Jump to content
peter_k

Aps i DK vs. AB i sverige.

Recommended Posts

Hej, Dette emne har sikker været oppe før, men jeg har svært ved at finde frem til en konklusion. Jeg er ved at starte op som selvstændig konsulent indenfor Tele/IT branchen. Min bopæl er i Sverige men jeg regner stærkt med at holde mine aktiviteter til Danmark i de næste par år. Og jeg har mange gange her i forumet set at man vælger et APS i DK når man bor i Sverige. Hvad er de vigtigste grunde til dette ? Er der nogle tommelfinger regler for beskatningen i Sverige ? Og hvordan ser det ud med udbytte af eget selskab ? Er det korrekt forstået at afkast fra et dansk APS skal beskattes i danmark ? Er det en god ide evt. at betale en Svensk revisor for et par timers rådgivning om emnet, eller er det på forhånd afgjort at et selskab i DK er den gunstigste ordning ? MVH, Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Dette emne har sikker været oppe før, men jeg har svært ved at finde frem til en konklusion. Jeg er ved at starte op som selvstændig konsulent indenfor Tele/IT branchen. Min bopæl er i Sverige men jeg regner stærkt med at holde mine aktiviteter til Danmark i de næste par år. Og jeg har mange gange her i forumet set at man vælger et APS i DK når man bor i Sverige. Hvad er de vigtigste grunde til dette ?
Aller vigtigste grund: Skattefri 3.47 kr/km kørsel mellem bopæl og direkte ud til kunder (altså ikke forbi firma) for de første 20k km.
Er der nogle tommelfinger regler for beskatningen i Sverige ? Og hvordan ser det ud med udbytte af eget selskab ?
Problemet opstår hvis du har arbejde i Sverige og blander indkomsterne fra de to lande. Så ender dit selskab ud i hele cirkus med det sociale bidrag til den svenske stat.
Er det korrekt forstået at afkast fra et dansk APS skal beskattes i danmark ?
Nej - det beskattes i begge lande. Ifølge nordisk skatteaftale, så tager Danmark 15% beskatning uanset beløbet, og derefter bliver du beskattet i Sverige (minus de allerede betalte 15%). Sverige har lige skiftet regler for beskatning af udbytte, så det er lidt kompliceret nu. Men overordnet set, så er det faktisk en god forretning for dig, hvis man lige ser bort fra papirarbejdet. Skatteprocenten i Sverige på udbytte er mindre (op til en grænse som er højere end de danske grænser), så det er slet ikke skidt.
Er det en god ide evt. at betale en Svensk revisor for et par timers rådgivning om emnet, eller er det på forhånd afgjort at et selskab i DK er den gunstigste ordning ?
Hvis du planlægger arbejde i Sverige, så ville jeg seriøst overveje at finde en revisor som kan hjælpe dig med det. Helst en som kender til begge sider, og ikke kun "deres". Desuden er det også afhængigt af, om du får ansatte eller ej - og om de er i din familie eller ej. En del af det sociale bidrag i Sverige er en tvungen pensionsopsparing - så ikke alt "går tabt i skattekassen" så at sige. Så er det kun dig, så kunne det måske være en fordel at have et AB. Firmabil kunne være et andet argument som vipper den over på AB. Selvom det bliver svært at argumentere mod de 3.47 skattefri/km Håber det lige hjælper dig videre - selvom det ikke er en konklussion som sådan. Tror ikke der findes en sådanne. Mvh Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites