mrode 10 Anmeld indhold Skrevet February 12, 2008 Om fem år vil der være bilkøer på Øresundsbroen, viser den seneste prognose for Øresundstrafikken. En af løsningerne er rabatter til bilister, der kører over broen uden for myldretiden. For få år siden havde det måske lydt som en vittighed, hvis man sagde, at der var udsigt til kø på Øresundsbroen. Men der er sket meget med trafikken over sundet siden broens sløje start, og nu er prognoserne om trængsel den skinbarlige sandhed. Det er især morgentrafikken fra Sverige mod Danmark, der risikerer at blive ramt af kø, viser en ny analyse fra Øresundsbro Konsortiet »Allerede fra omkring 2012 vil der opstå trængsel på forbindelsen med mere end 4.000 biler i timen mellem kl. otte og ni. Om ca. ti år vil perioden med tæt trafik og trængsel på forbindelsen vare hele morgenen, og antallet af køretøjer mod Danmark mellem kl. seks og ni forventes at runde 11.000,« siger konsortiet i sin langsigtede prognose, som blev fremlagt samtidig med nyheden om 2007 som endnu et rekordår i broens historie med 6,7 mio. biler. Rabat til morgenfriske Baggrunden for forventningen om øget trængsel på Øresundsbroen er, at den hastigt stigende pendlertrafik fortsat vil vokse. »Det højere danske lønniveau og manglen på arbejdskraft i Danmark betyder, at stadig flere svenskere vil tage turen over broen om morgenen. Derfor vil der inden for få år opstå trængsel, både i vejtrafikken og togtrafikken. I starten vil det være omkring kl. otte om morgenen, men med tiden vil det brede sig til både tidligere og senere,« vurderer Karsten Längerich, strategisk planlægger i Øresunds Konsortiet. Broens ejer er dog klar til at gribe ind for at forhindre, at morgentrafikken kommer til at minde alt for meget om de øvrige indfaldsveje til den danske hovedstad. Og det handler ikke om at bygge endnu en bro mellem broderlandene. »Vi kan løse en del af problemet ved at bruge elektronisk trafikstyring, så vi får et bedre trafikflow. Og så kan vi sætte ind med differentierede priser hen over morgenen, så man f.eks. får rabat, hvis man kører over broen før kl. syv om morgenen. På den måde kan vi sprede kunderne ud og undgå kø,« siger Karsten Längerich. Han betegner udsigten til trængsel som den største udfordring for Øresundsbroen netop nu. »Men samtidig er det et glædeligt problem, for den store trafikvækst viser, at broen er til stor nytte for borgerne og bidrager til at skabe vækst i regionen,« siger Karsten Längerich. http://www.business.dk/article/20080211/transport/702110028/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Rabat til morgenfriske Ja... eller rabat til dem der fylder bilerne op med passagerer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Ja... eller rabat til dem der fylder bilerne op med passagerer. Fra den bro-sponsorerede P-plads ved betalingsanlægget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Jaja der er længe til, om 10 år... Til den tid er der ingen af os der kører over broen i bil mere alligevel... Regn selv ud hvad det koster om 10 år at passere broen, når "inflationen" ligger på 5-14% årligt ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Altid rart at skulle betale en plovmand for at få lov til at passe sit arbejde..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Fra den bro-sponsorerede P-plads ved betalingsanlægget? Nej, hjemmefra naturligvis. Der er tonsvis af pendlere bare her fra Almvik hvor jeg bor, det burde da ikke være så svært at organisere noget - bare rabatten er tilstrækkelig høj. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Nej, hjemmefra naturligvis. Der er tonsvis af pendlere bare her fra Almvik hvor jeg bor, det burde da ikke være så svært at organisere noget - bare rabatten er tilstrækkelig høj. De burde indføre priser som fx i USA, hvor kan køre gratis igennem betalingsanlæg hvis bare man er minimum det antal persioner i bilen, som den enkelte passage kræver. Alm. passage koster jo også kun et symbolsk beløb, på typisk 1-2 USD Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Nej' date=' hjemmefra naturligvis. [/quote'] Jeg tror du misforstod mig, det var ikke ment som en "sviner". Min pointe er at hvis broen hæver priserne med 4-12% hvert år, hvad får dig så til at tro, at de vil give rabat for flere end 1 person i hver bil? (og eventuelt bygge en monster parkeringsplads GRATIS) Idéen er god og samfundsøkonomisk helt rigtig. Netop derfor tror jeg ikke på at broen vil spille med Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 De burde indføre priser som fx i USA' date=' hvor kan køre gratis igennem betalingsanlæg hvis bare man er minimum det antal persioner i bilen, som den enkelte passage kræver.[/quote'] Det samme princip har man ved de såkaldte "expres lanes". Der samler biler pendlere op og kører i en specielt indrettet hurtigbane for fyldte biler for at undgå køkørsel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Om fem år vil der være bilkøer på Øresundsbroen' date=' viser den seneste prognose for Øresundstrafikken. [/url'] Og efter 2014, med åbningen af Viking forlystelsesparken i Svägertorp og trafik med de forventede 74 000 danske turister årligt, bliver det nok ikke meget bedre (derudover er der nok ogsaa en del af de forventede 166000 Skaaninge og 282 000 besøgende fra det øvrige Sverige der slår et smut over broen ifbm besøget i parken) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2008 Min pointe er at hvis broen hæver priserne med 4-12% hvert år' date=' hvad får dig så til at tro, at de vil give rabat for flere end 1 person i hver bil?[/quote'] Det kommer jo helt an på om prognoserne holder stik. Hvis der virkelig bliver køkørsel på broen så kommer det til at knibe gevaldigt med at sætte priserne op, da rigtig mange ellers vil finde andre alternativer (flytte til Danmark eller tage toget). Til den tid er det marginalerne der tæller. Man kan regulere trafiktætheden med rabatter til ønsket adfærd og dermed beholde indtægtsniveauet da man alligevel ikke kan presse flere biler over ved køkørsel end ved en højere snithastighed (flere personer per bil), som realiserer en højere omsætning per time. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Nej, hjemmefra naturligvis. Der er tonsvis af pendlere bare her fra Almvik hvor jeg bor, det burde da ikke være så svært at organisere noget - bare rabatten er tilstrækkelig høj. Nu er det jo ikke sikkert, at man har samme mødetid om morgenen, vel? Og hvis man begynder at samkøre, hvad så hvis man = chaufføren vil blive i byen om aftenen eller bliver syg. Nej tak, du, det bliver squ for besværligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Der er tonsvis af pendlere bare her fra Almvik hvor jeg bor, det burde da ikke være så svært at organisere noget - bare rabatten er tilstrækkelig høj. Der er jo allerede en kraftig rabat eftersom ekstra passagerer kører gratis - skal de ligefrem have penge for at køre over - ud over dem, de får fra Skat - for at incitamentet er tilstrækkeligt. Fem mand i en bil kan komme over for ned til en femmer pr. snude, mens en cyklist skal betale mindst det tyvedobbelte. Det kan man da kalde et økonomisk incitament, der batter noget, når man nu ønsker at påvirke folks rejsevaner i retning af at få druknet så mange isbjørne som muligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2008 Der er jo allerede en kraftig rabat eftersom ekstra passagerer kører gratis - skal de ligefrem have penge for at køre over - ud over dem' date=' de får fra Skat - for at incitamentet er tilstrækkeligt.[/quote'] Sagen er jo bare den at der ikke kan være mange ekstra passagerer der kører med over når der ifølge oplægget til denne tråd er udsigt til kø på Øresundsbroen i fremtiden. Eller du mener måske at der i 2012 fragtes mere end 16.000 personer over i timen mellem kokken otte og ni om morgenen? Det er nemlig nogenlunde hvad der er plads til når man fylder prognosens mere end 4.000 biler op med ekstra passagerer. Forandring kræver som regel at man gør tingene på en anden måde, hvilket man også bliver nødt til når der bliver køkørsel på Øresundsbroen. Hvem siger man absolut skal med den samme hjem som man kørte ud med? Det er vel bare et spørgsmål om planlægning og økonomisk gevinst. Som Nils skriver: Så drejer det sig vel bare om at organisere et sted på begge sider af sundet hvor man kan tomle sig over til den nærmeste station hhv. parkeringsplads - i stedet for at sidde i en kø der bevæger sig med 20 km/t. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites