Jump to content
EBL

Kronekursen på himmelflugt ?!

Recommended Posts

Bananas har selvfølgelig ret, men kursen går op og ned inden for et vist spænd, og når SEK koster noget med 78, så er den billig og så er der nok mere end 50 procent chance for, at den stiger end for at den falder. Over en længere tidsperiode kan det ændre sig, men lige nu er 78 billigt 80 midt i og 82 dyrt. På længere sigt afhænger SEK-kursen jo af, hvor godt økonomien går i Sverige. Måske er der en sammenhæng mellem den seneste svækkelse og endnu en krise for kæmpevirksomheden Ericsson. :cool:
Ved en valutaoverførsel landene imellem mener jeg det handler lige så meget om, hvad der sker i Danmark og med Danmarks økonomi. Hvis Maersk står og hakker osv. For ikke at tale om boligmarkedet, bankerne og kongehuset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved en valutaoverførsel landene imellem mener jeg det handler lige så meget om' date=' hvad der sker i Danmark og med Danmarks økonomi. Hvis Maersk står og hakker osv. For ikke at tale om boligmarkedet, bankerne og kongehuset.[/quote'] Nej for DKK er bundet til euro, så det er hele Euroland, der skal hakke i det, for at det skal smitte af på SEK-kursen. Og Euroland har ingen kongehus, så det kan ikke gå helt galt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej for DKK er bundet til euro' date=' så det er hele Euroland, der skal hakke i det, for at det skal smitte af på SEK-kursen. Og Euroland har ingen kongehus, så det kan ikke gå helt galt. :)[/quote'] De har så til gengæld noget der er værre, nemlig Babels tårn i Bruxelles :sick: Eller var det i Frankfurt, nu vi taler økonomi. Ja, det må guderne vide. Men det har du sikkert et svar på :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er dine grunde til at tro at SEK bliver stækere? Uden at være ekspert på området, kunne man godt forestille sig at DK får højere inflation end SE, dog kræver en stærkere krone over for DK at SEK bliver stærkere overfor EUROEN.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror bare på den svenske krones tur op ad. Samt at danske banker ville kunne yde et fordelagtigt lån til os svanskere. Jeg holder selvfølgeligt øje med det. Du skal ikke tage min spådom for sandhed ;)
Er det bedste i virkeligheden ikke at overlade det med "tro" til kirken, og så i stedet forholde sig til virkeligheden; kursen kan svinge, og det kan obligationskurserne i et realkreditlån i Danmark også. Virkeligheden i dag er at du får din løn i DKK og dine udgifter er i SEK - og p.t. er der ikke noget der tyder på at det ændrer sig, medmindre naturligvis man "tror" noget andet... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det nødvendigvis er så smart at have indtægt og lån i samme valuta. Jeg tror mere på at lade lån og pant være i samme valuta. Indtægt og lån i samme valuta giver dig godt nok en vis sikkerhed for at de månedlige låneudgifter ikke varierer voldsomt fra måned til måned. Men har du lån i DKR og pant (hus) i SEK, kan du risikere at långiveren vil have ekstra sikkerhed i tilfælde af et kursfald i SEK. Og ekstra sikkerhed betyder som regel højere effektiv rente. På sigt kan du derved betale en højere pris for dit lån. Og det uanset om kursen på SEK stiger eller falder, blot usikkerheden ved at have pant i SEK og lån i DKR kan udløse den højere pris.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn - nu er den oppe i 80,05 igen. Det skal nok passe, at den stiger lige som vi skal til at have løn igen. At spå omkring finansielel markeder er altid meget svært. Også for de professionelle. Selv på baggrund af statistiske data. For aktiemarkederner er der noget som man kalder for "januar-effekten". Der er faktisk en hel del statistiske undersøgelser som viser, at aktiemarkederne i et tids-gennemsnit klarer sig bedre i januar måned end i de andre af årets måneder. (Efter)Rationalet skulle være at en hel del investorer - specielt de institutionelle - har det med at få penge ind til nytår, som de så får investeret i løbet af januar. I år udeblev denne effekt dog totalt idet januar 2008 blev en af de værste aktiemåneder i mands minde!.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites