Jump to content
Junkeren

Forbud mod bijob i kontrakt

Recommended Posts

Jeg har fået til opgave at undersøge lidt om forbud mod bijob for mit arbejde. Vi får stadig flere svensk-boende og ledelsen var ikke klar over problemet før jeg fortalte dem det i går. Er der en der kan sende mig en PM med et klip fra en ansættelseskontrakt eller lignende, hvor det fremgår at medarbejderen ikke må tage nogen form for bi-job i Sverige? Satser på at få godskrevet det sparede advokatsalær på egen goodwill-konto :) /Junkeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener faktisk ikke det er muligt at forbyde bijob hvis man er ansat iht funtionærloven(!) - der er blot oplysningspligt ift arbejdsgiveren. Ret mig gerne - nogen - hvis jeg tager fejl. Derudover ville jeg aldrig udsætte min danske arbejdsgiver for de svenske myndigheders vanvid ved at tage et svensk bijob.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg er ret sikker på jeg har et tillæg i min kontrakt der nævner netop det med bijob, fordi jeg bor i Sverige.... Jeg har den kun på tryk, så det bliver ikke ligenu jeg sakser det....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm. Ja "ulempe" kan man vel egentlig godt kalde det. Funktionærlovens §15 siger: "§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for virksomheden. "

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Derudover ville jeg aldrig udsætte min danske arbejdsgiver for de svenske myndigheders vanvid ved at tage et svensk bijob.
Det vil jeg heller aldrig. Men man kan vel forebygge mod at andre gør det mod deres viden, hvis det som standard ryger i en kontrakt, at det er en no-go. Hvis en svensk telemarketing-dreng kører lidt taxa i weekenden klapper fælden jo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Funktionærlovens §15 siger: "§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for virksomheden. "
Hmm.... Ja, den er svær at hamle op med. Hvordan foregår det så? Skriver man under på tro og love i en tillægskontrakt eller hur?!?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil jeg heller aldrig. Men man kan vel forebygge mod at andre gør det mod deres viden' date=' hvis det som standard ryger i en kontrakt, at det er en no-go. Hvis en svensk telemarketing-dreng kører lidt taxa i weekenden klapper fælden jo.[/quote'] Jow, man kan nævne det. Men funktionærloven kan man jo ikke aftale sig "uden om". Men ellers enig, mange er måske ikke klar over det, og jeg syntes da bestemt at arbejdsgiveren bør nævne det - hvis man er glad for sit arbejde vil man jo så afholde fra det. Spørgsmålet er som om det betragtes som "ulempe for virksomheden" at de bliver pålagt arbejdsgivergebyr til Sverige - umiddelbart ville man jo nok mene at det var. Men jeg er ikke jurist og har ingen anelse om den slags ulempe falder ind der. Umiddelbart er den vel nok tænkt noget med at man sælger "hele sin arbejdskraft" til arbejdsgiveren og et eventuelt bijob skal varetages uden at det går ud over ens hoved-erhverv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm.... Ja' date=' den er svær at hamle op med. Hvordan foregår det så? Skriver man under på tro og love i en tillægskontrakt eller hur?!?![/quote'] Det kan man prøve, men om det holder i en retssag ved jeg ikke. Der finds også kontrakter hvor der står at man ikke må diskutere sine lønforhold med kollegaer osv. Det holder bare ikke, ligelønsloven siger nemlig: "§2a. En lønmodtager har ret til at videregive oplysninger om egne lønforhold. Oplysningerne kan videregives til enhver."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"§ 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for virksomheden. "
Jeg vil mene at et krav som kommer ud af det blå på at betale ekstra ca. 30% af medarbejderens løn i sociale afgifter til den svenske stat må kunne anses som en ulempe for virksomheden. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et tillæg til min kontrakt, der slår fast, at hvis jeg bliver omfattet af svensk social sikring, vil min arbejdsgivers betaling af svenske sociale afgifter blive trukket i min løn... Det er noget, der virkelig motiverer mig til IKKE at tage et job i det svenske...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har et tillæg til min kontrakt, der slår fast, at hvis jeg bliver omfattet af svensk social sikring, vil min arbejdsgivers betaling af svenske sociale afgifter blive trukket i min løn...
Ja, det er sådan en formulering jeg leder efter. Så er der sq ikke nogen der "kommer til" at ta' en avisrute i weekenden :) Har du mulighed for at sakse passagen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er i øvrigt sjovt nok - jeg er lige startet nyt job i en forholdsvis stor virksomhed der også er i bl.a. Skandinavien og derfor jo nok (burde) kende til reglerne i Sverige. Men der er intet nævnt i min kontrakt om bijob udover at der henvises til funktionærloven. Ikke at jeg kunne drømme om at gøre det altså..... Det ville være end tand for tåbeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der en venlig sjæl som lige kort kan skitsere problematikken? Er ikke helt med..
Yes. Det meste står i denne tråd Sagen kort: Bor du i Sverige, arbejder i DK OG har et bijob i Sverige, kan den svenske stat opkræve din danske arbejdsgiver 30 % af din totale løn i sociale bidrag. Hvis det sker, får man sq ikke den store firmajulegave....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillægget til min kontrakt

Ja, det er sådan en formulering jeg leder efter. Så er der sq ikke nogen der "kommer til" at ta' en avisrute i weekenden :) Har du mulighed for at sakse passagen?
Jeg har netop fået nyt job og i den forbindelse har de sat følgende ekstra ind i kontrakten, så jeg ikke bare lige går ud og finder et bijob i Svea. "Der må ikke finde anden lønnet beskæftigelse sted ud over jobbet hos XX, med mindre der foreligger en skriftlig aftale herom." Den sætning er mere end dækkende, og betyder så også, at vil jeg ha et bijob i DK skal dette også cleares. Det har jeg ingen problemer med, da det ikke bliver aktuelt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har netop fået nyt job og i den forbindelse har de sat følgende ekstra ind i kontrakten, så jeg ikke bare lige går ud og finder et bijob i Svea. "Der må ikke finde anden lønnet beskæftigelse sted ud over jobbet hos XX, med mindre der foreligger en skriftlig aftale herom." Den sætning er mere end dækkende, og betyder så også, at vil jeg ha et bijob i DK skal dette også cleares. Det har jeg ingen problemer med, da det ikke bliver aktuelt :)
Nu ved jeg ikke hvad det er for et job - men hvis du falder ind under funktionærloven er den del af kontrakten ugyldig. Funktionærlovens §15 siger nemlig følgende: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207 § 15. En funktionær er berettiget til uden samtykke fra arbejdsgiveren at påtage sig hverv uden for tjenesten, når hvervet kan røgtes uden ulempe for virksomheden. Derudover er der en anden paragraf som siger: § 21. De i denne lov indeholdte bestemmelser kan ikke ved aftale mellem parterne fraviges til ugunst for funktionæren, jf. dog § 18, stk. 5, og § 18 a, stk. 6.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået til opgave at undersøge lidt om forbud mod bijob for mit arbejde. Vi får stadig flere svensk-boende og ledelsen var ikke klar over problemet før jeg fortalte dem det i går. Er der en der kan sende mig en PM med et klip fra en ansættelseskontrakt eller lignende, hvor det fremgår at medarbejderen ikke må tage nogen form for bi-job i Sverige? Satser på at få godskrevet det sparede advokatsalær på egen goodwill-konto :) /Junkeren
Måske det var en idé netop at ofre advokatsalæret - da et tillæg baseret på et "kopi" lavet til et andet firma - kan mangle vital information, og dermed jeres firmas muligheder senere hen hvis en medarbejder skulle overtæde de nye regler

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke lige fået læst de andres kommentarer igennem.... men jeg har lige modtaget et brev fra min arbejdsplads hvor i jeg skal skrive under på at så længe jeg er ansat der, må jeg ikke tage et bijob her i sverige... kan det bruges? eller skal det stå i en ansættelses kontrakt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites