Jump to content
Thomas E

Malmø U-land på fiber...

Recommended Posts

Damn jeg er træt af at bare forbi man bor i Villa så kan man kun få adsl, jeg har tilmed prøvet at få endnu en linien ind men har min en kobber linie ind i min hytte... Min kamerat i en forstad til sthlm kan alle få fiber... Ikke engang vdsl2 er svenskerne ved at rulle ud som vores gode gamle TDC har gjort i DK, er sydsverige virkelig et U-LAND på fiber til Villa-folket...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Damn jeg er træt af at bare forbi man bor i Villa så kan man kun få adsl, jeg har tilmed prøvet at få endnu en linien ind men har min en kobber linie ind i min hytte... Min kamerat i en forstad til sthlm kan alle få fiber... Ikke engang vdsl2 er svenskerne ved at rulle ud som vores gode gamle TDC har gjort i DK, er sydsverige virkelig et U-LAND på fiber til Villa-folket...
Man kan få alt - hvis man er villig til at betale for det... TDC forbereder kun fiber til nybyggeri - vil du som privat kunde have lagt fiberforbindelse ud kommer det til at koste kassen :) kan forestille mig det er på samme måde i Sverige, hvor de i Malmö, er år længere fremme med private fiber forbindelser sammenlignet med København.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har skrevet rundt til alle udbydere i malmø og er villig til at betale for installationen.., men ingen vil... Normalvis er det vistnok en 15000 for installation og det er da de penge værd i merværdi i huset. Men det er kun lejligheder hvor der bliver installere Fiber i selve Malmø by... Og TDC kommer om 2 måneder med VDSL2 til de private.. http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=15305 Så kommer DK foran i udviklingen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg har skrevet rundt til alle udbydere i malmø og er villig til at betale for installationen.., men ingen vil... Normalvis er det vistnok en 15000 for installation og det er da de penge værd i merværdi i huset. Men det er kun lejligheder hvor der bliver installere Fiber i selve Malmø by... Og TDC kommer om 2 måneder med VDSL2 til de private.. http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=15305 Så kommer DK foran i udviklingen...
Ja, DK er foran i udviklingen omkring bredbånd leveret på kobber! VDSL er en kobberforbindelse og hypen omkring fiber synes også unødvendig for private kunder i DK. De tjenester man som privat (telefon, internet, TV) har brug for kan uden problemer leveres gennem en ADSL/VDSL forbindelse... 100 Mbit fiberforbindelser har de færreste brug for - det kræver jo også den rette hardware at udnytte hastighederne :) Fiber til private bliver i DK leveret af el-selskaberne der de fleste steder ejer fibertrådene og så lejer dem ud til diverse bredbåndsselskaber. Ligesom TDC lejer kobbertråde ud til forskellige selskaber. De 15000 kr. er det Sverige du taler om? Det lyder ret billigt, hvis der ikke er nogle minimum krav fra udbyderen på antal af abonnenter...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var hvad min kamerat i Sthlm skulle betale.. Nu arbejder jeg med IT og kan uden problemer bruge den hastighed som man kan få med fiber... Jeg synes bare det er ærveligt at i mange andre byen her i Sverige store som små kan få installeret fiber, etc. Vellinge, i Goteborg er de også langt fremme med udbredelsen af fiber til folket.., tilmed trådløst stadnet. Håber vi Villa ejere snart får nogle alternativer... Nu bor jeg 3 km fra min telecentral og linien er af virkelig dårlig og får max 8mbit og er lover 14mbit.., har haft Telia, NET@ONCE, TDC og nu har jeg Bredbandbolaget.. :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men ja, sverige kan være et uland for internet.
Hmmm, det er der nu delte meninger om.....jeg har ikke lige dokumentationen klar på fingrene, men på mig virker det som om at de på mange måder er langt længere fremme end DK. Hvorfor er det lige at Ericsson og Nokia idag er med helt fremme på mobilområdet, fordi Sverige og Finland var helt med fremme i den teknologiske udvikling (bl.a NMT net) mens blandt andre Danmark snorksov. Hvor i DK kan man iøvrigt få en 24 mbit internetforbindelse til et par hundrende om måneden og TV via nettet (som virker upåklageligt)...ikke mange steder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig virker det somom at sverige var foran, de fik Fiber udbredt ret hurtigt, men kun til folk i lejligheder.., men nu hviler de stadig på laverbærene(Telia's skyld), hvor i DK godt nok et par år efter, er kommet godt med på fiber område.., se bare NESA i nordsjælland der kan jeg sku få Fiber i mit sommerhus.., det er sku lidt langt ude... Det sidste års tid har danskerne da kunne få 20 mbit (20 Mbit/2 Mbit for 459) Det var da omtrent samme tid som svenskerne... Og nu med TDC VDSL2 kan man komme op på det 50mbit i starten og sikker mere senere... Det er desvære Telia som holder os tilbage, da Telenor har prøve og få et samarbejde igang med Telia for at få udbredt VDSL2 standarden som kan give næsten fiber hastigheder på det normale telefon net.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt enig.....Fiberen ligger skam i jorden overalt herovre..... Det er ganske enkelt centralerne der ikke er opdateret... Og hvorfor rulle VDSL2 ud, når man kan gå direkte til fiber???? Der går et par år tror jeg, og så bliver der tilbudt 1GB synkront på Telias fiberlan.... Men de skal også være skarpe, for TDC købte SONG Networks og de har den hurtigste backbone i Sverige.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

bredbandsbolaget, ruller fiber ud i malmö snart mener jeg. Men om det kun er i centrum eller hvor ved jeg ikke, der står ikke specifikt hvor, bare malmö. Jeg bor selv i Ekeby, hvor vi er under Bjuv kommune, ca. 14.000 indbyggere, så vi få nok først glæde af fiber om 10 år :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I malmø er det oftest Malmö Stad som ruller fiberen ud, og som diverse firmaer så lejer fiberen af. Så det afhænger nok helt og holdent af hvor de har tænkt sig at bevæge sig henad. VDSL2 er på trapperne i Malmø ved jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tja i dk har min kammerat köbt 100mbit fiber til sit firma hos et eller andet selskab og det kostede 90000dkk alene for at få gravet kablet ned .. fiberkabel til den slags koster 1000+ kr pr meter så det kan blive meget dyrt hvis man selv skal betale, og hvis der er langt til närmeste fiber har selskaberne nok ikke engang taget dit tilbud om selv at betale seriöst .. men derimod hvis du samler hele villavejen. evt laver en forening og så kontakter en af udbyderne(precis som alle boligblokke der vil ha fiber gör) så er de nok mere lydhör

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Telia lægger fiber ud ved alle ny byg områder. Sådan var det i hvertifald der hvor vi har bygget hus. Jeg kontaktede dem da vi flyttede ind, og de skulle ikke ha´noget for at lægge det ind til huset. Om det var fordi vi var de første i området ved jeg ikke, men mine naboer klager over at det nu koster 10.000 at få lagt det ind i huset. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt over den her gamle tråd. Sjovt - det er lidt vendt rundt nu ift Danmark! Nu kan Telia levere en 60/10 vdsl2 forbindelse rigtig mange steder - mens Danmark indtil videre hænger fast i 20/2.... Men stadig ikke meget fiber til parcelhuse - men vdsl2 går nu også lige an.... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fiber? Hvor jeg bor er Telia end ikke repræsenteret med standard ADSL. Jeg har en lokal dataleverandør der giver mig en ADSL på 8mbs ind i huset, som reelt går via en vimax-parabol på en lokal lygtepæl til telecentralen. Hitech stuff. :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites