Jump to content
skallstorp

Danskere igen

Recommended Posts

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1043897&lid=senasteNytt_675672&lpos=rubrik_1043897&lid=senasteNytt_675672&lpos=rubrik_1043897 Igen en Dansk registreret bil. Der var en ulykke på samme sted igår også med en Dansk registreret bil. Hvad sker der lige. Det er det samme hvert år. Manglende vinterdäk ? Manglende respekt for vinterveje. Lejede minibusser hvor folk ikke fatter hvor let man bliver mindre opmärksom når ungerne sidder og hyler 2 säder bagude ? Eller ikke er opmärksom på hvor tung bilen bliver når den er fuldt lastet. Det er skrämmende :sad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-10272353.html citat: Bilen, de kørte i, skred over i den modsatte kørebane og ramtes i højre side af en modkørende svensk bilist. Nu hjælper det jo nok ikke på sagen, at den danske vognpark er noget gammelt bras pga. den skøre registreringsafgift. Så mange af de danske biler har stadig ikke ABS og ESP. Kort sagt: den slags moderne sikkerhedsudstyr som forhindrer døds-ulykker var der ikke råd til. Det har måske endda været en stærkt medvirkende årsag her. Men generelt er dansk trafikkultur nu ikke noget jeg er stolt over. Danskerne er ved at blive et folk af totale ignoranter når det drejer sig om at vise hensyn til omgivelserne og de andre trafikkanter. Man behøves bare se på kørslen på motorvejene - det er jo nærmest blevet en nationalsport at mase sig ud i venstre bane på de mest utidige tidspunkter og genere alle andre bagved mest muligt. Vise hensyn og give plads for andre som skal skifte bane af den ene eller anden årsag? Nej fuck dig - jeg flytter mig ikke!. Sætte hastigheden ned når det er tåget og man ikke kan se længere frem end sin bremselængde? Gu vil jeg ej - der sker sikkert ikke noget! Det er kun et spørgsmål om tid før danskerne bliver lige så ringe bilister som amerikanerne. Svenskerne ser det bedre ud for når det drejer sig om at vise hensyn til andre - omend nogen af dem ser ud til at køre og reagere i slow motion, så ser man ikke alle de egoistiske unoder som man ser i Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
...men Skallstorp er nu inde på noget. Den dansk indregistrerede minibus' date=' der kører galt på vej nordpå, er en klassiker. :([/quote'] Ja, det sker hver vinter. Flere gange. Det er tit institutioner, der kører ungerne op i folkevognsrugbrød fra 1975. Stor bil med lille motor og slidte sommerdæk er ikke noget at have når man skal ud i dårligt føre. Prøv at fortælle en pædagog det :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også, det kan have noget at gøre med, at man i DK salter, så snart der er mindste tegn på frostglatte veje. Det gør man ikke i Sverige, hvor man forventes at køre efter forholdene og er mere vant til de glatte veje.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror også' date=' det kan have noget at gøre med, at man i DK salter, så snart der er mindste tegn på frostglatte veje. Det gør man ikke i Sverige, hvor man forventes at køre efter forholdene og er mere vant til de glatte veje.[/quote'] Forkert. I nat da jeg kørte hjem fra Superbowl var temp på ca 2½ grad. Der mødte jeg 2 saltbiler. Den ene efter lernacken. Den anden ved Vellinge. Her i sydskåne salter de meget mere i stil med i dk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men nu var det ikke i Skåne de kørte galt.............;)

Forkert. I nat da jeg kørte hjem fra Superbowl var temp på ca 2½ grad. Der mødte jeg 2 saltbiler. Den ene efter lernacken. Den anden ved Vellinge. Her i sydskåne salter de meget mere i stil med i dk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - der var heldigvis ikke andre dødsulykker men på samme dag var der hele 5 uheld med danske biler involveret: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=739200 Danskar på väg till fjällsemester är enligt Mats Persson ofta inblandade, och det tror polisbefälet har att göra med att danskarna inte måste ha vinterdäck på bilen. - Vi har haft fem olyckor under dagen med danska bilar inblandade, säger Mats Persson, länsvakthavande i Värmland. Det var alligevel værre end jeg ville have troet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De har også opdaget det i de danske nyheder..

To danske kvinders død i trafikken i Värmland får svenskerne til at overveje lovkrav om vinterdæk til alle udenlandske biler. To danske kvinders død i trafikken i Sverige har sparket gang i en heftig debat om vinterdæk og sommerdæk. Det skriver det svenske nyhedsbureau TT. I Sverige er det et lovkrav, at alle svenske biler skal køre med vinterdæk, men samme regler gælder ikke for udenlandske biler. Helt uforsvarligt, lyder kritikken fra trafiksikkerhedsorganisationen NTF. - Man udsætter andre for stor risiko ved ikke at køre med vinterdæk, siger informationschef Thomas Carlson. Weekendens dødsulykke skete på E 45 mellem Vägsjöfors og Värnæs i Värmland, da en 41-årig dansk mand mistede herredømmet over bilen og ramte en modkørende svensk bilist. To passagerer på 42 og 69 år i den danske bil blev dræbt, mens en svensk mand i den anden bil fik livsfarlige kvæstelser. /ritzau/
http://www.berlingske.dk/article/20080204/danmark/802040364/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Forkert. I nat da jeg kørte hjem fra Superbowl var temp på ca 2½ grad. Der mødte jeg 2 saltbiler. Den ene efter lernacken. Den anden ved Vellinge. Her i sydskåne salter de meget mere i stil med i dk.
Og jeg tilføjer lige, min personlige erfaring er, at her i Skåne salter man mere sygt end man gør i Danmark, hvilket jeg ikke kunne forestille mig inden jeg flyttede fra Danmark i 2003. Hold kæft hvor er jeg træt af de sindsyge mængder salt de smider konstant på vejene :thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Salt - og hetz mot folkgrupp Til Toft! Grunden til, at der saltes så meget i Sydsverige, skyldes måske det store antal danskere på vejene:) Til Nils! Udfra dine mange skarpe betragtninger - er dette så "hetz mot folkgrupp", når danskere "hænges ud" i artikler om ulykker?? Selv synes jeg, at svenskerne kunne indføre en lov, der forlangte, at udenlandske bilister skulle overholde gældende svensk trafiklov - d.v.s. køre med vinterdæk i det tidsrum, som gælder svenske bilister. Flere har vel prøvet at være i Østrig eller Norge - og være på vej op til hytten på "bjerget" UDEN SNEKÆDER. Her hjælper ingen søforklaringer. Til Ulmus! Nu var der ikke tale om en institutionsbus med nedslidte sommerdæk, men jeg forstår din pointe - og har selv arbejdet på et behandlingshjem, som sendte 3 stk. Caravelle af sted med et presset tidsskema op til Hovfjället hver vinter - fordi det var et billigt sted. De havde dog vinterdæk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu hjælper det jo nok ikke på sagen, at den danske vognpark er noget gammelt bras pga. den skøre registreringsafgift. Så mange af de danske biler har stadig ikke ABS og ESP. Kort sagt: den slags moderne sikkerhedsudstyr som forhindrer døds-ulykker var der ikke råd til. Det har måske endda været en stærkt medvirkende årsag her.
Halleluleja. Det hjælper hellere ikke på sagen at vanvittige danske registreringsafgiftsregler og følgelig underligt sammensatte danske bilpark med masser koreanske tændstikæskebiler og store gulpladebiler uden bagsæder. Førstnævnte biler bliver mast ved selv små ulykker, og sidstnævnte får folk til (ganske vist mod reglerne, men alligevel) at sidde bagi hvor der ingen sæder er så de rigtig kan blive raslet i stykker ved en ulykke. Var det ikke for et halvt års tid siden at nogle unge danskere kom til skade på den måde i Sverige? Hvornår er der nogle politikere der tager ansvaret for at Danmark har en af Europas ældste bilparker? Måske at det høje antal dræbte i trafiken i DK har noget med gamle lortbiler, spritbilisme og manglende midter-autoværn at gøre, og i mindre grad om folk kører 120 eller 140 km/t på motorvejen. Lad os få svenske Volvoer og svenske midter-autoværn til Danmark. (Det øgede CO2 udslip fra de mange nye volvoer i Danmark kan vi så kompensere for ved stiltiende at acceptere at svenskerne genstarter Barsebäck)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Halleluleja. Det hjælper hellere ikke på sagen at vanvittige danske registreringsafgiftsregler og følgelig underligt sammensatte danske bilpark med masser koreanske tændstikæskebiler og store gulpladebiler uden bagsæder. Førstnævnte biler bliver mast ved selv små ulykker, og sidstnævnte får folk til (ganske vist mod reglerne, men alligevel) at sidde bagi hvor der ingen sæder er så de rigtig kan blive raslet i stykker ved en ulykke. Var det ikke for et halvt års tid siden at nogle unge danskere kom til skade på den måde i Sverige? Hvornår er der nogle politikere der tager ansvaret for at Danmark har en af Europas ældste bilparker? Måske at det høje antal dræbte i trafiken i DK har noget med gamle lortbiler, spritbilisme og manglende midter-autoværn at gøre, og i mindre grad om folk kører 120 eller 140 km/t på motorvejen. Lad os få svenske Volvoer og svenske midter-autoværn til Danmark. (Det øgede CO2 udslip fra de mange nye volvoer i Danmark kan vi så kompensere for ved stiltiende at acceptere at svenskerne genstarter Barsebäck)
Det øgede CO2 udslip :scared: kan forebygges helt hvis Danmark kunne få sin blytunge røv op af sofaen og indføre biogas som brændstof, og Volvo genindfører det i sine motorer. Citroen, Mercedes og Fiat er nogen af de mærker, der har biogas på programmet. For øvrigt har Sverige Europas ældste bilpark, og det synes svenske politikere er et stort problem. (Som de dog ikke gør så ufattelig meget ved).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Citroen, Mercedes og Fiat er nogen af de mærker, der har biogas på programmet. .
Det har de fleste bilmærker vel efterhånden en variant der kan, har de ikke? - problemet er i mine øjne at der stadig er så mange problemer forbundet med biogas/LPG. Jeg havde en LPG drevet firmabil da jeg boede i udlandet, jeg skulle ofte til England men problemet var at størrelsen på tankpistolen eftersigende ikke skulle passe i hullet på bilen (jeg forsøgte dog aldrig) hvorfor jeg altid valgte en alternativ benzinbil istedet. Desuden måtte man hellere ikke tage den med biltog grundet eksplosionsfare :scared: Derudover er der stadig aaaaalt for langt imellem optankningsstederne, bortset lige fra i BeNeLux og Sverige måske.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har du tænkt på hele produktionsprocessen af biobrændsel???? Der er intet som en ko der lukker CO2 ud.....:(

Det øgede CO2 udslip :scared: kan forebygges helt hvis Danmark kunne få sin blytunge røv op af sofaen og indføre biogas som brændstof, og Volvo genindfører det i sine motorer. Citroen, Mercedes og Fiat er nogen af de mærker, der har biogas på programmet. For øvrigt har Sverige Europas ældste bilpark, og det synes svenske politikere er et stort problem. (Som de dog ikke gør så ufattelig meget ved).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu var der ikke tale om en institutionsbus med nedslidte sommerdæk, men jeg forstår din pointe - og har selv arbejdet på et behandlingshjem, som sendte 3 stk. Caravelle af sted med et presset tidsskema op til Hovfjället hver vinter - fordi det var et billigt sted. De havde dog vinterdæk.
Du har vel ikke arbejdet på Lynghuset ??? :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Til Nils! Udfra dine mange skarpe betragtninger - er dette så "hetz mot folkgrupp", når danskere "hænges ud" i artikler om ulykker??
Nu skal man skelne mellem loven om "hets mot folkgrupp" og så mediernes såkaldt etiske regler, for det er jo ikke forbudt i et medie at nævne nogens nationalitet, videregive et signalement eller skrive, at røveren stak af i retning mod Landskrona - man gør det bare ikke af hensyn til Det Større Gode, altså staten. Men disse selvcensurregler bygger på samme grund som racismelovgivningen: De unævnelige og urørlige, der udpeges i loven og i mediernes skrevne og uskrevne regler, er de grupper af personer, som af staten defineres som andenrangs. Der er en eller anden statautoriseret fejl ved dem - det er kriteriet for at blive nævnt i racismeparagraffen og undergivet særlig statslig omsorg. Eftersom danskere i den svenske stats øjne ikke er andenrangsmennesker, kan de frit nævnes og kritiseres til hatten falder af. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det øgede CO2 udslip :scared: kan forebygges helt hvis Danmark kunne få sin blytunge røv op af sofaen og indføre biogas som brændstof' date=' [/quote'] Ahja - og så lige finder en mindre CO2 tung måde at producere elektricitet på end kul, olie og gas! Fik elregning i dag - og bagpå var en lille opgørelse, 59% fra förnybare energikilder, 25% fra atomkraft = 84% fra produktion der ikke direkte udleder CO2. Det er da ikke så skidt igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det øgede CO2 udslip :scared: kan forebygges helt hvis Danmark kunne få sin blytunge røv op af sofaen og indføre biogas som brændstof, og Volvo genindfører det i sine motorer. Citroen, Mercedes og Fiat er nogen af de mærker, der har biogas på programmet. For øvrigt har Sverige Europas ældste bilpark, og det synes svenske politikere er et stort problem. (Som de dog ikke gør så ufattelig meget ved).
Jo Sverige har faktiskt europas äldsta bilpark, men det beror också mycket på alla de veteranbilar som finns i landet. Dessa körs inte särskilt mycket och spyr då inte ut så mycket avgaser eller är inblandade i så många olyckor. Statistiken blir då lite missvisande för Sveriges del då veteranbilar är en stor hobby här.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...