære, er det forholdsvis simple midler der skal til. Du skal bruge : 2 spande , køb dem der hvor de er billigst. 1 god shampoo. Bruger selv Meguiars Hyper wash pt. 1 lammeskindsvaskehandske til overfladen 1 microfiber vaskehandske til dørfalse og svært tilgængelige steder. Microfiber klude til at tørre af med. Med dette er du godt igang. Mht. fælgrens, hvis du vasker jævnligt synes jeg at min shampoo klarer jobbet fint. Alternativt har jeg Meguiars Wheel Brightner til fastgroet snavs og bremsestøv. Pas på hvis du har poleret fælgkanter, det er krasse sager.. Til ruder bruger jeg Autoglym Glass Polish & Cleaner. Den er rigtig god. Fjerner fedt og lignende rigtig godt, samt coater ruderne, så den får en afvisende overflade, så regnen løber let af. Dette er så blot toppen af isbjerget, som du vil opdage, hvis du bliver bidt af det... Så går den derude af med fælgbørster, små børster til at vaske kringelkroge, højtryksrenser med tilhørende sæbeskumsbeholder osv. osv. Jeg mener, at Micro har et udvalg af bl.a. Meguiars produkter, så her kan du evt starte. Rigtig god fornøjelse, men pas på. Det er stærkt vanedannende. Nu er du advaret... Hilsen Dan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites