EBL 11 Anmeld indhold Skrevet February 13, 2008 Hvad sker der for den sv.kronekurs, jeg håber ikke at den fortsætter med den hastighed opad... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Rolig nu........:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Hvad sker der for den sv.kronekurs' date=' jeg håber ikke at den fortsætter med den hastighed opad...[/quote'] Såså... roooolig nu. Grunden er at Riksbanken har hævet renten og det har styrket den svenske krone.... Men, slap nu af... Den er jo ikke ligefrem steget vanvittig meget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Hvad sker der for den sv.kronekurs' date=' jeg håber ikke at den fortsætter med den hastighed opad...[/quote'] ja, "himmelflugt" set over en måneds tid - set over et år ser den sådan ud og ligner ikke en himmelflugt: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 ja' date=' "himmelflugt" set over en måneds tid - set over et år ser den sådan ud og ligner ikke en himmelflugt:[/quote'] Nu skrev jeg jo også "himmelflugt?!", altså med et spørgsmålstegn efter, underforstået 'fortsætter det?'. Følger den svenske Krone egentligt Dollaren ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Nu skrev jeg jo også "himmelflugt?!", altså med et spørgsmålstegn efter, underforstået 'fortsætter det?'. Følger den svenske Krone egentligt Dollaren ? Hold da op .... Du læser ikke på CBS, vel ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Hold da op .... Du læser ikke på CBS' date=' vel ? [/quote'] Nej det kan jeg ikke 'prale' af :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Nej det kan jeg ikke 'prale' af :) Der er vist ikke mange europæiske valuta som læner sig op ad dollaren. Vi har jo euro'en og det ville være mere naturligt om den svenske krone var bundet til den, men det er den ikke. Det er derfor du kan så forskelle på DKK og SEK. DKK er vist "låst fast" på Euro kursen. (7.51 ??) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Der er vist ikke mange europæiske valuta som læner sig op ad dollaren. Vi har jo euro'en og det ville være mere naturligt om den svenske krone var bundet til den' date=' men det er den ikke. Det er derfor du kan så forskelle på DKK og SEK. DKK er vist "låst fast" på Euro kursen. (7.51 ??)[/quote'] Men hvad er det så der er de (primære) styrende faktorer for om den svenske kronekurs bevæger sig i forhold til Euroen? Jeg er klar over at de sikkert ikke vil binde den op for bedre at kunne styre inflationen, men hvis den hverken følger Dollar eller Euro hvad følger den så? (måske jeg skulle tage et aftenskolekursus i makroøkonomi, men det ligger ikke lige øverst på listen af fritidsinteresseprioriteter, ....så hellere belemre jer med spørgsmål ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Nu skrev jeg jo også "himmelflugt?!", altså med et spørgsmålstegn efter, underforstået 'fortsætter det?'. Følger den svenske Krone egentligt Dollaren ? Med fare for at blive overfaldet af Palle, vover jeg alligevel pelsen... Jeg har kigget lidt igennem længere tid, og fundet en del sammentræf mellem den svenske krone og dollaren..... men det kan jo også bare være mig ... og nej har heller ikke læst på CBS Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Med fare for at blive overfaldet af Palle, vover jeg alligevel pelsen... Jeg har kigget lidt igennem længere tid, og fundet en del sammentræf mellem den svenske krone og dollaren..... men det kan jo også bare være mig ... og nej har heller ikke læst på CBS Ikke at jeg på nogen måde ved noget om valuta, men er jeg tilbøjelig til IKKE at give dig ret..... Begge grafer er fra 1/1-02 til idag Dollaren er faldet... ca. 40% ... og den svenske krone ligger stabilt indenfor 77.50 til ca. 83.00 ... altså et spænd på 4-5 % Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Den svenske krone steg i dag fordi renten blev sat op. Hvis den korte rente sættes op for en valuta fører det normalt til en styrkelse af valutaen - oftest har markedet dog luret den på forhånd hvorfor kursen allerede VIL være steget inden en udmelding og derfor ikke bevæger sig på selve udmeldingen der reelt ikke er en nyhed. Men denne gang tog Riksbanken totalt fusen på alle økonomerne, der nu står tilbage og spørger sig selv hvad fanden Riksbanken har gang i: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c02%255c13%255c270180%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter By the way - ingen af de europæiske valutaer følger den amerikanske dollar. Et lands valuta har det med at følge valutaerne hos de største samhandelspartnere, hvilket er de andre europæiske lande. Derfor følger de fleste europæiske valutaer mere Euroen end Dollaren. Vil man se valutaer som følger US Dollar skal man kigge på valutaerne på samme kontinent plus de Sydamerikanske - derudover kan nogen af de Asiatiske valutaer også finde på at følges ad med den amerikanske dollar. Danmark følger ganske rigtigt Euroen meget tæt eftersom at Danmark er med i ERM II samarbejdet: http://www.nationalbanken.dk/DNDK/pPolitik.nsf/side/Valutasamarbejde__ERM2!OpenDocument Det vil sige at Nationalbanken og ECB har forpliget sig til at forsvare Kronen og i teorien også Euroen hvis den bevæger sig uden for +/- 2,25% fra middelkurs 746,038. Den svenske krone er officielt set uafhængig af Euroen, men i praksis må man sige at den ser ud til at følge den danske krone og dermed også euroen temmelig godt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Jeg er noget uenig med bananas her, der findes absolut europæiske valutaer der principielt følger USD. Både NOK og GBP kan f.eks. siges at gøre det, dog skal man tænke på at det ikke behøver at være synligt i en graf over en tilfældig periode. Det er riktig at SEK styres uafhængig af EUR, men at sige at den i praksis følger DKK er i bedste fald farligt. SEK styres ud fra et svensk inflationsmål. Punktum. At dette så i de seneste år har vist sig at give en nogenlunde stabil udvikling ift EUR og DKK er tilfædligt. I tillæg skal det siges at den svenske Riksbanken vurderes som upålitelig, hvilket faktisk gør at markedet historisk har kikket på EUR når de har vurderet værdien af SEK og ikke så meget på Riksbankens udmeldte forventning til renten fremover. Min vurdering er at det er inget som siger at SEK-kursen i 2009 ikke kan være 100 mod DKK. Og for pendlere er det noget man skal tænke gennem hvordan det påvirker den private økonomi. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Fordi Danmark er nød til at sænke renten i henhold til EU for at få gang i hjulene ... det er vidst et sortseer scenarie... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Claus - jeg er enig i at en SEK/DKK kurs på 100 i 2009 ikke er det mest sandsynlige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sanni 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Men - hvor er SEK så på vej hen på den korte bane? Vi har stadig et klækkeligt beløb stående i SE, efter vi solgte vores lejlighed. Det har ikke kunnet svare sig at flytte pengene til DK. På den korte bane kan jeg da forvente, at den svenske krone stiger mere - eller skal jeg veksle min småører nu, mens den momentant er oppe i et tåleligt niveau? :) Sanni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2008 Jeg er noget uenig med bananas her, der findes absolut europæiske valutaer der principielt følger USD. Både NOK og GBP kan f.eks. siges at gøre det, dog skal man tænke på at det ikke behøver at være synligt i en graf over en tilfældig periode. Det er riktig at SEK styres uafhængig af EUR, men at sige at den i praksis følger DKK er i bedste fald farligt. SEK styres ud fra et svensk inflationsmål. Punktum. At dette så i de seneste år har vist sig at give en nogenlunde stabil udvikling ift EUR og DKK er tilfædligt. I tillæg skal det siges at den svenske Riksbanken vurderes som upålitelig, hvilket faktisk gør at markedet historisk har kikket på EUR når de har vurderet værdien af SEK og ikke så meget på Riksbankens udmeldte forventning til renten fremover. Min vurdering er at det er inget som siger at SEK-kursen i 2009 ikke kan være 100 mod DKK. Og for pendlere er det noget man skal tænke gennem hvordan det påvirker den private økonomi. Tak det var den type forklaring jeg ledte efter! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Til folk der spekulerer i at flytte lån til DK: Normalt skal man have lån i den valuta man tjener sine penge. Det er der mest fornuft i. Så er du ikke sårbar for evt. kurstab. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Normalt skal man have lån i den valuta man tjener sine penge.Så tror jeg der er stor overvægt her på debatten, af folk der ikke er helt normale Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Så tror jeg der er stor overvægt her på debatten' date=' af folk der ikke er helt normale [/quote']He he...jeg overvejer også at blive "normal", og flytte mit lån til Sverige. De lavere renter og valuta-kursen gør det attraktivt. Den svenske krone skal ihvertfald stige en del, før det ikke kan betale sig længere. ...at jeg så er en idiot til at få det sat i gang og gjort...tja, det er en helt anden snak :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Til folk der spekulerer i at flytte lån til DK: Normalt skal man have lån i den valuta man tjener sine penge. Det er der mest fornuft i. Så er du ikke sårbar for evt. kurstab. Det er måske lidt afhængig af hvad du mener med "tjener sine penge". Jeg vil tro mange herinde har tjent flere penge på sine boliger end de har på sit arbejde de seneste par år (netto). Det er desværre meget mere komplekst end så, efter min vurdering. Taler vi om et forbrugslån, kan jeg give dig ret. Taler vi om billån relateret til en bil registreret i SV, er det efter min vurdering et grænsetilfælde. Ehh, dårligt ordspil, men i denne situatione kan man finde gode argumenter for at låne i både DKK og SEK. Taler vi om boliglån, bør man efter min vurdering optage lån i samme valuta som boligen for at sikre udviklingen i værdi mellem lån og bolig. Har man en tight økonomi bør man i tillæg man sikre sin indtægt mod SEK. Hvorfor er der så et skille mellem bolig og bil i min vurdering? Forskellen mellem bil og bolig går delvis på investeringens størrelse og delvis på hvor forudsigelig værdiudviklingen er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2008 Jeg vil tro mange herinde har tjent flere penge på sine boliger end de har på sit arbejde de seneste par år (netto). Mange? Alle sammen som kommer fra Sjælland! :) Hvor stor omkostninger er der når man vil flytte sin bolig-lån fra DK til Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Vi har stadig et klækkeligt beløb stående i SE, efter vi solgte vores lejlighed. Det har ikke kunnet svare sig at flytte pengene til DK. På den korte bane kan jeg da forvente, at den svenske krone stiger mere - eller skal jeg veksle min småører nu, mens den momentant er oppe i et tåleligt niveau? :) Sanni Hvis jeg var dig, og havde valget, ville jeg veksle 1/3 nu (hvis muligt) og lade resten stå lidt længere. Sprede risikoen, helt enkelt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Vi har stadig et klækkeligt beløb stående i SE, efter vi solgte vores lejlighed. Det har ikke kunnet svare sig at flytte pengene til DK. På den korte bane kan jeg da forvente, at den svenske krone stiger mere - eller skal jeg veksle min småører nu, mens den momentant er oppe i et tåleligt niveau? :) Sanni Hvad mener du med at det ikke har kunnet svare sig at flytte dem til Danmark? Hvis I skal bruge pengene til at købe noget for I Danmark - fx. bolig - ville jeg ud fra et risikostyringsperspektiv sige at I skal veksle fra SEK til DKK snarest muligt. Det er INGEN, der med sikkerhed kan forudsige hvad valutakursen vil gøre, så hvis I undlader at veksle har I 50% chance for et tab og 50% chance for en gevinst (målt i DKK). Hvis I veksler ved I med 100% sikkerhed hvor mange DKK I har. At have penge stående i en anden valuta er ikke nogen investering som giver et forventet afkast. Så reelt kan I vælge mellem følgende muligheder 1. 50% ssh. for et tab og 50% ssh. for en gevinst. 2. 100% sandynlighed for at intet svinger. De fleste mennesker foretrækker at unlade at gamble med de store ting i livet, og vil derfor være gladest ved alternativ 2. Men er I af gamblertypen så tag alternativ 1. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2008 Bananas har selvfølgelig ret, men kursen går op og ned inden for et vist spænd, og når SEK koster noget med 78, så er den billig og så er der nok mere end 50 procent chance for, at den stiger end for at den falder. Over en længere tidsperiode kan det ændre sig, men lige nu er 78 billigt 80 midt i og 82 dyrt. På længere sigt afhænger SEK-kursen jo af, hvor godt økonomien går i Sverige. Måske er der en sammenhæng mellem den seneste svækkelse og endnu en krise for kæmpevirksomheden Ericsson. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites