Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Der er nok snart nogle finanschefer som leder efter nyt arbejde...! Ansvaret er nu placeret. Det viser sig, at tumpen var en, der hedder Någon. Bror til Kofi. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Någon. Bror til Kofi. :DFin humor...når det nu skal være :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Kronekurs i frit fald Overskirften på denne tråd skulle vel hellere være "Kronekurs i frit fald" !? Se lige kursen her: http://www.valutakurser.dk/currency/ShowRealtime.aspx 100 sek koster kun 74.26 DKK lige nu hvis jeg kigger rigtigt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
J.B.S. 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Det værste scenario: At sælge sin bolig lige nu, samt at have boliglån i Danmark (i DKK.) http://borsen.dk/okonomi/nyhed/142891/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lars C 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Overskirften på denne tråd skulle vel hellere være "Kronekurs i frit fald" !? Se lige kursen her: http://www.valutakurser.dk/currency/ShowRealtime.aspx 100 sek koster kun 74.26 DKK lige nu hvis jeg kigger rigtigt! Helt latterligt nu når man lige har solgt sit hus og skal flytte til DK. Det virker ikke særligt fristende at veksle til DKK lige disse dage. Er der nogle af jer makroøknomieksperter der har et gæt på hvilken vej det går de næste par måneder? (jeg forstår selvfølgelig godt at ingen ved det - og hvis de gjorde var de for rige til at skrive her :D) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Så er det nu man skal flytte fra DK til Sverige!? :-) Med den nærmest historisk lave svenske krone er det vel nu man skal flytte herover og nyde godt af alle goderne ved dette herlige land = billige boliger, billig mad, billige biler, billige daginstitutioner osv. osv. Når den svenske krone så stiger igen har man tjent en god slat (hvis man altså vil flytte tilbage!?!). Tror næppe man kan sige at boligkrisen i DK kan gøre Sverige meget mindre interessant med den kronekurs!? Vi købte vores lejlighed for 2 år siden, og den har nu tabt ca. 170.000dkk i værdi = kostet knapt 10% mindre hvis vi købte det nu end dengang - vi købte til kurs 0,83 og nu er den i knapt 0,75. Så er fint tilfredse med at vi er faldet godt til og ikke skal veksle tilbage til danske kroner. Bedst var dog om vi havde råd til at købe vort nye hus for danske kroner og når vi så havde solgt lejlighed afvente med at veksle til kursen var kommet op igen. Sådan som jeg lige ser det ihvertfald... Er der nogen der har regnet lidt på om det er en idé at låne i DK til køb i Sverige med den nuværende situation? Ved dog godt at det normalt er en del billigere med lån i Sverige. Kan sgu godt se den ikke er skidegod for dem der vil tilbage til DK nu :-/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Er der nogen der har regnet lidt på om det er en idé at låne i DK til køb i Sverige med den nuværende situation? Ved dog godt at det normalt er en del billigere med lån i Sverige.:-/ Med udgangspunkt i indlægget her og den meget korte tekst fra Nordea http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/R%C3%A5dgivning+om+bolig/N%C3%A5r+du+har+fundet+hel%C3%A5rsbolig/991872.html Umiddelbart finder jeg det mest praktisk at låne i Sverige, men er det økonomisk også den bedste løsning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Med udgangspunkt i indlægget her og den meget korte tekst fra Nordea http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/R%C3%A5dgivning+om+bolig/N%C3%A5r+du+har+fundet+hel%C3%A5rsbolig/991872.html Umiddelbart finder jeg det mest praktisk at låne i Sverige, men er det økonomisk også den bedste løsning? Renten er højere i Danmark, både fordi... den er det, og fordi man ikke i et dansk pengeinstitut kan få et normalt realkreditagtigt lån på en udenlandsk bolig. Men det kan være interessant, hvis man forventer, at SEK vender tilbage til en højere kurs igen, at låne i euro. For de euro man låner kan man købe billige SEK, som man køber boligen for. Gælden er i euro, som ikke flytter sig i forhold til DKK. Hvis man derimod låner en bunke billige SEK nu og køber en bolig til en omvekslet værdi af 750.000 DKK, så skylder man 850.000 DKK, når og hvis SEK-kursen stiger til 85. Det er jo nok det, de fleste gør. Man kan låne euro i en svensk bank, men det smarteste ville faktisk være at låne DKK i en svensk bank. Lige nu i hvert fald. Eller rettere sagt: I en situation, hvor SEK er billig. Den ser billig ud, men man ved selvfølgelig aldrig om den kan blive endnu billigere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Man kan låne euro i en svensk bank' date=' men det smarteste ville faktisk være at låne DKK i en svensk bank. Lige nu i hvert fald. Eller rettere sagt: I en situation, hvor SEK er billig. [b']Den ser billig ud, men man ved selvfølgelig aldrig om den kan blive endnu billigere. Det var lige præcis denne mulighed jeg tænkte på - tak for svaret Nils. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Et lille tip til dem der pendler med brobizz: Hvis I ikke allerede har skiftet over til at bro-afgiften trækkes på et svensk kreditkort i stedet for et dansk kreditkort, så gør det nu. Den almægtige og kloge Øresundsbro har jo fastsat en konstant pris i både DKK og SEK - i hvert fald for dette år. Og det bevirker at man nu får mindst 5% rabat på at afregne i SEK i stedet for i DKK når den svenske krone er faldet. De har jo endda lavet en hjemmeside man kan logge ind på og ændre det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Har svenskerne Bolån i EUR? Jeg har lige kontaktet SEB, som ikke har dette produkt på hylden. Det de kan tilbyde er et bank lån i EUR med kortere amortering og en rente på ca. 7%, som umiddelbart lyder dyrt. Jeg hører fra flere steder at euromarkedet ikke rigtigt fungerer for tiden, hvilket de 7% nok også tyder på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Et lille tip til dem der pendler med brobizz: Hvis I ikke allerede har skiftet over til at bro-afgiften trækkes på et svensk kreditkort i stedet for et dansk kreditkort, så gør det nu. Den almægtige og kloge Øresundsbro har jo fastsat en konstant pris i både DKK og SEK - i hvert fald for dette år. Og det bevirker at man nu får mindst 5% rabat på at afregne i SEK i stedet for i DKK når den svenske krone er faldet. De har jo endda lavet en hjemmeside man kan logge ind på og ændre det. Og spiller ingen rolle om man har indgået aftalen i DKK da man skrev under? (husker ikke heeelt hvordan det gik til og om det var sådan). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Mht. at låne i Euro, så anbefales det ikke.... http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/142993/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Mht. at låne i Euro, så anbefales det ikke.... http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/142993/ Men det er jo sat op mod DKK - ikke mod SEK. Så hvis man ikke kan låne DKK herover er Euro vel at foretrække, hvis man vel at mærke kan få en ok rente/løbetid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2008 SEB tilbyder 6.51% for et euro lån, men gør opmærksom på at denne sats ændrer sig dagligt. De skal have 2600 SEK for at omlægge lånet og der skal foretages en ny kreditvurdering. Jvf. Børsens artikel drejer det sig om dansk realkredit, som via balanceprincippet er baseret direkte på obligationer. Jeg ved ikke hvordan det går med salget på euromarkedet, men det kan ikke gå helt godt når nykredit og brf melder ud som de gør. Jeg tror deres bekymring mere går på obligationskursen end valutakursen. Tilbage til sunddebattens lille valuta spekulationsdebat, så er tricket ved at låne i euro for dem der får deres løn i DKK, at de ikke løber en stor valutarisiko, samtidigt kan de spille på at den svenske krone vil stige i kurs set over en periode. Derefter står det dem frit at konvertere tilbage til SEK og høste gevinsten. Dog falder konstruktionen til gulvet, hvis den svenske krone forsætter sit fald. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites