Jump to content
webnadiya

Hvad hedder "uro"

Recommended Posts

ignen

Det heter mobil, på svensk, så har jag alltid kallat det och jag är född svensk. mvh hexa
om du skal købe fra nettet kaldes det leksaksmobil till spjälsäng= tremmerseng eller vagga= vugge mvh hexa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke for at være ordkløver' date=' men den hedder en mobil[b']e
Jeg kan tænke mig, at Ulmus har en dansk-svensk ordbog magen til min. Heri står, at en "uro" hedder "mobile" på svensk - men ordbogen er angiveligt lavet i Danmark ... I en "rigtig" svensk-svensk ordbog står der naturligvis "mobil" :surprise: Stor sympati til Ulmus, som sikkert af lutter hjælpsomhed har slået ordet op :th2: blot for at høste kritik :thumbdown det er ikke altid let at være hjælpsom :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Kim H, men jeg har nu ikke brugt tid på at slå ordet op. Det var bare noget af min paratviden. Ordet mobile er, så vidt jeg ved, nærmest internationalt, har i hvert fald set det på mange sprog. Mon ikke det i virkeligheden er latin for at bevæge sig? Tror det.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ordet mobile er' date=' så vidt jeg ved, nærmest internationalt, har i hvert fald set det på mange sprog. Mon ikke det i virkeligheden er latin for at bevæge sig? Tror det.:th2:[/quote']Men hvis det er et internationalt ord, så kan man jo nærmest være sikker på at ordet IKKE findes i det svenske sprog. Her i landet laver man jo alle internationale ord om til "et nyt svensk ord" eller oversætter det direkte til noget svensk v98.gif F.eks: software = mjukvara....... b262.gif Du kender sikkert selv de næste 500 åndsvage svenske "ord" ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites